Waterzijdig inregelen van de verwarming | Eneco Community

Waterzijdig inregelen van de verwarming

Reputatie 6
Badge +3
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 417 reacties
Bij een waterzijdig ingeregelde verwarming is de doorstroomweerstand van elke radiator zodanig aangepast dat het temperatuursverschil over de in- en uitgang van elke radiator die in bedrijf is, gelijk is, typisch zo'n 10-20 graden verschil. Het effect van deze regeling is dat je huis veel gelijkmatiger opgewarmd wordt, en dat scheelt gasverbruik.

Een tijdje geleden heb ik mijn verwarmingsinstallatie waterzijdig ingeregeld, door de radiatorkranen te vervangen door instelbare thermostaatkranen (type RA-N, van Danfoss, voor de liefhebbers). Tegelijkertijd zijn deze kranen voorzien van draadloos bediende thermostaatknoppen (LC-13, ook Danfoss). De handigheid van de Danfoss kranen is dat je a priori kunt uitrekenen wat de instelling van de knijpweerstand in elke kraan moet worden, en daarna vervang je gewoon de oude kranen door de nieuwe. De maatvoering van de instelbare kranen is die van standaard radiatorkranen. Geen gedoe met leidingen inkorten of verlengen, dus.

Het is nog te kort geleden om over een grote besparing te kunnen spreken (afgelopen winter was niet bepaald de strengste ooit), maar ik heb de temperatuur van de ketel kunnen knijpen tot 65 graden C (was 80), zodat de retourtemperatuur nooit boven de 50 graden komt, en de ketel dus condenseert, hetgeen een behoorlijke rendementsverbetering oplevert. Het vermogen van mijn ketel (Nefit Topline HRC30) is groot genoeg om ook bij die temperatuur voldoende warmte te leveren.

Omdat de verwarmingstemperatuur een stuk lager is geworden, heb ik wel een aantal ventilatoren op de enige convector in de woonkamer moeten monteren, omdat die anders zijn warmte niet goed aflevert (vrije convectie uit een convectorput treedt pas goed op als de convectortemperatuur flink hoog is, zo'n 80 graden of meer). De ventilatortjes zijn van speedcomfort.

Het resultaat van dit alles is dat het comfort in huis er stukken op vooruit is gegaan, want de temperatuursverdeling is nu een stuk beter geworden. Voordien werd de radiator het dichtst bij de ketel snel heel erg warm, en de rest van het huis zat maar te wachten op warmte, nu gaat dat veel gelijkmatiger.

Als ik de websites die erover reppen mag geloven, is een gasbesparing tot 30% haalbaar. Lijkt mij wat overdreven, met de helft ben ik ook al dik tevreden.

Standaard wordt in woonhuizen de verwarming niet waterzijdig ingeregeld. Mijn vraag, of discussieonderwerp, voor de forumleden is: Is je verwarming waterzijdig ingeregeld, en zo ja, wat zijn je ervaringen ten opzichte van de niet ingeregelde situatie, in termen van comfort en energiebesparing?

12 Reacties

@FireChief Mijn bevindingen zijn dezelfde als die van jouw qua comfort. Aanrader!
B.v. in 2012 heb 1100 m3 gestookt met een paar wintervakantie weken, na wat fijne tunen van de cv installatie en try-out zit ik nu net onder de 500 m3 met afgelopen winter altijd thuis. Elke jaar iets minder sinds 2012, maar veel lager zou het niet gaan zolang de cv ketel niet vervangen wordt. De ketel is nogsteeds dezelfde HR van 2001 of 2002.
Ik heb het niet alleen water ingeregeld maar ook sommige radiatoren voor een grotere model vervangen, op zolder zijn er twee Jaga's erbij gekomen met Danfoss ventielen RA-N zoals die van jouw met thermostaatknoppen, overal. Pompsnelheid getuned met een condensator in serie, voor de rest de basic, max. aanvoer op 55 (meestal wordt het niet hoger dan 47/ 50) en cv vermogen op z'n minimum, antipendel programma op 0 min, warmwater voorverwarming functie Uit, en begrensd op 50. Mijn ketel werkt op Aan/uit.
Er is ook dakisolatie erbij gekomen (binnen) in 2015 en rondom HR++ sinds 2006, maar waterzijdig inregelen speelt zeker een grote factor.
Reputatie 7
Badge +8
Voor als mensen dit zelf willen gaan doen is er een kit beschikbaar voor 89 euro.

Kwam hem toevallig tegen en wilde dit de andere forum gebruikers niet onthouden.

http://webshop.cv-inregelen.nl/

Beschrijving

Met de CV-inregel kit kunt u uw cv zelf gaan inregelen. In de kit vindt u een aantal handige hulpmiddelen om uw cv in balans te krijgen. Het is niet moeilijk, maar u dient er wel de nodige tijd aan te besteden. Het gaat onder andere om het verstellen van de doorstroming bij uw radiatoren of vloerverwarming. En daarvoor is een schroevendraaier of inbussleutel vaak voldoende. Na het inregelen van uw cv zult u veel beter begrijpen hoe uw cv werkt, hoe u besparingen kunt behalen en het comfort kan verbeteren.

Deze CV-inregelkit bevat de volgende artikelen:

Infrarood Laserthermometer, speciaal voor het inregelen van radiatoren
2 digitale thermometers
5 handige kraanlabels
Ontluchtingssleuteltje
Uitgebreid handboek cv inregelen voor verschillende situaties
Toegangscode voor gratis downloads van berekentools en formulieren

Wat kunt u met de CV-Inregelkit doen?

Waterzijdig inregelen van uw radiatoren of vloerverwarming
Aanpassen van het cv-ketelvermogen
Aanpassen van het vermogen en de nadraaitijd van de circulatiepomp van uw cv-ketel
Instellen van de juiste cv-watertemperatuur
Verbeteren van de kamerthermostaatinstelling

===================================================================
Fiks besparen op uw stookkosten met de CV-inregelkit!
CV-inregelen, de snelste manier om gas te besparen
Door uw cv in te regelen kunt u jaarlijks tot wel € 220,- aan gas besparen. Bijna niemand is zich hiervan bewust.
Installateurs laten de cv-ketel vaak op de fabrieksinstellingen staan en regelen de watertoevoer naar de radiatoren niet in. Door de ketel en radiatoren goed af te stellen, is veel te besparen. Bestel daarom snel de CV-inregelkit en doe het zelf!

Inregelen van cv sneller terugverdiend dan zonnepanelen
U kent mij van de website Zonnepanelen.net en de grootste zonnepanelentest van Nederland. Zonnepanelen zijn fantastisch en veelal in 7 jaar terugverdiend. Het (laten) inregelen van de cv is nog sneller terugverdiend: maximaal 2 jaar. Dat was voor mij de belangrijkste reden om cv-inregelen op de kaart te zetten.

https://www.cv-inregelen.nl/images/video/video.mp4
Reputatie 4
Badge +4
Inderdaad, waterzijdig inregelen loont!

Voor degene die het zelf willen doen: bekijk dit filmpje op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=YkmfoyTvgi4

Zelf wat in elkaar geknutsteld met twee temp-meters via dx.com/banggood.com en een kabeldoos. Achter op de kabeldoos een magneet geplaatst ( bij Action bevestigingsset voor rookmelders) en klaar is kees!

Voor sommige radiator-ventielen heb je wel een speciaal sleuteltje nodig ( zie foto).

Succes!

ppj
Reputatie 5
Badge +1
Vanwege het overstappen op een warmtepomp, heb ik de radiatoren ook waterzijdig ingeregeld. Dit is een must bij de lage temperatuur die ik gebruik 48 graden. Nu krijg ik radiatoren en vloerverwarming goed op temperatuur.

Mijn ervaring, doen, het levert een hoop op.
Hallo, mijn huis bevat 4 typen verwarming, oude HT en nieuwe LT radiatoren, 2 convector putten die graag 80 graden willen hebben en een beetje vloerverwarming in de badkamer, best lastig om dit allemaal zo in te regelen zodat je comfort krijgt voor een betaalbare prijs.
De convector putten heb ik inmiddels voorzien van ventilatoren (zie filmpje) en dat werkt prima, ze maken nog iets teveel geluid maar ik denk dat er wel fans uitgeschakeld kunnen worden.
Ik heb deze fan'

s gekocht bij AliExpress voor 1,56 euro per stuk.
Nu ben ik bezig met waterzijdig inregelen en heb hiervoor een overzicht van de radiatoren gemaakt met daarbij het vermogen en het ideale debiet ( hoeveelheid water doorstroming per uur).
Een aantal radiatoren heeft al een afsluiter (kraan) met debiet instelling, een paar moet ik na het stookseizoen nog aanpassen. Om de in en uitgaande temperatuur van de radiatoren te meten heb ik wederom bij AliExpress thermometertjes gekocht voor nog geen euro per stuk, hiermee kan ik heel goed zien of ik geen warm water de ketel in stuur maar dat de warmte in de vertrekken wordt afgegeven.

https://youtu.be/ewX3SHTJ1j4
Reputatie 3
Badge +4
Hier ook waterzijdig ingeregeld. Maar even een vraag tussen door. Woon in een huur huis. .het gaat over een intergas Kombi 22/18 Ik heb een inhoud van 15 Kw en 7 radiatoren met een totaal vermogen van 7 Kw. Ik heb het CV vermogen op 70 staan aanvoer op 65 in 2 uur huis woonkamer waar toon hangt wordt 21 graden. Ik heb min vermogen op 25% gezet en ot Para E op 50. Maar ik zie op toon alleeen maar een grote vlam zover ik weet pendeld de ketel niet wel als ik para E op 40 graden zet. Het voelt niet echt comfortabel moet ik dan para E nog hoger zetten de retour is bij 50 graden 38 graden. Lagere retour krijg ik niet pompstand staat op 1.
Reputatie 6
Badge +3
Mooi dat deze wat oudere thread nog gelezen wordt.

Als ik het goed gelezen heb stel je met parameter E de minimum gevraagde aanvoertemperatuur in waarbij de ketel daadwerkelijk aanspringt. Een OpenTherm thermostaat geeft de ketel een gevraagde aanvoertemperatuur. Die kan varieren tussen 6 en 90 graden (in het geval van toon). De bovengrens is instelbaar op toon. Als de aanvoertemperatuur van de ketel beneden de gevraagde aanvoertemperatuur ligt, en de gevraagde is hoger dan parameter E, slaat-ie aan. Als de gevraagde temperatuur beneden de instelling van parameter E blijft, doet je ketel niks, ook al is de gevraagde aanvoertemperatuur hoger dan de werkelijke aanvoertemperatuur.

Het is me overigens niet duidelijk welke instelling het meest comfortabel is, 40 of 50 graden?
Reputatie 3
Badge +4
Mooi dat deze wat oudere thread nog gelezen wordt.

Als ik het goed gelezen heb stel je met parameter E de minimum gevraagde aanvoertemperatuur in waarbij de ketel daadwerkelijk aanspringt. Een OpenTherm thermostaat geeft de ketel een gevraagde aanvoertemperatuur. Die kan varieren tussen 6 en 90 graden (in het geval van toon). De bovengrens is instelbaar op toon. Als de aanvoertemperatuur van de ketel beneden de gevraagde aanvoertemperatuur ligt, en de gevraagde is hoger dan parameter E, slaat-ie aan. Als de gevraagde temperatuur beneden de instelling van parameter E blijft, doet je ketel niks, ook al is de gevraagde aanvoertemperatuur hoger dan de werkelijke aanvoertemperatuur.

Het is me overigens niet duidelijk welke instelling het meest comfortabel is, 40 of 50 graden?

Bedankt voor je reactie.
Parameter E staat op 50 en parameter E.staat op 1
Zie bijlage. Maar hoe kan ik zien dat ie op min vermogen draaid. Het voelt nu een stuk beterder kwa temperatuur.

Reputatie 3
Badge +4
Gas verbruik is nu wel hoger gemiddeld 6m3 per dag of is dat normaal gemiddeld 0,46 per graad dag volgens MinderGas. Dit moet toch lager kunnen?
Reputatie 6
Badge +3
Gemiddeld gasverbruik hangt sterk af van de isolatietoestand van je huis en je eigen stookgedrag. Is volgens mij niet zo 1-2-3 iets over te zeggen zonder dat soort informatie.

Ik weet niet of die ketel ergens op een displaytje zegt hoe hard-ie stookt.

Toon laat 4 niveau's van stoken zien:

uit: geen vlam bij het radiatortje
0-35% modulatie: klein vlammetje
36-70% modulatie: middelgroot vlammetje
71-100% modulatie: grote vlam.

Maar goed, intussen hebben we het over iets totaal anders dan waterzijdig inregelen ...

Reageer