Wanneer mijn elektrische auto opladen? | Eneco Community
vraag

Wanneer mijn elektrische auto opladen?

• 17 oktober 2018
  • 16 reacties
  • 893 Bekeken

Kan iemand mij vertellen op welk tijdstip ik mijn elektrische auto het beste op kan laden? Mijn gevoel zegt s'avonds /s'nachts omdat er dan minder verbruik is op het net en er geen kolencentrale hoeft te draaien om stroom voor mij te leveren. Maar misschien heb ik het mis.

Ik bezit ook zonnepanelen en netto (over het jaar) laad ik daar mijn auto mee op. Pas als de saldering wordt afgeschaft wordt het logisch om te proberen de auto rechtstreeks met eigen zonne energie op te laden.

Nu probeer ik, als het maar enigszins mogelijk is, het opladen s'avonds na 22 uur op te starten. Dat duurt 1-5 uur, afhankelijk van hoe vol de batterij nog is.

16 Reacties

Voor wat betreft je eerste zin, zou ik kiezen na 24:00 uur, want in de nacht is er altijd een overschot aan stroom. Kan je nog mooi na 23:00 gebruik maken van Dalstroom.

Evident is natuurlijk dat je na thuiskomst van het werk je auto ook nog even van de restzon zou kunnen opladen.

Maar hoe dan ook in de avond en nacht laad je nog steeds op op grijze stroom en je rijdt uiteindelijk toch nog gedeeltelijk op de “Kolencentrale”

Zijn er overdag geen faciliteiten bij je werkgever?
Beste Brandje,
dank voor je overwegingen en snelle reactie.

Ik ben 'eigen baas' en kan tijdstip van opladen meestal wel zelf kiezen, ook overdag. Daltarief maakt me ook niet uit want ik ben netto stroomleverancier en betaal dus niets voor de kWh.

Waar het mij om gaat is hoe ik zo milieuvriendelijk mogelijk kan opladen en dus rijden. Als je naar 1 auto kijkt zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar hoe zit het als bijv. 100.000 EV bezitters een bepaald oplaadgedrag vertonen? Als ze allemaal om bijv. 18 uur gaan opladen dan ga je problemen in het netwerk krijgen. En als ze gaan opladen op het moment dat de vraag in NL al maximaal is (8-18 uur?) dan moet er extra, fossiele, capaciteit bijgebouwd worden. En als die er eenmaal staat dan wordt het ook gebruikt.

Aan de andere kant kun je redeneren dat je vooral hernieuwbare energie moet gebruiken als het beschikbaar is, dus als de zon flink schijnt of als het hard waait.

Op dit forum hoop ik het juiste antwoord te vinden. Eneco leest mee?
Dat het milieu hoog in je vaandel staat begreep ik uiteraard Als het over grote aantallen gaat zal er ongetwijfeld maatregelen komen om dat te sturen/structureren.
Ook haalde je het Netwerk even aan; idd daar zal de komende tijd zo her en der verzwaring moeten plaatsvinden. Het aantal PV’s loopt nog steeds hoog op.

En ja Eneco leest ook mee en die zullen ongetwijfeld morgen met een reactie komen.
Reputatie 4
Badge +1
Ik had begrepen dat Eneco bezig was met een experiment met variabele energietarieven, mijns inziens is het mogelijk je laadpaal zo slim te maken, dat je alleen laad als er overschot is (bij 0-tarief?).
Reputatie 6
Badge +3
Volgens mij heeft @ThehogNL zoiets al aan de praat.
Reputatie 6
Badge +3
Klopt maar dan mijn warmtepomp die op laag uurtarief slim verwarmt aangestuurd door een aangepaste toon. Zou prima werken voor een elec auto
Reputatie 4
Badge +1
Dat het milieu hoog in je vaandel staat begreep ik uiteraard Als het over grote aantallen gaat zal er ongetwijfeld maatregelen komen om dat te sturen/structureren.
Ook haalde je het Netwerk even aan; idd daar zal de komende tijd zo her en der verzwaring moeten plaatsvinden. Het aantal PV’s loopt nog steeds hoog op.

En ja Eneco leest ook mee en die zullen ongetwijfeld morgen met een reactie komen.

Hi Ton, wat netwerk verzwaring betreft. De laadpalen (aan huis) zijn zo slim dat ze nooit meer capaciteit vragen, dan de hoofdzekering beschikbaar heeft. Houden zelf rekening met de wasmachine of andere gebruikers.
Het verhaal dat netwerk verzwaring absoluut nodig is is inmiddels al doorgerekend. Daarnaast zijn er diverse experimenten gaande (bijvoorbeeld in Eindhoven) waar "slimme opstellingen" van laadpalen juist die netwerk verzwaring voorkomen (Interflex).
Als je auto thuis aan de lader staat is het alleen relevant dat die geladen is wanneer je deze weer gebruikt, ik ga er van uit dat de auto daar wat "nachtrust" krijgt en minimaal 10 uur aan de lader hangt.
Hoi @mvaneck
Een tijdje geleden hadden we het over verzwaring stroom netwerk en er werd zelfs genoemd (in een ander topic) dat de netwerk kabels roodgloeiend zouden worden. @jvdl

Hier Menno zo’n berichtje dat het nu toch serieus gaat worden in bepaalde gebieden.

Reputatie 4
Badge +1
Hoi @mvaneck
Een tijdje geleden hadden we het over verzwaring stroom netwerk en er werd zelfs genoemd (in een ander topic) dat de netwerk kabels roodgloeiend zouden worden. @jvdl

Hier Menno zo’n berichtje dat het nu toch serieus gaat worden in bepaalde gebieden.

Hi Ton, vergis je niet, het is nogal een verschil of je 3000 zonnepanelen gaat inkoppelen, of beslag legt via een slimme! Laadpaal op de capaciteit die gereserveerd is voor je woning.

Iedere woning in Nederland heeft een geregistreerde capaciteit op het net ( bijvoorbeeld 3*40A in mijn geval). De slimme laadpáal zorgt er altijd voor dat de hoofdzekering binnen zijn capaciteit blijft (ondanks het stofzuigen, het strijken en de vaatwasser). De restcapaciteit (en niet meer dan dat) gaat naar de auto. Daarnaast (nog slimmer) zal een goede laadvoorziening in de nabije toekomst rekening houden met de energieprijs. Hierdoor wordt effectief het "overbelastings syndroom" voorkomen. De Maximale capaciteit van autoladers is vaak beoerkt to 6 a 10 KW. Mijn instantheater is 2 keer zo zwaar. (18KW) en de inductieplaat 11KW. Dit is allemaal bekend bij netbeheerder s en ze kunnen dit makkelijk managen.

Feit is dat de zonneparken een probleem vormen omdat ze bovenop de netcapaciteit komen. De bestaande woningen niet.
Hoi Menno,
Voor een enkele woning zal dat zeker geen probleem zijn.
Maar ik haalde toen ook aan dat ze hier in een wijk heel veel bestaande blokken hebben voorzien van PV’s en die wijk bestaat reeds meer dan 30 jaar, dus de infrastructuur ook.
Ik twijfel dan wel eens aan de capaciteit van de grondkabels naar de wijkkast.
Is het hoog zomer en velen zijn op vakantie dan gaat er immers in zo’n wijk veel stroom het Net op. 😎😎
Reputatie 4
Badge +1
Hi Ton, goed dat je er over nadenkt, maar ook hier geldt dat de hoofdzekering beperkt wat je kunt afnemen en terugleveren aan vermogen. Als je namelijk meer Amperes zou leveren dan je hoofdzekering aankan, dan "klapt ie er uit" De wijkkasten worden door de locale opbrengst van de woningen zelfs ontlast, omdat de locaal verbruikte energie van de woningen de wijkkast niet langskomt.

Daarnaast is er een fantastisch regelmechanisme in de PV systemen ingebouwd. Als er geen of te weinig afnemers zijn voor de opgeleverde energie, dan worden de panelen accuut teruggeregeld. Dit gebeurt regelmatig (vooral in de zomer). Als dat bij jou nog niet gebeurt (in de wijk), dan zit het wel snor met al die panelen.

Groetjes Menno
Reputatie 6
Badge +3

Daarnaast is er een fantastisch regelmechanisme in de PV systemen ingebouwd. Als er geen of te weinig afnemers zijn voor de opgeleverde energie, dan worden de panelen accuut teruggeregeld. Dit gebeurt regelmatig (vooral in de zomer). Als dat bij jou nog niet gebeurt (in de wijk), dan zit het wel snor met al die panelen.

Dat is (nog) geen eis van de omvormers in Nederland hoor. In Duitsland wel. Als die van jou dat wel doet dan ben jij in nadeel.
Uiteraard schakelen ze wel volledig af als de voltage te hoog wordt (doordat er te weinig afname in het net aanwezig is). Het is dan maar net welke omvormer in de wijk het eerst afschakelt en daarmee de voltage in de wijk weer (met babystapjes) omlaag gaat. Maar bij mij in de wijk nog niet gezien.
Hi Ton, goed dat je er over nadenkt, maar ook hier geldt dat de hoofdzekering beperkt wat je kunt afnemen en terugleveren aan vermogen. Als je namelijk meer Amperes zou leveren dan je hoofdzekering aankan, dan "klapt ie er uit" De wijkkasten worden door de locale opbrengst van de woningen zelfs ontlast, omdat de locaal verbruikte energie van de woningen de wijkkast niet langskomt.

Groetjes Menno

Hoi Menno,

Qua zekeringen ben ik het uiteraard met je eens.
Maar qua “ontlast” niet geheel. Ik doelde juist op de vakantie. Veel bewoners met PV weg; weinig eigen verbruik dus en de PV’s genereren hoge opbrengsten.
Reputatie 4
Badge +1

Dat is (nog) geen eis van de omvormers in Nederland hoor. In Duitsland wel. Als die van jou dat wel doet dan ben jij in nadeel.
Uiteraard schakelen ze wel volledig af als de voltage te hoog wordt (doordat er te weinig afname in het net aanwezig is). Het is dan maar net welke omvormer in de wijk het eerst afschakelt en daarmee de voltage in de wijk weer (met babystapjes) omlaag gaat. Maar bij mij in de wijk nog niet gezien.

Hi allen, we zijn een beetje off-topic hier, maar bij ons in de wijk gebeurt dit wel. Voornamelijk omdat mijn buren OOK besloten hebben 7KWP op het dak te leggen. En in de zomer draait er dus geen enkele warmtepomp (behalve de airco's dan).

Mijn punt is dat het plaatsen van zonnepanelen op het dak geen probleem mag zijn in Nederland, tevens het opladen van een EV met een luttele 6KW mag dat ook niet zijn.
(Om terug te komen op het topic). Alleen de theoretische mogelijkheid dat iedereen tegelijkertijd met een volledig lege accu gaat laden in een jaren 30-wijkje zou dan voor problemen kunnen zorgen. Maar dat wordt door de wijkkast uitstekend opgelost (zijn niet voor niets afgezekerd). 😉

Groetjes Menno

Hoi Menno,@mvaneck

Ik was met jou in gesprek over mijn vermoeden dat de vele teruglevering onvoldoende netwerkcapaciteit zou gaan geven. Ik bedoelde toen ook niet een paar woningen in een wijk, die een PV nemen, maar ik zie hele (bestaande) wijken met allemaal een PV komen en dan komen er m.i. steeds meer capaciteit issues.

Dit (dit komt uit Solar Magazine) kwam ik tegen en dat bevestigd (er wordt gemeld tientallen gebieden) ook mijn vermoeden:

Reputatie 6
Badge +3
Vergeet niet dat ze inmiddels al de redunante capaciteit van de stroomnetten gebruiken om dit op te vangen. En wanneer dan, vanwege een calamiteit die redundantie nodig is, deze zonneparken worden afgesloten indien nodig.
Prima oplossing lijkt mij om voorlopig de netwerkcapaciteitproblemen op te lossen.

Reageer