Blog

7 tips om morgen nog je huis te verduurzamen

7 tips om morgen nog je huis te verduurzamen
Reputatie 2
Badge +2
  • Community Manager
  • 295 reacties
We genieten nog van het zomerweer met af en toe een verkoelend buitje. Maar voor je het weet zet je de verwarming alweer een tikkie hoger. Bereid je alvast voor met deze 7 bespaartips op een behaaglijke en energiezuinige herfst.

1. Kaarsjes aan, dekentje erbij
Vind je het prettig televisie te kijken terwijl de kamertemperatuur exotisch is? Dat kan ook zónder dat de radiator gloeit. Door bijvoorbeeld een trui aan te doen. Of een deken over jezelf heen te trekken. Kaarsen aan, sfeer omhoog.

2. Stop het sluipverbruik
Houd sluipverbruik wekelijks goed in de gaten via Toon®️. Hiermee kun je, afhankelijk van je sluipverbruik, op jaarbasis tientallen euro’s besparen. Geld dat je kunt investeren in, bijvoorbeeld, slimme stekkers en Philips Hue.

3. Gordijnen dicht
Doe ‘s avonds de gordijnen dicht. Zo verlies je minder warmte en hoeft de verwarming niet te hoog.

4. Naar bed? Je verwarming eerder omlaag
Dat uurtje voordat je in bed kruipt, hoeft de verwarming niet meer aan. Echt niet. Zet de temperatuur alvast een tikkie lager, want het blijft nog best even warm.

5. Isoleer je radiator
Plaats radiatorfolie aan de achterkant van je radiator. Veel warmte gaat namelijk verloren via de buitenmuren. En folie isoleert. Minder verlies, meer warmte. Winst voor iedereen.

6. Speel met de aanvoertemperatuur
Bij het installeren van de cv wordt de aanvoertemperatuur vaak op tachtig of negentig graden gezet. Wat betekent dat het water dat door de radiatoren raast bijna kookt. Dit verbruikt onnodig veel energie. Met zestig of zeventig graden red je het prima tijdens koudere winterdagen en de temperatuur kan nog lager gedurende warmere maanden.

7. Deurtje dicht
Heb je een zolder waar je de deur van dicht kan doen? Doe dit dan ook. Er gaat namelijk een berg warmte verloren via deze deuropening aangezien warmte stijgt.

Besparen klinkt soms als iets verschrikkelijk ingewikkelds. Dat is het niet, zoals jullie zelf bewijzen. Met kleine praktische aanpassingen kom je al een heel eind. Soms is het jezelf er echt toe zetten, maar uiteindelijk wordt iedereen er gelukkiger van.

Mist er volgens jou écht nog een praktische bespaar-topper in dit rijtje? Laat het weten!

8 Reacties

Reputatie 4
Badge +7
In heel wat topic's heb ik met name punten 4 en 6 altijd gepromoot.
Perfect dat deze tips om je huis te verduurzamen nu hier ook genoemd zijn.

Met name punt 6 kan erg veel gas besparen.

Ik zeg doen!
Reputatie 2
Badge +2
8. Waterzijdig inregelen van de CV installatie en pompsnelheid afgestemd op de installatie waterinhoud en opvoerhoogte.
9. Jaarlijks onderhoud van de CV ketel, en schoon warmtewisselaar kan beter condenseren, en een goede afgesteld gas/ lucht mengsel is veiliger en zuiniger.
Reputatie 4
Badge +7
Hoi Pedro,

Wat een goeie zeg punt 8.
Bij mij inderdaad ook van stand 3 naar 1 gegaan en dat scheelde een boel stroom in het stookseizoen.

Ik hoop dat ze jouw uitbreiding opnemen!!
Reputatie 2
Badge +2
Het scheelt niet alleen stroom, maar kan je ook een groter deltaT bereiken tussen aanvoer en retour, en dat betekent meer terugwinning uit condens.

10. CV vermogen, aanpassen aan de warmtebehoefte per m2 van de woning, meer vermogen dan het nodig is gaat via de rookgasafvoer verloren. De bekende witte rookpluim.
11. Warmwater, warmhoudfunctie van de combiketel uitschakelen en tussen 50 en 55 graden instellen.
Reputatie 4
Badge +3
punt 10 is ook zo belangrijk.. @DJK heb mij ooit is uitgelegd hoe je de vermogen kan berekenen.. Sindsdien nooit meer witte rookpluimen gehad!!

punt 11 ben ik absoluut niet mee eens @Berny, 60graden is het minimale wat deze mag staan ivm de bacterie..

De temperatuur van het CV-systeem (water wat door je radiatoren stroomt) kun je overigens veilig aanpassen. Dit is een gesloten systeem, en dat water adem je niet in 😉
Reputatie 2
Badge +2
@mAiden een combi ketel is een doorstroom toestel voor warmwater en geen boiler. De leidingen worden altijd gespoeld en de meest recente ketels hebben zelfs een anti legionella programma. Vanaf 55 zit je al 100% veilig, daarom zei ik tussen 50 en 55 en nooit onder 50.
Ik heb op 50, maar mijn ketel schiet altijd door tegen de 60 als ik de warmwater kraan dicht draai. Het water dat in de platenwisselaar achterblijft na het tappen wordt alsnog heel warm.
Reputatie 3
Badge +3
Er zijn legio mogelijkheden om vandaag nog te gaan besparen, zonder grote uitgave te doen

Punt 12: 1min korter douchen
Punt 13: zorg voor goede ventilatie (24 uur)
Punt 14: wassen op lagere temperatuur kost de helft minder aan energie
Punt 15: laat de was buiten drogen, ipv gebruik condensdroger
punt 16: kijk goed naar je eigen gedrag wat betreft energieverbruik

Wie vult aan
Sluipverbruik: Trek stekkers van niet gebruikte apparatuur uit het stopcontact. Een DeWalt boormachine-acculader verbruikt zo'n 6 watt, als er GEEN accu inzit. Dat is grofweg 12 Euro per jaar. Ga bewust op met dit soort dingen. Ik heb mijn sluipverbruik van 700 watt weten te halveren door alles eens goed na te lopen, en stekkers uit het stopcontact te halen. Winst: plm 700.- per jaar. (mijn verbruik is hoog. Ik heb een groot huis, met werkplaats, en zat in 2016 op bijna 10.000 kWh/jaar)
Ook is de warmtepomp (omgekeerde Airco) mede verantwoordelijk voor het relatief hoge verbruik. Gelukkig heb ik bijna 6kW/p aan zonnepanelen. Moraal: Sluipverbruikers hakken er echt in. 1 watt 24/7/365 aan verbruik kost je ongeveer 2 euro per jaar. Eruit die niet gebruikte adapters / laders / fotolijstjes. En koop een nieuwe vriezer / koelkast. Een lekker dure A+++. De meerprijs heb je zo terugverdient. En zet deze op een koele plaats. Vervang buitenlampen die s'nacht branden voor LED's Liefst met een zo laag mogelijk vermogen. Ik heb alle 7 watt spaarlampen buiten vervangen voor 5 watt LED lampen. Terugverdientijd: 2 jaar. En beter licht. Isoleer, of vervang je oude close-in boiler. Zet je set-top box s'nachts uit. Etc. Etc. En: Meten is weten. Ik gebruik een eGauge voor inzicht in alle energiestromen. Werkt perfect. Toon komt een heel eind, maar eGauge gaat net even verder. Zeker als je zonnepanelen hebt.

Reageer