termijnbedrag verdubbeld na afsluiten 3 jarig contract? | Eneco Community
vraag

termijnbedrag verdubbeld na afsluiten 3 jarig contract?

• Komt hier vaker (level 8)
  • 19 reacties
Een aantal weken geleden heb ik besloten om van variabel (geen contract) over te stappen naar een 3-jarig contract vanwege de iets goekopere tarieven.
De administratieve afhandeling zou een aantal weken duren en ik zou een email krijgen met de info wanneer het contract in zou gaan en wat het nieuwe maandtarief zou worden.Afgelopen vrijdag is die mail gekomen, 2 zelfs kort na elkaar en met verschillende referenties 8278672 en 8278673. De 2 mails en de aanhangende pdf file hadden verder precies dezelfde inhoud (?). Ik heb deze mails vrijdagavond pas gelezen, dus heb nog geen contact op kunnen nemen met Eneco over de inhoud van de aanhangende zgn. service brief, waar ik werkelijk niets van snap. Er worden 2 producten genoemd (garantieprijs ecostroom en garantieprijs gas met daarachter 2 termijnbedragen. Hoe die berekend zijn staat er niet bij en welke termijn het betreft ook niet,ik neem aan een maand??
Vervolgens is er een regel met overige producten met een negatief bedrag (??) en als klap op de vuurpijl een totaalregel met het maandelijkse termijnbedrag. Dit maandelijkse termijnbedrag is pakweg 2 maal zoveel als ik nu per maand betaal, terwijl ik iets minder had verwacht dan ik nu per maand betaal (???). De brief eindigt met de regel dat dit verdubbelde maand bedrag per 2-8-2013 automatisch van mijn rekening afgeschreven gaat worden.
Tot zover de service (????) brief, of eigenlijk 2 met dezelfde inhoud. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat het genoemde bedrag voor 2 maanden is, maar dat mag dan wel wat duidelijker gecommuniceerd worden (op mijn Eneco staat bijv ook gewoon het verdubbelde bedrag vermeld zoals in de servicebrief). Ik ben heel benieuwd naar de uitleg.😕

10 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo BJerry,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat het nieuwe termijnbedrag voor onrust heeft gezorgd. Onze excuses hiervoor. Ik zie ook geen reden voor een dergelijke stijging van het termijnbedrag. Ik ga er dan ook vanuit dat we een verkeerde berekening hebben gemaakt. Ik zie dat je vanmorgen telefonisch contact met ons hebt gehad en dat we het termijnbedrag hebben aangepast.

Zijn al je vragen in het telefoongesprek beantwoord?

Groet, Kelly
Hallo Kelly. Ik heb met 2 mensen gesproken, eerst de helpdesk en die heeft mij daarna op mijn verzoek doorverbonden met de contracten afdeling en beiden konden geen antwoord geven op mijn vragen, anders dan: "het computer systeem funktioneert niet goed... eea zou te maken kunnen hebben met de komende jaarafrekening..." .
Mijn conclusie dat in de ontvangen service brief, behalve de ingangsdatum van het nieuwe contract, allemaal onzin en non-informatie staat, werd door de Eneco medewerkers die ik gesproken heb, bevestigd.
Op mijn verzoek is toen het maandelijkse termijn bedrag aangepast. Verder heb ik gevraagd naar de code die nodig is om op 10-7-2013 mijn meterstanden door te kunnen geven op de website, zodat er exact een jaar verbruik berekend kan worden. Die code (opnamekenmerk) heb ik gekregen. Op basis van dit verbruik en de nieuwe contract tarieven hoop ik dan op een juist maandtarief. Maar het blijft afwachten met een niet goed functionerend computer systeem. Als Eneco klant moet je hier dus blijkbaar heel alert op zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo BJerry,

Bedankt voor de omschrijving van de telefoongesprekken. Bij het aangaan van een nieuwe overeenkomst berekenen we aan de hand van de op dat moment beschikbare informatie een nieuw termijnbedrag. Uiteraard is het de bedoeling dat we een reëel termijnbedrag vaststellen, passend bij het (verwachte) verbruik, de oude en nieuwe tarieven e.d.

In sommige situaties, waarbij de jaarnota binnen 1/2 maanden wordt gemaakt, valt het termijnbedrag (onterecht) hoog uit. Deze berekening berust op een geschat verwacht verbruik, we hebben immers nu nog geen meterstanden om het verbruik van het afgelopen jaar te controleren. We maken de jaarnota omstreeks 11 augustus 2013. Dan maken we aan de hand van het verbruik tussen juli 2012 en juli 2013 een nieuwe berekening van het termijnbedrag.

Groet, Kelly
Hallo BJerry,

Bedankt voor de omschrijving van de telefoongesprekken. Bij het aangaan van een nieuwe overeenkomst berekenen we aan de hand van de op dat moment beschikbare informatie een nieuw termijnbedrag. Uiteraard is het de bedoeling dat we een reëel termijnbedrag vaststellen, passend bij het (verwachte) verbruik, de oude en nieuwe tarieven e.d.

In sommige situaties, waarbij de jaarnota binnen 1/2 maanden wordt gemaakt, valt het termijnbedrag (onterecht) hoog uit. Deze berekening berust op een geschat verwacht verbruik, we hebben immers nu nog geen meterstanden om het verbruik van het afgelopen jaar te controleren. We maken de jaarnota omstreeks 11 augustus 2013. Dan maken we aan de hand van het verbruik tussen juli 2012 en juli 2013 een nieuwe berekening van het termijnbedrag.

Groet, Kelly

Ik heb zojuist mijn meterstanden online doorgegeven,  je hebt nu dus het exacte verbruik van 1 jaar. Mijn verbruik over 1 jaar is electr. normaal 4015, laag 3928, gas 1016. In combinatie met de nieuwe contract tarieven kan er nu dus een correct maandtarief berekend worden.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo BJerry,

Aan de hand van die verbruiksgegevens komt het termijnbedrag nu uit op 204 euro. Het is dus wel duidelijk dat onze eerste berekening foutief was. We brengen je nog 1 termijnbedrag in rekening tot de volgende jaarnota. Wil je deze op 218 euro laten staan?

Groet, Kelly
Hallo BJerry,

Aan de hand van die verbruiksgegevens komt het termijnbedrag nu uit op 204 euro. Het is dus wel duidelijk dat onze eerste berekening foutief was. We brengen je nog 1 termijnbedrag in rekening tot de volgende jaarnota. Wil je deze op 218 euro laten staan?

Groet, Kelly

Hallo Kelly, ja laat voorlopig maar staan op 218 Euro. Ik kan hem altijd verlagen als blijkt dat ik mbv Toon, die er hopelijk binnenkort aankomt, minder ga verbruiken.
Tot zover bedankt.
Reputatie 5
Badge +3
Dat is inderdaad geen probleem! Graag gedaan en alvast een prettig weekend.

Groet, Kelly
Reputatie 1
Badge +2
Hallo BJerry,

Groet, Kelly

Ik heb zojuist mijn meterstanden online doorgegeven,  je hebt nu dus het exacte verbruik van 1 jaar. Mijn verbruik over 1 jaar is electr. normaal 4015, laag 3928, gas 1016. In combinatie met de nieuwe contract tarieven kan er nu dus een correct maandtarief berekend worden.

Als ik het verbruik normaal en laag tarief zie lijk het mij verstandig om over te stappen naar enkel tarief , je heb pas voordeel van dubbel tarief als er meer dan 50% verschil in zit
Nou ik denk dat dat percentage lager ligt.
De vuistregel is dat 40% voldoende is om voordeliger uit te zijn. 
Reputatie 5
Badge +3
Goed punt @aadje, bij dit verbruikspatroon wordt geen voordeel behaald uit het dubbeltarief. Wil je dit wijzigen naar enkeltarief @BJerry? Dit kan ik direct voor je aanpassen, ik heb dan alleen de huidige meterstanden nodig (alle meterstanden, ook gas voor de volledigheid aub).

Ik zie je eventuele reactie tegemoet.

Groet, Kelly

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen