Brief Eneco van 1 december: "Nieuws over uw tarieven 2019" | Eneco Community
vraag

Brief Eneco van 1 december: "Nieuws over uw tarieven 2019"

Reputatie 2
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 40 reacties
Een paar opmerkingen over deze brief:

Ten eerste: het vergelijken van de tarieven van 2018 en 2019.
In deze brief staan niet de tarieven van 2018. Voor een vergelijk met de tarieven voor 2019 is dit wèl wel zo handig.

Ten tweede: de tariefverandering ook in procenten.
Ik heb een variabele leveringstarief. Zowel het stroom- als het gastarief nemen beide met dik 11% toe! De brief is nogal neutraal van toon: "Per 1 januari 2019 gaan de tarieven wijzigen", en dat de stroom en gasprijs omhoog gaan. De nieuw prijzen in eurocenten zegt me niet zoveel. Wie weet zijn stroom- en gasprijs uit zijn hoofd? Dus een verandering in procenten is veel duidelijker!

Ten derde: de brief is persoonlijk.
Waarom ook niet persoonlijk aangegeven dat mijn tariefsverhoging voor stroom- en gasprijs voor beide met dik 11% toeneemt?

Ten vierde: verdere (achtergrond) informatie over de tarieven.
Voor vragen wordt verwezen naar eneco.nl/tarieven-2019. Waarom ook niet naar eneco/tarieven-2018 voor een verdere vergelijk van informatie en/of prijzen?

Ten vijfde: overheidsheffingen.
In de brief wordt kort uitgelegd dat deze omhoog gaan maar op dit moment (het is al december!) nog niet bekend zijn. Na 1 januari zijn ze bekend. Kunnen we daar een (persoonlijke) brief over krijgen want deze verhoging zal zeker fors zijn met mogelijke gevolgen voor het termijnbedrag.

Ten zesde: overstappen naar een andere energieleverancier.
Met de flinke prijsverhoging in aantocht wordt het steeds interessanter om over te stappen. Zeker als er welkomstkorting bij de nieuwe leverancier mogelijk is. Wat doet Eneco aan klantenbinding? Wat zijn de voordelen voor mij om bij Eneco te blijven?

11 Reacties

Ook ik heb het idee dat overstappen zal lonen want er zit nogal een verschil in prijs tussen enige aanbieders en Eneco. Zelfs zijn er verschillen in aanbod van Eneco zelf, aldus de energie vergelijkers. Op het gas na wijken de tarieven van de aanbieders niet zoveel van elkaar af. Ik kan me voorstellen dat Eneco niet direct mee kan doen met dit prijzencircus maar zij mag de vaste klant toch wel een beetje tegemoet komen?
Reputatie 2
Badge
Bedankt voor je reactie Bernadictus.

Is de bedoeling van deze site dat je bij vragen ook van ENECO een reactie krijg? En zo ja, wanneer kan ik een reactie verwachten (we zijn inmiddels twee weken verder...)?
Dat weet ik eigenlijk niet want het lijkt bij Eneco precies andersom te werken. Als je wat wilt weten over de energie aanbiedingen dan mag jij bellen.
Ja dat is simpel op dit forum worden geen prijzen en/of contracten door moderators besproken.
Zelf bellen of je laten bellen zijn de mogelijkheden.
Reputatie 5
Badge +3
Hi @Groart,

Bedankt voor jouw feedback! Graag geef ik je alsnog antwoord op de genoemde punten. ;-)

Voor een vergelijk met jouw huidige tarieven raad ik je aan deze te bekijken via Mijn Eneco. Hier vind je eenmaal ingelogd de actuele prijzen terug via het tabblad 'Producten'.

Gezien de verandering van energiebelasting per 1 januari 2019 definitief bekend is, is het logischerwijs niet mogelijk daar op voorhand over te berichten. Het is immers nog geen 1 januari 2019. :-)

Met de aanzienlijke prijsstijging in aantocht is het zéker een goed idee in actie te komen. Dat kan eventueel aan de hand van een overstap. Een andere optie is natuurlijk om nu wel voor een vaste overeenkomst te kiezen.

In de regel zijn deze voordeliger dan de variabele waar je nu al sinds enige tijd over beschikt en met name vanwege de aangekondigde verhoging betreft variabele, kale leveringstarieven is dit hét moment.

De mogelijkheden kun je bespreken met onze adviseurs. Zij zijn momenteel bereikbaar tussen 8:00 uur en 21:00 uur op werkdagen via 088 - 89 55 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten).
Reputatie 2
Badge
Dag Rodney,

Ik heb 6 punten genoemd over de nieuwe tarievenbrief maar geeneen vind ik terug in jouw reactie. Misschien moet iemand van communicatie hierop een reactie geven?

Ik heb op jullie site gekeken wat de verschillen zijn tussen de verschillende contracten (vrij opzegbaar, 1 jaar en 3 jaar). Op basis van mijn jaarverbruik (2017/2018) is het verschil tussen de goedkoopste en duurste termijnbedrag ongeveer 2% van mijn maandelijks termijnbedrag.

Stel dat het volgend jaar weer met 10% omhoog gaat dan is het afsluiten van een 3 jarig contract NU zeker lonend. Maar vergelijk ik het met een OVERSTAP naar een andere leverancier dan kan ik dit voordeel (3 jarig contract) ook krijgen.

Alleen dan krijg ik bij een overstap ook nog een welkomstpremie (bij Essent is mij extra voordeel vergelijkbaar met 3 maanden termijnbedrag bij jullie).

Dus waarom zou ik jullie adviseur bellen?
Reputatie 2
Badge
Hierbij nog een aanvulling op bovenstaande topic: Brief Eneco van 1 december: "Nieuws over uw tarieven 2019":

In de tweede opmerking “de tariefverandering ook in procenten”, zijn de variabele leveringstarieven van stroom- en gastarief met dik 11%. toegenomen. Dit is de toename t.o.v. 1/7/18.

Kijk je vanaf 1 januari 2018 dan zijn de tarieven in één jaar tijd met 21% (stroom) en 20% (gas) toegenomen. Niet mis dus!
Reputatie 7
Badge +4
@Groart

Mijn collega Rodney heeft je meer duidelijkheid gegeven over de door jou genoemde punten. We stellen je feedback op prijs en nemen dit mee in de ontwikkeling van onze verdere communicatie. Bedankt!

Een adviseur kan je helpen om alle opties te berekenen en nog eens naast elkaar te leggen. Zo weet je goed wat Eneco jou kan bieden.

Groet, Denise
@Rodney,
In het belastingplan dat op 15 november door de 2e kamer werd goedgekeurd is duidelijk te lezen dat de Energiebelasting voor aardgas verhoogd wordt met € 0,03 (en naar ik begrijp excl. BTW) dus daar komt dus € 0.0363 extra voor op je rekening. OK dit is voor het goede doel.
Elektra EB minus € 0.72 = minus 2,32% en de verlaging belastingvermindering neemt af met grofweg € 51 wat betekent op je energierekening er 51/308= +16%.
Ja, ja je moet goed lezen en vermindering die een plus wordt.

Maar nu komt mijn vraag: in de tarievenvoorstellen van Eneco die we in december ontvingen zit dus de verhoging van de energie belasting er nog niet in? Klopt dat?
Met andere woorden: de verhoging die aan alle consumenten nu wordt voorgesteld is dus alleen gebaseerd op hogere leveringstarieven, los van de netbeheer kosten.
De verhoging die mij op 12 december werd meegedeeld betekent dus dat op mijn gastarief van 0.78891/m3 er nog € 0,0363 bijkomt, totaal dus € 0,825?

Zover correct?
Reputatie 2
Badge
@DeniseMR
Heb je mijn zes opmerkingen wel gelezen? En vervolgens de reactie van @Rodney gelezen?

Dan zou ik graag MEER duidelijkheid willen hebben.

Misschien een idee om de zes onderwerpen puntsgewijs te beantwoorden?
Reputatie 5
Badge +2
@Rodney,
In het belastingplan dat op 15 november door de 2e kamer werd goedgekeurd is duidelijk te lezen dat de Energiebelasting voor aardgas verhoogd wordt met € 0,03 (en naar ik begrijp excl. BTW) dus daar komt dus € 0.0363 extra voor op je rekening. OK dit is voor het goede doel.
Elektra EB minus € 0.72 = minus 2,32% en de verlaging belastingvermindering neemt af met grofweg € 51 wat betekent op je energierekening er 51/308= +16%.
Ja, ja je moet goed lezen en vermindering die een plus wordt.

Maar nu komt mijn vraag: in de tarievenvoorstellen van Eneco die we in december ontvingen zit dus de verhoging van de energie belasting er nog niet in? Klopt dat?
Met andere woorden: de verhoging die aan alle consumenten nu wordt voorgesteld is dus alleen gebaseerd op hogere leveringstarieven, los van de netbeheer kosten.
De verhoging die mij op 12 december werd meegedeeld betekent dus dat op mijn gastarief van 0.78891/m3 er nog € 0,0363 bijkomt, totaal dus € 0,825?

Zover correct?

De prijzen bevatten inderdaad nog niet de nieuwe belasting!

@Groart
Je feedback is hier op de juiste plek, we kunnen helaas niet de communicatie persoonlijk aanpassen.
De stappen die je aangeeft nemen we zeker mee, maar we kunnen niet aangeven dat hier nu ook voor gekozen gaat worden.

De mogelijkheden wat tarieven en aanbiedingen betreft kan je kenbaar maken aan onze verkoop experts.
Zij nemen de voorkeuren, tarieven en aanbiedingen met je door. Je krijgt een aanbod op maat als het ware!

Groet, Vincent

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen