Sticky

Het is lente, hoe hou jij je huis koel?

Het is lente, hoe hou jij je huis koel?
Reputatie 6
Badge +6
In de winter wil ik mijn huis lekker warm hebben. Nu het lente is, is het juist een uitdaging om mijn huis koel te houden. Daarnaast wil ik ook graag een beetje besparen als het even kan.

Gordijnen dicht
Voor de winter tipte Stefan al een keer om de gordijnen dicht te doen om de warmte binnen te houden. Ik doe in de lente en zomer hetzelfde; overdag, als ik naar mijn werk ga gaan ze dicht, zodat de zon mijn huis niet te warm stookt. Soms kan het heel simpel zijn.

Heb jij een tip voor een koel huis? Laat het mij hieronder weten.

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +4

1. Gooi de ramen open – en weer dicht

Zet ‘s ochtends direct nadat je wakker bent geworden (als het nog koel is buiten) alle ramen en deuren maximaal een uur tegen over elkaar open in je huis. Op deze manier ontstaat er een lekkere frisse wind door je huis (tocht).
Zorg er daarna voor dat de ramen en deuren daarna de hele dag zo dicht mogelijk blijven.

2. Vermijd apparatuur die warmte opwekt

Probeer warme (gloei)lampen, kaarsen en andere apparatuur die warmte afgeven zo veel mogelijk te mijden. Als je buiten zit kan het uiteraard niet veel kwaad als je een paar kaarsen aan hebt gezet, maar binnen kunnen die paar kaarsen en lampen voor best wat (extra) warmte zorgen.
Vermijd kookfornuis en oven. Op zo’n warme dag is een quiche misschien niet zo’n goed idee. Maak in plaats van een warme maaltijd vandaag eens een lekkere gezonde maaltijdsalade. De hitte van de oven en de pannen op het vuur zorgen voor veel extra warmte en zweetdruppels op je gezicht.

Voor de rest heb ik vanaf einde van de maand hopelijk weinig last van de extreme hitte meer.. Er komt eindelijk een mobiele airco hier, niet goed voor mijn portemonnee, maar wel voor mijn nachtrust 😃
Onze woning staat pal op bet zuiden, dus los van ‘s-morgens bij koelte de zaak open zetten, gaat hier vol automatisch het zonnescherm naar buiten en komt er dus geen warmte door de zon binnen.
Het temperatuur verschil binnen tov buiten is daardoor vrijwel altijd zo rond de 10 grd als het buiten 25 grd of hoger is.
Laat de zon maar lekker op de panelen schijnen.
Mijn huis is echt niet koel te krijgen, vooral de slaapkamers niet, alle gordijnen en luxaflex dicht ramen dicht en deuren open zodat de warmte de slaap kamers uit gaat.. maar het blijft zo'n 25 graden boven..
Jos: Tip om huis koel te houden.

Als je een CV hebt, zet dan de waakvlam uit, hou de pomp aan en zet alle radiatoren open.
Wellicht is de temperatuur van het water in de radiatoren lager dan in de kamers. Zal niet lang duren. Wellicht kan een technisch iemand een koelelementje voor het water bedenken.
Lijkt mij in zijn totaal goedkoper dan airco's.
Of maak ik een denkfout?
J.P.A. Hulst wrote:

Jos: Tip om huis koel te houden.

Als je een CV hebt, zet dan de waakvlam uit, hou de pomp aan en zet alle radiatoren open.
Wellicht is de temperatuur van het water in de radiatoren lager dan in de kamers. Zal niet lang duren. Wellicht kan een technisch iemand een koelelementje voor het water bedenken.
Lijkt mij in zijn totaal goedkoper dan airco's.
Of maak ik een denkfout?

zat al te denken als iemand nou eens koel buizen ontwerpt die in je muren kunnen voor huizen die op het zuiden staan, hier is het altijd net zo warm als buiten dus gisteren was het heerlijk 30 graden in huis :S heb nu een airco aan staan en kijken of dat helpt maar ik vrees het ergste.
Reputatie 4
Badge +2
Gordijnen dicht, ramen tegenover elkaar open! Zo doe ik dat 🙂

Oké, ik ben kaal...maar toch!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen