Warmtemeter koppelen aan slimme meter | Eneco Community
vraag

Warmtemeter koppelen aan slimme meter

• 26 januari 2016
  • 8 reacties
  • 1908 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Onze elektra meter is onlangs vervangen door een 'slimme' meter en ik kan nu mijn elektriciteit gebruik per 10 seconden (!) registreren. (via P1 poort)
Kan de warmtemeter van de stadsverwarming ook gekoppeld worden aan de slimme meter (zoals wel met gas meters gebeurt) ?
Mijn warmte rekening is 3x zo hoog als die voor elektriciteit dus het zou erg interessant zijn daar ook wat meer gedetailleerd inzicht in te krijgen.

8 Reacties

Dat zijn 2 verschillende systemen van 2 verschillende eigenaren.
Die slimme stroommeter is van je netbeheerder Stedin of Liander en is alleen geschikt om de gasmeters van dezelfde Netbeheerder te koppelen.

Anderen koppelen kan nooit want je Netbeheerder gebruikt de koppeling om de gasdata via de stroommeter uit te lezen.

En jouw andere slimme meter daar heeft hij geen boodschap aan!
Bedankt voor je reactie, ik wist niet dat Stedin ook het gasnet beheerde (geen gas in de wijk hier).
Ik was nog wat verder aan het googlen en zag dat Stedin wel degelijk Eneco warmtemeters kan uitlezen, zie http://www.stedinmeetbedrijf.nl/product/warmtemeters
Maar dat is zo te zien alleen zakelijk.
Ik zal Stedin vragen of ze dat ook voor particulieren (gaan) doen.
De meeste nieuwe gas/warmte meters hebben een M-bus aansluiting en zijn dus simpel met een slimme meter te koppelen. Helaas is de M-bus aansluiting verzegeld (wel logisch ook) en moet de aansluiting dus door een monteur gebeuren.
Wat mij betreft hoeven de warmte meetresultaten niet opgehaald te worden door Stedin, als ik ze zelf maar uit kan lezen via de P1 aansluiting.
Heb je mijn bericht wel geheel begrepen?
De stroom meter wordt uitgelezen, daar zit de gasmeter, behalve bij jou uiteraard, normaliter aan gekoppeld.
Een slimme warmtemeter past daar dus niet op. Er zijn nu eenmaal verschillende Netbeheerders, die niet samenwerken.
Vandaar dat de slimme warmtemeter dus apart door die Netbeheerder opgehaald.
Ik dacht van wel..
Als je op de website kijkt; http://www.stedinmeetbedrijf.nl/product/warmtemeters
Dan leest Stedin(meetbedrijf) Eneco warmte meters uit voor zakelijke klanten.

Er is ook geen technische reden dat dit niet zou kunnen, benodigd is alleen samenwerking tussen Eneco en Stedin, die er voor de zakelijke markt dus al is.
Uitlezen is niet verder de issue!
Koppeling met de stroommeter dat is de issue!
Dus geen koppeling met stroommeter dan er niet uitgelezen worden.
Verdiep je maar eens in www.edsn.nl
Klopt, zijn we het daar over eens 🆒

Mijn Kaifa MA105c electriciteitsmeter kan dus (technisch) zonder probleem gekoppeld worden met de landys gyr t550 UH50 warmtemeter. Zou ik zelf kunnen, maar dat mag natuurlijk niet..
Sorry, stukje over esdn viel weg toen ik net op de webpagina keek.. Er is dus een wettlijke beperking voor het koppelen ?
Dat moet ik idd eens lezen 😳
Technisch kan alles, als de software op de slimme stroommeters zou worden aangepast.
Maar als er is geen samenwerking tussen de Netbeheerdes, zoals die er nu wel is voor gas en stroommeters, wat uiteindelijk lijdt tot vulling www.edsn.nl database.

Hier kan je bv in de 1e reactie ook zo'n soort vraag lezen.
https://www.ensoc.nl/kennisbank/warmtemeters-moeten-aanzetten-tot-energiebesparing

Reageer