De vernieuwde Eneco app is live | Eneco Community

De vernieuwde Eneco app is live

• 1 oktober 2019
  • 79 reacties
  • 2312 Bekeken

Badge
  • Eneco medewerker
  • 0 reacties

Het is een tijdje stil geweest rondom Eneco app. Gelukkig hebben we niet stil gezeten. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan de vernieuwde Eneco app. In dit topic lees je wat er nieuw is in de Eneco app, wat er niet meer in zit, hoe we de app uitrollen en hoe je met ons mee kunt testen.

De belangrijkste aanpassingen

Hieronder lees je de belangrijkste aanpassingen.

• De slimme functie Tussenstand is nu ook beschikbaar voor klanten met een conventionele (niet slimme) meter.
  • De app heeft een nieuwe motor, hierdoor werkt de app veel sneller. Hiermee hopen we een veel gehoorde klacht te hebben opgelost :grinning:!
  • Compleet nieuw fris design, de app werkt intuïtiever (beoordeel zelf!)
  • De Eneco digitale assistent is 24/7. Ja, dit is een chatbot die op heel veel vragen antwoord geeft. En weet de chatbot het niet, dan kan je tijdens kantooruren nog altijd chatten met een fijne Eneco collega.
  • Klanten kunnen registreren via de Eneco app 
  • Meterstanden worden direct verwerkt voor je jaarnota, dit noemen we realtime jaarnota.
  • De app is beschikbaar in het Nederlands en Engels. Zo helpen we ook onze klanten die de Nederlandse taal niet machtig zijn.

Wat is er niet meer?

Er zijn twee dingen verdwenen uit de Eneco app: de koppeling met Toon en de chathistorie.

De koppeling met Toon is er niet meer, maar we bieden in plaats daarvan wel een makkelijke ingang naar Toon. We hebben hiervoor gekozen omdat we deze als twee verschillende apps zien met ieder hun eigen functie. De Toon app is geschikt voor klanten die hun energieverbruik heel nauwkeurig (per apparaat, realtime) willen monitoren èn die hun slimme thermostaat willen bedienen met een app. Met de vernieuwde Eneco app krijg je straks (begin 2020) ook extra inzicht in jouw energieverbruik, per categorie, en weet je straks waar je kunt beginnen met verminderen van je energieverbruik. Het begint met inzicht, daar gaan we je mee helpen! 

We maken in de nieuwe app gebruik van een andere chatdienst. Deze laat je gesprekshistorie niet meer zien. We raden je aan een screenshot te maken van je gesprek als je deze wilt bewaren.

Nog meer inzicht

We willen klanten helpen om een eerste stap te zetten in de energietransitie. Dit begint met extra inzicht in het energieverbruik. Dit inzicht geven we door gebruik te maken van de slimme algoritmes van Quby (de makers van Toon). Deze algoritmes maken het mogelijk dat klanten met een slimme meter zien hoeveel energie zij per apparaatgroep (koken, wassen, verwarmen) hebben verbruikt.

Deze nieuwe functie stellen we eerst beschikbaar aan 5000 klanten. Met deze groep zullen deze functie testen en verbeteren. Zodat we begin volgend jaar het extra inzicht aan al onze klanten & prospects met een slimme meter kunnen aanbieden.

Gefaseerde uitrol vernieuwde Eneco app vanaf maandag 30 september

We rollen gefaseerd uit. Dit betekent dat we de eerste dagen maar een beperkt deel van de gebruikers toegang geven tot de app. Apple hanteert een vast percentage bij gefaseerd uitrollen. Daarom volgen wij deze.

Met het huidige app gebruik hebben een een schatting gemaakt hoeveel nieuwe app gebruikers er per dag bij komen.

• Dag 1: 1 procent = ca 1800 users
  • Dag 2: 2 procent = ca 3600 users
  • Dag 3: 5 procent = ca 9000 users
  • Dag 4: 10 procent = ca 18000 users
  • Dag 5: 20 procent = ca 36000 users
  • Dag 6: 50 procent = ca 72.000 users
  • Dag 7: 100 procent = ca 180.000 users

Zo kunnen we dus ook goed monitoren wat we aan response ontvangen en indien nodig daarop actie ondernemen.

Zit de klant er op te wachten?

Het is natuurlijk aan jullie, de gebruiker, om te bepalen of de vernieuwde Eneco app ook een verbetering is :wink:! Veel collega’s en klanten (o.a. superusers van de Eneco Community) hebben al goed mee getest. Deze groep heeft ons van goede feedback voorzien, zodat we de nieuwe app nog beter hebben gemaakt. We zijn trots op deze samenwerking en bedanken natuurlijk vooral onze superusers die zich hiervoor hebben ingezet. Ben je nog geen tester en wil je ook als eerste de nieuwste versie op je telefoon hebben? Stuur een e-mail naar elab@eneco.com met daarin welk platform je gebruikt, Apple of Android.

79 Reacties

Thx Piet voor deze zeer uitgebreide toelichting.
Jullie hebben zeker niet stil gezeten; de verbetering tov de oude App vind ik zelf nog steeds erg innovatief met name het inzicht per apparaatgroep👍👍

En nu (zoals deze wens al bij jou en je mensen bekend is) hoop ik snel op nadere berichten omtrent de inzicht mogelijkheden in deze nieuwe App voor de PV gebruikers, die graag hun eigen verbruik Productie en/of opwek PV via bv een eigen opgave in deze App verwerkt zouden willen zien. 😎😎
Ja ik vind het ook een hele verbetering...het enigste waar ik mij vreselijk aan stoor is dat de app dagen achter loopt met het uit lezen van de slimmemeter.
Reputatie 7
Badge +9
Dat heb nu op 5 oktober nogsteeds September op de homepage laat zien, is naar mijn mening toch wel een dikke minpunt.. Op 5 oktober wil ik me verbruik zien van Oktober, wat ik tot nu toe heb verbruikt tegen wat ingeschatte verbruik is.

Dat Eneco mij verbruik gegevens niet zou hebben, is onzin. Deze hebben ze wel, het loopt inmiddels alweer 4 dagen achter (dit is toch echt een kritisch minpunt weer.). Slimmemeterportal kan het ook dagelijks inzicht geven, tot de dag van gisteren. Dan kan Eneco dat ook..
Voor mij zij deze 2 minpunten van die aard, dat ik de app daardoor ook heb verwijderd. Irriteer me er mateloos aan.
Bij het live gaan van deze App is die 2 dagen standaard achterstand in verbruiksdata bv tov Slimmemeterportal.nl ook weer uitgebreid ter sprake gekomen.
Hier op het forum “ageer” ik zelf al jaren hier tegen.
Zelf denk ik dat het nooit zal verbeteren.
Wel is het gasverbruik vaak wel de volgende dag binnen, maar het stroom verbruik nooit. Vrijwel altijd pas de 2e dag.

Erg jammer want met deze nieuwe App zou de actualiteit juist zo mooi zijn.
Hier hetzelfde als @mAiden de eerste dgn dat het hier draaide kwam elke dag het verbruik door. Nu is deze sinds maandag niet meer bijgewerkt op het gasverbruik na op 2 okt. Ook de maand september zichtbaar is een blunder.

hoewel de app nog steeds zeer summier is wat betreft functies had ik goede hoop dat de app eindelijk eens volledig functioneel is. Helaas nog steeds in de puberteit en de weg naar volwassen worden. tja de tijd zal het leren

Ziet er allemaal goed uit!
Ik heb nog geen update van de nieuwe app helaas😂
Klopt Mark! @mpleizr
Het lijkt er namelijk op dat bij de maand wissel er bij verwerking verbruiksdata altijd een extra vertraging optreedt.
En juist dan wordt mi de App extra vaak geraadpleegd door de Eneco klanten.
Vertraging van 2 dagen oké, 3 dagen is echt te gek.

Overigens Mark zie jij ook deze uitbreiding:

hoelang duurt het dan ongeveer voordat ik de update krijg?
Hoi @A. Van Dorsselaer

Heb je het e-mailadres gezien in het openingsbericht van Piet van dit topic?
Kreeg ook geen update op iPhone tot ik zelf ff zocht op eneco app in de app store en daar stond.. werk bij..
Dus misschien zelf even kijken in de app store of hoe dat dan heet bij android.
Reputatie 6
Badge +2
Alles wat hier wordt benoemd daar ga ik in mee bij mij is het ook nog niet compleet ook bij mij loopt de boel zeker 3 dagen achter.

tevens zie je de ene keer wel hoeveel procent tegenover andere je het doet en de andere keer niet

bij termijnbedrag de ene keer wel wat je terug krijgt de andere keer staat er 0 kan gewoon niet weet
zelf wel ongeveer wat ik terugkrijgt met mijn termijnbedrag

nee app bij lange na niet af en werkt maar voor de helft.

Helaas nog niet Ton @Brandje Zal alleen nog in de testapp zitten denk ik.
Reputatie 6
Badge +2
ik zie dus wel het linkerkolom maar het rechter de ene keer wel de andere niet

Helaas nog niet Ton @Brandje Zal alleen nog in de testapp zitten denk ik.

Oké Mark, thx voor je reactie. 👍
Dat was mij nog niet duidelijk met de komst van de extra testers😏
Fijn weekend. 😎😎
vraag: met de nieuwe Eneco-App kan ik niet meer zelf mijn GJ warmtestanden na de komma invoeren...waarom niet? Voor mij wel belangrijk om mijn verbruik bij te houden! Zie foto!

Reputatie 2
Badge
Na update van de Eneco app op iPhone
staat het bedrag wat ik terug zou krijgen .
ineens in betalen
bij mijn buurvrouw idem dito
moet ik daar contact met Eneco opnemen of is het probleem bekend
Reputatie 7
Badge +5
@Bert225, @RL van der Werf & @Brandje
We proberen het verbruik zo up to date mogelijk te houden. Hierin zijn we ook afhankelijk van netbeheerders, waardoor er soms een vertraging kan ontstaan. Onze excuses voor het ongemak.

@mAiden
Dit is opgelost in de nieuwste update! Met een beetje mazzel ontvang je die deze week nog.

@A. Van Dorsselaer
Android en Apple hanteren bepaalde voorwaarden bij het versturen van de updates waardoor wij niet weten wie wanneer de update kan verwachten.

@JokeJM
Bedankt voor het melden! We verwachten dit deze week op te lossen.

@R. Roseboom
We willen dit graag verder onderzoeken. Kan je hiervoor aangeven op welke software de App draait, op welk besturingssysteem je smartphone draait, over welke smartphone je beschikt en of deze verbonden is met WIFI of mobiel netwerk?

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +9

We proberen het verbruik zo up to date mogelijk te houden. Hierin zijn we ook afhankelijk van netbeheerders, waardoor er soms een vertraging kan ontstaan. Onze excuses voor het ongemak.

@mAiden

Dit is opgelost in de nieuwste update! Met een beetje mazzel ontvang je die deze week nog.

Groet, Denise

@DeniseMR

Allereerst:

Ik ga het nakijken of het bij mij opgelost is.. Dankjewel voor de berichtgeving Denis!

Ten tweede:

Ik heb je vrij hoog zitten Denis, ik val je absoluut niet aan met onderstaande.

Dat Eneco afhankelijk is van de netbeheerders met aanleveren van de verbruik data is natuurlijk gewoon zo'n standaard zinnetje, wat overigens ook nergens op slaat.
Netbeheerder lees elke nacht de data uit indien daar toestemming voor gegeven is. Daar is geen twijfel over mogelijk..
slimmemeterportal is ook afhankelijk van de netbeheerder maar deze kan het wel t/m de dag van gisteren inzichtelijk maken, deze krijgen exact dezelfde gegevens door als Eneco. Dan moet Eneco het ook kunnen als hun het ook kunnen. Dat de app makers van Mijn Eneco zich achter het aanleveren van data verschuilen vind ik erg zwak.
Het is een aanname van mij, maar ik gok dat slimmemeterportal verder is met de ontwikkeling van deze data dan de app makers van Mijn Eneco. Ik weet hoe complex dit kan zijn, dat je een goede app niet in 1 dag bouw.
Maar ik mag toch wel van Eneco verwachten dat ze mij verbruiksdata t/m gisteren inzichtelijke hebben, als ik toestemming geef tot dagelijks uitlezen?

Om een foto te laten zien, dat slimmemeterportal echt tot en met gisteren het inzichtelijk maakt, zie hieronder:

Reputatie 7
Badge +5
@mAiden

Ik snap je punt, het is ook niet mijn intentie om ons achter de netbeheerder te schuilen. Wij hebben meer dan een grote verantwoordelijkheid hierin! Weet in ieder geval dat we bekend zijn met de vertraging en ook de wens hebben om het verbruik zo real time mogelijk te laten zien. We hebben de App vernieuwd, maar zijn er nog niet en blijven deze doorontwikkelen. 😉

Groet, Denise
Reputatie 2
Badge

@mAiden

@A. Van Dorsselaer

Android en Apple hanteren bepaalde voorwaarden bij het versturen van de updates waardoor wij niet weten wie wanneer de update kan verwachten.

@JokeJM

Bedankt voor het melden! We verwachten dit deze week op te lossen.

@R. Roseboom

We willen dit graag verder onderzoeken. Kan je hiervoor aangeven op welke software de App draait, op welk besturingssysteem je smartphone draait, over welke smartphone je beschikt en of deze verbonden is met WIFI of mobiel netwerk?

Groet, Denise

Denise
Op 12.4
iPhone 6 ,met WiFi
Groet R Roseboom
Reputatie 7
Badge +5
@R. Roseboom

Bedankt! En de softwareversie van de Eneco-App?

Groet, Denise
wat betreft de meterstanden binnen de app had ik onlangs ook al een opmerking over geplaatst

Ook hier loopt de app behoorlijk achter. Wordt her wel geüpdatet dan alleen gas?. Electra en terugleveren heeft een vertraging van 4 dgn.

Het antwoordt van Eneco in deze is mijn inziens het bekende vertaging in ophalen. Slimmemeterportaal, enerlogic en mijnwoning kunnen dit wel.

had goede hoop met de nieuwe app maar helaas. Het loopt dagen achter de feiten aan en voor mij dus niet interessant genoeg om er gebruik van te blijven maken. Jammer

Reputatie 2
Badge
@R. Roseboom

Groet, Denise

Geen idee !
Waar kan ik dat zien
Reputatie 2
Badge
@R. Roseboom

Groet, Denise

Reputatie 2
Badge
Het is weer opgelost met de nieuwe update !! 👍

Reageer