Zomertips om sluipverbruik tegen te gaan | Eneco Community
Sticky

Zomertips om sluipverbruik tegen te gaan

• 17 juni 2019
  • 7 reacties
  • 223675 Bekeken
Zomertips om sluipverbruik tegen te gaan
Badge +1
Het is bijna zomervakantie. Laat jij je huis voor een aantal weken achter? Minimaliseer dan je sluipverbruik. Dat is het verbruik van elektriciteit zonder dat je daar voordeel van hebt. Sommige apparaten gebruiken namelijk ook energie terwijl ze op stand-by of 'uit' staan, maar de stekker nog in het stopcontact zit. Zonde! Zo voorkom je sluipverbruik zoveel mogelijk:

1. Zet al je apparaten uit
De eerste tip klinkt misschien als een open deur, maar het wordt vaak vergeten: trek al de stekkers van je apparaten uit het stopcontact. Veel apparaten verbruiken ook energie als ze op ‘stand-by’ of 'uit' staan, maar de stekker nog in het stopcontact zit. Vergeet ook die opladers van je telefoon en tandenborstel niet. Voor elke oplader die je uit het stopcontact haalt bespaar je zo een paar euro per jaar.

2. Handig: een stekkerblok met schakelaar
Maak het jezelf makkelijk: sluit je apparatuur aan op een stekkerblok met schakelaar. Zo schakel je alles tegelijk uit met één druk op de knop.

3. Let ook op je koelkast en vriezer
Koelkasten en vriezers slurpen energie tijdens jouw afwezigheid. Sommige koelkasten hebben een vakantiestand, dat is handig. Het is misschien even gedoe, maar wel een goede bespaartip: haal je koelkast leeg, trek de stekker eruit en laat de deur open. Is je koelkast ouder dan acht jaar? Denk dan eens na over een nieuw, zuinig model. Bij voorkeur met een A+++ label. Dat is een stuk zuiniger.

4. Draai je gaskraan dicht
Niet alleen elektriciteit kan onnodig verbruikt worden. Ook gas kan soms onnodig minimaal ‘lekken’. Sluit de hoofdkraan voor gas af vlak voordat je met vakantie gaat. Zo weet je zeker dat je geen sluipverbruik hebt van gas.

Heb je geen gaskraan maar maak je gebruik van stadswarmte? Zet dan je thermostaat op 5°C voordat je weggaat. Heb je een standaard warmteafleverset? Dan kun je eventueel de toevoer van warm water naar je radiatoren afsluiten. Vergeet niet om deze weer open te zetten wanneer je terug bent van vakantie. Kijk voor tips in de https://www.eneco.nl/-/media/eneco/pdf/voorwaarden-en-brochures/warmte-koude/enecostadswarmtewijzer.ashx?la=nl-nl .

5. Vergeet je miniboiler niet
Heb je een kleine boiler in de keuken? Grote kans dat hij dan mooi is weggewerkt in een keukenkastje. Je zou ‘m zo over het hoofd zien als je met vakantie gaat. Trek dus ook de stekker ook van de boiler eruit.

6. Wifi-versterker?
Nog een klein apparaatje in je huis dat vaak is verstopt: de wifi-versterker. Trek niet alleen de stekker van de wifi eruit als je met vakantie gaat, maar ook die van de wifi-versterker.

7. Verspillingschecker op Toon
Last but not least: ken je de Verspillingschecker op Toon al? Via de Verspillingschecker heb je zelfs tijdens je vakantie inzicht in welke grote apparaten jouw sluipverbruik veroorzaken. Zo zie je precies of je vakantiemaatregelen geholpen hebben of dat je misschien toch nog grote sluipverbruikers, zoals de koelkast, in huis aan hebt staan.

Tot slot nog een belangrijke tip: geniet volop van je vakantie! 😉

Hoe voorkom jij sluipverbruik als je met vakantie gaat? Deel het in een reactie hieronder!

7 Reacties

slimme meter nog steeds niet op orde in 2019
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/ook-problemen-met-slimme-meters-die-nu-geplaatst-worden/?fbclid=IwAR17FuYvNG817m8U7STZbsAmjJcfexYhKz_ozeHuJP100vmdIJ3MgXWhvXc
Hoe zit dit met de "slimme boiler"? Of is die boiler zo slim dat hij weet dat ik op vakantie ben? Ik heb die boiler in een opwelling op jullie aanraden te laten modificeren, maar nu kan ik de temperatuur niet meer instellen en ik zie dat ding opwarmen op momentem waar ik wel vraagtekens bij heb.? Ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn? Her is er maar één slim volgens mij en dat is Eneco zelf. Maakt dat nog gebruik van nacht-tarieven?
Tot horens!
Kan natuurlijk ook het hele jaar proberen niet te verspillen.
Zo kom ik op Mijn Eneco dit tabelletje tegen,
Ter info: we zijn wel een 2 persoonshuishouden, Nederland is gemiddeld.

Vergelijken

Jij 1100 kWh ---- Nederland 3100 kWh

In 2018 heb je 14.73% minder Stroom verbruikt dan in 2017

Jaarlijks verbruik (kWh)

65% minder dan gemiddeld in Nederland.

En GEEN zonnepanelen op dit moment
Reputatie 7
Badge +8
Zijn dingen die ik ook niet uitzet.

WiFi
Modem
VPN
(3 bovenstaande echt nodig, aangezien ik altijd een andere WiFi modem zomaak, zodat hij verbind met WiFi daar en dan een VPN naar huis maak zodat ik zeker weet dat er een beveiligde verbinding is.)
Raspberry Pi's
Gaskraan niet dicht.
Waterkraan niet dicht
Reputatie 2
Badge +2
Ik zet ook alles uit, maar de modem en koelkast en gas blijven aan, vind ik onzin om uit te zetten.
Maar niet iedereen heeft een Toon®️ 😳
En als ik het tot mijzelf betrek; mijn beveiliging gaat bv buiten Toon en de WiFi om....

Je moet deze algemene tips inzake sluipverbruik dan ook gewoon zo bekijken of je zelf er nog iets tussen vindt, waar je misschien niet aan gedacht hebt.
Badge +1
als je wifi uit zet werk toon ook niet meer, dus dat is onzin ook beveiliging enz werkt dan niet meer.

Reageer