50% van de verkochte auto's in Nederland elektrisch/hybryde? | Eneco Community

50% van de verkochte auto's in Nederland elektrisch/hybryde?

• 24 januari 2019
  • 15 reacties
  • 492 Bekeken
50% van de verkochte auto's in Nederland elektrisch/hybryde?
Reputatie 4
Badge +3
In het nieuws: In Noorwegen was vorig jaar (2018) de helft van alle verkochte personenauto’s volledig elektrisch of hybride. Het land streeft er naar om in 2025 geen benzineauto's meer te verkopen. Dat is nog eens #omschakelen!

Is dit in 2019 denkbaar in Nederland, of zijn we hier nog niet klaar voor? En waarom denk je van wel, of juist niet? Benieuwd naar jullie inzichten.

15 Reacties

In Nederland is dit niet haalbaar.
We zitten net aan de 9% pas😢

Nou is het in Noorwegen ook zo dat de stroom daar 100% groen is. Dus vind ik dat dat streven daar makkelijker ingevoerd/gerealiseerd kan worden.

In Nederland zal het percentage ook snel stijgen maar alles heeft te maken wat er definitief via de Klimaattafels door onze regering voor maatregelen getroffen zullen worden.
Reputatie 4
Badge +1
Toch zou inNederland het gebruik van Hybride auto’s beter gestimuleerd mogen worden. Deze auto’s verbruiken veel minder brandstof, zijn schoner voor het milieu en hebben niet de nadelen van het gebrek aan laadpalen.
in werkelijkheid worden nu alleen vol-elektrische auto’s gestimuleerd (in belastingen), maar in werkelijkheid is de infra er niet klaar voor.
Noorwegen heeft voldoende capaciteit om deze stap direct te maken, Nederland helaas nog niet.
Nederland is al lang nog niet klaar voor... als we met z'n allen ‘s avond de auto’s gaan opladen, elektrisch koken, elektrisch de huizen verwarmen, boilers voor warmwater of elektrische geisers, warmtepompen (airco’s), nast alle gebruikelijke apparatuur, en overdag massal energie gaan opwekken en terugleveren, dan zal het ook niet lang duren dat wij ook met z'n alle in het donker gaan staan omdat de kabels onder de grond zullen gaan smelten.
Noorwegen is veel minder bevolkt en geïndustrialiseerd dan Nederland, dan zijn de energie behoeftes ook een stuk minder.
Vandaar dat er vanuit Netbeheer Nederland ook al waarschuwingen zijn inzake het aantal PV’s op de daken. Uiteraard zal dat verschillen per wijkkast, want de infrastructuur is in de ene wijk uiteraard beter als in de andere wijk.
Dus idd al zouden de electtische auto’s nog sneller op de markt komen, dan nog sneller dient de infrastructuur aangepast te worden.
De komende tijd zullen de Netwerkkosten dus nog sterker toenemen.
Reputatie 7
Badge +6
Uiteraard wordt elektrisch rijden ook heel aantrekkelijk gemaakt in Noorwegen..

Het land kent tal van voordelen voor elektrische auto’s. Je mag over de busbaan rijden (als je met z’n tweeën in de auto zit), je hoeft geen tol te betalen voor het gebruik van de snelweg en er is geen belasting op de aanschaf van een elektrische auto. Daarnaast betaal je minder wegenbelasting en zijn diverse betaalde parkeerplekken gratis voor EV’s. Noorwegen moet wel oppassen met al deze voordelen, want hoe meer lokkertjes, hoe lastiger het straks gaat worden om de subsidies in een stabiel tempo af te bouwen. Op gegeven moment moet de elektrische auto ‘normaal’ worden en niet alleen aantrekkelijk door allerlei ludieke regeltjes. Bron
Reputatie 4
Badge +1
Toch is het logiacher om PV op de daken te plaatsen dan grootschalige zonneparken. Vergeet niet dat een woonhuis pakweg 30% van de energie direct verbruikt. In het geval van simpele accus of 3=fasen omvormers zelfs meer dan 50%.De grote klappers worden veroorzaakt door zonneparken en industriele leveranciers met MWP opbrengsten.
Daarnaast worden omvormers automatisch geknepen als het uit de hand looot. Als je grootschalig wil leveren is dat natuurlijk niet handig.
Ik geloof wel in de aanpak via powerpeers.
Juist! Bij mij is dat 50%, dan blijft er uiteraard op een zonnige dag 50% over om naar de buren te vloeien en als meerderen PV’s nemen komen er dus problemen in de wijkkast!
Daar doelde ik op. In nieuwbouw wijken van nu zal dat wel meevallen, maar ik doelde meer op oudere wijken.
Dus er zal door Netbeheer de komende tijd geïnvesteerd moeten worden en dan pas kan voorkomen worden dat het net overbelast wordt.

Overigens is het na 1-1-21 juist interessant om het percentage eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen; immers saldering is dan over en wat er dan ook voor in de plaats komt zal altijd nadeliger zijn. 😢
Reputatie 4
Badge +1
Juist! Bij mij is dat 50%, dan blijft er uiteraard op een zonnige dag 50% over om naar de buren te vloeien en als meerderen PV’s nemen komen er dus problemen in de wijkkast!
Daar doelde ik op. In nieuwbouw wijken van nu zal dat wel meevallen, maar ik doelde meer op oudere wijken.
Dus er zal door Netbeheer de komende tijd geïnvesteerd moeten worden en dan pas kan voorkomen worden dat het net overbelast wordt.

Overigens is het na 1-1-21 juist interessant om het percentage eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen; immers saldering is dan over en wat er dan ook voor in de plaats komt zal altijd nadeliger zijn. 😢

Juist DAAROM is het verstandig on PV op de eigen daken te willen. Wat je zelf verbruikt is altijd winst. De overbelasting van de netwerken waar zoveel over gesproken wordt is voornamelijk veroorzaakt door de grote zonneparken. Zelf zit ik ook gemiddeld op 50% en ik denk na over accu buffers, maar voor 3-fasen omvormers moet er nog steeds iets slims bedacht worden. Het mooiste is als je de auto ziet als buffer.....(om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp).
Uiteraard is het onderwerp nog steeds EV’s.
Alleen ben ik bang dat met de stijgende lijn met aanschaf EV’s, deze lijn geen gelijke tret houdt met investeringen Netbeheer.
En die 2 zijn nou juist zo afhankelijk van elkaar.

Kijk ik naar m’n eigen wijkje dan zijn er bedroevend weinig PV’s op eigen daken dus voor alsnog niets aan de hand, maar ik zie verderop dat ze nu vrijwel alle daken gaan beleggen; woningen van ongeveer 50 jaar oud, en dan vraag ik mij af als de zon hoog aan de hemel staat: kan dat netwerk het wel aan?
Reputatie 4
Badge +1
Na even nagedacht te hebben, leidt PV oo eigen daken nooit tot overbelasting van het net. Een verbruiker (adres) kan NOOIT meer dan de eigen verbruikscapaciteit (hoofdzekering) terugleveren aan het net. De wijkkast is gebouwd op verbruik van de hoofdzekeringen. Als ieder huis de volle capaciteit van de zekeringen teruglevert, dan gaat het misschien fout (maar alleen misschien), want dan wordt de opbrengst vanzelf geknepen. Het zal de netbeheerder een zorg zijn welke kant de stroom oploopt...

Maar terug naar EV. Laadpalen zijn tegenwoordig ook slim en zullen zowiezo nooit meer dan de capaciteit van de eigen hoofdzekeringen trekken. Zonnepanelen verhogen die laadcapaciteit overdag doordat de omvormer zelf ook levert.
Reputatie 5
Badge +6
Ik rijd zelf privé een elektrische auto en dat bevalt uitstekend. Niet 1 die gelijk 600Km ver kan komen, maar gemiddeld 130Km. Dit is ruim voldoende voor de gemiddelde Nederlander. Het probleem wat onze regering veroorzaakt heeft is dat er geen regeling ingebouwd is bij verkoop naar het buitenland van een flink gesubsidieerde elektrische auto waar alle Nederlanders aan mee betaalt hebben. Het doel zou moeten zijn dat deze auto's terug vloeien in het tweedehands circuit. En als deze auto wel naar het buitenland geëxporteerd word, er dan een deel van het bedrag terugbetaalt zou moeten worden.

Tevens word er nog steeds een boel fake nieuws de wereld in geslingerd hoe vervuilend de accu wel niet is, terwijl die zelfde onderzoekers voor het gemak het delven, raffineren en transporteren van de zwaar vervuilende olie in het verhaal niet meenemen....
Reputatie 4
Badge +3
Tevens word er nog steeds een boel fake nieuws de wereld in geslingerd hoe vervuilend de accu wel niet is, terwijl die zelfde onderzoekers voor het gemak het delven, raffineren en transporteren van de zwaar vervuilende olie in het verhaal niet meenemen....

Ik las ook dit artikel dat daar over gaat: ‘Bericht over vuile elektrische auto klopt in de verste verte niet’.
Reputatie 4
Badge +1
Het punt is. Olie raffineren levert zoveel vervuiling op in de keten, dat geen mens uitspraak durft te doen hoeveel dat dan per auto oplevert aan CO2 em andere millieu efecten. Het fabriceren van batterijen wordt wel onderzocht. In het genoemde onderzoek werd dus "voor het gemak" de slechtste batterij fabrikant genomen en 0 uitstoot bij de raffinage. Dan kom je op absurd hoge getallen uit (zoals 600.000 Km).
Reputatie 5
Badge +6
Lol dit is dus FAKE nieuws (600.000KM).
Dit nieuws is dus al totaal achterhaald en gecorrigeerd op minder dan een tiende van het totaal...
Reputatie 5
Badge +6
Nederland is al lang nog niet klaar voor... als we met z'n allen ‘s avond de auto’s gaan opladen, elektrisch koken, elektrisch de huizen verwarmen, boilers voor warmwater of elektrische geisers, warmtepompen (airco’s), nast alle gebruikelijke apparatuur, en overdag massal energie gaan opwekken en terugleveren, dan zal het ook niet lang duren dat wij ook met z'n alle in het donker gaan staan omdat de kabels onder de grond zullen gaan smelten.
Noorwegen is veel minder bevolkt en geïndustrialiseerd dan Nederland, dan zijn de energie behoeftes ook een stuk minder.

Ken je feiten en ga niet uit van napraten of andere onwaarheden..
Zie deze uitspraak van Tennet;
Volgens netbeheerder Tennet zou het stroomverbruik ‘slechts’ 18% hoger zijn als er 7 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden...

Reageer