Wat vind jij ervan dat de gloeilamp verdwijnt? | Eneco Community

Wat vind jij ervan dat de gloeilamp verdwijnt?

Reputatie 7
Badge +6
Sinds 1 september is het voor winkels niet meer mogelijk om gloeilampen in te kopen. Ze mogen wel hun bestaande voorraad verkopen. We wisten natuurlijk al langer dat gloeilampen uit de schappen zouden verdwijnen maar waren jullie al op de hoogte van de datum van 1 september?

Wij vragen ons af wat jullie vinden van de beslissing om gloeilampen uit de schappen te halen? Is het een druppel op een gloeiende plaat als je kijkt naar andere energie-issues? Om maar eens een boude vraag te stellen: moeten we bijv. ook een beperking op het aantal tablets, laptops en smartphones per huishouden in gaan stellen?

19 Reacties

Badge
Wie meer stroom verbruikt, moet ook meer betalen. Dit zal in de toekomst steeds meer het geval worden, denk ik. Over het algemeen hebben we nog enkele gloeilampen van 25 en 40 Watt op de slaapkamers en dimbare halogeenlampen in de woonkamer. Het licht van spaar- en LED lampen heeft geen volledig spectrum zoals zonlicht en gloeilampen en kan daardoor vermoeiend zijn om bij te werken of lezen.

Qua energieverbruik scheelt het wel iets, lampen van 5 watt in plaats van 40 watt, maar daarnaast kopen we wel steeds meer apparatuur waardoor het gezamenlijke verbruik alleen maar zal stijgen. Daarbij komen op den duur steeds meer electrische auto's en fietsen die opgeladen moeten worden, bedrijven die niet actief hun energieverbruik verlagen. Voor bewustwording van het energieprobleem helpt het afschaffen van de gloeilamp misschien wel, maar om het energieverbruik te verminderen zet het geen zoden aan de dijk.
Reputatie 3
Badge
Volgens mij gaan de ontwikkelingen vanzelf. Gloeilampen is nu dan een verleden tijd, maar we hebben voldoende alternatieven. Dit geld ook voor computersl, smartphones en dergelijke. We hebben misschien nog het huiselijke (lichtsterkte) ten opzichte van led of spaarlamp maar ook dit wordt steeds meer ontwikkeld.
Badge
Veel energie gaat verloren in alle omzettingen van 230 naar 6 of 12 volt door de laders. Eigenlijk zou er een enkele transformator met meerdere aansluitingen moeten komen waarop je de apparatuur als telefoons, laptopladers etc. kunt aansluiten.
@Ralph
Helemaal mee eens. Er komen steeds meer elektrische apparaten die je moet hebben.
Zelfs om er energie mee te besparen.....
Reputatie 3
Badge
PolderLady wrote:

@Ralph
Helemaal mee eens. Er komen steeds meer elektrische apparaten die je moet hebben.
Zelfs om er energie mee te besparen.....

Buiten moeten hebben verdwijen traditoinele functies. Zie het als de accpetgirokaart. Nu is hij er nog maar mag je betalen en over 10 jaar weet ik bijna zeker dat alleen mobiel/internetbetalen tot de mogelijkheden hoort. Dit geld ook voor gloeilampen. Nieuwe lampen kunnen nu nog led/spaarlampen met gloeilmapvitting aan maar over een paar jaar ook niet meer. althans de lampen niet maar de houder als je me begrijpt.
Het enige waar ik een beetje mee in mijn maag zit is mijn vloerlamp. Daarin zitten vijf E14-fittingen voor 15-40w siergloeilampen. En een dimmer. Naast het feit dat een sierlijke spaarlamp met E14-fitting wel te vinden is maar een godsvermogen kost en een lelijk licht geeft, weet ik dat een spaarlamp niet te dimmen is met een gloeilampendimmer. Ik kan de dimmer ertussenuit slopen en vervangen door een schakelaar, wat ik wel zonde vind. Of ik kan de lamp wegdoen, wat ik eigenlijk nog meer zonde vind. Of weet iemand nog een andere oplossing?
Reputatie 3
Badge +2
Er zijn inmiddels wel ledlampen die dimbaar zijn. (ook met warm wit licht)
Reputatie 3
Badge
Ze worden ook steeds goedkoper. Voor je aanschaft moet je ook kijken wat je in de toekomst wilt. Ik wilde 2 wandlampen maar het is moeilijk kiezen. Moddellen die ik leuk vind zijn direct enorm prijzig. Volgend jaar ga ik verbouwen. Passen de lampen dan nog bij je. Zo nee krijg je mogelijk ook weer andere vittingen.
bernard wrote:

Er zijn inmiddels wel ledlampen die dimbaar zijn. (ook met warm wit licht)

Hier ben ik erg in geinteresseerd, heb ze zelf nog niet gezien. Waar heb jij ze gezien?
Reputatie 3
Badge
Volgens mij gewoon de grotere bouwmarkt. Als is een lampenwinkel gebeld. Ik heb ze ook gezien maar zijn nog wel prijzig.
Reputatie 3
Badge +2
ik zal de link niet plaatsen (weet niet of dat mag) maar google even op Wattnou   (let op de dubbele T)
De eerste hit is de juiste
Ik vind het vervelend dat de gloeilamp verdwijnt.

Ik leef zeer energiebewust maar ik ga geen spaarlampen ophangen. Ik vind de kwaliteit van het licht niet voldoende (ondanks wat over de nieuwste verbetering wordt beweerd)
Ik heb ca. 20 gloelampen in huis geinstalleerd, de meesten 15 of 25 watt, enkele 40 watters.  Ik heb een behoorlijke voorraad liggen. ( als deze op zijn ga ik wel over op kaarsjes en olielampen)

Ik merk dit niet in mijn stroomverbruik.  Hoewel ik zo'n 15 uur per dag mijn computer en 150W monitor aan heb staan omdat ik thuis werk is mijn electriciteitsverbruik zo'n 20% van mijn buurtgemiddelde.  Ik woon dan wel alleen terwijl het gemiddelde per huishouden in de buurt rond de 3 ligt, maar ik heb wel net zo'n groot huis met alleen maar gloeilampen.

Ik vind het trouwens ook geen probleem dat veel energie opgaat aan warmte.  Waarom dit als energieverlies rekenen? Je huis moet toch worden verwarmd.  De geproduceerde warmte word gecompenseerd door een lager gasverbruik, tenzij je ook veel lampen hebt branden als er niet hoeft te worden gestookt.
Maar omdat het in de warmere maanden ook lang licht is, is het energieverlies in de zomer niet zo groot.

Belangrijker is dat je de lampen niet aan moet zetten als je ze niet nodig hebt.
Anders is het in situaties waar lampen altijd branden zoals: buitenlampen, werkplaatsen, winkels.  Hier zou ik zeker energiebesparende lampen kiezen, ook omdat de lichtkwaliteit hier andere normen heeft.
Reputatie 3
Badge
80 procent is bij mij nu led, 20 procent is spaarlamp (meer plaffon in slaapkamer en gan en dergelijke) en 2 lampen hebben nog een stom peertje maar wel met zuinige lampjes, (zijn ook erg duur).

Bespaard veel energie en kan me de gloeilamp en de lichtsterkte niet meer herinneren inmiddels. 🙂 ik denk dat ledlampen nog veel ontwikkeld gaan worden en dat is de toekomst zoals ik da nu zie. ook merk ik wel da voor de gezellige wnteravonden van die houtkachels weer in worden. leuk, maar ik heb het huis er niet voor.
Badge +2
ben er al twee jaar geleden mee begonen
100 procent is bij mij nu led, buiten heb ik powerleds (zelfs de TV is led en monitor bespaart ook heel veel)
en zins dat ik Toon hebt heb ik mijn sluip verbriuk met 50 watt per dag verminderd
zie al dat ik behoorlijk bespaar op stroom

karst
Reputatie 3
Badge +2
Bij mij is nu ook meer dan 80% LED. De laatste paar ander type lampen zijn spaarlampen.
Ik heb inmiddels al 6 jaar geen gewone gloeilampen meer.
Reputatie 3
Badge
Hou er rekening mee dat sluipverbruik geen lampen betreft. Dus gloei of led maakt dan niets uit. Maar op welke manier heb jij 50w kunnen besparen in je sluip? Adapters en dergelijke uit contact trekken?
Badge +2

Hou er rekening mee dat sluipverbruik geen lampen betreft. Dus gloei of led maakt dan niets uit. Maar op welke manier heb jij 50w kunnen besparen in je sluip? Adapters en dergelijke uit contact trekken?

@ jeroen
het aan en uit zetten doormiddel knx / domotica van de tv en audio app
als je het goedkoper wilt doen kan je zo'n draadloos setje voor in je stopcontact zetten bij je apparatuur dus ook bij je pc en printer hier door gaat de spaning er echt van af dus weg sluip verbriuk.
en zelf zie ik mogelijk heden met TOON daar zit ook en repeater bij die ook kan SCHAKELEN door middel van domotica
als ze deze aan kunnen passen het je tal van mogelijkheden zoals bevieliging en het aan en uit zetten van je apperatuur en verlichting en dat ook op afstand je app van je mobiel.
hier door kan je nog veel meer mee besparen denk ik
karst
Reputatie 3
Badge
Klopt helemaal, maar een ledlamp of spaarlamp zullen als ze uitstaan beide niets verbruiken dus een lamp behoort niet tot sluitpgebruik. toch?
Badge +2

Klopt helemaal, maar een ledlamp of spaarlamp zullen als ze uitstaan beide niets verbruiken dus een lamp behoort niet tot sluitpgebruik. toch?

@ Jeroen
klopt tenzij je ledlamp hebt met een voedingsunit die na de voedingsunit schakelt (dan zit de schakelaar tussen de ledlamp en voedingsunit)denk hierbij aan vloerstaanden lampen en kast verlichting enz.
Groet karst

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen