Onduidelijke kosten na eerdere foutieve overstap | Eneco Community
beantwoord

Onduidelijke kosten na eerdere foutieve overstap

• 6 november 2019
  • 8 reacties
  • 255 Bekeken

Badge +1

Goedemiddag,

Eerder dit jaar heb ik een topic gemaakt over een verkeerde overstap op ons adres door een ander, een HERAN procedure en wat daar bij kwam kijken. Zie dat topic hier.

Nu keek ik in de eneco app om mijn verbruik te vergelijken met vorig jaar en bleek ineens dat sinds juni, sinds dat probleem van de verkeerde overstap is opgelost, mijn verbruik in euro’s hoger is dan daarvoor. Per maand staan nu ineens bij het gasverbruik een kopje: overige kosten.
Bijvoorbeeld voor oktober: mijn verbruik is €44,08, iets lager dan vorig jaar. Maar er staan nu ook ineens overige kosten bij: €20,71. Bij elkaar opgeteld dus: €64,79.

Dus ik op zoek naar meer gegevens:
 - in de toon app staat voor de maand oktober een bedrag van: €40,78.
 - op het maandelijkse energierapport staat voor oktober het bedrag: €44,64.
 - Het verbruik aan gas is voor alle drie de gegevens ongeveer hetzelfde: 58-59 m3.

Dus €64,79, €40,78 of €44,64 per maand aan gasverbruik?

Dan zijn er nog meer problemen.
Met de Eneco app: Het maandverbruik wordt steeds verkeerd ingeschat (te hoog), er wordt steeds geadviseerd een veel hoger maandtermijn in te stellen dan dat we werkelijk nodig hebben en er wordt gezegd in de app dat we aan het eind van het jaar ruim €200,- moeten bijbetalen terwijl ons verbruik vergelijkbaar is met vorig jaar. 
Met de maandrapporten: op de maandrapporten die ik per mail krijg, zijn er ineens geen gegevens meer bekend van voor juni. In de rapporten zelf kan ik dus ook geen verbruik meer vergelijken met vorige jaren.

Dus mijn vragen zijn:
 - welk bedragen zijn nu juist en wat zouden die overige kosten moeten zijn?
 - kunnen jullie de gegevens in de Eneco app weer goed koppelen met mijn werkelijke gegevens?
 - kunnen jullie de maandrapporten weer goed koppelen aan mijn gegevens uit het verleden?

Vriendelijke groeten,
Kevin de Vries

icon

Beste antwoord door DeniseMR 8 november 2019, 10:34

Hoi @Kevin de Vries,

Goede vragen! Ik help je graag om wat meer inzicht te krijgen.

Het is als eerste belangrijk om er rekening mee te houden dat Toon (dus ook de App), Mijn Eneco/de Eneco App én het maandelijks energierapport drie verschillende platforms zijn om jou inzicht te geven in je verbruik. Toevallig kan en maak jij gebruik van alle drie, maar dit is niet voor elke klant het geval. Toon haalt bijvoorbeeld jouw verbruik op een andere manier binnen dan Mijn Eneco/de Eneco App en het maandelijks energierapport, wat betekent dat hier een verschil in kan zitten. Daarnaast rekent Toon alleen met het tarief van jouw verbruik, dus niet alle overige kosten zoals de energiebelasting, etc. Dit doet Mijn Eneco/de Eneco App wel, vandaar de overige kosten.

Met alle drie deze platforms proberen we klanten een zo’n realistisch mogelijk beeld te geven van hun verbruik en de daarbij behorende kosten. We kunnen niet garanderen dat dit 100% klopt, de daadwerkelijke bedragen lees je terug in een jaar- of eindnota. Daarnaast kunnen we gegevens niet met terugwerkende kracht aanpassen. Wat je nu terugleest is hetgeen wat wij je kunnen aanbieden. Het is aan jou om te beoordelen welke van de drie je aanhoudt.

Groet, Denise

Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Kevin de Vries,

Goede vragen! Ik help je graag om wat meer inzicht te krijgen.

Het is als eerste belangrijk om er rekening mee te houden dat Toon (dus ook de App), Mijn Eneco/de Eneco App én het maandelijks energierapport drie verschillende platforms zijn om jou inzicht te geven in je verbruik. Toevallig kan en maak jij gebruik van alle drie, maar dit is niet voor elke klant het geval. Toon haalt bijvoorbeeld jouw verbruik op een andere manier binnen dan Mijn Eneco/de Eneco App en het maandelijks energierapport, wat betekent dat hier een verschil in kan zitten. Daarnaast rekent Toon alleen met het tarief van jouw verbruik, dus niet alle overige kosten zoals de energiebelasting, etc. Dit doet Mijn Eneco/de Eneco App wel, vandaar de overige kosten.

Met alle drie deze platforms proberen we klanten een zo’n realistisch mogelijk beeld te geven van hun verbruik en de daarbij behorende kosten. We kunnen niet garanderen dat dit 100% klopt, de daadwerkelijke bedragen lees je terug in een jaar- of eindnota. Daarnaast kunnen we gegevens niet met terugwerkende kracht aanpassen. Wat je nu terugleest is hetgeen wat wij je kunnen aanbieden. Het is aan jou om te beoordelen welke van de drie je aanhoudt.

Groet, Denise

Badge +1

Dankje @DeniseMR voor je uitleg, maar voor mijn gevoel heb je mijn vraag nog niet beantwoord. 

Het gaat er dus om dat de Eneco app volkomen verkeerde gegevens laat zien. Die overige kosten hebben er helemaal nooit bijgestaan, maar staan er sinds dat probleem eerder dit jaar, dat iemand ons adres heeft ingevuld bij het overstappen, wél bij. Van €0,00 euro overige kosten naar ruim €20 overige kosten per maand, zonder reden, vind ik wel heel veel. Dan vind ik het eerlijk gezegd een beetje te makkelijk om maar af te moeten wachten tot de eindnota over krap een half jaar. 

Door die overige kosten kan de energierekening straks wel ruim €200 hoger uitvallen, terwijl ik die kosten hiervoor nooit heb hoeven te betalen. 

Graag zou ik hier toch een duidelijker antwoord op krijgen, want voor mijn gevoel lijkt het er nu op volgens de Eneco app dat de energierekening onterecht veel hoger gaat uitvallen.

En dan die kwestie van de maandelijkse rapporten. Daarmee kon je altijd mooi vergelijken met je verbruik in voorgaande jaren, maar die gegevens zijn dus helemaal verdwenen in die rapporten. Ze staan er nu alleen sinds juni, sinds dat probleem van die HERAN-procedure, is de rest weg. Ik zou die gegevens graag weer opgenomen willen hebben in die rapporten. 

Met die HERAN-procedure werd beloofd dat alles weer gewoon zou zijn zoals het was, maar dat is dus duidelijk nog niet het geval. Ik zou graag willen dat dat alsnog wordt geregeld.

vriendelijke groeten,

Kevin de Vries

Bij mij staat in de app bij gasverbruik per dag ook altijd 53ct overige kosten.

Heb geen idee wat dat is ..wel 197,60 per jaar wat bijna overeenkomt met de 200€ cashback actie…..dat is wel héél negatief gedacht😊

Misschien is er iemand die het kan verklaren.

De App Mijn Eneco rekent niet alleen met de kale verbruikskosten maar ook alle bijkomende kosten zoals overheidsheffingen en netwerkkosten. 
Dus zelfs bij geen gasverbruik gaan deze kosten gewoon iedere dag door. 
Uiteraard staat cashback hier geheel buiten; de App kent deze info niet eens. 
Pas op de jaarnota “neemt” het factuursysteem deze cashback mee. 

Badge +1

@Bert225 nou, hopelijk is er zeker iemand van Eneco die het kan verklaren. 

@Brandje die informatie neemt in mijn geval niet weg dat er eerst geen overige kosten waren en sinds juni ineens wel. (Sinds dat die HERAN eindelijk afgerond is.) Ik kan terugkijken in de app tot februari 2017 en nooit hebben er overige kosten bijgestaan. En dan vanaf juni dit jaar ineens maar met €20,- per maand wel… vind ik toch vreemd. En dan ook nog de verwachting dat we €200 euro op de jaarnota zouden moeten gaan bijbetalen, terwijl het verbruik helemaal niet is veranderd. 

Voor mij is dit, samen met de in eerdere Posts genoemde problemen, reden genoeg om aan te nemen dat er iets is fout gegaan met de afronding van die Heran procedure en ik zou dat graag opgelost zien. Dus hopelijk is er nog iemand van Eneco die hier antwoord op kan geven.

Hoi Kevin!

Let op, ik reageerde op een reactie van Bert die tussendoor kwam.😳😳

Zie de volgorde van de berichten. 
Hij vroeg om verklaring met name over z’n cashback en daar gaf ik dus antwoord op. 

Badge +1

O! Sorry @Brandje ik dacht dat het eerste stuk van je reactie een algemene reactie was op ons beiden. Excuses als mijn reactie wat fel over is gekomen. Laten we het er op houden dat ik baal dat er nog geen verklaring voor mijn specifieke situatie is. 

Hoi Kevin,

Ook weer duidelijk en geeft niets hoor!

En idd er moet gewoon een verklaring komen voor jouw situatie. 
Maar vwb de nieuwe App en jouw situatie denk ik dat het volgende speelt:

-de App kan niet met HERAAN omgaan

-de kosten naast het verbruik worden/zijn sinds deze App inzichtelijk

-de App is sinds februari 2019 pas actief en er wordt nog flink aan gesleuteld. 

Ik zag trouwens dat bij gas in de maand weergave deze overige kosten (€20,71) bij mij sinds december 2017 voor het eerst in de App weergave verscheen. 

Reageer