Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik? | Eneco Community
vraag

Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik?

Toon eerste bericht

229 Reacties

Reputatie 2
Badge
Ik heb me recent maar eens aangemeld bij slimmemeterportal. Daar geven ze ook je sluimerverbruik weer. Bij enelogic doen ze dat nog niet.
Mijn sluimerverbruik schommelt rond de 100 watt. En dat vind ik een prima score. Het kan vast nog beter, dus zal ik er eens wat beter op gaan letten.
Maar weer eens kijken waar ik nu op zit. Hier is mijn sluimerverbruik aardig afgenomen 68w
Reputatie 2
Badge
Maar weer eens kijken waar ik nu op zit. Hier is mijn sluimerverbruik aardig afgenomen 68w

Geweldig. Hoe doe je dat?

Geweldig. Hoe doe je dat?

Even uitgaande van de toon app is het verbruik 54, maar maak gebruik van slimmemeterportaal.
Het gebruik van niet direct noodzakelijke apparaten, heb ik ook niet aan het stroomnet, verder is alle verlichting, en beide tv's led en laat ik mijn fietslader alleen in de nacht aan het stroom. Rest zit achter een schakelklok Ect, ect...

1 van de grootste stroomvreters die ik had, maar inmiddels onder geen bedwing meer zou eillem hebben zijn de losse tv ontvangers van ziggo en kpn deze verbruiken ook in standby meer dan 3.5 watt
Een tv met ingebouwde ontvanger doet meer san zijn best.

In de afgelopen 2 jaar heb alles bij elkaar al zo'n 500kwh kunnen besparen
Ik heb een hoog verbruik en geen idee waar dat vandaan komt.. had me ouders bij eneco aangemeld en een maand later was er een actie voor een gratis stekker van eneco... ik balen! Ik hrb tussen de 100 en 300w snachts
Even een nieuwe update van mijn kant rondom dit onderwerp. Heb nu een slimme stekker aan de Ziggo Horizon Media Box gehangen. Kwam er achter dat deze mediabox in standby alleen al een belachelijke 35 Watt trekt. Dit is op jaarbasis 307 KWh per jaar. Das best veel. Nu snachts schakel ik ook deze box nu uit. Ook heb ik geen server en NAS meer. Dit scheelt 80 Watt.
Totaal zit ik nu op een sluipverbruik (in de nacht) van ongeveer 40-50Watt.

Hoi bernard,

Nou dat is een net resultaat toch?
Vind je het niet lastig dat je erg lang moet wachten na een opstart van de Horizon box?
Reputatie 3
Badge +3
Ha Ton,

Nee dat neem ik er maar bij. Kan er rekening mee houden doorbijvoorbeeld standaard de box om een uur o 1800u automatisch op te laten starten.
Ben nu ook in discussie met Ziggo rondom de eco mode waarin je de Horizon ook kan zetten. Hiermee verbruikt de box, zeggen ze, minder stroom. Door de slimme stekker die ik wat de setting doet ... je raad het nooit .. het scheelt een geweldige 1e hele Watt.

Je wordt met deze schijnsettings dus genept.
Reputatie 3
Badge +3
Ik heb een hoog verbruik en geen idee waar dat vandaan komt.. had me ouders bij eneco aangemeld en een maand later was er een actie voor een gratis stekker van eneco... ik balen! Ik hrb tussen de 100 en 300w snachts

Begin eerst eens met het opschrijven van alle electrische apparaten die snachts aan staan.
Koelkast, CV, NAS, servertje, wasdroger. wasmachine (veel mensen wassen in de laag tarief uren), aquarium, lampje buiten, enz enz enz
Ha Ton,

Nee dat neem ik er maar bij. Kan er rekening mee houden doorbijvoorbeeld standaard de box om een uur o 1800u automatisch op te laten starten.
Ben nu ook in discussie met Ziggo rondom de eco mode waarin je de Horizon ook kan zetten. Hiermee verbruikt de box, zeggen ze, minder stroom. Door de slimme stekker die ik wat de setting doet ... je raad het nooit .. het scheelt een geweldige 1e hele Watt.

Je wordt met deze schijnsettings dus genept.

Oké bernard,

Houd me eens op de hoogte hoe het verder loopt met het Ziggo contact.
Zie ook ons topic inzake Ziggo en de Horizon box

https://forum.eneco.nl/de-huiskamer-86/ervaringen-ziggo-7600?sort=dateline.desc#comments
Reputatie 6
Badge +2
stekker van de wasmachine eruit als je hem niet gebruikt
scheelt bij mij 10 watt per uur
Reputatie 3
Badge
Inmiddels nog maar 33 watt bij mij.
Koelkast/viezer combinatie, 2 telefoon laders, nog twee usb laders, laptop lader, wekker, CO2 meter, toon, CV ketel, upc modem, router en switch staan 24/7 op spanning.
Ik denk als ik router en switch vervang door een combinatie dat ik nog wel een paar watt kan besparen.
Ik hoor vaak dat laders best veel stoom verbruiken ook als er niets aan hangt.
Toch zie ik maar 1 á 2 watt verschil als ik ze er alle 5 van de stroom af haal.
Reputatie 3
Badge +3
Zodra ik meer weet dan plaats ik aldaar een bericht.
Maar voor dit topic de tip : wil je besparen, zet snachts de Horizon uit. 🙂 🙂 :)

Tja dat is een optie, helaas voor mij gaat dat niet op als je een "slave" horizonbox hebt op de slaapkamer, wil je dat je die kunt bedienen met het gemak van opgenomen programma's op de harddrive van de huiskamer horizonbox dan moet die op standby staan anders verliezen ze elkaar en moet je opnieuw gaan pairen.

Tis een flinke grootverbruiker, 40 watt in standby is schandalig veel maar gebruiksgemak komt er voor terug en mijn sluiptotaal zit op 105 Watt gemiddeld dus mag niet klagen....🆒

Ik gebruik het domoticz systeem om de horizon te schakelen. Snachts gaat ie uit (want dan zijn er geen programmas om op te nemen) en overdags blijft ie uit. Tot ongeveer 16:00u dan gaat ie aan.
Goed om te weten dat een Slave Horizon voor mij totaal geen optie is. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Ik zit nu op 70 watt en ben er tot mijn verrassing achtergekomen dat iedere tv + kpn box samen toch 10 watt trekken. Toch maar eens nadenken over slimme stekkers. Waarbij het voor mij dan wel de vraag is waarom Toon geen klok schakelklok functie heeft.
Ik wil (natuurlijk) alles automatisch uitschakelen.

Bij ons draait s'nachts de koelkast, vrieskast, 2 tv's vaak uit soms standby, KPN kastjes, Experiabox (niet op standby, aangezien Toon het OOK moet blijven doen)...
Badge
Zit normaal op een minimum verbruik van 53w. vorige week waren we op vakantie en had ik nog wat extra stekkers eruit getrokken, toen zaten we op 38w
Reputatie 1
Badge +1
Zodra ik meer weet dan plaats ik aldaar een bericht.
Maar voor dit topic de tip : wil je besparen, zet snachts de Horizon uit. 🙂 🙂 :)

Tja dat is een optie, helaas voor mij gaat dat niet op als je een "slave" horizonbox hebt op de slaapkamer, wil je dat je die kunt bedienen met het gemak van opgenomen programma's op de harddrive van de huiskamer horizonbox dan moet die op standby staan anders verliezen ze elkaar en moet je opnieuw gaan pairen.

Tis een flinke grootverbruiker, 40 watt in standby is schandalig veel maar gebruiksgemak komt er voor terug en mijn sluiptotaal zit op 105 Watt gemiddeld dus mag niet klagen....🆒

Ik zit nog iets hoger, 140 watt momenteel, je hebt gelijk dat de horizon extra box een zuiger eerste klas is. Hier staat er ook 1 boven maar je kan voor deze alleen kiezen voor hoog of eco, belachelijk want hij trekt vrolijk 40 watt in "standby 😠 Verder: nas, router, ubee, koelkast blabla, dus ik klaag maar niet met 140 watt 😛
Reputatie 3
Badge
Inmiddels heb ik mijn router en switch omgezet naar een combinatie.
Mijn minimale verbruik is nu nog maar 22Watt.
Toch weer een winst weten te behalen van 11Watt.
Reputatie 2
Badge +1
Sluipverbruik of moet je het continu stroom vreters noemen. Ik had voorheen een stroom gebruik van 620 watt. Toon kwam er niet onder snachts met een jaar rekening van 12000 kWh op jaarbasis ben ik maar is gaan kijken hoe ik wat minder kon gaan verbruiken.

Begonnen bij de vijver alles op eco gezet. Eco pomp eco lucht helaas eco uvc werkte niet.
Het gehele huis voorzien van led verlichting.
Plasma tv omgeruild voor led tv
Server de deur uit gegooid en een nas er voor in de plaats gedaan
De vriezer in de schuur vervangen.
Uiteindelijk is mijn jaarverbruik gedaald van 12000kwh naar 8000kwh

Omdat ik nog niet geheel klaar was met besparen hebben we begin dit jaar zonnepanelen op het dak gegooid. Op de bank brengt je geld tegenwoordig ook geen f u c k op en op het dak heb je er een groter rendement op. Omdat na alle besparingen mijn continu stroom verbruik de teller nog steeds op 480watt gemiddeld bleef staan hebben we nu ook de vijver weg gedaan.

Al met al hebben we nu een continu stroom verbruik van gemiddeld 210watt.
Ik heb de meeste zaken die ik uit kon zetten al uit gezet of op een eco modus gezet.

Ik heb het doel om dit nog lager te gaan maken alleen wordt het uitschakelen van bepaalde apparaten zoals de mechanische ventilatie wat lastig.

Al met al ben ik wel erg te vrede met mijn besparing zonder toon had ik dit inzicht nooit gehad.
Reputatie 3
Badge
Zie hier gratis en voor niets ons (sluimer)verbruik van het lopende jaar in beeld:

Dankzij www.SlimmemeterPortal.nl

Geen Toon nodig dus.
Ik doe ook even mee voor weergave van het lopend jaar en geef meteen de grafiek er ook even bij, met keurig ook de teruglevering onder de streep!

En voor alle duidelijkheid ook zichtbaar per hoog- en laag-tarief

En op 29 september tot met de 28 september bijgewerkt!

Reputatie 3
Badge
Het sluimerverbruik wordt bij Slimmemeterportal berekend op de volgende manier:

Hoe wordt het sluimerverbruik berekend?

"Het sluimerverbruik dat wij [...] laten zien, [...] wordt dagelijks berekend. Dit doen we voor een bepaalde dag door het laagste uurverbruik te bepalen tussen 2.00 en 5.00 uur 's nachts. Het idee daarbij is dat dan alleen de apparaten aan staan die het sluimerverbruik veroorzaken, zoals koelkasten, adapters etcetera. We nemen een uurverbruik en niet een kwartierverbruik omdat dan apparaten die af-en-toe aan staan, zoals koelkasten, ook meegenomen worden.
Het minimum wordt 's nachts bepaald, en niet overdag. Dat zou namelijk een te laag sluimerverbruik opleveren voor mensen met zonnepanelen. Zo komen we tot het aantal Watt sluimerverbruik dat naast de daggrafiek getoond wordt. Ook wordt het totaal getoond in kWh door dit getal met 24 uur te vermenigvuldigen. Bij de maand- en jaargrafieken wordt dit opgeteld weergegeven voor alle dagen die binnen de betreffende periode vallen."

Ik weet niet hoe het op Toon wordt bepaald. Maar voor een goede vergelijking zou het wel zo handig zijn als het overal op dezelfde manier wordt gedaan.
Reputatie 3
Badge
Sinds kort is de dashboard van Enelogic veranderd. Daar is nu ook 'sluimerverbruik' in opgenomen. Dat noemen ze daar 'altijd-aan apparatuur'. Opvallend is dat mijn sluimerverbruik bij Enelogic lager is dan bij Slimmemeterportal.
- Bij Enelogic is mijn sluimerverbruik 60 watt

- Bij Slimmemeterportal is het 95 watt

Ik heb in een eerdere post aangegeven hoe Slimmemeterportal het sluimerverbruik bepaalt. Hoe Enelogic het doet, weet ik nog niet. Dat zal ik ze even vragen. Hier kom ik binnenkort op terug, hoop ik.
Reputatie 3
Badge
Inmiddels weet ik hoe Enelogic het sluimerverbruik bepaalt.

Ze meten tussen 11 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends wat het laagste verbruik is. Slimmemeterportal werkt op uurbasis, zij doen dit op kwartierbasis voor de uitlezing via de netbeheerder of 10 seconden basis voor de uitlezing via de Enelogic P1 poort uitlezer.

Er is verschil, maar welke is beter?
Badge
Altijd leuk, mijn metingen
Badge
Leuk, zou bij mij dus een geheel verkeerd beeld geven daar de gemeenschappelijke portiek verlichting vanuit mijn huis werkt

en ja die werkt tussen die uren!

Inmiddels weet ik hoe Enelogic het sluimerverbruik bepaalt.

Ze meten tussen 11 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends wat het laagste verbruik is. Slimmemeterportal werkt op uurbasis, zij doen dit op kwartierbasis voor de uitlezing via de netbeheerder of 10 seconden basis voor de uitlezing via de Enelogic P1 poort uitlezer.

Er is verschil, maar welke is beter?
Badge
Al dat sluimerverbruik verbaast mij! Wij zitten op bijna 0, alleen de koelkast en vriezer gebruiken nog iets, maar dat is sinds we beide een nieuwe A++ hebben ook bijna niks zolang de deuren dicht blijven.
Onze nieuwe HR CV ketel heeft ook een energie zuinige modulerende pomp en we hebben inmiddels alle lampen vervangen met LED lampen.
Wij hebben verder alles op stekkerdozen zitten die uitgeschakeld worden bij geen gebruik.
Ons jaarverbruik is hierdoor inmiddels onder de 1200 kWh 🙂

Reageer