Wat is goedkoper en misschien ook nog besparend? | Eneco Community

Wat is goedkoper en misschien ook nog besparend?

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
De discussie die thuis gevoerd word, leg ik graag aan jullie voor.

De vragen:

Eieren koken: 
manier 1: warm water kokend maken in de warmtekoker en dan in een pan laten doorkoken op gas, Of
                         Manier 2:  pan met koud water op gas en dan de eieren laten koken. Of,
                         Manier 3: ervanuitgaan dat je een elektrische eier koker  hebt, die gebruiken

vloer reinigen: manier1: emmer met warm water uit de kraan en dan de vloer doen of
                          Manier 2: via een stoomreiniger , er weer vanuit gaan dat die al in je bezit is.

hobbykamer Verwarmen:       Manier1: via de traditionele verwarming of
                                                 Manier 2: via een elektrisch kacheltje.

ik ben benieuwd hoe een ieder daar op gaat  reageren. :)

57 Reacties

Badge
De discussie die thuis gevoerd word, leg ik graag aan jullie voor.

De vragen:

Eieren koken: 
manier 1: warm water kokend maken in de warmtekoker en dan in een pan laten doorkoken op gas, Of
                         Manier 2:  pan met koud water op gas en dan de eieren laten koken. Of,
                         Manier 3: ervanuitgaan dat je een elektrische eier koker  hebt, die gebruiken

vloer reinigen: manier1: emmer met warm water uit de kraan en dan de vloer doen of
                          Manier 2: via een stoomreiniger , er weer vanuit gaan dat die al in je bezit is.

hobbykamer Verwarmen:       Manier1: via de traditionele verwarming of
                                                 Manier 2: via een elektrisch kacheltje.

ik ben benieuwd hoe een ieder daar op gaat  reageren. :)

Ik denk niet dat het veel uitmaakt in de kosten of je het water kookt in de waterkoker of in een pan met deksel erop.
Wel denk ik dat het beter voor het millieu is als het water gekookt wordt met gas, zeker als dat gas opgewekt is door de gascentrale!
Van electrische eierkokers heb ik geen verstand, heb het nooit nodig gevonden me daarin te verdiepen.

Een stoomreiniger gebruikt best veel stroom en moet het water constant goed heet houden om de stoom te produceren.
Met één emmer goed warm water doe ik de hele vloer, lijkt mij goedkoper en millieuvriendelijker.

Dat is een lastige.... er is veel vernieuwd de laatste jaren, zo zijn er zuinige electrische verwarmingsoorten en wat noem
je traditionele verwarming?
Reputatie 6
Badge +1
 en wat noem je traditionele verwarming?

Gewoon de verwarming via de cv. Of het nu een Hr ketel is of niet, laten we even in dit topic buiten beschouwing. Net zo goed ofdat gas en stroom duurzaam word opgewekt. We zitten immers mét zijn alle bij Eneco, dus we gaan er vanuit dat alle energie groen is.

Het ging er bij mij over om forummers eens aan het denken te laten komen, waar nog valt te besparen in tijd van economische crisis en dan ook nog het milieu proberen te ontzien.
Dit zijn hele leuke, maar ook hele lastige vraagstukken. Als je er precies antwoord op wilt krijgen, moet je weten hoeveel watt ieder apparaat verbruikt en wat je aan gas nodig hebt voor de zelfde activiteit. 
Badge
 en wat noem je traditionele verwarming?

Gewoon de verwarming via de cv. Of het nu een Hr ketel is of niet, laten we even in dit topic buiten beschouwing. Net zo goed ofdat gas en stroom duurzaam word opgewekt. We zitten immers mét zijn alle bij Eneco, dus we gaan er vanuit dat alle energie groen is.

Het ging er bij mij over om forummers eens aan het denken te laten komen, waar nog valt te besparen in tijd van economische crisis en dan ook nog het milieu proberen te ontzien.
Dit zijn hele leuke, maar ook hele lastige vraagstukken. Als je er precies antwoord op wilt krijgen, moet je weten hoeveel watt ieder apparaat verbruikt en wat je aan gas nodig hebt voor de zelfde activiteit. 

Nou als de kinderen op hun kamer met hobby of huiswerk bezig zijn en ze hebben het koud, dan draaien ze de verwarming open. Normaal gesproken staat de verwarming daar uit (vorst hebben we nooit last van ivm supergeïsoleerde woning. Electrische kacheltjes komen hier vooralsnog niet in!

Wel zoek ik een oplossing voor een nieuwe hobbykamer, daar zit geen verwarming. Dus nu ben ik voor volgende winter aan het onderzoeken hoe dat het beste te verwarmen met een losse verwarming. Moet goedkoop in energie en moet veilig zijn!

De vragen:

Eieren koken: 

Water aan de kook brengen en vervolgens gas uit; was enige dagen geleden nog op TV

vloer reinigen: 

Stoomreiniger vreet stroom, gewoon een emmer met lauw water gebruiken. Test het maar met een verbruiksmeter.

hobbykamer 

Hangt er van af, hoe vaak je deze kamer gebruikt.
Ik heb hetzelfde; op onregelmatige tijden gebruik ik kort deze kamer; dus ik verwarm heel even met de electriche kachel.

Zo wat vind je van deze voorstellen??
Badge
@Brandje ... die emmer lauw water gaat het bij mij niet worden met twee kinderen en een grote hond... dus dat is een emmer goed warm water!

De hobbykamer is het jeugdhonk ... gamen en tv kijken en de kamer is behoorlijk fris in de winter, dus een electrisch kacheltje is niet zo'n goede oplossing voor mij.

Dat met die eieren heb ik nog nooit zo geprobeerd, wel kook ik alle eieren "zacht" en laat alleen de eieren die "zacht" moeten blijven "schrikken" de "harde" eieren garen lekker na in hun hete schilletje! Ik ga dat zeker eens proberen.... koken en gas uit (ik kan me nooit een buil vallen want ik ben de "zacht" liefhebber 😛 )
Qua hobbykamer snap ik dat. Ik stelde ook, het hangt van de gebruiks-tijd af. 
Wordt dat regelmatig, dan is een elektrisch kacheltje totaal verkwistend. 
De radiator open draaien is dan uiteraard meest besparenend. 
Reputatie 7
Badge +7
 (ik kan me nooit een buil vallen want ik ben de "zacht" liefhebber 😛 )
[/quote]

Lekker een zachtgekookt eitje 🙂
Een eitje 10 minuten in langzaam afkoelend water laten staan levert echt wel een hard eitje op, want zo heb ik m'n eitje het liefst. 
Probeer maar eens uit. 
Wel eerst het water laten koken en daarna meteen het gas uit. 
Reputatie 6
Badge +1
Een eitje 10 minuten in langzaam afkoelend water laten staan levert echt wel een hard eitje op, want zo heb ik m'n eitje het liefst. 
Probeer maar eens uit. 

Dit ga ik eens uitproberen.
Reputatie 3
Badge
Hier gewoon een emmer lauw water met wat schoonmaakmiddel en een eitje met water via gas verhitten. Mijn waterkoker is bijna 3000 watt en snel warm maar kost ook best veel.
Reputatie 6
Badge +1
Probeer maar eens uit. 

Dit ga ik eens uitproberen.

Vanochtend uitgeprobeerd en het werkt idd. Daarbij bespaar je idd gas, en gebruikt je de restwarmte van het water. Leuk. Dank je wel Ton.

p.s. Was een lekker eitje hoor. Ook daar was niks op af te dingen. Om te spreken over comfor:)
Ja goed hè? Is al een oude truc. 
Geldt bv ook het verwarmen voor worst bij de boerenkool. 
Die mag uiteraard niet koken, dus iets voor de kook, gas er af en de worst wordt prima warm in de restwarmte!
Het zijn maar zeer kleine beetjes, maar ook hier geldt weer vele kleintjes maken grote op jaarbasis. 
Reputatie 3
Badge
Brandje ga jij ons elke week een mooie tip geven?
Ja dat zou ik wel willen, maar dan is de voorraad toch gauw op. 
Ik heb bijna al m'n kruid hier op het forum al verschoten!!
Reputatie 4
Badge
Ik ga morgen mijn eitje op de nieuwe manier koken. We blijven bijleren hier op het forum. 🙂
Reputatie 4
Badge
Nog nieuwe tips?
Reputatie 3
Badge
Kelly deed enkele maanden geleden nog een start maken met wekelijkse feitjes en tips toch Brandje?
Kelly deed enkele maanden geleden nog een start maken met wekelijkse feitjes en tips toch Brandje?

Hoi Jeroen,

Maar ik schreef al eerder:

Ik heb bijna al m'n kruid hier op het forum al verschoten!!

Oké, ik heb er nog wel één hoor:

Nu het stookseizoen voorbij is, zet je CV voor het voorverwarmen tapwater op UIT.
Scheelt veel gas, want het gaat 24/7 door.
Reputatie 3
Badge
Ik heb sinds vandaag de q10 boiler aangesloten. volgende week de thermosstaat terug en kijken wat hij verbruikt.
Ik heb sinds vandaag de q10 boiler aangesloten. volgende week de thermosstaat terug en kijken wat hij verbruikt.

Heel goed, dat herinner ik me weer dat je dat zou doen.
Ik ben nieuwsgierig of je daar van schrikt.
Probeer ook eens te meten hoeveel hij in de nachtelijke uurtjes verbruikt.
Is het teveel kan je altijd nog een schakelklok opnemen.
Heb ik ook gedaan en vlak voordat de nachtstroom stopt laat ik 'm daar nog even daarvan gebruik maken. 
Reputatie 3
Badge
Goed idee, ik ga het is testen. Kijken wat hij doet als de boiler leeg is en hij moet opwarmen, als de boiler vol zit maar op temp moet blijven enz enz. toch jammer dat ik nu een slimme meter heb.
Als de boiler leeg is; je bedoelt gevuld met koud water.....................
Dan is de boilier gemiddeld 20 minuten bezig om 15 liter op rond de 60 grd te brengen.
Hoger doen we niet want dan brandt je je vingers
Reputatie 3
Badge
Monteur heeft hem aangesloten toen ik even weg was maar de heetste stand is net te doen dus het zal wel goed zitten.
Reputatie 4
Badge

Dan is de boilier gemiddeld 20 minuten bezig om 15 liter op rond de 60 grd te brengen.
Ik denk dat dit met 2000watt of 400 hotfill dit toch wel wat sneller gaat dan 20 minuten.
Reputatie 3
Badge
Over een week of 2 ga ik het zien en laat ik het jullie horen.

Reageer