Wanneer mijn elektrische auto opladen? | Eneco Community
vraag

Wanneer mijn elektrische auto opladen?

  • 17 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 428 Bekeken

Kan iemand mij vertellen op welk tijdstip ik mijn elektrische auto het beste op kan laden? Mijn gevoel zegt s'avonds /s'nachts omdat er dan minder verbruik is op het net en er geen kolencentrale hoeft te draaien om stroom voor mij te leveren. Maar misschien heb ik het mis.

Ik bezit ook zonnepanelen en netto (over het jaar) laad ik daar mijn auto mee op. Pas als de saldering wordt afgeschaft wordt het logisch om te proberen de auto rechtstreeks met eigen zonne energie op te laden.

Nu probeer ik, als het maar enigszins mogelijk is, het opladen s'avonds na 22 uur op te starten. Dat duurt 1-5 uur, afhankelijk van hoe vol de batterij nog is.

7 Reacties

Voor wat betreft je eerste zin, zou ik kiezen na 24:00 uur, want in de nacht is er altijd een overschot aan stroom. Kan je nog mooi na 23:00 gebruik maken van Dalstroom.

Evident is natuurlijk dat je na thuiskomst van het werk je auto ook nog even van de restzon zou kunnen opladen.

Maar hoe dan ook in de avond en nacht laad je nog steeds op op grijze stroom en je rijdt uiteindelijk toch nog gedeeltelijk op de “Kolencentrale”

Zijn er overdag geen faciliteiten bij je werkgever?
Beste Brandje,
dank voor je overwegingen en snelle reactie.

Ik ben 'eigen baas' en kan tijdstip van opladen meestal wel zelf kiezen, ook overdag. Daltarief maakt me ook niet uit want ik ben netto stroomleverancier en betaal dus niets voor de kWh.

Waar het mij om gaat is hoe ik zo milieuvriendelijk mogelijk kan opladen en dus rijden. Als je naar 1 auto kijkt zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar hoe zit het als bijv. 100.000 EV bezitters een bepaald oplaadgedrag vertonen? Als ze allemaal om bijv. 18 uur gaan opladen dan ga je problemen in het netwerk krijgen. En als ze gaan opladen op het moment dat de vraag in NL al maximaal is (8-18 uur?) dan moet er extra, fossiele, capaciteit bijgebouwd worden. En als die er eenmaal staat dan wordt het ook gebruikt.

Aan de andere kant kun je redeneren dat je vooral hernieuwbare energie moet gebruiken als het beschikbaar is, dus als de zon flink schijnt of als het hard waait.

Op dit forum hoop ik het juiste antwoord te vinden. Eneco leest mee?
Dat het milieu hoog in je vaandel staat begreep ik uiteraard Als het over grote aantallen gaat zal er ongetwijfeld maatregelen komen om dat te sturen/structureren.
Ook haalde je het Netwerk even aan; idd daar zal de komende tijd zo her en der verzwaring moeten plaatsvinden. Het aantal PV’s loopt nog steeds hoog op.

En ja Eneco leest ook mee en die zullen ongetwijfeld morgen met een reactie komen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik had begrepen dat Eneco bezig was met een experiment met variabele energietarieven, mijns inziens is het mogelijk je laadpaal zo slim te maken, dat je alleen laad als er overschot is (bij 0-tarief?).
Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij heeft @ThehogNL zoiets al aan de praat.
Reputatie 5
Badge +3
Klopt maar dan mijn warmtepomp die op laag uurtarief slim verwarmt aangestuurd door een aangepaste toon. Zou prima werken voor een elec auto
Reputatie 3
Badge +1
Dat het milieu hoog in je vaandel staat begreep ik uiteraard Als het over grote aantallen gaat zal er ongetwijfeld maatregelen komen om dat te sturen/structureren.
Ook haalde je het Netwerk even aan; idd daar zal de komende tijd zo her en der verzwaring moeten plaatsvinden. Het aantal PV’s loopt nog steeds hoog op.

En ja Eneco leest ook mee en die zullen ongetwijfeld morgen met een reactie komen.

Hi Ton, wat netwerk verzwaring betreft. De laadpalen (aan huis) zijn zo slim dat ze nooit meer capaciteit vragen, dan de hoofdzekering beschikbaar heeft. Houden zelf rekening met de wasmachine of andere gebruikers.
Het verhaal dat netwerk verzwaring absoluut nodig is is inmiddels al doorgerekend. Daarnaast zijn er diverse experimenten gaande (bijvoorbeeld in Eindhoven) waar "slimme opstellingen" van laadpalen juist die netwerk verzwaring voorkomen (Interflex).
Als je auto thuis aan de lader staat is het alleen relevant dat die geladen is wanneer je deze weer gebruikt, ik ga er van uit dat de auto daar wat "nachtrust" krijgt en minimaal 10 uur aan de lader hangt.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen