Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik? | Eneco Community
vraag

Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik?

Badge
Beste allemaal,

Wat is jullie minimale stroom verbruik? Met andere woorden het rust/sluimerverbruik..

Aangezien er nog geen "vergelijk" van het minimale stroom verbruik is op de Toon en er nog een flinke besparing te behalen is in het rust/sluimerverbruik hierbij de vraag aan jullie.

Ons minimale stroom verbruik is 105 Watt.

Wat is jullie minimale stroom verbruik?

Gr, Marco

Wat is jullie minimale stroom verbruik?

229 Reacties

FF een nieuwe update betreffende het sluimerverbruik.

Na de verhuizing is het gehele stroomverbruik toegenomen, maar het sluimerverbruik iets afgenomen.

Ik zit hier op 39 kwh sluimerverbruik (data slimmemeterportaal)

2x tv standby
1x tv box standby
Modem kpn
Glasmodem
Magnetron
Klokradio
Lader electr. Fiets
Lader telefoon
Koel/vrieskast
CV (ww staat uit)

Rest app heb ik alleen aan het stroom indien nodig
158 watt s nachts met pieken tot 350 , wat staat er aan?

synology ds1812+ met 8schijven
1 x A++ koelkast
1 x A+ koel/vrieskast
2 x lader IPhone
2 x lader IPad
1 x led buitenlamp
1 x Toon
diverse klikaan ontvangers/ dimmers op standby
Homewizard
Energielink
Glasvezelmodem
Asus router
Netgear switch
Wekker
Klokje magnetron
Omnik 4000tl met wifi
Mechanische ventilatie vraag gestuurd
3 x netwerk camera
Powerline
lader robotstofzuiger
lader tandenborstel

al met al vind ik het nog meevallen, andere app. wordt s nachts uitgeschakeld, overal led verlichting, gebruik s avonds met Tv en av versterker en lampen ongeveer475 watt.
Ik dacht dat ik met 130 a 140 watt veel sluipverbruik had.
Ik vind 250 watt echt te veel, zonder veel op comfort in te leveren, moet daar toch te besparen zijn.

Misschien dat investering in Slimme Stekkers zinvol is?
Reputatie 7
Badge +8
ongeveer 250 watt. Dat is eigenlijk best veel...

sluipverbruikers:

2 koelkasten
1 vriezer
3 tv's
1 game console
1 KPN decoder
2 geluidssystemen
1 buitenverlichting met bewegingssensor
1 elek garagedeur
1 boiler
1 deurbel
4 keukenapparaten
2 routers
1 NAS
1 droger
1 wasmachine

En dan nog telefoonopladers die we nooit uit het stopcontact halen

Wat bij elkaar staat, kan je op een stekkerblok zetten met een aan/uit knop? Gebruik je het niet zet je het uit. Zoals de game console, tv, geluidsysteem. Die zal je al enorm schelen, 250watt is behoorlijk veel, aan sluipverbruik.
Reputatie 1
Badge
ongeveer 250 watt. Dat is eigenlijk best veel...

sluipverbruikers:

2 koelkasten
1 vriezer
3 tv's
1 game console
1 KPN decoder
2 geluidssystemen
1 buitenverlichting met bewegingssensor
1 elek garagedeur
1 boiler
1 deurbel
4 keukenapparaten
2 routers
1 NAS
1 droger
1 wasmachine

En dan nog telefoonopladers die we nooit uit het stopcontact halen
Reputatie 1
Badge
Dit krijg ik elke x erg behulpzaam
Nou ik doe het heel goed.
Op de I pad klopt het al maanden niet

En heb je in die tijd de App al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Badge
Nou ik doe het heel goed.
Op de I pad klopt het al maanden niet
45 watt, maar wanneer de koelkast aanslaat is het rond de 160 watt. Het viel me reuze mee, ik dacht dat mijn verbruik veel hoger zou zijn. De koelkast is een optie om binnenkort te vervangen, deze slaat vaak aan...
Reputatie 7
Badge +7
@A.A. van Berkel
De situatie is dan niet echt te vergelijken nee. Maar je doet een prima prestatie met je energie verbruik en hoe je er mee omgaat.
Duimpje!
Reputatie 1
Badge
Ik heb sinds een paar dagen ook een tablet, dus nu heb ik ook de Toon app.
Maar volgens de toon app ben ik er nog lang niet wat betreft sluipverbruik.
Bij sluipverbruik meldt die Toon app:

"Het stroomverbruik van de apparaten die gisteren aan zijn blijven staan was 22 Watt"

en daaronder:

"Bij u blijft voor 2147483626 Watt meer aanstaan dan bij zuinige Toon-gebruikers"

2147483626 Watt....weet je hoeveel dat is!!!
meer dan 2 Gigawatt, of te wel meer dan 2000 MegaWatt

Hier kan ik niet meer tegenop.

Toon wil dat in plaats van het gebruiken zelf stroom ga produceren en wel zoveel als een grote elektriciteitcentrale
Reputatie 1
Badge
Dit is wel erg overzichtelijk ja, niet om jaloers op te zijn hoor.;)
Je zet je modem wel uit als je hem niet gebruikt maar weet je wel dat je Toon®️ in de nacht wordt bijgewerkt?
Daar heb je wel je Wifi verbinding voor nodig, hoe doe je dat dan?

Dan wil ik eigenlijk wel van Eneco weten wanneer ze die wifi verbinding precies nodig hebben, om die modem nou altijd aan te laten staan omdat Eneco heel af en toe via die wifi eventjes nodig heeft om mijn Toon te bereiken? Je hebt dan dat er een grote kans is dat die modem lange tijd voor noppes aan staat. (Over onnodig sluipverbruik gesproken.)

En vind ik het wel belangrijk om mijn verbruik met anderen te kunnen vergelijken? Ik doe geen wedstrijdje.
Het is alleen dat ik voor mezelf wat bewuster omga met energie. Ik zou mijn geloofwaardigheid verliezen als ik het wel steeds over klimaatverandering heb, maar zelf niet bewust met mijn energieverbruik zou omgaan, of energie-bewuster ermee om proberen te gaan.
Toon is nuttig om me het inzicht te geven in mijn verbruik.

Om een beeld te geven van de dag met mijn laagste stroomverbruik.
(zaterdag 14 mei, 1.7 kwh)

Ik was die dag ervoor pas tegen middernacht thuisgekomen, en dan zit ik toch nog even een paar uurtjes achter mijn pc (tot 02:20 toen) Slapen tot 10 uur (en toen heb ik tijdens het slapen wel mijn modem aan gelaten)
Van 10:15 tot 12:00 weer achter de PC en om 12:30 ging ik weg naar een familiefeest, en ben pas na middernacht weer terug gekomen. Bij die afwezigheid zaterdagmiddag en -avond heb ik ook de modem uitgezet en daar stond voor die dag 20 watt als laagste gebruik.
Duidelijk is dat regelmatige aanslaan van de koelkast te zien, bij de drie hoge pieken was het mijn senseo. Ook duidelijk is op die dag wanneer ik de PC aan heb. Dan is het verbruik gedurende die tijd met 80 a 100 watt verhoogd.

Daggemiddelde was 70 watt.
Badge +5
Op zo'n sluipverbruik ben ik alleen al jaloers!

Ik ben daar niet jaloers op, geen router waardoor geen Toon®️ updates van historie en vergelijk, geen telefoon, geen wekker, buitenverlichting, digitale ontvanger etc?
Een beetje comfort mag er toch ook zijn zodat je niet steeds stekkers en schakelaars voor ventilatie of telefoon en dergelijke eruit moet trekken.
Tenzij dat dit topic niet volledig is, dat kan natuurlijk ook. :?

Natuurlijk heb ik dan wel een wekker, maar eentje zonder snoer, eentje die dus niet aan het lichtnet zit.
En is er ook een telefoon, ik kan gewoon gebeld worden of zelf bellen, maar een telefoon hoeft ook niet per se aan het lichtnet. Het is dan alleen geen looptelefoon met een lader maar een gewone telefoon met de hoorn aan zo'n gekruld snoertje.
En ik heb ook buitenverlichting (4 watt) maar die gaat alleen aan als er iemand voor de deur staat en het donker is. Maar inderdaad die licht/donker/bewegings sensor die erbij hoort zit natuurlijk bij het sluipverbruik.
Een digitale ontvanger? Nee die is er niet, ik heb geen TV. (Zit wel vaak achter de computer)
Mijn modem heb ik natuurlijk wel aan als ik wakker ben en thuis ben en natuurlijk helemaal als ik achter de computer bezig ben.

En... steeds stekkers eruit trekken.. daar heb je toch schakelaars voor? Schakelaars hoeven ook niet per se stroom te verbruiken, niet elke schakelaar heeft een led lampje.

Het is net zo als het licht uitdoen voordat je gaat slapen.

En uiteraard is het verbruik van de een niet altijd te vergelijken met het verbruik van de ander.
Ik zit zelf in een 2 kamer seniorenwoninkje. Ben ook een alleenstaande. Die situatie maakt het voor mij overzichtelijk.

Iets waar ik zelf een beetje jaloers op ben is het kunnen aanbrengen van zonnepanelen, of investeringen kunnen doen wat betreft vloerisolatie of spouwmuurisolatie.
Ik zit in een huurhuisje, sociale woningbouw, het huis is dus niet van mij maar van de woningbouwvereniging.
En... investeringen doen in een huis van een ander, en op mijn leeftijd en met mijn beperkte budget? Ik ben bang dat ik zelf dan alleen maar bezig ben met het sparen voor die investeringen en als ik de investering doe, om de investering eruit te krijgen, maar een ander (woningbouwvereniging of volgende huurder) uiteindelijk het profijt ervan zal hebben. Dat ik dan een dief van mijn eigen portemonnee wordt.

Maar als ik jonger was geweest, en het een eigen huis zou betreffen, dan wist ik het wel. Dan zou ik heel graag mijn huis energie neutraal hebben gemaakt. Heeft er mee te maken dat ik de klimaatveranderingsproblematiek heel serieus neem.

Dit is wel erg overzichtelijk ja, niet om jaloers op te zijn hoor.;)
Je zet je modem wel uit als je hem niet gebruikt maar weet je wel dat je Toon®️ in de nacht wordt bijgewerkt?
Daar heb je wel je Wifi verbinding voor nodig, hoe doe je dat dan?
Reputatie 1
Badge

Ik ben daar niet jaloers op, geen router waardoor geen Toon®️ updates van historie en vergelijk, geen telefoon, geen wekker, buitenverlichting, digitale ontvanger etc?
Een beetje comfort mag er toch ook zijn zodat je niet steeds stekkers en schakelaars voor ventilatie of telefoon en dergelijke eruit moet trekken.

Natuurlijk heb ik dan wel een wekker, maar eentje zonder snoer, eentje die dus niet aan het lichtnet zit.
En is er ook een telefoon, ik kan gewoon gebeld worden of zelf bellen, maar een telefoon hoeft ook niet per se aan het lichtnet. Het is dan alleen geen looptelefoon met een lader maar een gewone telefoon met de hoorn aan zo'n gekruld snoertje.
En ik heb ook buitenverlichting (4 watt) maar die gaat alleen aan als er iemand voor de deur staat en het donker is. Maar inderdaad die licht/donker/bewegings sensor die erbij hoort zit natuurlijk bij het sluipverbruik.
Een digitale ontvanger? Nee die is er niet, ik heb geen TV. (Zit wel vaak achter de computer)
Mijn modem heb ik natuurlijk wel aan als ik wakker ben en thuis ben en natuurlijk helemaal als ik achter de computer bezig ben.

En... steeds stekkers eruit trekken.. daar heb je toch schakelaars voor? Schakelaars hoeven ook niet per se stroom te verbruiken, niet elke schakelaar heeft een led lampje.

Het is net zo als het licht uitdoen voordat je gaat slapen.

En uiteraard is het verbruik van de een niet altijd te vergelijken met het verbruik van de ander.
Ik zit zelf in een 2 kamer seniorenwoninkje. Ben ook een alleenstaande. Die situatie maakt het voor mij overzichtelijk.

Iets waar ik zelf een beetje jaloers op ben is het kunnen aanbrengen van zonnepanelen, of investeringen kunnen doen wat betreft vloerisolatie of spouwmuurisolatie.
Ik zit in een huurhuisje, sociale woningbouw, het huis is dus niet van mij maar van de woningbouwvereniging.
En... investeringen doen in een huis van een ander, en op mijn leeftijd en met mijn beperkte budget? Ik ben bang dat ik zelf dan alleen maar bezig ben met het sparen voor die investeringen en als ik de investering doe, om de investering eruit te krijgen, maar een ander (woningbouwvereniging of volgende huurder) uiteindelijk het profijt ervan zal hebben. Dat ik dan een dief van mijn eigen portemonnee wordt.

Maar als ik jonger was geweest, en het een eigen huis zou betreffen, dan wist ik het wel. Dan zou ik heel graag mijn huis energie neutraal hebben gemaakt. Heeft er mee te maken dat ik de klimaatveranderingsproblematiek heel serieus neem.
Badge +5

Reputatie 3
Badge
Ik ben nog maar twee en een halve week het aan het bekijken (toen heb ik een slimme meter gekregen), maar mijn laagste gebruik (als ik slaap of als ik van huis ben is 21 watt, steeds onderbroken als mijn koelkast aanslaat (31 x per dag) en bij die pieken van de koelkast is het dan tussen 100 en 105 watt.

Ik heb het idee dat iedereen op een andere manier zijn/haar sluimerverbruik bepaalt. Hierdoor kun je elkaars sluimerverbruik niet met elkaar vergelijken. In een eerdere reactie op dit topic heb ik aangegeven hoe bijvoorbeeld 'slimmemeterportaal' dit doet. Als iedereen het zo doet, kun je het ook met elkaar vergelijken.

Slimmemeterportal:
Het sluimerverbruik wordt dagelijks berekend. Dit doen we voor een bepaalde dag door het laagste uurverbruik te bepalen tussen 2.00 en 5.00 uur 's nachts. Het idee daarbij is dat dan alleen de apparaten aan staan die het sluimerverbruik veroorzaken, zoals koelkasten, adapters etcetera. We nemen een uurverbruik en niet een kwartierverbruik omdat dan apparaten die af-en-toe aan staan, zoals koelkasten, ook meegenomen worden.
Het minimum wordt 's nachts bepaald, en niet overdag. Dat zou namelijk een te laag sluimerverbruik opleveren voor mensen met zonnepanelen. Zo komen we tot het aantal Watt sluimerverbruik dat naast de daggrafiek getoond wordt. Ook wordt het totaal getoond in kWh door dit getal met 24 uur te vermenigvuldigen. Bij de maand- en jaargrafieken wordt dit opgeteld weergegeven voor alle dagen die binnen de betreffende periode vallen.
Reputatie 7
Badge +7
Reputatie 1
Badge
Ik ben nog maar twee en een halve week het aan het bekijken (toen heb ik een slimme meter gekregen), maar mijn laagste gebruik (als ik slaap of als ik van huis ben is 21 watt, steeds onderbroken als mijn koelkast aanslaat (31 x per dag) en bij die pieken van de koelkast is het dan tussen 100 en 105 watt.
Bij dat laagste gebruik heb ik mijn modem ook uit en gebruik ik geen wekker met een snoertje, de mechanische afzuiging ook uit, en ook geen vaste telefoon met lader (dan gebruik ik een telefoon zonder lader). Ik heb dan ook de combi magnetron van het stroomnet af.

Die 21 watt is alleen mijn beltrafo, de toon, en één klik aan-klik uit ontvanger op zolder (om de mechanische afzuiging aan en uit te kunnen schakelen). En het is dus op dagen die warm genoeg zijn dat ook mijn verwarming niet aanslaat. Als ik mijn modem aan laat staan komt er 8 watt bij.

Op dagen dat ik veel weg was, was mijn dagverbruik tussen 1.7 en 2 kwh, op dagen dat ik veel thuis was (veel pc gebruik/ senseo) 3 tot 3.5 kwh, of oplopend tot 4 kwh op de koude dagen, of als ik op zo'n dag mijn wasmachine en/of de stofzuiger en/of mijn magnetron gebruikte.

Deze afgelopen week heb ik ongeveer 19 kwh uur verbruikt (nu 18 maar de dag is nog niet om), en de week daarvoor 17 kwh. In de winter periode zal het wel meer worden, maar met een gemiddeld weekverbruik 30 kwh ben ik heel tevreden.

Het is natuurlijk nog maar heel kort dat ik het goed in de gaten kan houden, en ik heb in die korte periode mijn vaatwasser (eigenlijk de vaatwasser van de woningbouwvereniging) niet gebruikt en die zal ook wel veel stroom verbruiken.
Zo zie je maar hoe gauw je zaken vergeet?
Nog een kastje van een kabel TV??
Oke die ook nog en de cv
Nou ben het hele weekend weggeweest en dus de hele zaterdag alsmede de zondag niet thuis geweest. Mijn verbruik was 3,8 kW per dag! Oftewel 158 W per uur. De apparaten die dit moeten veroorzaken zijn;
-Samsung A koel/vries
-3x stand-by UPC box
-3x stand-by tv
-2x thuistelefoon op lader
-mechanische ventilatie (deze moet ik echt eens vervangen. Ik vermoed dat dit weleens een energievreter kan zijn)
-3 wekkers.
Verder kan ik niks bedenken.

En wat dacht je van een modem en eventuele router?
Reputatie 7
Badge +8
Ik zit op 80 watt. Dit kan ik bereiken door s'nachts mijn tv/settopbox + Xbox uit te schakelen met slimme stekkers. Helaas nogal wat extra infrastructuur: Toon, CV ketel, Koelkast, Vrieskast, Router en "sluimerende PC".

Helaas weinig ruimte voor zonnepanelen (max 5) dat gaat het dus niet worden.

Groetjes, Menno Toon 3.2.18

PC zou je op een aan/uit schakelaar stekkerblok kunnen zetten.. Dan de schakelaar uitzetten als je hem niet gebruik..
Reputatie 3
Badge +1
Ik zit op 80 watt. Dit kan ik bereiken door s'nachts mijn tv/settopbox + Xbox uit te schakelen met slimme stekkers. Helaas nogal wat extra infrastructuur: Toon, CV ketel, Koelkast, Vrieskast, Router en "sluimerende PC".

Helaas weinig ruimte voor zonnepanelen (max 5) dat gaat het dus niet worden.

Groetjes, Menno Toon 3.2.18
Oke klok op magnetron en toon kunnen er nog op worden toegevoegd.
Nou ben het hele weekend weggeweest en dus de hele zaterdag alsmede de zondag niet thuis geweest. Mijn verbruik was 3,8 kW per dag! Oftewel 158 W per uur. De apparaten die dit moeten veroorzaken zijn;
-Samsung A koel/vries
-3x stand-by UPC box
-3x stand-by tv
-2x thuistelefoon op lader
-mechanische ventilatie (deze moet ik echt eens vervangen. Ik vermoed dat dit weleens een energievreter kan zijn)
-3 wekkers.
Verder kan ik niks bedenken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen