Ongevraagd contract overgenomen door essent | Eneco Community
beantwoord

Ongevraagd contract overgenomen door essent

• 26 januari 2013
  • 20 reacties
  • 2897 Bekeken

Hallo

Er is iets heel vreemds gebeurd, ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Bij eneco heb/had ik een 3 jarige contract lopen genaamd Garantieprijs Ecostroom MKB. Het is echt bizar maar eind december kreeg ik van Essent een kaartje dat ik de meterstanden moest doorgeven aan hun omdat ik was aangemeld... ik heb mijzelf niet aangemeld en zelfs geen offerte opgevraagd dus ik heb het genegeerd. Een week later krijg ik een automatisch aangemaakte contract thuis opgestuurd dat ik nu klant bij essent ben. Ik heb vervolgens contact met essent opgenomen dat ik dit niet wil want ik heb niets ondertekend of aangevraagd.

Ik heb ook met eneco contact opgenomen en alles uitgelegd om te vragen of dit kan en hoe dit gebeurd is. Daar werd mij verteld dat ik gewoon weer contact met essent moest opnemen en het beeindigen omdat er waarschijnlijk een misverstand is. Ik vroeg aan de medewerker van eneco ter bevestiging dat ik een contract had voor 3 jaar lang maar daar kreeg ik een antwoord op waar ik helemaal versteld van stond. Ze zei dat ik helemaal geen contract heb en ook niet had... ik vroeg aan haar hoe dat kon want ik heb wel het hele jaar electriciteit gebruikt en er maandelijks voor betaal. Ze zei dat ik alleen mkb gas had. Ik ben nog steeds stomverbaasd.

Nu heb ik een contractbreuk boete van 300 euro. Ik ben ten einde raad. Ik wil mijn oude contract nog houden want ik heb geen wijziging gemaakt of erom gevraagd.

Ik hoop spoedig een passende oplossing hiervoor te ontvangen.

Hoogachtend,

Waqas Hussain
icon

Beste antwoord door Kelly 28 januari 2013, 10:46

Hallo Waqas,

Allereerst welkom op ons forum! Wat een vervelende situatie beschrijf je. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor in de war bent geraakt leg daarom graag aan je uit wat er precies gebeurt is en hoe het kan worden opgelost.

Je nam bij ons gas én elektriciteit af in combinatie met een vast contract tot 1 april 2015. Per 3 januari 2013 heeft een andere leverancier (Essent dus) de levering van elektriciteit van ons overgenomen. Normaal gesproken gebeurt dat natuurlijk alleen als je daar als klant zijnde zelf om vraagt. Maar uit je verhaal maak ik op dat je geen contract hebt aangevraagd bij Essent. Dat betekent dat Essent een foutieve aanmelding heeft verricht, die alleen zij kunnen annuleren. Het is daarom belangrijk dat je bij Essent duidelijk aangeeft dat je niet gevraagd hebt om een overname en dat je wilt dat zij dit herstellen. Zij kunnen ervoor zorgen dat wij weer elektriciteit gaan leveren.

Door de (onterechte) overname is er bij ons contractbreuk ontstaan en brengen we een boete in rekening. Wij wisten natuurlijk eerder niet dat je overstap onterecht heeft plaatsgevonden. Door de overstap hebben wij ook een eindnota gemaakt. De eindnota blijft bestaan. Wel laten we de boete die daarin berekend is, vervallen als de overstap binnen 3 maanden wordt geannuleerd.

Voor nu raad ik je dus aan om Essent te bellen en te zorgen dat zij de overname herstellen. Als je nog vragen hebt hierover, stel ze dan gerust.

Ik hoop dat ik je een duidelijke uitleg heb gegeven.

Groet, Kelly
Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Waqas,

Allereerst welkom op ons forum! Wat een vervelende situatie beschrijf je. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor in de war bent geraakt leg daarom graag aan je uit wat er precies gebeurt is en hoe het kan worden opgelost.

Je nam bij ons gas én elektriciteit af in combinatie met een vast contract tot 1 april 2015. Per 3 januari 2013 heeft een andere leverancier (Essent dus) de levering van elektriciteit van ons overgenomen. Normaal gesproken gebeurt dat natuurlijk alleen als je daar als klant zijnde zelf om vraagt. Maar uit je verhaal maak ik op dat je geen contract hebt aangevraagd bij Essent. Dat betekent dat Essent een foutieve aanmelding heeft verricht, die alleen zij kunnen annuleren. Het is daarom belangrijk dat je bij Essent duidelijk aangeeft dat je niet gevraagd hebt om een overname en dat je wilt dat zij dit herstellen. Zij kunnen ervoor zorgen dat wij weer elektriciteit gaan leveren.

Door de (onterechte) overname is er bij ons contractbreuk ontstaan en brengen we een boete in rekening. Wij wisten natuurlijk eerder niet dat je overstap onterecht heeft plaatsgevonden. Door de overstap hebben wij ook een eindnota gemaakt. De eindnota blijft bestaan. Wel laten we de boete die daarin berekend is, vervallen als de overstap binnen 3 maanden wordt geannuleerd.

Voor nu raad ik je dus aan om Essent te bellen en te zorgen dat zij de overname herstellen. Als je nog vragen hebt hierover, stel ze dan gerust.

Ik hoop dat ik je een duidelijke uitleg heb gegeven.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Vraag dan ook aan Essens een kopie van de aanvraag zodat je wat sterker staat. Succes ermee en laat even weten of alles snel opgelost is. Gr. Jeroen
Beste Kelly,

Bedankt voor de snelle reactie en de duidelijke procedure om dit op te lossen. Ik ga er meteen werk van maken en ben zeer benieuwd hoe dit allemaal wordt afgewikkeld.
Vraag dan ook aan Essens een kopie van de aanvraag zodat je wat sterker staat. Succes ermee en laat even weten of alles snel opgelost is. Gr. Jeroen
bedankt voor je reactie. Ik zal hierom zeker vragen.
Ik ben een paar jaar geleden ook gewoon overgenomen door Essent. Ik kwam daar achter toen ik een brief van Eneco kreeg waarin stond dat ze het jammer vonden dat ik wegging bij Eneco.
Gelukkig via Stedin ben ik er achter gekomen dat ik overgenomen was door Essent. Heb toen Essent gebeld en gezegd dat ze per direct mijn contract weer terug moesten zetten.
Gelukkig zit ik nu weer bij Eneco en daar blijf ik ook.
Na telefonisch contact te hebben gehad blijkt dat ze geen documenten van de aanmelding hebben maar dat ze een bandje hebben dat voldoende is. Volgens de medewerker zou mijn oude contract jan 2013 aflopen en dan zou die van essent dus van start gaan.

Voor zover mijn agenda klopt zou mijn contract op 02-01-2012 aflopen bij eneco (ik ga het controlere) en daarvoor had ik wel zakelijke offertes aangevraagd. Nadat ik alles vergeleken had heb ik dus de contract bij eneco afgenomen en ben er tevreden mee geweest. Nu zegt de medewerker dat er niks kan worden teruggedraaid en dat eneco mij moet terugnemen....
Na telefonisch contact te hebben gehad blijkt dat ze geen documenten van de aanmelding hebben maar dat ze een bandje hebben dat voldoende is.

Hallo Hussain,

Zal best wel dat ze het hebben opgenomen. Maar ze zullen je toch een bevestiging met een contract moeten sturen! Knap als ze je handtekening op een bandje hebben!!! Ik heb voor dat soort zaken gelukkig een rechtsbijstandverzekering die ik in dit geval zeker zal inschakelen.

Succes met de afwikkeling.
Reputatie 3
Badge
Ik neem aan dat jij deze als ondernemen zeker hebt. Heb je nog meterstanden van de laatste jaarnota? Anders even direct de standen opschrijven.
Ik neem aan dat jij deze als ondernemen zeker hebt. Heb je nog meterstanden van de laatste jaarnota? Anders even direct de standen opschrijven.

Ik heb inderdaad de meterstanden maar wat bewijs ik daarmee ?
Reputatie 3
Badge
Straks als alles teruggedraaid wordt is het fijn om te weten met welke meterstand je bent geëindigd bij de overname. Straks beweerd Eneco dat je overgenomen bent met een bepaalde stans terwijl je jaarnota iets ander aangeeft.
Reputatie 5
Badge +3
@W.hussain,
Als je er zeker van bent dat je zelf geen contract bij Essent hebt afgesloten en ze je dus onterecht van ons hebben overgenomen, dan zou ik er nog wat meer werk van maken. Je kunt de opname van het gesprek bijvoorbeeld opvragen. Het is echter aan jou natuurlijk hoe je hier mee omgaat.

Wij kunnen je voor elektriciteit weer van Essent overnemen. Dat is geen probleem. Dat houdt echter in dat je een tussenliggende periode energiekosten aan Essent verschuldigd bent en dat zij mogelijk ook een boete berekenen wegens 'contractbreuk'.

Als ik je dus mag adviseren, zou ik bij Essent aandringen om aan te tonen hoe de overeenkomst tot stand gekomen is. Het is het beste als zij de onterechte overstap terugdraaien.

Ik hoor graag van je.

Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@Jeroen,
TS ontvangt van ons een eindnota voor elektriciteit vanwege deze 'overstap'. Daar staan de gebruikte standen op.
@W.hussain,
Als je er zeker van bent dat je zelf geen contract bij Essent hebt afgesloten en ze je dus onterecht van ons hebben overgenomen, dan zou ik er nog wat meer werk van maken. Je kunt de opname van het gesprek bijvoorbeeld opvragen. Het is echter aan jou natuurlijk hoe je hier mee omgaat.

Wij kunnen je voor elektriciteit weer van Essent overnemen. Dat is geen probleem. Dat houdt echter in dat je een tussenliggende periode energiekosten aan Essent verschuldigd bent en dat zij mogelijk ook een boete berekenen wegens 'contractbreuk'.

Als ik je dus mag adviseren, zou ik bij Essent aandringen om aan te tonen hoe de overeenkomst tot stand gekomen is. Het is het beste als zij de onterechte overstap terugdraaien.

Ik hoor graag van je.

Kelly

Beste Kelly,

Ik heb vanmiddag weer telefonisch contact gehad en nadat ik had uitgelegd waarom ik belde bleek dat het dezelfde medewerker was en geiriteerd vroeg hij wat mijn vraag was...

Dus ik lees voor dat ik 24 december 2011 er gevraagd naar had en dat de contract in februari 2012 zou ingaan. Wat hij meteen weigerde en ik vroeg ook of hij het gemaild of gefaxt wilde hebben zodat hij het zelf kon zien. Geen antwoord daarop, dus ik vroeg of hij de contract kon zien in het systeem maar dat kon ook niet. Volgens hem liep de contract nog door tot 2013 volgens de vorige leverancier dus in feite schuift hij de schuld op een ander.

Ik heb ook gevraagd naar de opnames en daaruit blijkt dat er maar 1 keer is opgenomen en niet bv tijdebs het annuleren van de offerte dus ik vroeg ook waarom dat niet gedaan was want dat is ook ontzettend belangrijk net als een aanmelding. Weer geen antwoord.

Ik besefte opeens dat ik "als" ik een contract zou hebben dat die dus per februari 2012 zou ingaan en dan zou ik zekerheidsgarantie groen zakelijk en gas ontvangen. Het lijkt me logisch dat ze er niet mee zouden wachten om boetes uit te delen en herinneringen en weet ik wat om ervoor te zorgen dat ik zou betalen. Dat is niet gebeurt omdat ik al werd voorzien door eneco. Ik vroeg ook wat voor producten ik nu krijg en dat is een flex product dus de product die ik nu krijg komt niet eens overeen met de offerte. Hierop kreeg een antwoord dat de contract maaar 6 maanden vooruit kan worden geschoven en daarom heb ik een andere product gekregen. Door deze onkunde moest ik er wel om lachen en ik vroeg waarom ze dan niet na 6 maanden contact opnamen en daar had hij geen antwoord op maar zei weer dat de vorige leverancier dat verkeerd heeft aangemeld in het landelijke register (hopelijk zeg ik dat goed).

Dus ik vraag waarom hij zo koppig is en niet meewerkt want ik heb de papieren in handen en kan het zelfs opsturen als het nodig is. Dat hoefde niet omdat hij niet koppig was 😛 maar dit kan allemaal makkelijk opgelost worden door de nieuwe/oude leverancier te vragen of ik weer terug kan en dan komt het goed. Ik vroeg of ze mijn boete zouden betalen om hem te plagen (wist het antwoord al) dat zou dan eneco weer wegwerken.

Uiteindelijk is er weer niets gebeurt maar wel bewezen dat ze fout zitten. Is het voldoende dat ik via de forum wordt aangemeld of zal ik even de klantenservice bellen van eneco?

Groet
Reputatie 5
Badge +3
Beste W.Hussain,

Bedankt voor je reactie en uitleg van het gesprek. Er is zoals ik het begrijp dus lang geleden wel een offerte aangevraagd maar die is ook weer geannuleerd en daar is bij Essent niks over bekend. Zo te lezen is Essent dus ook niet van plan de overname te annuleren.

Ik geef je gegevens door aan een collega van mij, die dan vandaag of morgen telefonisch contact met je opneemt, om de overstap naar ons weer in orde te maken! Hij of zij kan je eventuele vragen over dat proces ook nog beantwoorden. Dan gaan we het op deze manier weer in orde maken voor je ;)

Groet, Kelly
De overstap wordt gemaakt in maart dus dan weet ik meer of het goed verlopen is.

Iedereen bedankt voor de geleverde bijdrage ;)

Groet
Reputatie 3
Badge
Daar is het forum voor. 🙂
Goed dat ik dit lees. Essent heeft me gebeld en ik vind ze vrij aggressief in hun benadering. Ik heb nee gezegd, ook op hun verzoek of ze met mee vrijblijvend konden kijken wat ik zou besparen. Zo te lezen is dat maar goed ook, hoewel ik me niet zou verbazen als ze alsnog iets proberen. Op het bandje staat hoor je mij alleen meer nee op alles zeggen (steeds geirriteerder 🙂 ). Aan het eind zou ik worden doorverbonden met een mogelijkheid om in het niet-bellen register te komen (moesten ze wettelijk ongevraagd aanbieden) en dat was zo rommelig dat de verbinding werd verbroken.
Essent is kennelijk naar het niveau gegaan van de minder betrouwbare partijen.
Reputatie 3
Badge
Weet je wel zeker dat het essent is geweest? aan je verhaal te horen wil het ook nog wel is een andere aanbieder zijn maar praten ze in eerste instantie over een bekende leverancier... ik ben altijd een beetje op mijn hoede in zo'n geval. maar wie zegt dat ik gelijk heb... niemand, het blijft gissen.
Dat zou ook kunnen. En ik weet niet of er doorverkopers zijn waar Essent geen controle over heeft. Irritant is het wel,
Reputatie 3
Badge
Als je twijfelt maar wel geintereseerd zou ziin was een optie om te vragen of je ze terug kon bellen. 🙂 maar ik zou nooit zomaar mijn rekening nr geven via telefoon tenzij ik zelf zou bellen.

Reageer