Home

Douchewater WTW, onzin of niet?

M. Munneke Auteur

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten M. Munneke heeft ontvangen van andere leden.

500 megawatt
Reacties: 49

28 april 2017, 09:48

Via diverse installatiebedrijven worden douchewater warmteterugwinners aangeboden, voor slechts een paar honderd euro investeer je in een soort van ingenieuze easydrain waarmee het koude water wordt voorverwarmd met het warme water uit het afvoerputje. De CV ketel hoeft het koude water dan minder voor te verwarmen, waardoor dus een energiebesparing optreedt.

Dit heeft mij heel enthousiast gemaakt, want tja. Je laat gewoon warm water van 38 graden het riool instromen, terwijl dit warme water ook koud water kan voorverwarmen.

Door een verkoper in een installatiewinkel is een DoucheWTW mij afgeraden, omdat het geen enkel effect zou hebben op de energierekening en enkel een verbetering van het energielabel zou opleveren. Door dit verhaal twijfel ik een beetje aan de nut en noodzaak van een DoucheWTW. Ik zou graag willen weten of het de investering waard is.

Vandaar mijn vraag.. Heeft iemand op dit forum ervaringen met een Douche WTW?
Resultaten 1 tot en met 4 van 4
  • Brandje

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

500 terawatt
    Reacties: 28453
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

28 april 2017, 10:04

Groet Ton; Toon® v.4.3.20; Toon® Veldtester & Innovator; PV1920W; Opwek p/j 1700kWh; 6 Sl. Stekkers scènes via Triggi; 4 Rookmelders; 12 Hue
  • Berny

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Berny heeft ontvangen van andere leden.

1 gigawatt
    Reacties: 406
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

28 april 2017, 10:20

Ik heb er geen ervaring mee, maar waarom zou het niet werken volgens die verkoper?
    Meestal wordt het niet zo snel gedaan omdat er te veel sloop werk met zich mee brengt, en ze zijn best duur... maar, als het flink verbouwd wordt of gaat worden, en je krijg makkelijk toegang tot de rioolpijp, en de waterleiding richting de cv ketel al in de buurt ligt, en heb je de komenden dagen de riool niet nodig dan zou ik doen. Maar de hele huis gaan ombouwen om de rioolpijp in de schacht te vervangen door een WTW rioolpijp, no thanks.
    Een andere optie is, als je de badkamer gaat verbouwen en je moet toch een nieuwe douchebak gaan kiezen, dan kan je voor een douchebak met WTW gaan. Makkelijker dan de rioolpijp en in/uit waterleiding aan te passen en de schacht open te breken. Dan wordt de voorverwarmd water direct op de koude kant van de douchekraan aangesloten, dan kan de cv ketel ook minder warmwater leveren.
  • Rocco

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Rocco heeft ontvangen van andere leden.

1 gigawatt
    Reacties: 119
    Verkenner

Verkenner

Klant aan huis

Klant aan huis

1 mei 2017, 09:41

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194

59 pagina's met gebruikers ervaringen ;-)

In het kort komt het erop neer dat de besparing afhangt van jouw douche gedrag.
    Als je een groot gezin hebt en iedereen elke dag een half uur onder de douche staat kun je een leuke besparing halen.
    Woon je alleen en sta je 5 minuten onder de douche dan ben je 25 jaar bezig om de investering eruit te halen.
  • Brandje

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

500 terawatt
    Reacties: 28453
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

1 mei 2017, 11:02

Tja dat is een "waarheid als een koe"
    Groet Ton; Toon® v.4.3.20; Toon® Veldtester & Innovator; PV1920W; Opwek p/j 1700kWh; 6 Sl. Stekkers scènes via Triggi; 4 Rookmelders; 12 Hue

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)