Eneco WarmteWinner®

Reputatie 1
Badge
  • 1 gigawatt
  • 120 reacties
en daar is hij dan: https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/

407 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb me inmiddels aangemeld voor meer informatie 🙂
Aangezien er hier nog veel vragen zijn en die staan niet online 😞
Reputatie 1
Badge +1
Ik blijf toch de vraag houden waar hij nu die lucht vandaan gaat halen.
Je hebt alleen een CV-ketel nodig en meer is het niet. Als je een mechanische ventilatie hebt dan gaan ze die vervangen voor de WarmteWinner. Maar er staat nergens wat ze doen als je deze nu NIET hebt. Waar halen ze dan de warmte vandaan?

Als laatste wordt de WarmteWinner aangesloten op de dakafvoer en koppelt de installateur hem aan de CV-ketel en thermostaat. Neemt die dan de lucht vanuit buiten? Dat lijkt me niet echt warm als je in de winter zit. Ik snap dit niet helemaal eigenlijk, hoe zit dit in elkaar?

We hebben een douche met daarin een afvoer (met ventilator die aangaat als er teveel vocht is) en deze gaat dan door het dak naar buiten. Valt het daarop ook aan te sluiten?

Ik snap gewoon even niet waar men dan die warme lucht vandaan gaat halen. Bij ons op zolder, waar de CV-ketel staat, is het zo koud, daar wil je gewoon niet zijn. Dus ook daar is geen warme lucht. Iemand die een idee heeft?
Reputatie 1
Badge +1
Oh... en nog even terug komen op de vraag over die 3,50 euro per maand (die dan extra boven je TOON komen). Ik heb bij Q&A het volgende gelezen:

Wat kost een WarmteWinner?
De exacte prijs moeten we nog vaststellen, maar de WarmteWinner gaat waarschijnlijk minder dan € 1.000 kosten, inclusief subsidie, transport en installatie. Dit alles in combinatie met een serviceabonnement.

Dus ik ga er vanuit dat er GEEN extra servicekosten meer zijn of bedoelen ze nu juist met 'dit alles in combinatie met een serviceabonnement', dat er toch nog extra kosten bij komen??

Ik snap toch niet waarom er elke keer kosten bij moeten komen en een contract als serviceabonnement. En 1000,- euro meer te moeten uitgeven om dan geen serviceabonnement te hebben lijkt me ook weer een beetje overdreven.
Badge
Voor mij is het ook erg onduidelijk.
Mijn ventilator hangt op zolder, mijn cv op de eerste verdieping, dus dat wordt lastig.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel geluid de warmte winner maakt.
Ik heb liever een warmte wisselaar met de compressor buiten net als bij een airco.
Maar mijn interesse is wel gewekt omdat ik veel kWh over heb met mijn zonnepanelen.
Ze geven ook een vermogen van 1.4 kW op.
Is dit opgenomen of afgegeven?
Reputatie 1
Badge
Ik verwacht dat dit het afgegeven vermogen is.

Ik schat dat de COP zo rond de 3,5 ligt.
Dat zou een opgenomen vermogen van 400 Watt opleveren.
Dat zou heel aardig kunnen kloppen voor een warmtepomp van deze omvang
Badge
Lees net een stuk over de nieuwe innovatie van Eneco. De Eneco Warmtewinner. Voor nog geen €1000 heb je van de zomer het apparaat in huis. De prijs is inclusief €1000 subsidie van de overheid. Dus zonder subsidie moet het apparaat bijna €2000 kosten?!
Wat doet dat slimme apparaat?
Volgens de beschrijving 'zuigt' deze de aanwezige warmte op uit je huis en geeft deze terug aan je ketel waardoor je ketel minder stookt en je wel tot €250 per jaar kan besparen! Dat is mooi zou je zeggen.
Met de aanschaf van €1000 en uitgaan van de maximale besparing van €250, dan ga je in je 5e jaar besparen want de vorige 4 zijn jaren waarmee je de aanschaf terugverdient.
Het idee klinkt leuk. Het apparaat komt naast de cv ketel te hangen. Volgens mij hangt deze meestal niet in de huiskamer. Bij ons op de 1e verdieping. Een verdieping met een tussendeur. Een verdieping waar wij heel weinig de radiatoren aan hebben omdat we beneden leven. De Warmtewinner heeft dan bij ons weinig warmte 'op te zuigen' om terug te geven aan de ketel. In onze situatie zal deze 'innovatie' niet een echte besparing opleveren wat er toe zou doen om tot aanschaf over te gaan.
En je moet je ook niet blindstaren op 'bespaar wel tot €250'. De één bespaart misschien €1 per jaar en de ander misschien €250. Is per situatie verschillend. Nogmaals...leuk zo'n innovatie maar volgens mij geen echte 'Winner'!
Badge
Als dat zo is zou ik wel eens voorgerekend willen zien hoe de warmte winner ooit 250 euro per jaar gaat besparen.
Er van uitgaand dat je 2 kWh nodig heb om 1 m3 gas te besparen.
2 kWh kost 42 cent 1 m3 59 cent.
Je bespaart dus 17 cent op 2 kWh is 8.5 cent per kWh.
Hij moet dan 245 dagen 12 uur per dag aan staan om dat te bereiken of reken ik verkeerd?

Als ik de stroom die ik over heb en 9 cent voor terug krijg, kom ik op 101 dagen 12 uur per dag aan.
Dan is het dus misschien mogelijk mits je hem zo in kan regelen dat de cv echt in uiterste gevallen aan mag.
wat betreft warme lucht van de zolder verdieping halen.

volgens mijn informatie sluit je de warmtewinner aan op de mechanische ventilatie welke de lucht ook uit de warme vertrekken afzuigt.

normaal zal je zo rond de 18 a 19 graden lucht via de mechanische ventilatie uitstoten.
met de warmtepomt word dit nog maar een paar graden.

misschien ook eens eens (technisch) interessant draadje om te lezen ;

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309/1
Badge
Wij hebben geen mechanische ventilatie dus dit dure apparaat niet interessant voor ons. Boven hebben wij het gemiddeld rond de 12 graden.
Reputatie 1
Badge
Het is eigenlijk een omgekeerde mobile airco. In de beschrijving staat dat een CV ketel genoeg is. Ik denk dat er ergens een aansluiting op de schoorsteen gemaakt word voor de afvoer van lucht. Ook hoop ik echt dat de 1,4kW niet het maximale verwarmend vermogen is maar het maximaal elektrisch verbruik. Anders moet ik echt bijna continu bij stoken.
De warmtepomp kan op 2 manieren werken , rechtstreeks de lucht pakken uit de ruimte waar deze gemonteerd is ,of
De mechanische ventilatiebox word verwijdert en de warmtewinner komt hiervoor in de plaats te hangen en gaat dan ook de afvoer naar het dak gebruiken.

De warmte pomp zal het cv water verwarmen tot een graad of 45 hierna zal de cv moeten bijspringen.

Met deze lage temperatuur verwarming zal je de warmtepomp dus langer moeten laten draaien om het op temperatuur te houden.
Reputatie 1
Badge +1
Stroom verhaal is volgens mij nog niet alles wat Eneco moet uitleggen.
Men zegt ook dat je er 250,- euro mee kan verdienen op jaarbasis. Dan is mijn vraag, zit die 3,50 per maand aan serviceabonnement daar al bij in of moet ik dat er nog vanaf halen? Want dan hou je nog 200,- euro over!!

Vind jammer dat het verder stil blijft en dat Eneco niet direct met antwoord komt op de forum. Mensen willen duidelijkheid en informatie.
Reputatie 1
Badge
Ik lees in het persbericht dat de Warmtewinner ontwikkeld is door Inventum.
Het lijkt er dus op dat de Warmtewinner gewoon een Inventum Ecolution Solo is, maar dan met een Eneco sausje erover.
Als je even zoekt op Inventum Ecolution Solo kun je veel meer informatie vinden.
Badge
Kijk hier http://www.inventum.com/producten/ventilatiewarmtepompen/ecolution-solo dit is een soortgelijk systeem. Er zit ook een schema bij hoe het wordt aangesloten.
Reputatie 1
Badge
Ik constateer dat we nu in drie topics tegelijk aan het discussiëren zijn over de nieuwe warmtewinner, namelijk het topic "mail van blauw research over warmtepomp", het topic "15 dagen geleden was er een topic: 'Raad jij ook mee?", en nu als laatste dit topic. Dat is niet erg overzichtelijk, en zeker omdat er nog heel veel vragen en onduidelijkheden zijn over dit nieuwe product, stel ik voor dat we de discussie in één topic voortzetten. Misschien kan één van de moderators de topics samenvoegen, maar tot die tijd stel ik voor dat we zelf één topic kiezen om in verder te gaan. Qua titel komt dit topic daarvoor het meest in aanmerking, denk ik. Ik zal dit bericht ook in de beide andere topics plaatsen...
Reputatie 1
Badge
Ik constateer dat we nu in drie topics tegelijk aan het discussiëren zijn over de nieuwe warmtewinner, namelijk dit topic, het topic "15 dagen geleden was er een topic: 'Raad jij ook mee?", en als laatste het topic "Eneco warmtewinner". Dat is niet erg overzichtelijk, en zeker omdat er nog heel veel vragen en onduidelijkheden zijn over dit nieuwe product, stel ik voor dat we de discussie in één topic voortzetten. Misschien kan één van de moderators de topics samenvoegen, maar tot die tijd stel ik voor dat we zelf één topic kiezen om in verder te gaan. Qua titel komt het topic "Eneco warmtewinner" daarvoor het meest in aanmerking, denk ik. Ik zal dit bericht ook in de beide andere topics plaatsen...
Reputatie 1
Badge
goed plan. samenvoegen lijkt mij het mooiste omdat er anders weer informatie verdwijnt. Het Eneco Warmtewinner topic lijkt mij ook de beste plek
Reputatie 1
Badge +1
Goed plan, voeg alles samen, dat is beter dan zoals het nu gaat.
Reputatie 1
Badge +1
Rocco wrote:

Ik lees in het persbericht dat de Warmtewinner ontwikkeld is door Inventum.
Het lijkt er dus op dat de Warmtewinner gewoon een Inventum Ecolution Solo is, maar dan met een Eneco sausje erover.
Als je even zoekt op Inventum Ecolution Solo kun je veel meer informatie vinden.

Ik heb daar even naar gekeken en daar heeft men het echt alleen over het vervangen van de mechanische ventilatiebox. Maar als je die nu niet hebt, wat gaan ze dan doen?
Reputatie 1
Badge
Wat ik mis in dit verhaal is wat de Warmtewinner zelf aan elektriciteit verbruikt.
In een artikel in de Volkskrant wordt gesproken over 1500kWh per jaar.
Dit lijkt mij erg veel (ik verbruik zelf 2500kWh per jaar), kan dit wel kloppen?

Stel dat dit waar is dan wordt de Warmtewinner een stuk minder interessant en is dan alleen leuk voor mensen met zonnepanelen.
Reputatie 1
Badge
Het vermogen is 1,4kW met een COP van rond de 4,2 zou dat 333Watt maximaal zijn. Wat ik mij vooral afvraag is waar ik de afgekoelde lucht ga laten. Mechanische ventilatie is niet aanwezig en het in de zelfde ruimte houden heeft tot gevolg dat het daar heel snel afkoelt en gaat vriezen. Voor de aanvoer is de ruimte wel prima geschikt.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb nog een heel mooi verhaal gevonden op internet:
http://www.installatie.nl/nieuws/warmtewinner-eneco/

Grappig dat men zegt het ook te kunnen aansluiten zonder zonder mechanische ventilatie. Maar dan komt het volgende stukje: In dat geval haalt de ventilator warme omgevingslucht door de verdamper, compressor en condensor, waarna lucht van tussen de 18-22 graden Celsius met een temperatuur van 3 tot 7 graden wordt afgevoerd.

Daar heb je bij sommige al een probleem. Bij ons hangt hij boven op zolder en daar is het altijd koud. Mijn gemeten temperatuur is tussen de 14 en 16 graden (dan is het nu dus nog niet zo koud, als het buiten kouder is dan is het boven op zolder ook nog ietsje kouder). Is dat dan rendabel voor ons?

En ik kwam nog een stukje tegen: In eerste aanleg mikt de WarmteWinner op woningbouw van na 1978. Wil dit zeggen dat oudere woningen eigenlijk geen kans maken? Want een woning van 1955 is dan wel een stuk ouder 🙂 Maar ook het gas verbruik is nu bij ons 1200 m3 per jaar, is dat dan nog haalbaar in het hele verhaal.

Eigenlijk zijn er nog zoveel vragen, is daar iemand die er antwoord op kan geven?
Reputatie 1
Badge
De Warmtewinner maakt water van een graad of 45. Het meest gunstige is dus een redelijk geisoleerd huis met vloerverwarming. Het vermogen van de Warmtewinner zal dan voldoende zijn om het huis op temperatuur te houden.
Water van 45 graden zal over het algemeen niet genoeg zijn om een huis met radiatoren te verwarmen, zeker niet als het huis slecht geisoleerd is.
Een huis op temperatuur brengen gaat niet lukken, daarvoor is het afgegeven vermogen te laag.
Ook daarom zal de Warmtewinner beter renderen met vloerverwarming, zonder nachtverlaging.
Aan deze kant ook even een klein sommetje gemaakt en die komt er minder mooi uit.
Onder aan de streep heb ik wel een gemiddelde COP van ongeveer 4,6.
Echter door de verhoogde ventilatievoud om de benodigde warmte te ontrekken zal dit met verse buitenlucht moeten worden aangevuld wat ook weer energie kost wat in mijn ogen een netto winst zou betekenen van +/- €45,- wat een iets andere terugverdientijd geeft.

Wellicht kan Eneco een voorbeeld berekening online zetten waarin enige duidelijkheid kan worden gegeven.
Reputatie 2
Badge +1
Hallo allemaal,

Tof om te zien dat jullie je allemaal wat verder hebben verdiept in de Warmtewinner. Ik geef graag nog wat toelichting, naar aanleiding van de vragen en opmerkingen die ik hier teruglees.

Indien er geen mechanische ventilatie in de woning is, kan de WarmteWinner bijvoorbeeld op zolder worden geplaatst en warmte winnen uit zolderlucht, doordat veel warmte opstijgt en in een ongebruikte zolder blijft hangen, en hiermee het water in de verwarming opwarmen. In dit geval wordt er een nieuwe geïsoleerde dakdoorvoer geplaatst.

De exacte besparing is afhankelijk van de weersomstandigheden en de warmtevraag van een huishouden. Voor een gemiddeld huishouden verwachten wij een besparing tot 60% op het gasverbruik. De WarmteWinner verbruikt stroom, in plaats van gas, voor het verwarmen. Hierdoor zal het stroomverbruik iets toenemen. Binnenkort kun je overigens ook via Toon®️ ook zien hoeveel je bespaart met de Warmtewinner. . We werken op dit moment hard aan de techniek om Toon en de WarmteWinner aan elkaar te koppelen.

Ik lees terug dat jullie ook benieuwd zijn naar het stroomverbruik van de Warmtewinner. Dat is niet exact vooraf vast te stellen omdat dit per huishouden (warmtevraag van de klant) en per seizoen (weersafhankelijk) zal verschillen en zal de proef moeten volgen. Conform een gemiddeld huishouden is de verwachting 1500 kWh extra elektriciteit per jaar. De verwachte geldbesparing van 20% is netto. Hiervan zijn de extra kosten voor elektriciteit al afgetrokken.

De WarmteWinner heeft een piekcapaciteit van 1,4 kW. Of dit voldoende is hangt af van de isolatiegraad van het huis en de buitentemperatuur. Het normale verwarmingssysteem stookt via de thermostaat automatisch bij als de WarmteWinner niet genoeg warmte levert.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn, deel ze gerust!

Groet,
Mike

Reageer