Boetebedrag contractbreuk veel te hoog voor ondernemers! | Eneco Community
beantwoord

Boetebedrag contractbreuk veel te hoog voor ondernemers!

• 24 maart 2019
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

Na een 4 jarig zakelijk contract te hebben gehad bij Eneco ben ik overgestapt naar de Nuon.
Zij hebben mijn contract opgezegd bij Eneco.
Achteraf bleek een maand voordat deze beëindigd zou zijn mijn nieuwe contract al bij Nuon was ingegaan.
Een maand te vroeg overgestapt is dus contractbreuk.
Alleen brengt Eneco deze maand wel erg duur in rekening, namelijk €100,00 voor gas en €100,00 voor electra.
Boetebedrag is dus totaal €200,00 voor een maand!

De kleine lettertjes blijkbaar in het contract....
Toch een waarschuwing voor andere ondernemers die willen overstappen.
Let extra goed op dat u geen week te vroeg overstapt ook al zegt uw nieuwe leverancier dat zij alles regelen.
icon

Beste antwoord door Brandje 24 maart 2019, 09:52

Dit geldt niet alleen bij zakelijke contracten, maar ook bij particuliere klanten.
Als je voor het einde overstapt; geldt voor iedereen en elk contract, dat je als eerste kijkt hoe het met de boete zit, toch?

De boete bedragen zijn standaard en door de ACM goed gekeurd.
Max 2 weken voor het einde zou zonder boete mogen bij zakelijke contracten. Zie onderstaande tekst ACM.

Maar meestal betaalt de nieuwe leverancier deze overstapboete; dus ik zou met Nuon maar eens gaan praten.

Bekijk origineel

5 Reacties

Dit geldt niet alleen bij zakelijke contracten, maar ook bij particuliere klanten.
Als je voor het einde overstapt; geldt voor iedereen en elk contract, dat je als eerste kijkt hoe het met de boete zit, toch?

De boete bedragen zijn standaard en door de ACM goed gekeurd.
Max 2 weken voor het einde zou zonder boete mogen bij zakelijke contracten. Zie onderstaande tekst ACM.

Maar meestal betaalt de nieuwe leverancier deze overstapboete; dus ik zou met Nuon maar eens gaan praten.

Met NUON heb ik uiteraard al gepraat.
Zijn zijn dan ook de schuldigen dat er een maand te vroeg is overgestapt en lossen dit nu op.
Waar het mij om gaat is dat het bedrag van totaal €200,00 te hoog is en er dus zogezegd, 'een slaatje uit geslagen wordt'.
Voor particulier klanten is de boete 50% lager.

De boete vind ik dan ook verre van redelijk.
Er had voor beide energiebedrijven niet zoveel geld mee gemoeid hoeven zijn.
“Een slaatje uit slaan” is niet van toepassing, want de regels worden juist toegepast door Eneco die zijn afgesproken. 😳
Daar is nu juist die nationale “waakhond” ACM voor. 👀

Keurig dat Nuon dit dus nu oplost; zo hoort het.👌
Niet gewoon keurig van Nuon, maar niet meer dan normaal.
Hier ben ik erg druk mee geweest dit voor elkaar te krijgen, en nog is niet gezegd dat ik het complete bedrag terug krijg omdat er normaal gesproken maar €100,00 totaal wordt vergoedt.
Ik heb duidelijk aangegeven wanneer mijn 4 jarige contract was afgelopen.

Met slaatje uitslaan bedoel ik dat er ondanks de goedkeuring van ACM te veel geld mee gemoeid is.

Dit is mijn ergernis en had niet gehoeven.
Daarom mijn waarschuwing, vooral goed opletten en niet zomaar klakkeloos aannemen dat de nieuwe energiemaatschappij dit wel voor u oplost.
Tja soms zitten er idd “haken ogen” aan het overstappen. Dat blijkt hier maar weer.

Dat je je er aan ergert en extra tijd ermee kwijt bent is begrijpelijk uiteraard en ook goed dat je er hier voor waarschuwt. 👍

Ik probeerde alleen maar aan te geven dat de afgesproken en goedgekeurde regels juist zijn toegepast. Dat de kosten bij zakelijke contracten hoger zijn, zal ongetwijfeld een speciale reden hebben.

Nuon zal ongetwijfeld vergoeden; mi is anders het contract nietig, omdat je kennelijk kan waarmaken wat de ingangsdatum moest zijn.

Dus mbt de vergoeding mooi je “poot stijf houden”💪💪

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen