Wat is voordeliger voor mij, een enkel- of dubbeltarief? | Eneco Community

Wat is voordeliger voor mij, een enkel- of dubbeltarief?

Wat is het kantelpunt tussen een enkele en een dubbele stroom meter. We verbruiken nu 1237kw dal en 1596 normaal. Normaal zal toenemen daar we inductie gaan koken ipv gas

11 Reacties

Kan dus niet uit..... zoals jezelf al schrijft gebruik je minder in de daluren dan overdag.
Kan alleen uit als je meer Kwh gebruikt in de daluren, en dan nog scheelt het maar enkele kwartjes per jaar.
Wat is het kantelpunt tussen een enkele en een dubbele stroom meter. We verbruiken nu 1237kw dal en 1596 normaal. Normaal zal toenemen daar we inductie gaan koken ipv gas

Hoi G. de Gooyer,

Heb je dit topic gezien? Zie link hierna.
Daar wordt het juiste verhaal verteld door Eneco hoe het in elkaar steekt.
De vuist regel is altijd dat als je 40% van je totale KWh verbruik in de daluren afneemt, dan bereik je het door jou gevraagde kantelpunt.

https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/moet-kiezen-dubbel-enkeltarief-3896
Zoals ik dus al schreef ben je niets goedkoper uit, je bent alleen goedkoper uit wanneer je in de daluren veel meer stroom verbruikt als in de niet-daluren.
Het verschil in dal en normaal stroom is minimaal.... in sommige gevallen kan je zelfs duurder uit zijn dan wanneer je gewoon enkeltarief stroom afneemt.
Ikzelf heb slimme meters en die zijn allemaal dubbel... maar omdat ik ook meer stroom overdag gebruik dan in de daluren heb ik dus ook gekozen voor enkeltarief.

Hier is ook een en ander te lezen: https://www.consuwijzer.nl/energie/energietarieven/leveringstarief/enkeltarief-en-dubbeltarief
Het gevraagde kantelpunt ligt inderdaad vanaf 40-45% in dal verbruik.

Wil je echt profijt van het goedkopere daltarief hebben moet men dus boven dit percentage uitkomen. Zelf heb ik altijd al dubbel tarief gehad en speel elk jaar op 50/50
Hoi Mark,

Inderdaad.
De ts zit op 43,7% van het totaal (1237/2833)

Dus het kantelpunt heeft hij al bereikt.
Mooier is inderdaad 50/50.
Als de ts er meer op let, dan kan hij/zij wellicht het huidige (44%) percentage hoger krijgen.

Zelf zit ik op 60% Dal en 40% Normaal tarief.
Met zonnepanelen is het nog veel mooier, want je teruglevering/saldering gaat eerst van het Normaal tarief af en in mijn geval betaal ik slechts het Dal tarief, omdat het Normaaltarief via de saldering " weggepoetst"wordt.
Scheelt toch weer bijna €0,015 per kWh...........
Zelf heb ik onlangs laten uitrekenen door Eneco in hoeverre enkeltarief voor mij goedkoper zou wezen. Scheelt 0,07cnt op jaarbasis

Afgelopen jaar heb ik in verhouding meer electra verbruikt en dat zal komend jaar (volgende week jaarnota) wederom meer worden door meer electronisch te koken e.d.

Hier staat de vaatwasser gewoon in de spitsuren aan, maar de wasmachine juist zoveel mogelijk in het
weekend.

Dat met de zonnepanelen is een mooi voorbeeld Ton. Zeker wat betreft de saldering. Hier is het tijdelijk in de kast gezet vanwege omstandigheden maar de deur staat nog steeds op een kier zeker gezien de gunstige ligging van de woning. Daarnaast is mijn verbruik zodanig of het dan wel rendabel genoeg is.
Hoi Mark,

Ja daarom noem ik het PV verhaal er even bij, want dit wordt gauw vergeten of men weet het niet.
En zeker met Slimme meters is het eea snel in kaart te brengen.

Ik zou die deur zeker op een kier houden, want los van de duurzaamheid is het Kassa.
Tevens wordt de terugverdientijd steeds aantrekkelijker, maar let op neem nooit een PV hoger dan je normale jaarverbruik.
Behalve als je daar zeer bewust voor kiest.
De meeste proberen een groter systeem te verkopen dan nodig. Bij mijn destijds opgevraagde offertes ben ik er toen al wel vanuit gegaan van een percentage dat hoger ligt dan mijn huidige verbruik.

Kwam toen uit op een 1640-1720kwh systeem.

Als je dan kijkt wat mijn verbruikskosten inclusief is dan is dat elk jaar een min bedrag dus ja dan twijfel je in de aanschaf. Het budget staat nog wel gereserveerd.

Dit jaar kom ik uit op een voor mij wederom mooie Jaarverbruik van rond de 1350kwh en net geen 400m3 gas
Dat is zeker een mooi resultaat Mark.
Maar nu gaan we off-topic.

Hopelijk reageert de ts nog, want ik wil zijn reactie nog wel even vernemen.
Daar doen we het tenslotte voor............
Allemaal hartelijk bedankt voor de info. Ik was er al bang voor.
Ik krijg binnenkort een slimme meter en zal Eneco eerst eens gaan vragen voor beide situaties een berekening te maken.
Het hoge tarief van een dubbele meter is hoger dan dat van een enkele meter. Met 50/50 speel je net quitte. Veel verder zal je nooit komen. Ik heb het zelf jaren geprobeerd, 's nachts en in het weekend wassen en de afwasmachine na 11 uur aanzetten en nooit wat bespaard. Met enkeltarief ben ik nu goedkoper uit.
Het verschil tussen hoog en laag tarief is te klein. Je kan jezelf een hoop stress besparen, doe maar gewoon enkeltarief.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen