Poll: Heb je interesse in elektrische auto's? | Eneco Community
Sticky vraag

Poll: Heb je interesse in elektrische auto's?

• 22 maart 2019
  • 12 reacties
  • 1189 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Bij Eneco zijn we benieuwd of onze communityleden interesse hebben in elektrische auto's. Of zelfs al in een elektrische auto rijden.

Zou je een keuze willen maken in onderstaande poll? Hartelijk dank!

Geef hieronder jouw interesse in elektrische auto's aan:

12 Reacties

Ik heb er zelf wel interesse in maar aanschaf is vrij prijzig. Via mijn werk rij ik er al dagelijks in een elektrische BMW.
Reputatie 1
Badge +1
Een auto op waterstofgas, waarom zou dat geen optie zijn?
Kost niets meer dan een auto op autogas.
En, waterstofgas kan gemaaktworden met de overproductie van wind en panelen energie.
Reputatie 5
Badge +1
Ik heb absoluut geen interesse. Als je de energiekosten doorrekent van het vervaardigen ervan, de vervuiling die de accuproductie veroorzaakt, de gevolgen van lithium mining, enz enz. maakt dat een electrische auto niet duurzaam is. De electriciteit om ze op te laden is goeddeels evenmin duurzaam.
kortom we zijn er nog lang niet.

Waterstof en/of kernenergie zijn vermoedelijk betee oplossingen, en waterstof kan je maken op momenten dat er een surplus is aan energieproductie door bijvoorbeeld zon of wind.

in dit licht bezien is het toch tamelijk bizar dat we met zijn alleen meebetalen aan de subsidies op bijvoorbeeld een Tesla model S van pakweg een ton.

Overigens als heel NL electrisch gaat rijden zitten we vermoedelijk s avonds met zijn allen in het donker. De infrastructuur is ook nog lang niet op orde.

Noot; ik zeg niet dat we niet van de fossielebrandstoffen af moeten.
Reputatie 1
Badge +1
Ha RayDelft,

Gelukkig zijn er nog mensen die wel nadenken...

Wat mij betreft is waterstofgas de betere keuze. Al kleven er aan gas altijd wat gevaren.
Maar hoelang hebben we al gas in nederland.

Kernenergie is en blijft toch een heel vervelende vorm van energie opwekken.
Een ongeluk is werkelijk rampzalig en het afval is een gigantisch probleem waar een beetje
erg (te) makkelijk over gesproken wordt.

Update: Fossiele brandstoffen zijn er nog wel, maar raken echt een keer op.
Kijk maar hoe hot het aardgas probleem nu is...
Kolen zou wel kunnen als de rookgassen zwaar gefiltert gaan worden.
Volgens mij barst het nog van de kolen, maar was het aardgas indertijd goedkoper en
zijn zo de kolen uitgefaseerd.

wat een poll al niet uitlokt.. 😉
Badge +1
Net zo milieu onvriendelijk als benzine
Alleen bedoeld om energie bedrijven aan meer winst te helpen
2e hands zijn ze waardeloos
Dus moeten er meer gemaakt worden
Reputatie 4
Badge +3

Interessant, kun je onderzoeken delen waar dit uit blijkt?
Reputatie 4
Badge +1
Wat raar dat er nog steeds mensen zijn die zich laten misleiden. De bijtelling voor zakelijke leaseauto’s is een belasting, geen subsidie. Concreet gesproken betaalt iedereen die een leaseauto van de zaak heeft belasting omdat het een “verkapte” vorm van inkomen is. Er is al geruime tijd besloten dat de 4% regeling beperkt is tot auto’s die goedkoper zijn dan 50000.
Waterstof is ook een interessante mythe aangezien het maken van waterstof nog steeds gepaard gaat met een rendement van 60% max. Leuk dat als oplossing te beschouwen, maar dan moeten er eerst overschotten zijn, maar in praktijk is er nog niet echt vaak “te veel” elektrische capaciteit.
Tegenwoordig gaan de autoaccu’s makkelijk 10 jaar mee (en nog langer), dus ik vraag me af waarom de mythe dat batterijen een auto 2e-hands onverkoopbaar maken nog steeds meespeelt.
De pol was electrisch of niet, ik kies voor over 5 jaar en overweeg tot die tijd over te stappen op een private lease.
Reputatie 1
Een auto op waterstofgas, waarom zou dat geen optie zijn?
Kost niets meer dan een auto op autogas.
En, waterstofgas kan gemaaktworden met de overproductie van wind en panelen energie.

Er is geen overproductie van wind en zonneenergie. Nederlandse energiemix is nu voor slechts 10% groen en dan rond ik fors naar boven af.

Overproductie van groene energie is er dus pas wanneer we 100% groene energie hebben en er dan nog steeds stroom over is. Dat gaat de komende 50 jaar niet gebeuren.

En daarom is waterstof op dit moment kansloos voor personenvervoer. Het is namelijk veel te duur in verhouding tot elektrisch rijden.
Reputatie 1

En dan nu de feiten:
  • Met huidige energiemix al 70% groener dan een brandstofauto
  • Elektrische auto's behouden hun waarde beter dan brandstof autos
Reputatie 1
Badge +1
Welles, nietes, ... heeft niet zoveel zin.

Nog wat feiten:
https://www.deingenieur.nl/artikel/hydrogen-car-wins-over-electric-car

Hierin wordt uiteindelijk gepleit voor auto's op accuus, althans electrisch.
Maar dan zit je toch met een accu probleem, die gaan snel stuk en kosten een hoop.
Of met een brandstoffcell ( probleem ) die ook niet weinig kost!

Een verbrandingsmotor, oud en beproefd en zo goed als het maar kan zijn.
Nu nog op hydrogen en je bent klaar voor de toekomst.

Ik wacht op de echte accu, die niet na 6 jaar het wel gezien heeft, en tegen een wintertje kan.
Wat dacht je van een echte winter en je accu?
Wat voor je loodaccu geld, geld ook voor de lithium accu. Kijk maar naar je electrische fiets.
Reputatie 1
Welles, nietes, ... heeft niet zoveel zin.

Nog wat feiten:
https://www.deingenieur.nl/artikel/hydrogen-car-wins-over-electric-car

Hierin wordt uiteindelijk gepleit voor auto's op accuus, althans electrisch.
Maar dan zit je toch met een accu probleem, die gaan snel stuk en kosten een hoop.
Of met een brandstoffcell ( probleem ) die ook niet weinig kost!

Een verbrandingsmotor, oud en beproefd en zo goed als het maar kan zijn.
Nu nog op hydrogen en je bent klaar voor de toekomst.

Ik wacht op de echte accu, die niet na 6 jaar het wel gezien heeft, en tegen een wintertje kan.
Wat dacht je van een echte winter en je accu?
Wat voor je loodaccu geld, geld ook voor de lithium accu. Kijk maar naar je electrische fiets.

Hoe kom je erbij dat auto accu's snel stuk gaan? Er zijn genoeg Tesla's uit 2012 en 2013 die nog altijd rondrijden met amper degradatie en die al meer dan 7 ton op de klok hebben.

De relatie met een elektrische fiets begrijp ik niet? Relatie met een loodaccu ook niet, is compleet andere techniek.

Het artikel dat je haalt is compleet in 1x onderuit te halen door 1 zin in het onderzoek: "The electric car is, however, more efficient than a hydrogen car. After all, converting electricity to hydrogen and back to electricity involves major losses (the efficiency of that chain is some 45%). On the other hand, hydrogen is primarily produced when there is a surplus of cheap electricity (hydrogen is relatively easy to store) and there is also the lower infrastructure cost."

In andere woorden, dat onderzoek stelt dat waterstof goedkoop is omdat het gemaakt kan worden van energie overschotten. En dan komt nu het grote probleem:

Er is nu geen energie overschot van groene energie en die zal er de eerstkomende 50 jaar ook niet komen. We zijn nu ongeveer 10 jaar "aan het vergroenen" met ons allen en hebben de 10% aandeel groene energie nog niet aangetikt. Voordat we genoeg groene stroom hebben dat we kostenloos waterstof kunnen maken met het overschot aan groene stroom leven wij beide niet meer.

Als we vandaag waterstof willen maken met "betaalde groene stroom" (want er is geen overschot) dan is waterstof per kilometer veel duurder dan elektrisch rijden per kilometer.

Dus, gaan we nu 50 jaar wachten voordat een mogelijke theoretisch overschot aan energie beschikbaar komt om dan de transitie te maken? Of gaan we nu gewoon elektrisch rijden wat zich allang bewezen heeft.

Bovendien stelt het artikel zelf dat ze personenvervoer meer heil zien in elektrisch vervoer: "The researchers believe a hybrid system to be the optimum combination. Passenger cars then drive on electricity, with heavier transport, including shipping, running on hydrogen. Both the electric and hydrogen infrastructure would also have many other users, including industry and be able to supply power in the event of electricity shortages."

En daar ben ik het in zekere hoogte mee eens. Zwaar transport, vervoer over zee gaat 'm voorlopig niet worden met accu's. De energiedichtheid is daarvoor te laag. Daarvoor zou waterstof een mooi alternatief kunnen zijn. Maar dat zal per gelijke hoeveelheid joule wel duurder zijn dan varen of rijden op elektriciteit. Maar als er geen elektrische accu is met voldoende capaciteit om een tanker de oceaan op te laten varen is het niet anders.
Reputatie 1
Badge +1
Altijd grappig om te zien dat wetenschappers een andere kijk op de zaak hebben dan mensen uit de betreffende bedrijfstak. Wat moet een gewone burger daar mee.....

Ennu, een tesla? kan ij die betalen? zeker weten dat de accu van de geodkopere electrische auto niet zo lang mee gaat.
Even in de garantieregeling van toyota gekeken, ze denken daaruit lezend dat hij niet langer dan 8 jaar meekan, of 160.000 km ? Wordt niet over de restcapaciteit gesproken 😉 .Mijn aude auto ging 18 jaar en 250.000 km mee.( had met wat lapwerk nog langer gekund )

Ik blijf erbij, hydrogen en de verbrandingsmotor.

Reageer