Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik? | Eneco Community
vraag

Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik?

Toon eerste bericht

229 Reacties

Reputatie 3
Badge
Zonder toon, internet modem, router, CO2 meter, fibaro stekkers, een wekker en wat opladers kom ik ook heel dicht bij of zelf aan de 0.
CV en koelkast verbruiken al 0 in standby.
Echter zijn het allemaal dingen die ik niet 24/7 kan of wil missen.
Onder de 22Watt ga ik dus waarschijnlijk nooit komen.
En eigenlijk ben ik heel tevreden als ik onder de 1200Kwh per jaar blijf.
Dit kan lager maar ik maak graag gebruik van de vaatwasmachine en droger.
Ook heb ik nog 42 dagen waarin het flink moet gaan vriezen anders haal ik de 400m3 gas niet eens.
Op beide een besparing van ongeveer 100% gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar.
Reputatie 2
Minimaal zit ik nu op 80 watt, word elke ochtend gehaald nadat de buitenlamp automatisch word uitgeschakeld, zit nu een timer, ga deze spaarlamp zeer binnenkort vervangen door een LED-lamp. Zit al jaren bij Ziggo, en nu met die Horizon Mediabox heb ik er helaas 28 watt bijgekregen. Vlak na de plaatsing van Toon, en dat was weer vlak voor de nieuwe Ziggo box is het zelfs 62 watt geweest 's nachts.
Verder natuurlijk altijd aan net zoals de meeste: centrale afzuiging, modem, switch, telefoon, deurbel, nachtlampen kinderen en diverse opladers naar USB.
Badge +5
Zonder toon, internet modem, router, CO2 meter, fibaro stekkers, een wekker en wat opladers kom ik ook heel dicht bij of zelf aan de 0.
CV en koelkast verbruiken al 0 in standby.
Echter zijn het allemaal dingen die ik niet 24/7 kan of wil missen.
Onder de 22Watt ga ik dus waarschijnlijk nooit komen.
En eigenlijk ben ik heel tevreden als ik onder de 1200Kwh per jaar blijf.
Dit kan lager maar ik maak graag gebruik van de vaatwasmachine en droger.
Ook heb ik nog 42 dagen waarin het flink moet gaan vriezen anders haal ik de 400m3 gas niet eens.
Op beide een besparing van ongeveer 100% gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar.

En wat zijn de omstandigheden waarbij je zo extreem weinig gas gebruik en erg weinig elektra bruto neem een ik aan?
Appartement, alleenstaand, je moeder doet de was 😉 en kookt voor je? Een sluimerverbruik van 0!
Ik heb ook een sluimerverbruik van 0.... en droom lekker verder.
Reputatie 3
Badge

En wat zijn de omstandigheden waarbij je zo extreem weinig gas gebruik en erg weinig elektra bruto neem een ik aan?
Appartement, alleenstaand, je moeder doet de was 😉 en kookt voor je? Een sluimerverbruik van 0!

Lees mijn post eens goed ik heb het over 22Watt en hoe ik aan 0 zou kunnen komen. Maar dat het allemaal dingen zijn die ik niet kan of wil missen. En ik dus nooit onder de 22Watt ga komen. Wassen en koken is trouwens geen sluimer verbruik. En sinds ik Toon heb ben ik er achter gekomen dat het een hoop scheelt niet alles standaard in de droger te gooien.
Badge +5

Lees mijn post eens goed ik heb het over 22Watt en hoe ik aan 0 zou kunnen komen. Maar dat het allemaal dingen zijn die ik niet kan of wil missen. En ik dus nooit onder de 22Watt ga komen. Wassen en koken is trouwens geen sluimer verbruik. En sinds ik Toon heb ben ik er achter gekomen dat het een hoop scheelt niet alles standaard in de droger te gooien.

Daarom zeg ik Sander, ik heb 0 Watt en droom dan lekker verder.....
Mijn laagste gemeten verbruik is overigens 91 Watt

Ik wil het comfort van een frisse woning met centrale afzuiging en koele producten niet missen en vind dat dit soort dingen wel bij het minimale verbruik horen in hun stand by net als een deurbel, toon, CV, telefoon, router, wekker, beveiliging, verlichting buiten de woning en meer van die kleine verbruikers.

Trek je dan de stekkers uit de CV en koelkast, magnetron, kookplaat etc om dit minimale vebruik te meten? Het lijkt meer op fantasie maar dat komt zo op me over hoor.

400 m³ gas voor hoeveel vloeroppervlakte of te verwarmen ruimtes, tussenwoning, meer etage flat? Heb je een gezin met kinderen, partner, heeft wel iets meer verklaring nodig dan alleen maar vermelden en overkomen als een gemiddelde (weer mijn inschatting) energie gebruiker.

Verklaar je nader, als je wil. (Als je niet wil mag het ook hoor Sander;))
Reputatie 3
Badge
Yobotje ik heb een koelkast/vriezer, CO2 meter, 3 usb laders, 1 laptop lader, wekker, modem, router inc 10poort switch, oven, Toon, vaatwasser en CV constant onder stroom staan. Hier komt dus mijn sluimerverbruik van 22Watt vandaan.

De oppervlakte is rond de 65m2. En ik woon hier sinds vorig jaar gelukkig weer alleen.
Ik heb verder boven, onder, links en rechts ook buren. En het is gebouwd in 1964.
Wat ik vooral van belang vind is dat ik in de vergelijking met Toon op of onder de zuinige toon gebruikers blijf.

Mijn gas verbruik is voornamelijk zo laag omdat het geen winter geweest is. Verder scheelt het juist aansluiten en vergroten van mijn radiator capiciteit natuurlijk ook ten opzichte van voorgaande jaren. Ook de tochtstrippen en het juist afstellen van de CV installatie hebben veel bijgedragen. Ventileren op basis van CO2 waarde scheelt ook een hoop.

Qua elektra verbruik heb ik eigenlijk alles behalve de kerstboom verlichting vervangen door A++ spullen. Na de kerst koop ik led verlichting voor volgend jaar. En vooral het uitschakelen van tv decoders als je ze niet gebruikt leverde een winst op van 30Watt. Ook achter mijn computer inclusief audio installatie een fibaro plug plaatsen leverde een winst op van 20Watt. Router en switch in 1 kopen 10 Watt.

Verder scheelt het voor mij dat ik minder thuis ben gaan werken. Telefoons standaard al in de auto ben gaan opladen. Regelmatig bij mijn vriendin langs ga etc etc...

Maar dit topic gaat over sluimer verbruik of te wel je minimale verbruik op een dag zelfs als je slaapt of niet thuis bent. Ik heb een koelkast/vriezer, CO2 meter, 3 usb laders, 1 laptop lader, wekker, modem, router inc 10poort switch, oven, Toon, vaatwasser en CV constant onder stroom staan. Hier komt dus mijn sluimerverbruik van 22Watt vandaan. Het is absoluut mogelijk op 0 te komen maar mij is het niet waard.
Badge +5
Sander, een duidelijke reactie over je sluimerverbruik, het kan dus.
Nu kan ik me dat ook beter voorstellen.
Ik ben gepensioneerd dus vaak thuis met mijn vrouw, heb een tussenwoning met 184 m² oppervlak en centrale afzuiging van zo'n 20 jaar oud en die zal ook wel zuiniger kunnen denk ik. De koeler vriezer is recent vervangen door een energie arm exemplaar. Verder is alles led qua licht en zijn we in 2 jaar zo'n slordige €100 mnd minder kwijt aan onze energierekening. Het sluimerverbruik lag toen ca 50 watt hoger. Minder sluimerverbruik zit er nog niet in want dan wordt het koud, donker en ongezellig en dat willen we niet. Ook de buitenverlichting voor en achter blijft aan.
Bedankt voor je reactie Sander.
Reputatie 1
Mijn sluimer verbruik zal jullie doen schrikken, maar ook hier is dat gewoon een keuze.
Die ligt hier rond de 600 watt, en dat komt door de volgende dingen.
Waterbed, Router en de server van mijn zoon, NAS, Ziggo Mediabox, niet te vergeten een koivijver van 13m3 met een pomp van 145 watt die gewoon 24 uur draait, daar zit in de zomer ook nog een UV lamp bij van 55 watt. Verder een klein aquarium waar in de winter mijn kleine koi inzitten, met verwarmingselement en pompje. De verlichting is allemaal LED en de koeler en de vriezer zijn vervangen door een zuiniger exemplaar, dat scheelde enorm.
Badge
Hier 116W.
2 koel/vriescombinaties, Centrale afzuiging, Ziggo modem, Accespoint, 2 switches, Nas in slaapstand, Horizon Box, wekker, 2x iPhone lader, nachtlampje.
Badge
ik denk niet dat ik dit ga winnen, maar sluipverbruik is voor mij verbruik wat jeje niet had gerealiseerd

zoals de adapter van je printer of telefoon of je stereo of vroeger een antwoordapparaat en tv

je denkt uit is uit

dus de harddisk recorder de koelkast modem horen daar niet bij lijkt mij...

anders zou je het minimal dagelijks verbruik moeten noemen of zo iets dat van mij is 19,6W zonder portiek verlichting

maar de meeste noemen het anders (Veel apparaten verbruiken stroom als ze niet gebruikt worden, maar de stekker wel in het stopcontact zit. Dit noemen we stand-by verbruik of sluipverbruik)
Badge
Het mooie van Toon is dat die rekening houd met het aanspringen van koelkasten / vriezers.
Het sluimerverbruik is dus echt hetgeen continue aan blijft staan (in de meeste gevallen een eigen keuze van de verbruikers) In de nachtelijke uren een verbruik van 0Watt kan in mijn ogen maar door 1 manier.........alle groepen in de meterkast uitzetten.:)
Klopt en dan valt de Toon ook uit die ook nog z'n stroom verbruikt.
Ach het mooiste is dat een een keuze maakt wat je belangrijk vindt dat aan je stroommeter thuis hangt.
Het heeft vaak met comfort en bereikbaarheid te maken.
Denk aan modem voor internet plus bellen, DECT telefoon.
Reputatie 1
Badge +1
Sinds Augustus hebben wij geen aquarium meer en dat is best goed te merken. Voorheen hadden wij een sluimerverbruik in de nacht van 160 Watt en dat is nu 120 Watt.

Overigens hebben we door de zéér zachte december maand 55 Euro minder Gas en Stroom verbruikt. Als Januari hetzelfde gaat doen komen we in September positief uit in de jaar rekening 🙂
Badge
Hier zit het minimale verbruik rond de 150 watt.
2 diepvriezers, 1 koelkast, 1 nas/router, 1 switch, 1 poe switch, 1 ziggo modum, 1 camera + recorder, 1 solar edge omvormer, 2 tv's en 1 alarm systeem en hier en daar een verdwaalde lader wat niet uitgetrokken is. Dat was het wel zo'n beetje....
Reputatie 2
Badge +1
Als ik alles eruit haal wat ik niet gebruik kom ik op 165 watt maar mijn nachtverbruik is rond de 230 watt
Grootste verbruikers zijn koelkasten, 2x diepvries, aquarium en dan de kleine verbruikers zoals een tv hoek waar een mediabox staat is goed voor 38 watt en mijn werkplek als alles uit staat is ook goed voor 29 watt... Dan hebben we nog een meterkast waar een router,glasvezelmodem,nas en andere netwerk apparatuur in staat alles je alles bij elkaar op telt ja dan kom je wel aan een lekker sluipstroomverbruik
Badge +5
Ik heb geen mediabox maar een digitale ontvanger die alleen 's avonds aan is. De rest van de tijd is hij uit.
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb geen mediabox maar een digitale ontvanger die alleen 's avonds aan is. De rest van de tijd is hij uit.

Ik hier ook hoe heet z'n ding een die op glasvezel aangesloten zit. Een Amino... Ik heb de slimme stekkers er is tussen gehad en mijn stereoset. Destaande uit Blu-ray, LED tv, verstreker, Netwerkhub, WiiU, Mediacenter en Apple tv staan allemaal op stand by en dan heb ik ongeveer 35 watt sluipverbruik.

Als ik mijn digitale box helemaal uit wil zetten moet hij van de stroom en dat vind hij niet leuk. Moet hij elke keer opstarten enzo. Is hij langer mee bezig.
Badge +5
Zo'n digitale Motorola ontvanger die tijd nodig heeft om zijn bibliotheek op te halen heb ik ook. Bij mij gaat hij pas aan als ik weet dat we TV kijken en dan zo'n half uurtje vooraf zodat hij zijn instellingen bij kan werken. Die 10 Watt stand by is me dat niet waard over zo'n 21 uur per dag een jaar lang om dat ca 76 kw af te tikken. De Tv met mediaspeler, dvd, versterker, Subwoofer etc gaan aan zodra de tv werkelijk aangaat.
Ik kom niet onder de 140W.
Wat staat er dan nog aan: ziggo router, extra draadloze router, netwerk switch, nas, sonos systeem met meerdere speakers, ijskast, vriezer, 2 wekkers, alarminstallatie, 1 buitenlamp, hue basis, mechanische ventilatie, cv en een oplader van de telefoons.
Ik zat eerst boven de 400W dus ben hier al blij mee.
Reputatie 7
Badge +9
Zit hier op 32watt sluipverbuik.. Zal je afvragen wat staat er dan allemaal aan?!

- Glasvezelmodem
- Router
- Wekker
- Babyfoon (2x. 1 bij me dochtertje op de kamer, en 1 op onze slaapkamer)
- DECT Telefoon(2x, 1 beneden, 1 boven.)
En geen koelkast/vriezer??
En Toon?
En adapter voor Toon?
En module voor Toon bij je CV
En de CV zelf................
Badge +5
En de deurbel,
centrale afzuiging,
kookplaat in stand-by
Oven/magnetron in stand-by
Verder nog iets?;)
Nou je zit wel mee te denken Theo!
Ik dacht dat ik al aardig volledig was.
Hoewel de centrale afzuiging 's-nachts afgezet kan worden; niet slim, maar toch......
Badge +5
Nou je zit wel mee te denken Theo!
Ik dacht dat ik al aardig volledig was.
Hoewel de centrale afzuiging 's-nachts afgezet kan worden; niet slim, maar toch......

Onlangs heb ik een centrale afzuiging met ventielen en delen van leidingen schoongemaakt waar 20 jaar niet naar om is gekeken door de vorige bewoners. Daar kun je soep van trekken 😠 en een vuilniszak redelijk mee vullen. Dat moet je 's nachts dan zeker niet uitzetten.
Dat kan je wel zeggen, ze zijn vorige maand met hun trechtertje en borstel weer alle punten langs geweest.
Kreeg ik weer op m'n donder, omdat ik al 30 jaar op het 3e aansluitpunt van de unit de uitblaasslang van de wasdroger heb zitten.
Tja formeel hebben ze gelijk, maar ik ben wat eigenwijs, mag ik best zijn gezien het goede onderhoud en de wasdroger en m'n energiemeter is erblij mee!
Moet nog ff mee (is nu al 18 jaar) en dan 1 met warmtepomp nemen, maar nu dwalen we af Theo!

Reageer