Foute verbruiken bij het termijnbedrag | Eneco Community
beantwoord

Foute verbruiken bij het termijnbedrag

Reputatie 7
Badge +8
Ergens gaat er behoorlijk wat fout bij Eneco, zou graag zien dat deze fout:

1: word toegegeven.

2: Per direct word aangepast.

Ik ben met mijn huidige termijnbedrag ingeschat op:

2215kWh normaaltarief
1387kWh daltarief

Ik neem enkeltarief over, dus krijg je een ingeschatte kWh van:

3602kWh

Gas staat ingeschat op:

1141m3

Als ik deze verbruiken invul op Eneco.nl kom ik op onderstaande termijnbedrag uit, dit zijn geen kortingen of wat dan ook, gewoon pure maandbedrag:

Om nou een vergelijking te maken, hier een printscreen van Pricewise:

Zonder de korting kom ik nog niet aan mijn huidige termijnbedrag.

Om nog een vergelijking te maken, deze komt van gaslicht.com:

icon

Beste antwoord door Rodney 14 december 2018, 10:16

Goedemorgen @mAiden,

Bedankt voor het meedenken, goed dat je hier scherp op bent. De genoemde maandbedragen na de berekening op onze website gelden als richtlijn en zijn geen absolute bedragen. Onder andere omdat je, zoals wellicht bekend, de mogelijkheid hebt jouw termijnbedrag te wijzigen en deze onderhevig is aan veranderingen in bijvoorbeeld de tarieven voor energiebelasting per kalenderjaar.

Desalniettemin, krijg je met de berekening op basis van álle producten een goed beeld van je energiekosten bij een nieuw contract.

Verder valt me op dat de berekening die je op onze website maakt alleen op basis van stroomverbruik is terwijl in de berekening van de genoemde prijsvergelijkers duidelijk is dat het hierbij gaat om stroom én gas. Vanzelfsprekend valt een geschat maandbedrag voor uitsluitend stroom lager uit dan voor de combinatie stroom én gas.

Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Goedemorgen @mAiden,

Bedankt voor het meedenken, goed dat je hier scherp op bent. De genoemde maandbedragen na de berekening op onze website gelden als richtlijn en zijn geen absolute bedragen. Onder andere omdat je, zoals wellicht bekend, de mogelijkheid hebt jouw termijnbedrag te wijzigen en deze onderhevig is aan veranderingen in bijvoorbeeld de tarieven voor energiebelasting per kalenderjaar.

Desalniettemin, krijg je met de berekening op basis van álle producten een goed beeld van je energiekosten bij een nieuw contract.

Verder valt me op dat de berekening die je op onze website maakt alleen op basis van stroomverbruik is terwijl in de berekening van de genoemde prijsvergelijkers duidelijk is dat het hierbij gaat om stroom én gas. Vanzelfsprekend valt een geschat maandbedrag voor uitsluitend stroom lager uit dan voor de combinatie stroom én gas.
Reputatie 7
Badge +8
@Rodney ,

Zou je het beste antwoord willen verwijderen? Antwoord wat je geef is namelijk geen antwoord op mij gestelde vragen.
Daarbij de berekening die ik maak op de site van Eneco is weldegelijk stroom en gas (Zie screenshot onderstaand)

Jullie site is alles behalve praktisch tegenwoordig, waardoor je dit soort verwarringen krijg.
Anyway zo kom je nog niet het termijnbedrag wat ik betaal. Nogmaals de vragen:

1: word toegegeven.

2: Per direct word aangepast.

Zou graag weten welke verbruiken er exact horen bij mijn termijnbedrag, dat zijn absoluut niet onderstaande verbruiken die mij door de app zijn doorgegeven:

2215kWh normaaltarief
1387kWh daltarief

Ik neem enkeltarief over, dus krijg je een ingeschatte kWh van:

3602kWh

Gas staat ingeschat op:

1141m3
Reputatie 5
Badge +3
@mAiden,

Bedankt voor jouw reactie.

Rekentool Eneco.nl

In de printscreen van onze website uit jouw eerste bericht, bedragen de weergegeven maandbedragen rond de 60 euro. In deze berekening gaat het alleen om stroom en is dus geen ingeschat verbruik voor gas meegenomen.

Dit verklaart dan ook het verschil met de uitkomst in de printscreen van jouw tweede reactie. Hierin is te zien dat de ingeschatte maandkosten uitkomen rond de 150 euro, op basis van gas én stroom.

Naast het wezenlijke verschil in euro's, is per afbeelding ook zichtbaar om welke producten het gaat. In de eerste worden uitsluitend de verschillende type stroomcontracten benoemd (EuropeseWind 1 jaar, etc) en in de afbeelding uit jouw tweede bericht is onder de verschillende aanbiedingen leesbaar dat het stroom én gas betreft.

Antwoord

Mijn eerdere reactie markeren we als 'Antwoord' zodat eventuele andere belangstellenden er ook rekening mee houden álle producten in te vullen in de rekentool in plaats van slechts één van beide.

Verschil eigen maandbedrag versus website

Daarbij kan ik me voorstellen dat je opkijkt van deze uitkomst ten opzichte van je eigen, huidige maandbedrag. Goed om hierbij te weten dat de tarieven uit jouw lopende contract de zogeheten prijspeildatum van 1 augustus 2018 hebben, afgeleid van het moment waarop je kiest voor jouw overeenkomst.

Omdat ons aanbod van energiecontracten per eerste van de maand varieert, heeft het dus weinig waarde om de overeenkomst die je op 1 augustus 2018 sluit te vergelijken met de rekentool op onze website per 13 december 2018, daar er een klein half jaar later andere tarieven van kracht zijn.

Natuurlijk zou het alsnog wél opmerkelijk zijn wanneer er een dergelijk groot verschil ontstaat tussen jouw huidige maandbedrag op basis van hetzelfde verbruik, ten opzichte van de drie verschillende opties uit jouw laatst gedeelde afbeelding. Dit is dan ook níet aan de orde.

Opbouw termijnbedrag

In Mijn Eneco kun je de opbouw van jouw termijnbedrag bekijken. Ik nodig je uit hiervoor gebruik te maken van de webversie van Mijn Eneco. Eenmaal ingelogd navigeer je naar het tabblad 'Termijnbedrag'. Hier zie je (letterlijk) de 'Opbouw van uw termijnbedrag'.

In deze opbouw is zichtbaar dat het maandbedrag handmatig verhoogd is, onder de noemer 'Extra termijnbetaling op eigen verzoek'. Het gaat hierbij om een bedrag van 25 euro.

Een snelle rekensom wijst uit dat jouw maandbedrag zónder deze handmatige verhoging in lijn ligt met de uitkomsten uit de berekening op onze site voor stroom én gas. Zelfs nog iets lager wat erop duidt dat je een gunstige deal gesloten hebt, kijkend naar het huidige aanbod. ;-)

Het verbruik zoals je dat noemt is het verbruik waar jouw termijnbedrag op gebaseerd is. Mijn Eneco is immers een vertaling van wat wij aan onze kant onder jouw klantgegevens zien. Voor stroom opgeteld dus inderdaad 3602 kWh en voor gas 1141m³.

Ingeschat verbruik Toon

Tot slot stel ik voor deze verhoging te verwijderen uit jouw maandbedrag. Dit advies vanwege het feit dat jouw Toon dit bedrag (25 euro) niet meerekent maar enkel uitgaat van de ingeschatte verbruiken zoals genoemd, zo ontstaat dus een vertekend beeld.

Graag verneem ik van je of je akkoord bent deze handmatige verhoging uit jouw maandbedrag te verwijderen en/of je de ingeschatte verbruiken wil verhogen om zo alsnog op hetzelfde maandelijkse voorschot uit te komen.
Reputatie 7
Badge +8
Nee @Rodney , dat is niet akkoord voor mij. Toon staat er volledig los van, deze loop goed, blijf naar mijn mening lopen zoals deze nu loopt, ik verwacht ook verder geen aanpassingen aan Toon.

Ik wil alleen weten welke verbruiken er exact horen bij mijn huidige termijnbedrag? Naar mijn mening kunnen dat niet de verbruiken zijn die ik eerder door heb gegeven, dat is op basis van een termijnbedrag van 142eur.
Reputatie 5
Badge +3
@mAiden,

Helder, de handmatige verhoging in jouw maandbedrag laten we staan. Houd hier wel rekening mee wat betreft de voorspellingen van Toon en de daadwerkelijke uitkomst van jouw jaarnota.

De verbruiken zoals je zelf benoemd bevestig ik reeds in mijn vorige reactie. Dit strookt dan ook vrijwel exact met jouw verwachte maandbedrag.

Jouw huidige voorschotbedrag is 168 euro. De handmatige verhoging in dit voorschotbedrag is 25 euro.

168 euro - 25 euro = 143 euro.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen