Afgesloten? Opnieuw opstarten? Ander contract? | Eneco Community
vraag

Afgesloten? Opnieuw opstarten? Ander contract?

Badge
Beste,

Graag wil duidelijkheid over onze situatie.
We zijn al sinds 2008 klant. Iedere keer nemen we een vast contract voor meestal 3 of 4 jaar. Afgelopen keer hebben we daarmee ook een contract afgesloten voor Toon.
Pas geleden hebben wij weer de jaarafrekening gehad. Hierop reageren we altijd om het maandbedrag een stuk omhoog te zetten, dit gebruiken we als een klein spaarpotje. Zo ook deze keer.
Enkele dagen/weken later zie ik dat de Toon helemaal anders is, hij houdt niets meer bij. Door drukte heb ik dit voor even zo gelaten. Later toch maar eens een bericht gepost op het forum.
Wat was het antwoord: wegens het opzeggen van het contract hebben we ook de Toon afgesloten. Huh?!!? Opzeggen van contract? Ik heb helemaal niets opgezegd.

Gebeld naar de klantenservice: wat blijkt: iemand anders heeft een contract afgesloten op ons adres. Daardoor wordt ons contract ontbonden.

"Dus als ik het goed begrijp: kan ik via internet voor de hele straat een nieuw contract aanvragen op hun adres, met als gevolg dat al hun contracten worden ontbonden?" "Ja meneer, dat is in theorie mogelijk!"
Bizar!?!

Dus ik vraag: kan ik terug gezet worden in mijn oude contract. Ja, dat kon. U had sinds 1 januari een variabel contract. Huh, wacht even... Ik heb altijd een vast contract voor een aantal jaar, en heb geen andere aanbieding van jullie ontvangen?!

Al met al heb ik nu een hoop rompslomp, terwijl ik altijd keurig netjes mijn maandelijkse bijdrage automatisch betaal en ik nooit wat van u vraag. Ik vind dus dat ik door u ernstig wordt benadeeld in deze.

Als ik niet had gemeld dat de Toon raar deed, wanneer had ik er dan achter moeten komen dat ik energie afneem op basis van het contract van iemand anders???

Samenvattend heb ik de volgende vragen:
1. Klopt het inderdaad dat als iemand anders op mijn adres een contract aanvraagt, mijn contract wordt ontbonden overigens dus zonder bericht!?

2. Waarom heb ik sinds 1 januari een flexibel contract gekregen, waar ik niets over weet? Ik heb ook geen andere aanbieding van u ontvangen?!

3. Er staan nu schijnbaar nota's open. Graag wil ik van u een uitleg waar die nota's nu voor zijn en op basis van welke prijzen ik die moet betalen, en in hoeverre dat positief of negatief voor ons uitpakt, als dat vergeleken wordt met ons oude vaste contract!!

4. Ik wil van u een nieuwe (mieters goede) aanbieding krijgen, mede ter compensatie van dit onduidelijke gedoe!!

Graag hoor ik van u een zeer uitgebreide uitleg hoe één en ander in elkaar steekt, en hoe u denkt de situatie voor ons op een bevredigende manier denkt te willen oplossen!

In afwachting van uw antwoord,

Groet,
Ariën van der Dussen

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Beste van der Dussen,

Wij kunnen ons heel goed voorstellen hoe u zicht voelt. Dit is helaas een hele vervelende en uitzonderlijke situatie die een hoop extra administratie werk met zich mee brengt. Hieronder een antwoord op je gestelde vragen.

1. Als er een nieuw contract wordt afgesloten op jouw adres (dit kan bij Eneco zijn maar ook een andere energieleverancier), wordt jouw contract ontbonden. Er kan maar 1 contract tegelijkertijd lopen van maar 1 leverancier. Normaliter (bijvoorbeeld bij een verhuizing) gaan wij er vanuit dat jij hiermee bekend bent. Eventuele nieuwe documentatie (wat betreft het nieuwe contract) is waarschijnlijk naar het postadres van de aanmelder verstuurd.

2. Als een contract afloopt en er tijdig geen afspraken over een verlenging worden gemaakt, verlengen wij de contractduur met een onbepaalde tijd. Dit om te voorkomen dat jij zonder levering zit. Ik zie niet terug dat er rond die tijd contact met ons is geweest (of vanuit ons) over de verlening van je vorige contract. Vandaar dat het stilzwijgend verlengd is, zoals ook in onze voorwaarden is opgenomen.

3. Op dit moment staan er geen nota's open. Ben je benieuwd naar de tarieven van je huidige contract, dan wil ik je wijzen op je contractbevestiging of Mijn Eneco. Hierin vindt je alle specificaties van jouw contract terug.

4. Op dit moment heb je bij ons een variabel contract lopen. Als je graag naar een vast contract wilt, dan is dit uiteraard mogelijk. Je hebt hiervoor de optie om tussen 08:00 en 18:00 te bellen naar 010 890 6981 (gratis). Mijn collega's van de klantenservice hebben hier de mogelijkheid om jou een gepaste aanbieding te doen. Ik kan er overigens ook voor zorgen dat wij contact met jou opnemen. Dan lees ik graag je voorkeuren wat betreft je contract en je bereikmogelijkheid terug.

Ik wil nog wel graag meegeven dat hoe vervelend en ongewenst de situatie ook is, Eneco hier niks aan kan doen. Wij doen onze best om persoonsgegevens zo veel mogelijk te verifiëren, maar het aanmelden door een ander persoon op jouw adres is nou eenmaal mogelijk.

Groet,
Denise
Badge
Prima,

Als jullie voor de rest geen moeite willen doen om mij hierin enigszins tegemoet te komen of te bekijken of ik wel of geen nadeel hierdoor heb gehad, ben ik weg.
Naar ik meen was het in het verleden altijd zo dat wanneer je contract afliep, je ruim van te voren gebeld werd met een voorstel voor een nieuw contract. Dat jullie die moeite ook al niet meer willen nemen vind ik erg spijtig.

Bij deze meld ik dat ik ben overgestapt.
Reputatie 7
Badge +7
Beste van der Dussen,

maar het aanmelden door een ander persoon op jouw adres is nou eenmaal mogelijk.

Groet,
Denise

Dit lijkt mij Toch wel heel erg sterk
ik neem aan dat het een en ander vooraf gecontroleerd word door Eneco:?:?:?
Badge
Ja,

dat dacht ik dus ook, of dat het in ieder geval ook gecommuniceerd wordt aan de 'oude' bewoner.
Maar nee, je kunt dus gewoon een contract aangaan op het adres van je buurman.
Dan zit je buurman vanaf dat moment zonder contract en neemt dus de energie af op basis van het contract wat jij hebt afgesloten.
En je buurman? Die weet dus van niets, want niets wordt gecommuniceerd als je de papieren naar apart postadres laat sturen.

Ik vind het bizar, maar begrijp enigszins ook dat dit een geautomatiseerd proces is.

Ik vind bovenstaande reactie op mijn vragen gewoon niet klantvriendelijk.

Wat ik graag had gehoord:
Tjonge, wat vervelend voor u. Wij kunnen er helaas niets aan doen. Maar ik wil graag samen met u kijken hoe dit allemaal zo heeft kunnen lopen en waar ik voor u meer helderheid kan verschaffen. Ik kan begrijpen dat u het overzicht door dit gebeuren helemaal kwijt bent. Omdat wij begrijpen dat dit voor u, als gewaardeerde klant van Eneco, erg vervelend is, willen wij u een mooie aanbieding doen.

Dat vindt ik een klantvriendelijke reactie, wat hoor ik echter hier: vervelend, maar kan gebeuren, voor meer info: kijk maar de op website.

Ik vraag bewust of ik een overzicht mag krijgen of ik ben benadeeld of misschien zelfs voordeel hieruit heb gehaald. Dit doe ik omdat ik het te lastig vind om het zelf uit te rekenen, het gaat dan om de gasprijs, elektriciteitsprijs (dal en normaal), vastrecht etc. Ik weet niet waar er overal verschil tussen zit, mijns inziens is het voor mij zeer tijdrovend om dit allemaal uit te zoeken. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat Eneco mij helpt om hier inzicht in te verkrijgen. Vervolgens wordt er doodleuk gezegd: Kijk maar op de website.
Daarnaast vraag ik om een verduidelijking over de nota's, waarvan ik dacht dat die openstonden. Maar, ok, die zijn dus al betaald, maar ik vroeg om verduidelijking.

Wat ik dus gewoon vroeg: Vanaf wanneer heb ik wat betaald waarvoor en voor hoelang. Ik begrijp ook wel dat ik dan mijn nota's helemaal moet gaan doorspitten, maar ergens vind ik dat Eneco mij hierin enigszins tegemoet kan komen om mij door die jungle van bedragen te loodsen en mij hierin helderheid te verschaffen. Ondanks dat zij daar ook niet veel aan kunnen doen, ben ik mijn overzicht totaal kwijt, en ik ben degene die moet betalen, niet Eneco.
Blijkbaar is elk greintje klantvriendelijkheid hierin verdwenen.

Je krijgt dus tegenwoordig ook al geen nieuwe aanbieding meer voordat je contract verloopt. Zelfs geen melding: "let op, uw contract loopt bijna ten einde, dit zijn onze nieuwe contracten, als u hier niet op reageert krijgt u automatisch een variabel contract voor onbepaalde tijd."

Ik moet echt zeggen dat ik er helemaal vanuit ging dat ik een nieuwe aanbieding zou ontvangen. tegen de tijd dat mijn contract af zou lopen. Dit is tot nu toe altijd bij mij het geval geweest.

En dat ervoor gezorgd kan worden dat er contact met mij wordt opgenomen? Ik dacht dat ik nogal duidelijk heb gevraagd om een mooi voorstel, maar weer is het antwoord niet bevredigend: kijk maar op de website en laat maar weten welk contract dat je wil.

Ik heb sterk de indruk dat ik niet belangrijk genoeg ben voor Eneco. Dus ik heb mijn conclusies getrokken!
Beste van der Dussen,

maar het aanmelden door een ander persoon op jouw adres is nou eenmaal mogelijk.

Groet,
Denise

Hoi Jan,

En toch is het waar wat Eneco vertelt.
Meer gevallen zijn hier op het forum daarover gemeld.
Toen werd er ook bij vermeldt dat dit alles een gevolg is van de libelering van de energiemarkt.
Controleren is dan onmogelijk, want je kan je bij een andere energieleverancier aanmelden en die gaat dan het overstappen bij de andere leverancier regelen.

Hoewel, als het blijkt dat het ten onrechte is, door Eneco dan keurig werd hersteld, blijft het voor de klant natuurlijk erg vervelend/irritant.
Badge
Eventuele nieuwe documentatie (wat betreft het nieuwe contract) is waarschijnlijk naar het postadres van de aanmelder verstuurd.Oh!
Als ervaren overstapper kan je vertellen dat de communicatie per emails gebeurd.
Van de nieuwe energieboer, waar ik komende maand naar overstap, heb ik slechts een email gehad met kontrakt, termijnbedrag enz.
Briefpost heb ik niet ontvangen.
Bij wijze van spreken laat iemand je overstappen tijdens een langdurig kontrakt en kun je ook nog €50,- per produkt betalen.
Zie dat maar eens terug te draaien!

Zie dat maar eens terug te draaien!

Overstappen is niets bijzonders.

Hier gaat het over eigenlijk een "wildvreemde" die je bestaande leveringsadres gebruikt. Staat dus los van overstappen.

De liberalisering staat dat toe sinds de ingang van deze wet; dus de vrije keuze van leverancier brengt dat met zich mede.
Als benadeelde heb je meestal (bijna) niets in de gaten.....

En zoals bij andere situaties hier op het forum gemeld, wordt bij ontdekking uiteraard de zaak gewoon hersteld. Geeft irritatie bij de klant die het betreft maar is zeker niet onherstelbaar.

De ts stapt mede hierdoor over, maar deze "fout" kan bij iedere leverancier optreden, dus ook bij zijn nieuwe leverancier.
Badge
Hier gaat het over eigenlijk een "wildvreemde" die je bestaande leveringsadres gebruikt. Staat dus los van overstappen.
Ojadasawa, er wordt bij het veranderen van energieboer helemaal niets gekontroleerd.
Communicatie gaat via email en je je krijgt geen brief in huis.
Overstappen of niet, ik weet dat voor jullie slapers "overstappen" een moeilijk niet te begrijpen begrip is.
Reputatie 7
Badge +7
Beste van der Dussen,

Groet,
Denise

Hoi Jan,

En toch is het waar wat Eneco vertelt.
Meer gevallen zijn hier op het forum daarover gemeld.
Toen werd er ook bij vermeldt dat dit alles een gevolg is van de libelering van de energiemarkt.
Controleren is dan onmogelijk, want je kan je bij een andere energieleverancier aanmelden en die gaat dan het overstappen bij de andere leverancier regelen.

Hoewel, als het blijkt dat het ten onrechte is, door Eneco dan keurig werd hersteld, blijft het voor de klant natuurlijk erg vervelend/irritant.

dat is niet alleen vervelend , zoiets moet gewoon niet kunnen.
liberalisering of niet ( enige eenvoudige controle/verificatie vooraf moet toch niet zo moeilijk zijn):8
Hoi Jan,

Ja die controle zou mooi zijn.
Of en hoe dat kan daar zou Eneco z'n visie moeten geven, nu weten ze niet van elkaar dat er een aanvraag loopt.
Er zal ook gekeken worden hoe vaak dit relatief gezien voorkomt en of ze daar nou bv een systeem voor zouden willen optuichen lijkt mij eigenlijk sterk.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen