Onduidelijkheid variabel contract | Eneco Community
beantwoord

Onduidelijkheid variabel contract

• 19 december 2018
  • 8 reacties
  • 688 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Hallo allemaal,

Ik ben een enorme rekenaar en houd al sinds 2009 heel gespecificeerd mijn verbruik bij en doe dit in excell door de jaarnota na te rekenen met alle afzonderlijke posten gespecificeerd. Omdat ik altijd een variabel contract heb past eneco 2 x per jaar het tarief voor gas en stroom aan. Ze sturen dan een 2-3 weken van te voren een mail met daarin de tarieven voor het 1e en 2e halfjaar.
De mails bewaar ik en vergelijk dan de berekening achteraf. Voor 1e helft 2018 worden volgende tarieven doorgegeven: gas € 0.66003/m3 laag stroom € 0.19792 hoog stroom € 0.21219.
Voor 2e helft 2018 worden volgende tarieven doorgegeven: gas € 0.71012/m3 laag stroom € 0,2134 hoog stroom € 0,22746 en 1e helft 2019 laag stroom € 0.23498 en hoog stroom € 0.2564.
Een verhoging van bijna 20%
De verhoging wordt dan gecommuniceerd als inkoop op de markt. Dit is natuurlijk een beetje onzin bij het stroomverbruik omdat ik de dure Hollandse Zon afneem en Eneco deze beweert zelf op te wekken. Dus wat inkoop? Wordt de zon duurder of is dit bewust beleid voor investeringen? Of gewoon ordinair zakken vullen voor de verkoop van eneco?

Maar nu hoofdstuk gas. Zeer nauwkeurig geeft eneco het verbruik per halfjaar op en specificeert dit dan in leveringskosten (lees je gas) en energiebelasting en netbeheer en tenslotte vastrecht (€ 47,06).
Het gaat hier te ver om per categorie de berekening te tonen, maar nu de conclusie.

Verbruik 1-1-18 tot 30-618 = 2489m3 (weging 66,6%) en 2 helft 1247m3.

1e helft gas; € 803.21 + energiebelasting € 865.90 + netbeheer € 110.64 = € 1779.75
2e helft gas: € 527.15 + energiebelasting € 433.82 + netbeheer € 66.73 = € 1027,70

Als ik nu heel simpel de m3 prijs per periode bereken kom ik op:

1e helft 2018 1779.75/2489 = € 0.715/m3
2e helft 2018 1027.70/1247= € 0.8235/m3

Ik heb natuurlijk met de bekende klantenservice gebeld en om uitleg gevraagd. De jongeman kon mijn berekening na 2 minuten niet meer volgen en ging de vraag uitzetten. Antwoord binnen 10 werkdagen.

Wat ik nog wel uit hem heb kunnen krijgen is dat eneco in de m3 gasprijsaanbieding altijd de vaste leveringskosten en netbeheer kosten uitzondert.
Dus om appels met appels te vergelijken doe ik dat ook en bereken opnieuw.
Mijn jaarnota gas: € 2808.78 minus vastrecht€ 47,06 minus netbeheer € 177,37 wordt dan voor 3736m3 € 2584.35!
We delen dit door 3736m3 en dan kom ik voor het jaar gemiddeld ongewogen op € 0.69174 uit en dit komt ongeveer overeen met de geoffreerde prijs.

Maar nu de verhoging 1e helft 2019 wordt mijn nieuwe gasprijs € 0.78891(wederom exclusief netbeheer en vastrecht. Een stijging van € 0.07879. Navraag leert dat de energiebelasting op gas met € 0,03 stijgt.
Gecorrigeerd voor de energiebelasting en duurzame opslag wordt mijn leveringstarief € 0.439841

Dus blijft een stijging van € 0.04879. Maar liefst 15% verhoging op de netto gas leveringskosten uit 2018!

Dus weer de inkoop op de markt? Zoals we allemaal in de krant kunnen lezen zijn de energie prijzen in een dalende lijn sinds eind september met 34% daling! De gasprijs hangt af van de olieprijs en deze bevindt zich op het laagste punt van 2018.
Voor zover ik kan zien biedt eneco op zijn website geen variabele contracten meer aan, dus hoe moet ik nu die netto leveringskosten voor het gas vergelijken?

En hier zo ik nu zo graag een antwoord op krijgen!

Een trouwe klant die iedere maand netjes zijn rekening betaalt en nooit zeurt. Leg me dit eens uit en schuif het niet op de overheid graag!
icon

Beste antwoord door Erica 20 december 2018, 11:49

@Damrock bedankt voor je zeer uitgebreide bericht via ons forum. Heel goed dat je scherp bent op je kosten en vragen stelt over de aangekondigde verhoging van het variabele leveringstarief. Ik hoop hier meer duidelijkheid over te geven!

Allereerst beantwoord ik graag de vraag waarom de tarieven omhoog gaan, maar je hebt het antwoord ook al gegeven. De variabele leveringstarieven stijgen per 1 januari a.s. als gevolg van verhoogde inkoopprijzen op de energiemarkt. Hierdoor is de inkoop voor alle energieleveranciers duurder geworden, dus ook voor Eneco. Daarom verhogen wij nu onze variabele leveringstarieven. Twee jaar geleden daalden onze variabele tarieven als gevolg van dalende inkoopprijzen. Hierop is geen ander antwoord te geven dan dit.

Wat betreft jouw kosten. Als bijlage bij dit bericht heb ik twee overzichten toegevoegd waarin je jouw huidige opbouw van tarieven en bijbehorende kosten uitgesplitst ziet. Daarmee kan je een uitgebreide vergelijking maken met de aankondigde leveringstarieven die voor jou gaan gelden vanaf 1 januari welke je hebt gehad per brief of e-mail. De verhoging van de energiebelasting is aangekondigd maar wordt pas bekend gemaakt op 1-1-2019. Daarom zijn de kosten op de brief nog berekend op de energiebelasting over 2018.

De medewerker die aangeeft dat Eneco in de m3 gasprijsaanbieding altijd de vaste leveringskosten en netbeheerkosten uitzondert, is niet juist. Wel gaat het in de regel vaak over de kale leveringstarieven. Want bijna alle kosten die er bovenop komen worden bepaald door de overheid en netbeheerder. Mogelijk is hierover dus verwarring ontstaan. Hoe dan ook daarvoor mijn excuses.

Jouw berekening van verbruik is heel nauwkeurig, maar je geeft dan ook aan een enorme rekenaar te zijn. 😉 Dergelijke berekeningen zorgen er ook soms voor dat we elkaar niet altijd begrijpen, zo mogelijk ook de medewerker die jij hebt gesproken. Hopelijk is daar begrip voor.

Je betaalt 12 termijnen van 390 euro (exclusief het Toon abonnement van 4,50 euro) dit is gebaseerd op een door ons ingeschat jaarverbruik. Ook wel het SJV genoemd in vakjargon. Tot aan de volgende jaarnota is dit 4060 M3, 2707 kWh normaal, 2552 kWh dal. Ook zie je dit ingeschatte verbruik terug op de toegevoegde uitsplitsing. Op de jaarnota vind je uiteindelijk de precieze berekening terug op basis van jouw werkelijke verbruik. Het tussentijdse inzicht wat jij verkrijgt door Toon is puur voor eigen indicatie en wordt door ons niet tussentijds gebruikt. Zoals bij deze aankondiging van de verhoging.
Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 2
Badge
@Damrock

Het is niet mijn hobby dat doorrekenen van de energierekening.

Maar de Eneco brief van 1 december over "uw tarieven 2019" irriteerde me. Zie de topic “Brief Eneco van 1 december: Nieuws over uw tarieven 2019".

Bij mij zijn de tarieven vanaf 1 januari 2018 met 21% (stroom) en 20% (gas) toegenomen. Niet mis dus!

En jouw gastarief per 1/1/19 is in vergelijk met de mijne 12,5 % hoger. Weet jij hoe dit zit?
Reputatie 5
Badge +5
@Damrock bedankt voor je zeer uitgebreide bericht via ons forum. Heel goed dat je scherp bent op je kosten en vragen stelt over de aangekondigde verhoging van het variabele leveringstarief. Ik hoop hier meer duidelijkheid over te geven!

Allereerst beantwoord ik graag de vraag waarom de tarieven omhoog gaan, maar je hebt het antwoord ook al gegeven. De variabele leveringstarieven stijgen per 1 januari a.s. als gevolg van verhoogde inkoopprijzen op de energiemarkt. Hierdoor is de inkoop voor alle energieleveranciers duurder geworden, dus ook voor Eneco. Daarom verhogen wij nu onze variabele leveringstarieven. Twee jaar geleden daalden onze variabele tarieven als gevolg van dalende inkoopprijzen. Hierop is geen ander antwoord te geven dan dit.

Wat betreft jouw kosten. Als bijlage bij dit bericht heb ik twee overzichten toegevoegd waarin je jouw huidige opbouw van tarieven en bijbehorende kosten uitgesplitst ziet. Daarmee kan je een uitgebreide vergelijking maken met de aankondigde leveringstarieven die voor jou gaan gelden vanaf 1 januari welke je hebt gehad per brief of e-mail. De verhoging van de energiebelasting is aangekondigd maar wordt pas bekend gemaakt op 1-1-2019. Daarom zijn de kosten op de brief nog berekend op de energiebelasting over 2018.

De medewerker die aangeeft dat Eneco in de m3 gasprijsaanbieding altijd de vaste leveringskosten en netbeheerkosten uitzondert, is niet juist. Wel gaat het in de regel vaak over de kale leveringstarieven. Want bijna alle kosten die er bovenop komen worden bepaald door de overheid en netbeheerder. Mogelijk is hierover dus verwarring ontstaan. Hoe dan ook daarvoor mijn excuses.

Jouw berekening van verbruik is heel nauwkeurig, maar je geeft dan ook aan een enorme rekenaar te zijn. 😉 Dergelijke berekeningen zorgen er ook soms voor dat we elkaar niet altijd begrijpen, zo mogelijk ook de medewerker die jij hebt gesproken. Hopelijk is daar begrip voor.

Je betaalt 12 termijnen van 390 euro (exclusief het Toon abonnement van 4,50 euro) dit is gebaseerd op een door ons ingeschat jaarverbruik. Ook wel het SJV genoemd in vakjargon. Tot aan de volgende jaarnota is dit 4060 M3, 2707 kWh normaal, 2552 kWh dal. Ook zie je dit ingeschatte verbruik terug op de toegevoegde uitsplitsing. Op de jaarnota vind je uiteindelijk de precieze berekening terug op basis van jouw werkelijke verbruik. Het tussentijdse inzicht wat jij verkrijgt door Toon is puur voor eigen indicatie en wordt door ons niet tussentijds gebruikt. Zoals bij deze aankondiging van de verhoging.
@Erica,

Dank voor je uitvoerig antwoord. Ik wil graag reageren, maar alvorens dat te doen heb ik graag enige duidelijkheid over de 2 bijlagen.
Zijn dit de SJV's voor mij vanaf 01-01-19? Ja of nee?
MVG
Reputatie 5
Badge +5
@Damrock meer dan graag gedaan natuurlijk. Dit zijn inderdaad de SJV's over 2019.
@Erica Wat een leuk forum is dit. Hier krijg je op zijn minst goede antwoorden ervan uitgaande dat de Moderator namens Eneco spreekt.

Als ik de 2 bijlagen verwerk krijg ik het volgende beeld, (weet niet of iedereen die bijlage kan openen):

Gaslevering 4060m3 @ 0.71013 = € 2883,13 (incl. EB 2018)
Netbeheerkosten € 274.18
Vaste leveringskosten € 47.50
Totaal ingeschatte jaarkosten gas, incl. BTW en EB = € 3.204,81

Leveringskosten stroom (totaal 5259kWh) € 410,82
EB gebaseerd tarief 2018 € 376,13
Netbeheerkosten € 216,72
Vaste leveringskosten € 47.50
Totaal ingeschatte jaarkosten stroom, incl. BTW € 1051,17
Toon € 65,34

Totaal ingeschatte jaarkosten Gas en Stroom samen: € 4.321,32 voor 2019.
Gedeeld door 12 termijnen kom ik op € 360,11 per maand.

Vraag 1 is nu: waarom zou ik dan € 394 moeten gaan betalen? Dit bedrag klopt met het voorstel van de jaarrekening en Erica heeft dit bedrag boven in de mail bevestigd.

Erica, kan je hierop antwoorden voor we verder gaan?
Reputatie 5
Badge +5
@Damrock goed om te lezen dat je ons forum leuk vindt. Uiteraard spreek ik namens Eneco, gezien het mijn werkgever is 😉 Ik denk en reken weer graag met je mee!

De berekening is juist wanneer je uitgaat van de genoemde verbruiken en kosten zoals eerder gedeeld. Enkel de €65,34 euro Toon kosten begrijp ik niet. Je betaalt €4,50 euro per maand voor het abonnement op Toon. Dit is dus een jaarlijks €54,00 euro. De overzichten die ik je heb toegezonden zijn gebaseerd op de nog huidige tarieven over 2018. Het enige wat van deze berekening is geschat, zijn de verbruiken. Dit naar aanleiding van jouw jaarnota.

Een termijnbedrag houdt hiermee geen direct verband zoals jij het nu schetst. In de termijn wordt namelijk ook rekening gehouden met te verwachte verhogingen. In dit geval dus jouw tarieven en energiebelasting 2019. Omdat jouw jaarnota in december wordt opgemaakt kunnen we hier direct rekening mee houden in de berekening van de nieuwe termijn. De termijn wijzigt maar één keer per jaar op ons initiatief. Dit is altijd na een jaarnota. Wijzigt er tussentijds nog iets aan het tarief of aan de belasting? Dan informeren we hierover maar passen de termijn niet aan. Jouw jaarnota valt dus in dit geval erg gunstig omdat dan ieder jaar de verhogingen al bekend zijn of aangekondigd. De energiebelasting wordt 1 januari bekend gemaakt en dan weten we pas echt zeker of de inschatting zoals nu gemaakt is zal volstaan.

Wil je deze extra zekerheid niet ingebouwd hebben in de termijn? Dan ben je uiteraard vrij dit te verlagen. Uiteindelijk is de termijnnota natuurlijk een advies.
@Erica

Stapje voor stapje krijg ik duidelijkheid over de werkwijze, we gaan zo door.
De Toonberekening ging foutief uit van € 4.50 excl. BTW, onjuist dit is incl.!
De SJV dient om het verbruik met een gegeven percentage te verhogen en daar saust Eneco nog wat prijsverhoging overheen en geeft de consument een nieuw termijnbedrag.
Op zich interesseert mij het termijnbedrag niet zoveel maar wel degelijk de jaaruitkomst.

Ik wil niet stellen dat Eneco maar wat doet. Uiteraard was zoals ik stelde de energie belasting 2019 bekend sinds de aanname van het belastingplan. Eneco kan of wil dit kennelijk niet verwerken eerder dan 1-1-19
Wil niet om te voorkomen dat de tarieven afwijken van de concurrentie in prijsaanbod als ze de € 0,03 excl. BTW! EB meenemen en de concurrentie niet.
Ik heb een aantal prijsvergelijkingen gedaan en constateer dat geen enkele aanbieder de 2019 verhoging EB in zijn aanbod heeft meegenomen. Een duidelijke aanwijzing dat hier sprake is van overleg tussen marktpartijen die wijst op kartelvorming. Vraagje voor Consument en Markt!

Terug naar mijn aanbod 2019 voor het variabel tarief ad € 0,7889.

@Erica
Zou je mij kunnen zeggen wat vanaf 1 januari 2019 mijn netto (excl. BTW) leveringstarief voor gas en kWh hoog en laag wordt? Dank.
Reputatie 5
Badge +5
@Damrock allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor 2019.

Fijn dat het al een stuk duidelijker is nu. Graag beantwoord ik ook de laatst gestelde vraag. Inmiddels is de verhoging van de energiebelasting bekend gemaakt.

Het variabele leveringstarief voor EcoGas®️ is (excl. BTW) € 0,36348 eurocent per m3. Het variabele leveringstarief (excl. BTW) voor EcoStroom®️ is het normaal € 0,09267 en laag € 0,07642.

Reageer