Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik? | Eneco Community
vraag

Wat is jouw minimale stroom (sluimer) verbruik?

Toon eerste bericht

229 Reacties

Mijn sluipverbruik is 195 watt. Dat is het het laagst. Ik kom er nooit onder. Het is een beetje aan de hoge kant als ik het zo lees. Ik heb een paar tv's stand-by. In de meterkast hangt van alles: Ziggo router, los accesspoint, switch, netwerk harde schijf, draadloze deurbel met adapter. Dan staan boven bij de pc nog een switch en een printer stand-by. Net als iemand hier op het forum, maak ik me er niet al te druk om. Een beetje comfort is ook prettig.
Kom ik er nog genadig af Henk.
Los van jouw opsomming heb ik in werkkast nog 2 DECT centrales; een oplaadbare zaklantaarn; de adapter voor Toon(jij ook vermoedelijk).
Ik sluit wel de NAS 's-avonds af. Geldt ook voor de WiFi printer.
In de audio hoek heb ik ook een switch (Netgear105gs); die gelukkig in ruststand op een soort standby gaat; TV; Denon receiver en Dreambox8000 willen allemaal het internet op!
In de schuur wordt er een accu druppel geladen.

Dus met mijn normale sluipverbruik van 162 doe ik het nog
redelijk.

En je hebt gelijk bij al deze besparingen gaat het comfort ook meespelen.
@Brandje,
Nu ik dat lees, vergeet ik nog een paar kleinigheidjes. Ik heb ook nog een Ziggo decoder staan. Verder ook nog 2 twee Humax decoders met harde schijf. En dat ook allemaal in stand-by. Dan staan er in de keuken ook nog een paar apparaten de tijd aan te geven zoals oven en magnetron. Is dat ook een soortement van stand-by?
@Brandje,
Nu ik dat lees, vergeet ik nog een paar kleinigheidjes. Ik heb ook nog een Ziggo decoder staan. Verder ook nog 2 twee Humax decoders met harde schijf. En dat ook allemaal in stand-by. Dan staan er in de keuken ook nog een paar apparaten de tijd aan te geven zoals oven en magnetron. Is dat ook een soortement van stand-by?

Hoi Henk,

Ja in de keuken hebben wij ook zo'n klok in de combi-magnetron, maar ik ga er vanuit dat dat stroomverbruik nauwelijks te meten is.
Kijk zo'n decoder od bij mij de Dreambox die gebruiken in standby meer stroom, maar afzetten is geen optie ivm met bv het 's-nachts doen van backup's en updaten EPG.
Gelukkig gebruikt onze TV in standby (afzetten kan zelfs net, ja wel de stekker er uit) maar iets zoals 0,5 watt puur om via de afstandsbediening de TV tot leven te brengen.
Reputatie 4
Badge
Er zijn niet veel stemmen geweest, maar wel leuk om te zien dat ik eigenlijk niet zoveel sluipverbruik gebruikt vergeleken bij anderen.
Ik had dat wel verwacht omdat hier best nog al wat dingen 24/7 blijven draaien.
@Brandje,

Hoi Henk,

Wat ik ook nog vergat is een alarmcentrale die uiteraard ook niet op standby gaat.
En ik vergat de boiler te noemen, die aan het begin van de ochtend, net als de goedkope uren op z'n eind lopen ook nog even gauw aanslaat.
Reputatie 4
Badge
Ik denk dat de meeste mensen zich ook vergissen als ze dingen gaan opnoemen die aanblijven staan of automatisch aanslaan.
Als je echt alles gaat nalopen en een lijstje maakt kan je nog wel eens raar staan te kijken.
Dat weet ik wel zeker. Zo heb ik ook een alarmsysteem. Stond er ook nog niet bij.
Reputatie 3
Badge +2
Bij mij (gemiddeld 130 watt) rest alleen nog het uitschakelen van de standby van diverse apparaten zoals de tv, digitale decoder, dvd speler, receiver etc.

Ik vraag mij echter af of het voordeel opweegt tegen het risico van defecte apparatuur.
Het is immers geen geheim dat de transformatoren in bv televisies er niet goed tegen kunnen om regelmatig van
de stroom te worden afgesneden.
Want weegt het voordeel van nu dan nog op tegen het nadeel dat mijn tv 2 jaar korter mee gaat en ik dus weer eerder tegen hoge kosten voor een nieuwe tv aan zit te hikken. Weg besparing.

Eigenlijk hetzelfde als koud machinewassen op <30 graden. Voor nu lekker goedkoop, maar zeepresten worden niet goed afgebroken met als gevolg een stinkende wasmachine wat weer alleen opgelost kan worden door 1x per maand een kookwas van 90 graden met azijn te draaien (lege trommel). Weg besparing.

Mijn stelling is dus: Steeds minder energie proberen te verbruiken is mijn inziens een korte termijn winst gedachte. Er is een ondergrens.
Op de lange termijn wordt je besparing teniet gedaan door de gevolgen.

Of niet?

Peter
Hoi Peter,

Ik ga een heel eind met je mee.
Als ik kijk naar mijn Dreambox nou die wordt daar niet vrolijk van.

Eigenlijk zou je dat standby verbruik precies in kaart moeten brengen en dan die overweging maken of een eventuele eerdere reparatie opweegt tegen een iets hoger sluipverbruik.
Reputatie 4
Badge
Dat weet ik wel zeker. Zo heb ik ook een alarmsysteem. Stond er ook nog niet bij.
En wat denk je van je wekker, is niet veel, maar al die kleine dingen bijelkaar lopen toch op.
Badge +5
Inmiddels is mijn sluipverbruik van 138 Watt naar 91 Watt gedaald. Niet slecht al zeg ik het zelf.
Ik heb dat bereikt door de audio-video opstelling met aanverwanten en de fonteinpomp uit te zetten wanneer ik daar voor een groot aantal uren geen gebruik van maak zoals 's nachts.
Reputatie 4
Badge
Netjes hoor Yobotje, je bent goed bezig zo. Op jaarbasis is het toch heel watt 🙂
Badge +5
Netjes hoor Yobotje, je bent goed bezig zo. Op jaarbasis is het toch heel watt :)

Duimpje?
Inmiddels is mijn sluipverbruik van 138 Watt naar 91 Watt gedaald. Niet slecht al zeg ik het zelf.
Ik heb dat bereikt door de audio-video opstelling met aanverwanten en de fonteinpomp uit te zetten wanneer ik daar voor een groot aantal uren geen gebruik van maak zoals 's nachts.

Hoi Theo,

Dat doe ik je voorlopig niet na en m'n pomp is ook 's-nachts uit.
Jammer dat bij mij het uitzetten van de audio en video verwanten niet kan.
Ik moet me daar maar in berusten!
Reputatie 4
Badge
Duimpje?
Maar natuurlijk 🆒
Na het geneuzel over duimpjes, maar weer even een verbetering bij mij!

Ik stond altijd op 162 a 164 en nu ben ik gezakt naar 156; zeer gering maar voor mij weer een hele verbetering!:P
Reputatie 4
Badge
Ik zit normaal op de 146 watt, maar zag laatst 136watt staan zonder dat er wat veranderd is.
Het is niet veel verschil, maar toch wel watt
Na het geneuzel over duimpjes, maar weer even een verbetering bij mij!

Ik stond altijd op 162 a 164 en nu ben ik gezakt naar 156; zeer gering maar voor mij weer een hele verbetering!:P

Dacht ik lekker laag te zitten; is gisteravond de afzuigunit op hoogste stand (noodgedwongen) blijven doorlopen; had ik dus meteen een sluipverbruik van 171 watt.

Voordeel was dat ik nu ook het exacte (hoogste) verbruik van deze motor weet.
Eerder meten kon niet ivm een vaste stroomkabel.
Badge +5
Mijn sluipverbruik van de laatste dagen, het resultaat van de TV en audio apparatuur en de fonteinpomp achter 2 KaKu's (had ik nog liggen).

Ben voorlopig wel tevreden en weet niet of er nog veel te reduceren valt. Met behulp van de slimme stekkers zoek ik nog wat verder maar wat duurt dat wachten lang zeg. Poeh-poeh
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb de afgelopen dagen ook vaak de airco op een laag pitje laten draaien in de slaapkamer.

Mijn sluipverbruik is daardoor nu van rond de 160 watt naar 224 watt opgelopen.

De airco, een vreselijk onmisbare energie slurper die in juli voor 40 euro aan meer energie heeft gekost:( maar toen het in juli zo warm was in de nacht heeft het wel gezorgd voor heerlijke nachtrust. Aangezien we RUIM binnen ons verbruik zijn gebleven nemen we deze kosten er maar op de koop toe:P
Reputatie 3
Badge +1
Kijk eens op de nieuwe app voor tablet. Ts wordt op zijn wenken bedient 🙂 daar zit een functie in om sluipverbruik te meten en te vergelijken met andere Toongebruikers. Ook kun je een week monitoren, wat het sluipverbruik kost.

Als dat zou werken dan had ik er wel op gekeken. Onder het kopje sluimer verbruik staat elke dag, MORGEN resultaat (of zoiets). En elk morgen staat er weer MORGEN resultaat. Jaja, hoe kom ik nu een keer aan die resultaten dan? Snap er helemaal niets van!!
Reputatie 3
Badge +1
Mijn sluipverbruik van de laatste dagen, het resultaat van de TV en audio apparatuur en de fonteinpomp achter 2 KaKu's (had ik nog liggen).

Ben voorlopig wel tevreden en weet niet of er nog veel te reduceren valt. Met behulp van de slimme stekkers zoek ik nog wat verder maar wat duurt dat wachten lang zeg. Poeh-poeh

Hoe kom jij hier aan? Ik kan nooit op die button klikken, doet niets.
Snap er helemaal niets van, vind wel jammer hoor!! Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Hoi Energieboy,

Bij mij werkt die App + sluipverbruik ook prima.
Ik kon gewoon op de button klikken en moest toen i dag wachten en de volgende werd de grafiek getoond.

Heb je de App al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Anders moet het zitten in de gegevens die van je Toon worden opgehaald en zou Eneco de zaak even moeten nazien................
Reputatie 3
Badge +1
Heb het eraf gehaald en opnieuw geplaatst. Nu zegt die dat we een week nodig hebben het na te zien. Dus nu moet ik weer wachten. Kreeg als eerste melding wel dat we maar 3 wat gebruiken of zo, midden in de nacht. Dat is wel heel weinig 😉

Reageer