Beeindigd contract nav betalingsachterstand; wat te doen? | Eneco Community
vraag

Beeindigd contract nav betalingsachterstand; wat te doen?

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 6 reacties
Hallo,

al diverse malen heb ik contact opgenomen met eneco i.v.m. wijziging rekeningnummer en inloggen op mijn eneco. Eindelijk na diverse pogingen is het mij gelukt in te loggen, aangezien ik een periode (wegens priveomstandigheden) niet in mijn woning ben geweest zijn de rekenigen opgestapeld. Tevens was op de jaarnota de meterstanden geschat. Dit heb ik netjes gemeld en contact opgenomen met het incasso buro waar ik de factuur van kreeg. De correctie van de meterstanden is doorgevoerd maar daar nog niet het probleem mee opgelost. Ik heb via mail en telefonisch contact gehad met eneco met de vraag of ik een betalingsafspraak kan maken of in 2 termijnen kan betalen. Met hield voet bij stuk en ik heb tot op heden, behalve het termijn van oktober wat pas 18 oktober binnen hoef te zijn, alles voldaan behalve de torenhoge incassokosten van 225,00 euro. Ook verbaas ik mij over het feit dat ik eerst moet bijbetalen, dan weer terug krijg, maar wel van 124,00 euro per maand, 2 maanden lang 140,00 euro moet betalen en vervolgens weer 96,00 euro en voor oktober 97,00 euro. Ook heb ik een brief ontvangen van Stedin die mij verteld dat Eneco mijn contract heeft be-eindigd terwijl ik daar helemaal niet om heb gevraagd. Jaren is het goed gegaan, en was ook altijd tevreden, helaas reageerd men nu zo bot en dreigt er afsluiting per 22 oktober. Wat kan ik doen om het zo goed mogelijk af te handelen en gewoon een tevreden klant kan blijven?

27 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo Goudvis,

Welkom op het forum. Ik zie een aantal punten maar begrijp het niet helemaal. Even bij het begin beginnen.

Je bent door omstandigheden langere tijd niet thuis geweest. Geen mogelijkheid gezien om je betalingen te doen? waarschijnlijk niet. daardoor heb je een schuld opgebouwd. Dat eneco een incassoburo uiteindelijk inschakeld lijkt me normaal. ik heb namelijk begrepen dat deze pas na vele briefen opgetrommeld worden. hoelang heb jij je betalingen niet kunnen doen?

Dat ze je meterstanden schatten en je dit pas na correctie later terugkrijgt is heel normaal. mogelijk is dit prettiger werken aangezien veel automatisch gaat. je hebt aangegeven een termijnbedrag te moeten batalen en dit ook allemaal gedaan hebt.

rest dus het feit dat stedin zou roepen dat het contract ontbonden is. als dit niet klopt is het goed dat je dit hier meld. ondanks dat dit een prive kwestie is zal een moderator wel antwoord kunnen geven indien het verhaal wat jij schets niet kloppend is of onterrecht.

succes ermee.
Ben opgenomen geweest, wil daar verder niet over uitwijken, en zal zeker niet onder stoelen of banken steken dat voor een groot deel de verantwoordelijkheid bij mij ligt. Zoals ik al melde heb ik het achterstallige voldaan op de incassokosten na, maar weet nu niet wat de verdere actie is en wie ik hiervoor moet benaderen. Stedin verwijst mij naar eneco.
Reputatie 3
Badge
Je moet ook zeker niet teveel vertellen. Ik dacht ook echt niet dat je een wanbetaler was (express). Het is gewoon een vervelende situatie maar snap wel dat eneco zonder gehoor uiteindelijk een incassobedrijf inschakeld. Ik zou even een berichtje van een moderator afwachten. deze kan tot tegenstellng van een telefoniste even rustig je verhaal lezen en actie ondernemen indien nodig.

succes ermee en als er vragen zijn, stel ze gerust. fijn dat je weer thuis bent in ieder geval toch?

Gr. Jeroen
Reputatie 4
Badge +1
Beste Goudvis,

Ik begrijp uit je bericht dat je tot een oplossing wilt komen en een tevreden klant wilt blijven. Helaas hebben we besloten de leveringscontracten per 23 oktober 2012 te beëindigen omdat er al langere tijd sprake is van een openstaand saldo. Het klopt dat je ons niet hebt gevraagd het contract te beëindigen. Ik geef je graag een toelichting.

In eerste instantie heb je begin mei 2012 een jaarnota ontvangen met geschatte meterstanden. Uiteindelijk hebben we eind juni 2012 een nieuwe jaarnota gemaakt, met werkelijke meterstanden. Na 28 januari 2012 is het ons al niet meer gelukt van je rekening te incasseren. Daarom hebben we je betalingsherinneringen toegestuurd. Vanaf april 2012 hebben we je ook maandelijks een acceptgirokaart toegestuurd. Ondanks onze betalingsverzoeken, de gestarte incassoprocedure, en de gecorrigeerde jaarnota, hebben we pas op 26 september 2012 een betaling ontvangen. We hebben het gehele incassotraject doorlopen en we van mening zijn dat we je voldoende tijd en ruimte hebben gegeven om te voldoen aan de betalingsverplichtingen Daarom hebben we je verzoek om een betalingsregeling afgewezen.

Ik lees in je latere reactie dat je opgenomen bent geweest. Ik kan me indenken dat je hierdoor niet in staat bent geweest de betalingen te verrichten. Als je de energielevering door Eneco wilt behouden, adviseer ik je het openstaande saldo direct te voldoen. Daarnaast vragen we je dan ook op een waarborg van 400 euro te betalen. Als je hier meer over wilt weten, hoor ik het graag van je zodat ik je de juiste instructies kan geven.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
Is deze waarborg voor een bepaalde tijd Mike, mogelijk wel handige informatie voor de topic starter. Natuurlijk kan deze ook overstappen maar als je al tijden klant bent en je weet (normaal gesproken) wat je van je aanbieder kan verwachten is het moeilijk om over te stappen.
Beste Mike,

bedankt voor je informatie. Het nog resterende bedrag wordt voldaan, maar de borg die jullie vragen van E. 400,00 is wel heel hoog!!! Zoals ik al had vermeld heb ik wel degelijk contact opgenomen, telefonisch als per email. Het laatste telefoongesprek ( met een mevrouw die Loes heet) is mij verteld dat ik de achterstand moet voldoen, doe ik dit pas nadat ik ben afgesloten dan wordt er borg gerekend. Ik ben nu nog niet afgesloten dus vanwaar de borg? Kan ik van mijn kant mijn goede wil tonen door een automatiche incasso af te geven. Ik hoop dat we tot een gepaste oplossing kunnen komen of desnoods een acceptable verhoging van het mandtermijn als de borg toch voldaan moet worden. Graag hoor ik van je. 
Inmiddels het openstaande saldo inclusief de maand oktober voldaan.
Reputatie 3
Badge
Het zit je niet lekker he? begrijpelijk. Ik hoop dat je er met eneco uitkomt. Succes ermee Goudvis
Hoi Jeroen,

goed gezien, het zit mij inderdaad niet lekker. Het bedrag aan borg is wel heel hoog, was al helemaal blij dat ik het nog resterende berag kon voldoen, zou zo even niet weten waar ik het borg bedrag vandaan moet toveren, maar goed dat is niet jou probleem, nog die van eneco blijkbaar. Ik hoop ook op een goede oplossing naar ieders tevredenheid. In ieder geval bedankt tot nu toe, had ik maar eerder van dit forum afgeweten, had me een hoop slapeloze nachten bespaard.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat jij je wil heb getoond door de oplossingen die je aandraagt in je topic. Toch kan ik ook Eneco wel begrijpen en aangezien ik maar concument bent ga ik me daarbuiten houden. Ik denk wel dat ze rekening mogen houden dat jij alles nu hebt voldaan. Nogmaals veel succes ermee.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Goudvis,

Goed om te lezen dat je inmiddels de betaling van het openstaande saldo hebt verricht. Hiermee laat je zeker zien dat je welwillend bent. We hebben de netbeheerder reeds laten weten dat we de energielevering per 23 oktober 2012 beëindigen. Dit is onherroepbaar. Wel kunnen we een nieuwe aanmelding doorgeven aan de netbeheerder, zodat je per 23 oktober 2012 niet zonder energieleverancier zit. Zoals ik in mijn vorige reactie aangaf, vragen we dan een waarborg van 400 euro. Dat je dit een hoog bedrag vindt, kan ik me indenken. Deze waarborg is echter wel volgens het beleid van Eneco en bij iedereen, waarbij we bijvoorbeeld het leveringscontract beëindigen wegens een aanhoudende betalingsachterstand, vragen we deze waarborg. Dit is gebruikelijk op de energiemarkt.

Groet,
Mike
Hallo Mike,

als ik het goed begrijp is de enige optie om nu alsnog 400,= euro borg te betalen? En als ik dit nu niet kan betalen? Overstappen is dan blijkbaar de enige optie. Jammer dat er nergens in onze communicatie gesproken wordt over dat ik al veel eerder contact heb opgenomen. Heb hier zelfs nog een mail van de maand juni. Dat de betalingen die niet gedaan zijn mijn verantwoordelijkheid zijn prima, maar op een stukje begrip kan ik dus blijkbaar niet rekenen. Kan ik zomaar overstappen of zit hierbij ook nog een adertje onder het gras?
Reputatie 4
Badge +1
Beste Goudvis,

Natuurlijk houden we rekening met persoonlijke situaties. Dit doen we echter wel tot op een bepaalde hoogte. Tussen januari en september 2012 hebben we geen betalingen ontvangen. Het is dan ook niet zo dat we je geen ruimte hebben gegeven om uit deze vervelende situatie te komen. Dat je teleurgesteld bent omdat je de borg niet kunt betalen, begrijp ik goed.

De leveringscontracten beëindigen we per 23 oktober 2012. Je bent vrij om je tot een andere leverancier te richten. Er is van onze kant geen sprake van zogenaamde addertjes onder het gras.

Groet,
Mike
Hoi Mike,

ik begrijp het ook van jullie kant, maar nu is mijn vraag voor welke datum ik dan deze borgsom uiterlijk moet voldoen en hoe? Gaat dit ook via mijn eneco of komt er een aparte factuur? Het voorschot van de maand oktober is al reeds voldaan. Ben al jaren tevreden klant en heb weinig zin en tijd om op zoek te gaan en uit te pluizen wie, welke, goedkopere energie levert. Graag hoor ik van je!
M.vr.gr.
Dag Goudvis,

Fijn dat je ook onze kant van de zaak begrijpt, alle openstaande posten hebt voldaan en je klant bij ons wil blijven. Dank daarvoor!

Voor het betalen van de waarborg sturen we je geen factuur toe. Deze maak je zelf naar ons over op rekeningnummer 5115 ten name van Eneco onder vermelding van Waarborgsom klantnummer (vul hierachter je klantnummer in).

Vervolgens stuur je binnen 5 werkdagen de volgende documenten toe:

• het stortingsbewijs/rekeningafschrift van de waarborgsom;
• een kopie van je geldige legitimatiebewijs;
• een kopie van je huurovereenkomst of koopakte;

Dit kan per mail via intake@eneco.com of per fax naar 088 - 8950 944 ter attentie van het intake team.

Om je aanmelding sneller te laten verlopen, adviseren je om de waarborgsom te storten bij het Postkantoor of GWK en het betaalbewijs direct te faxen of te e-mailen met de andere gevraagde stukken naar het fax-nummer of e-mailadres dat ik hierboven heb vermeld.

Algemene Leveringsvoorwaarden
Voor de voorwaarden van de waarborgsom verwijs ik je naar artikel 15 van onze Algemene Leveringsvoorwaarden. Deze vind je op hier.

Hoop dat je met deze informatie aan de slag kan! Veel succes ermee.

Groeten,
Rieneke
Hallo Rieneke,

Ik heb in januari 2011 ook een waarborg som betaald van 400euro. Ben nu al drie jaar klant en vraag me af of heb nu ook verrekend word zoals ze toen zeiden dat na 3jaar het weer terug krijgt. Gezien ik nergens die 400euro borg zie staan bij mijn eneco?

Groetjes
Boefje1966
Reputatie 4
Badge
Hoi boefje1966, in een ander topic heb ik je vraag reeds beantwoord. Ik verzoek je voortaan je bericht eenmaal te plaatsen, dit om het forum overzichtelijk te houden. Ik heb inmiddels een verzoek ingediend je waarborg uit te betalen. Groet Martijn
Hallo Martijn,

Dank je wel voor dit goede nieuws.

Groetjes
Sylvia
Reputatie 2
Badge
Toch nog maar even zeuren...Ik vind eerlijk gezegd dat Eneco zich hier bijzonden inflexibel opstelt. Het is toch heel duidelijk dag Goudvis er niet veel aan kon dat niet tijdig belaald is. Wat maakt Eneco die 400 euro nou uit. Beleid is geen wet, dus kan er makkelijk van afgeweken worden. Slechte smoes van Eneco en verre van klantvriendelijk. Doet me niet goed.
Reputatie 6
Badge +1
@reinoud,

Dat je een mening hebt over de gang van zaken binnen dit topic wordt erg gewardeerd. Echter weet je dat je nu reageerd op een bericht van oktober 2012😕. Er kan dus veel veranderd zijn.

En idd beleid is geen wet, maar als je teveel afwijkt van een beleid is het beleid ook niet meer te verdedigen en rechtlijnigen krijg je snel de discussie :hij wel en ik niet. 
reinoud wrote:

Toch nog maar even zeuren...Ik vind eerlijk gezegd dat Eneco zich hier bijzonden inflexibel opstelt. Het is toch heel duidelijk dag Goudvis er niet veel aan kon dat niet tijdig belaald is. Wat maakt Eneco die 400 euro nou uit. Beleid is geen wet, dus kan er makkelijk van afgeweken worden. Slechte smoes van Eneco en verre van klantvriendelijk. Doet me niet goed.

Over je reactie op een bericht van 2012 zal ik niet verder zeuren, maar als er door Eneco om een waarborgsom wordt gevraagd dan is er toch wel iets bijzonders aan de hand qua betalingsmoraal.
En deze werkwijze wijkt dan ook niet af bij andere bedrijven, die ook soms (helaas) om een borgsom moeten vragen, zoals bv KPN
Het is een kwestie van het inperken van je openstaande debiteurenposten, toch................
Reputatie 4
Badge
jvp wrote:

Echter weet je dat je nu reageerd op een bericht van oktober 2012😕.

Eigenlijk zou je hier op het nieuwe forum op geattendeerd moeten worden doormiddel van b.v. een push bericht. Zo voorkom je dit soort dingen.

Maar waarvoor nou weer dubbel ?
Reputatie 1
Badge +1
Brandje wrote:

Over je reactie op een bericht van 2012 zal ik niet verder zeuren, maar als er door Eneco om een waarborgsom wordt gevraagd dan is er toch wel iets bijzonders aan de hand qua betalingsmoraal.
En deze werkwijze wijkt dan ook niet af bij andere bedrijven, die ook soms (helaas) om een borgsom moeten vragen, zoals bv KPN
Het is een kwestie van het inperken van je openstaande debiteurenposten, toch................

Het is begrijpelijk dat eneco een waarborgsom vraagt, alleen vind ik 400 euro wel aan de hoge kant. Mensen die toch weer bij eneco willen komen als klaant zullen weliswaar de boel meer aan kant hebben (getuige de ts) maar zullen geen dikke bank rekening hebben. 200 euro zou meer op zijn plaats zijn. Daarbij trekt eneco 3 jaar lang de rente over deze 400 euro maar betaald dat niet uit aan de klant. Doe dit maal tig keer, zo heeft eneco en lekker spaarcentje uit de broekzak van klanten.

Ik durf gerust te stellen dat energie bedrijven ZWAAR verdienen aan incasso kosten, begint met 20 euro, daarna nog en keer 20 euro (allemaal geautomatiseerd) daarna nog en keer 50 euro om een briefje langs te gooien maakt al 90 euro.

Ik heb ik het recente verleden eens en gesprekje gehad met iemand die deze brieven rond brengt, deze gaf aan gemiddeld 100 brieven op 1 dag weg te brengen, telt u even mee: 100 maal 50 euro=5000 euro. Eneco maakt mij niet wijs dat er in dit hele traject geen dikke winstmarge ziet.
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben het niet eens met je visie. Rondvraag leert dat, op enkele energiebedrijven na, iedereen een borg vraag van rond de 400 euro aan slecht betalende mensen. (Even de reden daargelaten, want achter iedere opgelopen achterstand ligt meestal een schrijnend verhaal )  Als mensen in betalingsproblemen komen, dan zitten deze mensen zo aan die 400 euro en vaak gaat het er nog eens zwaar overheen.  En net als andere bedrijven is Eneco geen pfilotropische instelling.

Daarbij ligt het ook vaak aan de klant zelf. Wij als klanten moeten veel eerder roepen en hulp zoeken dat we het financieel niet kunnen bolwerken. Dan krijgen we hulp van iedereen die je ook kan helpen en kan de "schade" en ellende beperkt blijven. Echter is het mens eigen om pas te roepen en hulp te zoeken als je verzopen bent! Maar dan is het vaak te laat met alle gevolgen.
En dat is het hele eieren eten in mijn optiek!
Als ik deze pagina zo doorlees dan merk ik op dat er in schrijverij Nederlands nogal iets te verbeteren is, Jeroen. Ben je daar nooit op attent gemaakt? Het komt heel onkundig over zo, al wil ik niet met een vooroordeel jou als persoon afkeuren, daar gaat het niet om. Ik vind persoonlijk de houding van Eneco niet klantvriendelijk in het algemeen en dan noem ik met name de robot assistente Emma, wat een hilarische en volkomen ontoereikende manier van vraag-en-antwoord oplossing bieden is, in mijn ogen.
Verder is er tevens sprake van onpartijdige ondersteuning van een aantal leden hier, die er baat bij lijken te hebben om Eneco te verkopen. Dat mag niet aan de orde zijn hier, het gaat om advies en ondersteuning om tot een oplossing van een probleem te komen. Feiten doen er toe, die zijn belangrijk, sentimenten brengen je in een emotioneel moeras.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen