Waarmee bespaar jij het meeste energie? | Eneco Community

Waarmee bespaar jij het meeste energie?

Reputatie 7
Badge +6
Laat ons via bovenstaande weten waarmee jij het meeste energie bespaart. Of plaats hieronder je reactie!

Waarmee bespaar jij het meeste energie?

126 Reacties

Badge
Vanmorgen toch even op Wikipedia gekeken hoe dat ook alweer zat met die Jouls.
Ik heb dit vroeger op school gehad dus dit moet ik nog wel kunnen.
1 KWh = 3.600.000 Jouls
Om 1 gram water, ( 1/1000 liter ) 1 graad warmer te maken is nodig 4,19 Joul,
Dus 1000 x 4,19 x 1 graad = 1 liter 1 graad warmer.
Ofwel 9000 x 4,19 x 10 graden = 377.100 Jouls
3.600.000 : 377.100 = 9,54653
Dus 1000 watt : 9,54653 = 104,75 watt per wasbeurt.
De omgeving van de unit is optimaal voor het opwarmen, dus de nieuwe rekensom wordt
260 x 104,75 = 27,235 kw. X 12 jaar = 326,82 kw x 0,2 = 65,36 euro in 12 jaar.
Badge
Hallo mr. van Berkel, ik heb met interesse jou verhaal zitten lezen, om verspilling tegen te gaan, maar zover als jij gaat doe ik niet, maar wel altijd een gedachte bij me om energie te besparen/op te wekken zonder dat ik brandbare energie bronnen gebruik van deze aarde. Ik ben daar al mee bezig sinds het Kioto-verdrag van Japan van +/- 2003 Om 10 procent energie te besparen per jaar. Ik heb in december 2003, 4 panelen op mijn dak gelegd, jaar opwekking ruim 430 kilo watt per jaar. Dat is ruim 12 procent van mijn energie verbruik toen. In 2016 panelen en omvormer vervangen door 6 van 260 Wp, nu ruim 1/3 van energie verbruik
Twee jaar later ( december 2005 ) spookte iets door mijn hoofd om energie te besparen op het verwarmen van het wasmachinewater. Na een mislukt experiment met een oude douchmeng-thermostaatkraan kwam een ander idee bij mij op, wat nu al 12 jaar zijn nut doet.
Voordelen, geen bewegende delen, 10 hobby uren aan besteed, materiaal investering ongeveer 80 euro geweest, soms visuele kontrole in de loop naar de wasmachine, heeft geen onderhoud nodig, neemt weinig tot geen ruimte in ( hangt aan de kalkzandsteen muur van de trapopgang ), geen waterslagklep meer nodig in waterleiding naar de wasmachine, onbeperkte levensduur, geen kans op oververhitting er zit nl. geen stekker aan. Alleen ik weet niet precies hoeveel energie ik er per jaar mee bespaard. Zelf heb ik het idee dat het ongeveer 1 watt per liter per graad opwarming is. Ongemerkt was ik er vroeger 1962 al mee bezig, want toen ging onze juf altijd even heet water zetten voor de thee. Dat was een waterkoker van 1 liter /1000 watt, deze kookte na ongeveer 5 minuten.
Dus temp water 11 graden naar 100 is 89 graden verschil, dus 1000 : 12 = 83,3 watt.
Dus ongeveer 90 graden verschil 90 watt verbruik, dus dacht ik ongeveer 1 watt per liter per graad. Nu doet de wasmachine 9 liter met 10 graden voorverwarming, dus 10 watt per liter keer 9 liter is dan 90 watt besparing per wasbeurt keer 5 per week is 260 per jaar.
Dus 260 keer 90 = 23,4 kw ×12 jaar = 280 kw x 0.2 = 56 euro besparing per 12 jaar.
Ik weet het is niet veel, maar ik behoef er ook helemaal niets meer voor te doen, en toch 280 kilowatt besparing, als mijn berekening klopt. Of weet iemand dat ik er ver naast zit.
Alvast bedankt voor rekensom 1 watt per liter per graad verhoging.
Reputatie 1
Badge
Het besparen lukt me aardig. Als ik mijn verbruik evolutie van de afgelopen 5 jaar bekijk is mijn jaar stroomverbruik nu minder dan 1/3 en mijn gasverbruik ongeveer de helft van wat het was.
Feb 2013: 2425 kWh , 1608 m3
Feb 2014: 2427 kWh , 1413 m3 (op dit moment begon ik mijn meterstanden te noteren)
Feb 2015: 1507 kWh , 1141 m3
Feb 2016: 1853 kWh , 1383 m3. (Mijn aandacht om het in de gaten te houden was weer even verslapt)
Mei 2016: (Toon en slimme meters, mogelijkheid om het beter in de gaten te houden)
Feb 2017: 1012 kWh , 959 m3
Mei 2017: 783 kWh , 783 m3. (Toon en slimme meters een jaar in gebruik)
1 nov 2017: 706 kwh , 731 m3. (Huidige verbruik van een jaar, en het verbruik zakt nog steeds wat )

De monitormogelijkheid van Toon is dus belangrijk geweest bij het bezuinigen.
Het maakte dat ik allerlei sluipverbruikers er uit gooide, en ook beter op b.v. mijn magnetron gebruik lette.
Ik schreef al eerder dat het overschakelen van mijn zware desktop pc naar een Ipad ook veel uitmaakte.
Maar uiteraard let ik ook op verlichting. Buitenlamp naar een 3 watt ledlamp b.v.
In sommige ruimtes heb ik ook lampjes met bewegingsensor op oplaadbare batterijen, die maken dat ik
Het grote licht niet aan hoeft te doen als ik maar even in die ruimte hoef te zijn.
En als schemerlampjes gebruik ik b.v. ook die 0,3W Jansjo usb lampjes (ikea) en sommige ervan zitten dan
in een kleine powerbank (5 euro bij de blokker) waar ik een magneetstrip achter heb geplakt. Ik kan ze ergens
neerzetten, maar ook even aan een van de stalen deurkozijnen plakken, of even meenemen als ik even naar
een andere kamer moet. Ook de 3W jansjo (bureau- en staande-) Ikea lampen gebruik ik.
Als ik ‘s avonds op mijn Ipad aan het werk ben, is mijn stroomverbruik (zolang de koelkast niet aanslaat) soms onder de
30 Watt. Er is regelmatig natuurlijk wel wat op te laden, maar dat kan in het daltarief.
Scheelt natuurlijk ook dat ik alleen woon, en niet met anderen rekening hoef te houden. ;)

Het kan zijn dat ik wat later mijn verbruik weer wat zal verhogen, maar eerst wil ik onderzoeken tot hoe ver ik energie kan
bezuinigen met gedragsverandering. Ik doe het eigenlijk ook niet per se om de centen. Iets meer of iets minder betalen
maakt me niet uit. Dat mijn termijnbedrag zo is gezakt is enkel een leuke bijkomstigheid.
Het heeft meer met het serieus nemen van de klimaatproblematiek te maken, dat ik dat experiment doe om te kijken wat
gedragsverandering kan doen bij het energie besparen. Ik denk dat in de toekomst, naast de energietransitie, dus het
overschakelen op duurzame energie, het bewuster met energie omgaan ook belangrijk is. Minder verspilling.
Ik experimenteer natuurlijk eerst met mezelf. Zelf bezuinigen op energie heb ik ook nodig voor mijn geloofwaardigheid,
als ik het met anderen over de klimaatproblematiek heb.

Ik besef nu hoe energieverspillend ik vroeger was. (Er liggen nog een paar van die 1000W bouwlampen op zolder, die ik van
ze lang zal ze leven niet meer zal gebruiken.) En mijn wasmachine die het na 35 jaar nog steeds doet, is qua energieverbruik
ook niet meer van deze tijd.
Reputatie 7
Badge +7
@J.M.H. Kilkens

Die led lampjes ga ik ook bestellen! Voor ons komen ze in de badkamer, 12 stuks en dat moet zich duidelijk terug betalen t.o.v. de halogeen spots verlichting.

We hebben reeds 7 PV panelen. Nu in gesprek met de gemeente om ons huis te verbouwen om ons schuine dak aan de voorzijde om te toveren naar een plat dak.

We willen hier dan nog 8 PV panelen kwijt en 2 zonnecollectoren met een 300l buffervat.

Extra optie is een pelletkachel om zo van het gas af te gaan.
Nu met zonnepanelen heb ik een mooie slag geslagen wat betreft besparingen. Ben van Energielabel C naar A gegaan.

Ben benieuwd hoe het komend jaar zich verhoud wat betreft verbruik. termijnbedrag (nog zonder zonnepanelen) is Eur 54,00 en dat zal zo rond de Eur 30,00 PM worden dit jaar
Reputatie 1
Badge +4
Folkert wrote:

Laat ons via bovenstaande weten waarmee jij het meeste energie bespaart. Of plaats hieronder je reactie!

Halogeen lampen ombouwen naar LED.

Laatste project was Pelgrim afzuigkap.

Na wat "gepiel"en vragen bij Pelgrim toch gelukt!
Halogeen verlichting omgebouwd naar LED. Travo vervangen door een "Led-Driver" gekocht bij Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/New-LED-Driver-12V-Power-Supply-Adapter-220V-110V-to-12V-Electronic-Transformer-1-25A-2/32763974753.html

En de halogeen lampjes vervangen door Led: (6W) https://nl.aliexpress.com/item/LED-G4-12V-3W-6W-Light-Emitting-Diode-Lights-COB-Lamp-Bulb-Energy-Saving-Lamps-for/32756879171.html

led's bleven branden ook na uitschakelen??!! Licht schakelaar losgesoldeerd en alle verbonden contacten losgemaakt . schakelaar nu als enkelpolige schakelaar gebruikt, en dit werkt. Heb nu een mooie LED-Pelgrim afzuigkap.
Reputatie 1
Badge
Brandje wrote:

En toch zou ik met de wbv gaan praten!
Een simpele spouwmuur isolatie waarbij isolatie via een slang in de spouwmuur wordt gespoten hoeft mi niet erg duur te zijn.
Wellicht dat de wbv daar "een potje" voor heeft.

Ik hou het in gedachten, ik moet ze eerst nog bellen vanwege een defekte combimagnetron.
En toch zou ik met de wbv gaan praten!
Een simpele spouwmuur isolatie waarbij isolatie via een slang in de spouwmuur wordt gespoten hoeft mi niet erg duur te zijn.
Wellicht dat de wbv daar "een potje" voor heeft.
Reputatie 1
Badge
Brandje wrote:

Denk ook aan isolatie deken achter je radiatoren om koude muren extra afteschermen.

Dank voor de tip Ton. In mijn woonkamer heb ik maar 1 radiator (2400 x 300 mm) onder het raam, en daar heb ik inderdaad iets achter geplakt. Maar ik zit in een hoekhuis en heb ook nog een koude blinde muur over de volle lengte van de woonkamer. Daarvan zou eigenlijk de spouw geisoleerd moeten worden. Dat zou dan de woningbouwvereniging moeten doen en die voelen de noodzaak nog niet zo.
In de aangrenzende keuken, ook met 2 buitenmuren zit de radiator aan een binnenmuur omdat het keukenblok in een L vorm tegen die buitenmuren is geplaatst.
Ik heb ook nog een radiator in mijn slaapkamer, misschien dat ik die ook onderhanden moet nemen, maar het is een kamer waar ik wel minder stook.
Denk ook aan isolatie deken achter je radiatoren om koude muren extra afteschermen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb bespaard door een ipad aan te schaffen, en mijn desktop met grote monitor en geluidsboxen wat meer uit te laten. In de voorgaande jaren stond die desktop gemiddeld 10-12 uur per dag aan, en verbruikte daarbij dan bijna 100 watt. Nu heb ik hem maar af en toe aan, en doe ik het lezen op het internet vooral op mijn iPad. Die verbruikt heel wat minder. Die ipad heb ik in 2 jaar terugverdiend.
Ik heb ook nog wel op andere dingen bespaard met keuzes en gedrag. Mijn stroom is nu ongeveer gehalveerd en mijn gasverbruik ongeveer drie kwart van wat het was in de periode ervoor.

Maar veel meer bezuinigen dan ik nu doe, dat zit er niet meer in. Misschien is er nog wel wat winst te halen door een beter isolerende ondervloer onder mijn laminaat te leggen. De vloer zoals die nu is is vaak een groot koud vlak waar ik tegenaan aan het stoken ben. (Huurhuis, dus ik kan geen ingrijpende isolatiewerkzaamheden in de kruipruimte of een spouwmuurisolatie doen.)
Reputatie 1
Natuurlijk is besparen op zinloze stroom en gasverbruik leuk maar er zit wel een limiet aan...ook zoiets als comfort. Ik ga niet zitten emmeren met water op gas ipv. waterkoker of koelkast in de schuur in de winter 🙂. Ook mijn plasma tv's gaan er voor geen goud uit.. kosten wel wat extra stroom maar het beeld wint het van de meeste 4k tv's.

Ik zit 's-nachts op 75 met piekjes als de koelkast aanslaat en dat is gezien wat sommigen andere hebben meer dan redelijk. Dan staat er wel het e.e.a op standby en hangen er diverse zaken aan de laders (je wil immers toch een volle telefoon/tablet hebben de volgende dag)

Sinds Toon heb ik wel de PC met randapparatuur echt uit staan (stekkerdoos) en heb ik mijn receiver uit gezet (stond dag-en-nacht aan.... is wel beter voor de receiver) en dat scheelde wel heel wat watt.

Als ik de dagelijkse vergelijking maak met andere toon-gebruikers (waarom wel te zien op tablet app en niet op phone app?? 🙂 ) dan zit ik 90% van de dagen in 'het groen'.

Kan het beter....zeker wel!
Reputatie 1
Badge
in de winter zet ik de koelkast uit
mijn balkon is een grote koeling
Reputatie 1
Ik heb pas 6 dagen een Toon.
En bespaar nu al op heel veel dingen.
Je hebt onbewust niet door wat stroom/gas "vreet"
Een paar dingen die ik heb aangepast in mijn dagelijks verbruik:

- Behalve modem (zit telefoon aan), koelkast, vrieskast, wekkerradio en boiler trek ik alle stekkers uit stopcontact.
Ik zit gemiddeld op zo'n 450 bij dagelijks aanwezigheid. 's Nachts reduceer ik dat naar 30 continu.
Het gemiddelde kan nog naar beneden als je boodschappen gaat doen, hond uitlaten, op visite en de TV, PC, audio, beeldscherm etc. ook helemaal uit zet (dus niet op stand by laat)
Het lijken kleine dingetjes, maar bij elkaar opgeteld gaat het wel in de Kwu lopen.

- Bij douchen scheren. Ik liet altijd de warme kraan lopen bij het scheren. Nu vul ik de wasbak met warm water en scheer me dan.
Onvoorstelbaar, die besparing. 60-70% In gasverbruik, dat de warme kraan niet blijft lopen.

- Gebruik waterkoker. Als je 3 bakjes koffie drinkt per ochtend. Vul je waterkoker 3 bakjes boven minimum. Bij de eerste keer kost dat het meeste tijd. Bij 2e bakje zit er minder water in en water is nog warm, dus kost al de helft minder tijd. Bij 3e bakje is water binnen 10 seconden op kooktemperatuur.
Vele malen goedkoper dan water op duurder gast te koken. (koffiezetapparaat moet ik nog testen)

- Electrische tandenborsel pas weer inpluggen om op te laden als die bijna leeg is.

- Stofzuigen: Als je een gladde vloer hebt, kan je ook "swifferen"en daarna de stofzuiger erover halen. Scheelt je 75% aan verbruik.

Allemaal kleine dingen, die bij elkaar je tot soms 50-70% aan energie kan besparen.

Zet je Toon maar eens aan en trek ergens een stekker uit, wat eigenlijk niet in stopcontact hoeft te zitten en je ziet je verbruik minder worden.
Tja, ook voor een huurwoning zijn er mogelijkheden.
Ik heb al eens eerder het project Huur De Zon genoemd.
Reputatie 7
Badge +8
Brandje wrote:

Alleen nu nog zonnepanelen erbij en je bent je eigen stroom-leverancier!

Was maar zo feest, ik wil ze heeel graag hebben!! Als ik zie met de simulator, wat mij opbrengst kan zijn.. Dat is gewoon mij complete jaarverbruik! En dan lever ik ook nog terug eventueel.
Maar om ze nou op een huurwoning te gaan laten plaatsen, is ook weer zo iets hé? 😉
W. Lenderink wrote:

Ik zag door TOON, dat ik 's nachts 80 Watt als laagste verbruik had. Dat is dus 700 kWh op jaarbasis.Ik ben gaan uitzoeken waar dit verbruik vandaan kwam.
Ik heb een audio installatie met afstandsbediening voor radio, tv en settopbox voor kabeltv, en cd speler. De radio kan ik via eigen speakers laten werken, maar ook via de audioinstallatie.
Ik zet 's avonds de tv met schakelaar(hard) uit. En ook de radio. De audio kast met de afstandsbediening ( is ook niet anders mogelijk).
Ik trek nu 's avonds de stekker van de audiokast er uit en laagste gebruik is nu 40 Watt.
De audiokast zet ik alleen aan als de tv aanstaat.
Dit scheelt dus de helft van mijn laagste verbruik en levert jaarlijks dus ca. 300 kWh op.

Je bent goed bezig!
Heb je ook op de poll gestemd in het begin van dit draadje?

Als je het er voor over hebt zou je ook een slimme stekker kunnen nemen; kan je de zaak op afstand schakelen.
Badge
W. Lenderink wrote:

Ik trek nu 's avonds de stekker van de audiokast er uit en laagste gebruik is nu 40 Watt.

Nu kijken welke stekkers er nog meer uit kunnen voor die 40 Watt.
Tip: Bij de Action hebben ze stekkerdozen met schakelaar, daarmee kun je het makkelijk aan en uit zetten.
Ik zag door TOON, dat ik 's nachts 80 Watt als laagste verbruik had. Dat is dus 700 kWh op jaarbasis.Ik ben gaan uitzoeken waar dit verbruik vandaan kwam.
Ik heb een audio installatie met afstandsbediening voor radio, tv en settopbox voor kabeltv, en cd speler. De radio kan ik via eigen speakers laten werken, maar ook via de audioinstallatie.
Ik zet 's avonds de tv met schakelaar(hard) uit. En ook de radio. De audio kast met de afstandsbediening ( is ook niet anders mogelijk).
De audiokast zet ik alleen aan als de tv aanstaat.
Dit scheelt dus de helft van mijn laagste verbruik en levert jaarlijks dus ca. 300 kWh op.
Alleen nu nog zonnepanelen erbij en je bent je eigen stroom-leverancier!
Reputatie 7
Badge +8
HereIsTom wrote:

mAiden wrote:

Nogmaals Tom, je kan niet zeggen dat is veel.. Je kent mij totale jaarverbruik niet..
Geen conclusies trekken, waar je geen weet van hebt..
263kWh is niet veel, voor mij situatie.. ;)
Ik laat mij Glasmodem, Router gewoon nonstop aan.. Dit vreet bijelkaar 15watt, voor mij de moeite niet om het uit te zetten..

Dat 263kWh voor iets dat je niet gebruikt voor jou de moeite niet is, is dus het verschil tussen zuinig omgaan met energie of niet ;)

Dat is het verschil dat ik bespaar (Want krijg nog steeds elk jaar netjes terug.) + dat Toon mij nogsteeds het Duimpje laat zien.. Want zit inmiddels op €75 minder. en dat ik gewoon Comfort hou! 😉
Badge
mAiden wrote:

Nogmaals Tom, je kan niet zeggen dat is veel.. Je kent mij totale jaarverbruik niet..
Ik laat mij Glasmodem, Router gewoon nonstop aan.. Dit vreet bijelkaar 15watt, voor mij de moeite niet om het uit te zetten..

Dat 263kWh voor iets dat je niet gebruikt voor jou de moeite niet is, is dus het verschil tussen zuinig omgaan met energie of niet 😉
Tamara1994 wrote:

Brandje wrote:

Je schreef als ik weg ben staat alles uit......
Maar hoeveel je uiteindelijke sluipverbruik is weet je dus kennelijk niet. Voor dit topic niet verder interessant, maar wel altijd leuk om te vermelden.

Ja er wordt toch gevraagd hoe ik het meeste energie bespaar of niet soms?
Staan genoeg reacties bij waar ook niet precies berekend wordt hoeveel de uiteindelijke sluipverbruik is.
En daarbij kreeg ik dus doormiddel van al die klik aan klik uit systemen toch echt 280 euro terug over een half jaar, vind ik toch echt wel de moeite waard.
Dus of het interessant is voor dit topic, toch wel want ik bespaar toch echt door middel van deze systemen.

Er wordt gevraagd in dit topic "waarmee"...........
Aangezien je je sluipverbruik niet meldde, vroeg ik er dus nog en keer om.
Dat is alles................

Hoeveel je per jaar terug krijgt zegt natuurlijk qua besparing niets. Immers als je voorschotbedrag te hoog is, krijg je vanzelf wel geld terug, toch.........
Reputatie 7
Badge +8
HereIsTom wrote:

Sluipverbruik is stroom die wordt verbruikt van apparaten die je niet gebruikt of nodig hebt.
Een koelkast en modem gebruik je of heb je nodig anders bederven je spullen en kun je niet internetten of bellen. De modem/router gaat bij ons dus ook uit bij afwezigheid.

En een sluipverbruik van 263kWh per jaar is veel!
Wij verbruiken nog geen 1200kWh totaal per jaar!

Badge
Sluipverbruik is stroom die wordt verbruikt van apparaten die je niet gebruikt of nodig hebt.
Een koelkast en modem gebruik je of heb je nodig anders bederven je spullen en kun je niet internetten of bellen. De modem/router gaat bij ons dus ook uit bij afwezigheid.

En een sluipverbruik van 263kWh per jaar is veel!
Wij verbruiken nog geen 1200kWh totaal per jaar!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen