Rij jij straks ook in no-time van nul naar 100? | Eneco Community

Rij jij straks ook in no-time van nul naar 100?

• 19 februari 2019
  • 0 reacties
  • 242 Bekeken
Rij jij straks ook in no-time van nul naar 100?

Mijn eerste keer

Voordat ik aan de slag ging als communicatiemedewerker bij Eneco eMobility, heb ik er mijn masterscriptie geschreven. Voor mijn scriptie heb ik een onderzoek gedaan naar de informatievoorziening van Eneco en de informatiebehoefte van haar klanten. Hiervoor hield ik interviews met recente kopers van een laadpaal. Ik vroeg ze niet alleen naar hun motivatie om een laadpaal te kopen, maar ook waarom ze in de eerste plaats elektrisch waren gaan rijden. Natuurlijk, fiscale voordelen en milieuoverwegingen speelden een grote rol. Maar wat ik niet verwacht had, was het aantal deelnemers dat met glinstering in hun ogen zei dat het zo ontzettend léuk was om elektrisch te rijden.

Is elektrisch rijden echt een ervaring apart?

Ik had dat niet verwacht, want ik had nog nooit zelf in een elektrische auto gezeten. Ik ben namelijk trotse eigenaar van een klein benzineautootje uit 2005. Als ik met mijn volle gewicht op het gaspedaal druk, neemt-ie rustig de tijd om op snelheid te komen. Weinig spannend dus. Ik had niet de illusie dat autorijden veel spannender kon worden dan dat.

Gelukkig kwam daar verandering in toen ik vorig jaar een van onze klanten mocht interviewen. Halverwege het gesprek stamelde ik tegen mijn gast dat ik nog nooit elektrisch had gereden. Hoewel ik mezelf wel voor mijn kop kon slaan (hoe onprofessioneel is dat als je elektrische laadpalen verkoopt!), reageerde mijn gast meteen enthousiast en werd ik in zijn gloednieuwe, volledig elektrische auto gezet.

Van nul naar 100 binnen no-time

Pas toen begreep ik wat de deelnemers van mijn scriptie-interviews bedoelden. Elektrisch rijden is leuk. Sterker nog, het is leuker dan benzinerijden. Zo zit de hele auto vol met snufjes, dus je kunt je lol niet op als je van technische innovaties houdt. Maar het belangrijkste is toch wel het rijgedrag van een elektrische auto. Ik heb nog nooit zo snel opgetrokken als deze wagen. Je spuugt op het pedaal en je schiet vooruit.

Want waar mijn kleine benzineauto eerst op toeren moet komen, zit er hier totaal geen drempel tussen stilstaan en vol vooruit gaan. Het is een van de grootste verschillen tussen elektrisch rijden en benzine- of dieselrijden. Dit grote verschil komt door de elektromotor. In tegenstelling tot een brandstofmotor, kan een elektromotor direct maximale koppel leveren. Koppel is het draaimoment dat de wielen in beweging brengt en de belangrijkste factor bij acceleratie. Hoe groter het draaimoment, hoe sneller de auto in beweging komt. Bij een brandstofauto is het koppel sterk afhankelijk van het toerental van je auto.

Even opletten dus voordat je je voet op het pedaal doordrukt in een elektrische auto. Het vergt een zeker inhoudingsvermogen. De auto reageert zo snel dat je geneigd bent op twee wielen de bochten om te vliegen. Dat weet ik uit ervaring; mijn eerste bocht een elektrische auto eindigde bijna in de berm.

Wil jij dit ook proberen?

Ik zal mijn eerste keer in een elektrische auto niet snel vergeten. Ben jij ook nieuwsgierig naar hoe het voelt, of wil je het graag nog een keer ervaren? Je kunt bij Eneco eMobility nu meedoen aan een winactie om een week lang in een volledig elektrische Jaguar I-PACE te rijden met onbeperkt laadtegoed.

Klik hier om kans te maken op een week lang rijden in een Jaguar I-PACE. (Deze actie is inmiddels gesloten)

0 reacties

Nog geen reacties, wees de eerste die reageert!

Reageer