Waarmee bespaar jij het meeste energie? | Eneco Community

Waarmee bespaar jij het meeste energie?

Toon eerste bericht

126 Reacties

Besparen doe ik vooral op gas.  Mijn stroomverbruik is al jaren laag (ca. 20% van mijn buurtgemiddelde)

- GAS: thermostaat: door de week op 12 graden als het vriest.  Als het niet vriest de CV stand uit op de ketel. In het weekend naar 16 in de namiddag en avond. van April tot November CV uit.  Voelt dit koud? Meestal niet, het went heel goed, maar als ik er echt geen zin meer in hebt helpt een warme kruik of douche voldoende.
- Elektra: vriezer heb ik uitgedaan, wasdroger gebruik ik niet meer. A-klasse koelkast gekocht.  Verlichting alleen daar gebruiken waar ik ben.  Spaarlampen doe ik niet aan, ik vind de kwaliteit van licht onvoldoende en bovendien gaat de warmte van mijn gloeilampen niet verloren. Verder geen bijzondere apparaten in huis.
Ja terug in de tijd is mss ook een optie. Bezuinigen okey maar inleveren op comfort never nooit niet!

fijne avond!

gr kevin
kevin wrote:

Ja terug in de tijd is mss ook een optie. Bezuinigen okey maar inleveren op comfort never nooit niet!

fijne avond!

gr kevin

Ik vind comfort ook onmisbaar. 
Comfort is wel een kwestie van beleving. Het is niet per definitie zo dat 18 graden comfortabel is en lager dan dat niet. 12 graden is pima te doen als je een beetje bezig blijft en af en toe een lekkere kop koffie erbij. Het heeft ook een beetje de charme van de winter. Zoals ik al zei, een kwestie van beleving.
Ik zie niet in waarom ik nodeloos meer zou moeten stoken.

gr. Sander
Badge
De kwalificatie "warmt op" is hier wel gepast :)

Het is inderdaad waar je aan gewend bent en wanneer de zon even binnen schijnt wordt het heus wel warmer dan 12 graden (wanneer wij een paar dagen weg gaan zakt de temperatuur in huis normaal niet onder de 17 graden). Je moet je er wel op kleden. Toch houden we met twee kleine kinderen de temperatuur in de woonkamer wel tussen 18 en 20 graden met de CV.

Groet,

Ralph
Reputatie 3
Badge +1
Beste Sander,

Mag ik zeggen dat je een bijzondere manier van leven hebt.
Spartaans is het juiste woord, misschien ook een beetje eigenzinnig.
Tegenstrijdig in je zuinigheid van energie is je gebruik van gloeilampen.
Moet je helemaal zelf uitmaken maar vreemd vind ik het wel.
Ik hoop dat je een flinke voorraad heb ingeslagen want over 20 jaar kom je ze mogelijk niet meer tegen.
Waarom geen zonnepanelen en een houtkachel in je huis?
Ben je helemaal energie neutraal!
Doe je Eneco de deur uit......

Groet,

Stansat

Beste Stansat,
een houtkachel? ik ben tegen het bijstoken met biobrandstof.

Het zou vast wel lukken als je de enige bent, maar brandhout is ook al een schaars goed.
Het is heerlijk als je een haard met hout hebt hoor, ik heb als kind elke dag het vuur aangemaakt. De geur van brandend hout in huis is het toppunt van huiselijkheid.

Eigenzinnig kan wel kloppen, want ik laat me niet wijsmaken dat er zonodig op gloeilampen moet worden bezuinigd terwijl het alom acceptabel is voor een reisje van 10 km de auto te gebruiken. ( a 15-18 kWh, hiervoor kan ik 360 x 50W gloeilampen 1 uur laten branden ).  Nee ik ben niet bereid voor symboolpolitiek zoveel levenskwaliteit in te leveren.
Maar spartaans, dat is te veel gezegd. Ik draag sokken :)

groeten, Sander
Reputatie 3
Badge +1
Beste Sander,

Even een quote "Ik draag sokken"
Ik schat zo in met geitewollen sokken en sandalen:)

Je probeert overal een antwoord op te hebben en discussie uit te lokken.
Een discussie met jou Sander over elk item is waarschijnlijk een eindeloos verhaal dus ik sluit af met deze zin:

Leef jouw leven op jouw manier en wees er gelukkig mee, ik ga voor een ander soort leven, een met iets meer comfort (auto,tv,magnetron,vliegvakantie enz.) maar wel energie bewust.(zonnepanelen)

Groet,

Stansat
Beste Stansat, idd hoogst vervelend, altijd die antwoorden waarover nagedacht is.
Dat van die sokken had ik al aan zien komen, maar de associaties zijn de jouwe.
Ik probeer trouwens geen discussie uit te lokken, maar antwoord te geven op de vraag van dit topic, en daarbij misschien een hint te geven dat een beetje minder niet eens zo problematisch is. Hoeft niet over te worden gediscussieerd of te worden geaccepteerd. Maar probeer het eens een weekje, dat is het idee.
Groeten, Sander
Reputatie 2
Badge
Energiebesparen:
- zonnepanelen
- tegelkachel
- vloerisolatie
- dakisolatie
- tochstrips
- led- en spaarlampen
- was ophangen ipv droger gebruiken
- eerder een trui aan doen, dus verwarming een graadje lager
- nieuwe HR-ketel.
Reputatie 3
Badge +1
Hi reinoud,

Zo jij hebt een oud topic heropend, leuk, nog steeds actueel.
Ik heb mijn droger de deur uit gedaan en droog mijn was in de tuin of op zolder maar snap best dat niet iedereen dat kan.
Ook mijn vaatwasmachine wordt niet meer gebruikt, doe het weer ouderwets met de hand.
Binnenkort installatie nieuwe keuken met inductie koken i.p.v. gas en vaatwasser er niet meer in.
Opnieuw mijn spouwmuren vol laten spuiten
Berging die grenst aan het huis extra geisoleerd i.v.m. koude brug in de hal.
Mijn tuindeur staat op de nominatie om te vervangen en gelijk HR++ glas.
Vloerisolat , hopeloos die editor van her forum, klopt geen bal van, kan niet met mijn Samsung tablet op werken?....Stefan doe er wat aan want dit is waardeloos,

:@ie
Reputatie 3
Badge
Hier proberen we al jaren het energieverbruik te verminderen. Jaren geleden al zijn we begonnen met extra isolatie in de vorm van kozijnen met triple glas in de bovenverdieping en de achtergevel. Dat gaf zo'n goed resultaat dat we het wel even goed vonden. De laatste jaren hebben we het besparen echter weer opgepakt, gecombineerd met het monitoren van de resultaten zodat we kunnen zien of een maatregel ook werkt.

Van de belangrijkste besparingen van de laatste jaren zijn dit de resultaten:
- Vloerisolatie: -0% gas (niet meetbaar)
- Zonnepanelen: >4600 kWh opwek
- Nieuwe diepvriezer: -1200kWh (ongelooflijk wat een lekke diepvriezer kan doen)
- Laatste dubbelglas vervangen door HR++: -11% gas
- Herstel spouwmuurisolatie (voorgevel en deel zijgevel): -30% gas
- Nieuwe centrale ventilator, TV, LED verlichting en overige apparaten over de afgelopen jaren: -500kWh
- Extra dakisolatie: net aangebracht, aangezien niet gestookt wordt nog geen besparing bekend.

Het comfort is door de maatregelen dramatisch toegenomen, terwijl ons energieverbruik alles bij elkaar ca. 80% gedaald is t.o.v. jaren geleden. Alles bij elkaar is het maandbedrag nu 48 euro, en we verwachten daarvan bijna de helft terug te krijgen.
Reputatie 3
Badge +1
Hi LeonvB,

Zo jij bent ook goed bezig zeg.

(ik tik even op mijn pc want op het tablet is het een ramp, soms blijft de cursor hangen en kan ik niet verder, ga dit zeker 9 juli aan de orde stellen bij de ontwerper van dit forum in Amsterdam waar ik op bezoek ga)

Ik heb ook gemerkt dat de investeringen nu gaan uitbetalen, van 3 jaar terug van 140,- p/mnd. naar 35,- p/mnd.
Meer comfort, minder verbruik en meer bewust wat energie kost.
Mijn enige aanschaf dit jaar wordt de tuindeur met HR++ glas en voor mijn slechte knie een e-bike ombouwset waarvan de accu opgeladen gaat worden met zonne energie.
En hoogstwaarschijnlijk inductie koken in de nieuwe keuken.

Zeker als het je eigen huis is levert het meeste voldoening op maar met simpele isolatie en gedragswijziging kan je relatief veel besparen ook als je huurder bent.

Ik hoor graag meer bespaartips.

Super zonnige groet,

Stansat🆒
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb op een aantal apparaten een op afstand-bedienbare schakelaar gezet: de computer/printer, de Huma tv-ontvanger, mijn cv-kete, stereol en koffiezetapparaat. Heb, naast de Toon, ook een Youless gemonteerd op de slimme meter en daarmee kun je de verbruiken nauwkeurig meten. De cv-ketel standby verbruikt 7 watt, de computer 6 watt, Huma-decoder: 7 watt; stereo: 7 watt. Al deze toestellen staan 's nachts uit: cv/warmwater heb ik s'nachts niet nodig en kan met een afstandbediening naast mijn bed deze 's ochtends aanschakelen. Koffiezetapparaat idem ( gelijk koffie bij opstaan). Voorts had ik een aantal niet-gebruikte apparaten: een oude telefooncentrale, een antwoordapparaat en een electrische klok. Dit alles heeft ertoe geleid dat mijn rustverbruik 23 watt is ( excl. het verbruik van koel/vriescombinatie)!

Verder zet ik het koffiezetapparaat direct uit als het water is doorgelopen ( blijft nog lang genoeg warm), heb ik alle verlichting vervangen door led-lampen en heb een Fritz!box die een telefooncentrale, antwoordapparaat, fax ( ontvangst) en dect-station overbodig maakt.

Resultaat: verbruik nu 833 kWh per jaar ( was 1160)!

ppj
Reputatie 2
Badge
@Stansat en @LeonvB. Ik lees dat jullie jullie spouwmuur opnieuw hebben geisoleerd dan wel hersteld. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Wij hebben een jaren 80 huis met spouwmuurisolatie uit die tijd. Het is niet veel en volgens de spouwmuurisolatiemensen kan het niet verbeterd worden. Je kunt er niets bij doen en ook niet vervangen. Of zijn er toch nog opties om het wel te doen? Ik hoor het graag.

@Stansat. Wij koken ook op inductie en is zeker de moeite waard icm zonnepanelen.
Reputatie 3
Badge
Wat kan en wat nuttig is hangt af van de toegepaste isolatie en wat de staat is waar die zich nu in bevind. Bij ons was de isolatie in de voorgevel helemaal verdwenen, en was bij de zijgevel de isolatie ingezakt. In een dergelijke situatie is het vrij makkelijk de isolatie te herstellen: op de plaatsen waar geen isolatie meer is wordt nieuwe isolatie ingespoten. Dat kan trouwens ook als het een gat halverwege is.

Als je spouwisolatie nog aanwezig is, en in principe goed zit is het niet eenvoudig hier een verbetering in aan te brengen. Al helemaal niet als de ruimte in de spouw vrij krap is. Dan wordt meestal extern of inpandig (voorzetwand) extra geïsoleerd. Hier was het grootste deel 9-12 cm, dus de isolatie van de voor en zijgevel zit nu wel goed.

Koken op inductie is inderdaad handig, zeker met een overschot aan stroom. Wat trouwens ook goed werkt is buisisolatie: ik heb hier meters isolatie aangebracht, om te voorkomen dat warmte daar verloren gaat waar het niet nodig is. En die isolatie is zo goedkoop dat je het heel snel terugverdient hebt.
Reputatie 3
Badge +1
Hi reinoud,

Mijn spouwmuren van mijn huis waren in 1976 geisoleerd met schuim.
Na inspectie in 2011 bleek er niet veel meer over van de dikte van het schuim waarna ik het opnieuw met een verbeterde versie schuim heb aan laten brengen.
De isloatiewaarde van glaswolvlokken is hoger maar eenmaal met schuim ingespoten kan je niet meer van isolatiemateriaal veranderen.
Ik ben er zeer tevreden over en na warmtebeeldfoto's in de winter bekeken te hebben is een heel duidelijk verschil te zien met de buren die geen isolatie hebben.
De meeste warmte verlies je dus door je ramen, overduidelijk te zien op de beelden.
Je gordijnen dicht doen 's avonds is dus zeker een hele goede besparing.
Ik heb het door een isolatiebedrijf in ' Gravendeel laten doen maar een beetje googlelen en je vind er zat die dit ook doen.
Ik was voor een tussenwoning toen €600,- kwijt.

Misschien heb je wat aan deze info.

Zonnige groet🆒e
Badge
Wow.. Ik lees een rustverbruik van 23 Watt.. Dat is wel heel erg goed!

Wij zitten met 2 volwassenen en 2 kinderen op een rustverbruik van +/- 105 Watt.. Daar was ik al blij mee. Maar als ik 23 Watt zie staan dan is er nog flink wat te besparen..

Ik denk dat er in de meterkast ook nog wel wat te besparen valt.. NAS, Router, Modem glasvezel, Ventilatie computer, etc..

Ik heb een topic geopend met de vraag of het minimale stroom verbruik (rustverbruik/sluimerverbruik) ook in de "vergelijk functie" meegenomen kan worden.. Weet zeker dat er heel veel mensen zijn zich er niet van bewust zijn hoeveel stroom ze verbruiken tussen zeg 23.00 en 07.00 uur..
Hoi

De meeste energie besparen we in de winter maanden met onze houtkachel die dan bijna dag en nacht brand.
Om in ruimte,s waar de verwarming gewenst is te blijven branden zoals de studeer en badkamer heb ik radiatorkranen gemonteerd die via Wifi werken en appart op de HR ketel reageren los van de Toon in de huiskamer.

Let wel we zijn in de gelukkige omstandigheid dat we 20 hectare bos bezitten waar ik nog tot in lengte van dagen hout uit kan halen ( sprokkel en verantwoorde kap ) Zou je het hout moeten kopen loont dit niet.

Wat wel erg in opkomst is , is de pellet verbrander waar het cv systeem op is aangesloten . Verbruik aan pellets is ongeveer € 20.00 per maand om een gemiddeld woonhuis goed te verwarmen. In Duitsland al in grote aantallen in gebruik waar dan ook de pellets per bulkzak het goedkoopste zijn.
Godfrey wrote:

Hoi

De meeste energie besparen we in de winter maanden met onze houtkachel die dan bijna dag en nacht brand.
Om in ruimte,s waar de verwarming gewenst is te blijven branden zoals de studeer en badkamer heb ik radiatorkranen gemonteerd die via Wifi werken en appart op de HR ketel reageren los van de Toon in de huiskamer.

Let wel we zijn in de gelukkige omstandigheid dat we 20 hectare bos bezitten waar ik nog tot in lengte van dagen hout uit kan halen ( sprokkel en verantwoorde kap ) Zou je het hout moeten kopen loont dit niet.

Wat wel erg in opkomst is , is de pellet verbrander waar het cv systeem op is aangesloten . Verbruik aan pellets is ongeveer € 20.00 per maand om een gemiddeld woonhuis goed te verwarmen. In Duitsland al in grote aantallen in gebruik waar dan ook de pellets per bulkzak het goedkoopste zijn.

Ik ben blij voor je, want dat is pas besparen.
Maar ik ben blij dat ik niet de hele winter naast je woon, want dan begint die rook wel te irriteren.
Trekt je hele huis door, bah.............
Hallo , Ik was al bang voor een dergelijke reactie . Onze houtkachel heeft een geavanceerd naverbrandings systeem waarbij de uitlaatgassen/rook nog een keer appart verbrand worden in een apparte kamer . De uitstoot is te verwaarlozen . Je ruikt het een beetje maar dat neem ik maar op de koop toe . Verder wonen de buren ver genoeg weg om er geen last van te hebben.
Badge +5
Brandje wrote:

Godfrey wrote:

Hoi

Om in ruimte,s waar de verwarming gewenst is te blijven branden zoals de studeer en badkamer heb ik radiatorkranen gemonteerd die via Wifi werken en appart op de HR ketel reageren los van de Toon in de huiskamer. ..................

Ik ben blij voor je, want dat is pas besparen.
Maar ik ben blij dat ik niet de hele winter naast je woon, want dan begint die rook wel te irriteren.
Trekt je hele huis door, bah.............

Helaas wonen er bij mij in de directe omgeving ook enkele buren die je afhankelijk van wie en waar de wind vandaan komt dwingen ramen, deuren en ventilatie roosters te sluiten voor die indringende geur. Soms is het stank.
Zeker als het 's avonds nog net aangenaam van temperatuur is maar de deuren nog net niet dicht hoeven dan moet je dat voor de houtkachels. Heel jammer zo niet irritant dat de houtstoker dat niet zelf begrijpt.
Godfrey wrote:

Hallo , Ik was al bang voor een dergelijke reactie . Onze houtkachel heeft een geavanceerd naverbrandings systeem waarbij de uitlaatgassen/rook nog een keer appart verbrand worden in een apparte kamer . De uitstoot is te verwaarlozen . Je ruikt het een beetje maar dat neem ik maar op de koop toe . Verder wonen de buren ver genoeg weg om er geen last van te hebben.

Dan heb je het goed voor elkaar. En in jouw situatie snap ik het uiteraard wel.
Maar net als Theo hiervoor stinkt het hier ook soms uren als zo'n hobbyist weer eens bezig is.
Stoken met hout zijn boeken vol over geschreven om dit op de juiste manier te doen. Maar in het kort komt het erop neer , iets meer uitgeven voor een goede houtkachel met naverbranding . ( bouwmarkt kachels en onder de 1500 euro gaat het lastig worden vrees ik) Verder goed en droog hout gebruiken ( berken , beuken , eiken , fruitbomen , enz ) Schoorsteen hoog genoeg en voorzien van goede trek . Helaas pleurt iedereen voor een paar euro een kachel erin en worden pallets , afvalhout van de industrie en al wat brand erin opgestookt.

Hier mogen wat mij betreft regels aan gesteld worden zoals in Duitsland waar eerst de schoorsteenveger je kachel en rookkanaal komt keuren eer je mag stoken en je voorziet van goede adviezen betreft hout of pellets.
Godfrey wrote:

Stoken met hout zijn boeken vol over geschreven om dit op de juiste manier te doen. Maar in het kort komt het erop neer , iets meer uitgeven voor een goede houtkachel met naverbranding . ( bouwmarkt kachels en onder de 1500 euro gaat het lastig worden vrees ik) Verder goed en droog hout gebruiken ( berken , beuken , eiken , fruitbomen , enz ) Schoorsteen hoog genoeg en voorzien van goede trek . Helaas pleurt iedereen voor een paar euro een kachel erin en worden pallets , afvalhout van de industrie en al wat brand erin opgestookt.

Hier mogen wat mij betreft regels aan gesteld worden zoals in Duitsland waar eerst de schoorsteenveger je kachel en rookkanaal komt keuren eer je mag stoken en je voorziet van goede adviezen betreft hout of pellets.

Helemaal mee eens en goede regel in Duitsland zeg!

Heb je overigens wel aan de poll meegedaan en gestemd, want daar ging het uiteindekijk om!
Gas is gewoon enorm duur en wordt misschien nog wel duurder als Rusland het in de bol krijgt. Het hele huis heb ik voor en na aangepakt de afgelopen jaren van isolatieglas tot LED lampen , HR ketel , en waterbesparende maatregelen maar de energienota bleef maar ieder jaar iets hoger worden ???. Dan was de koude winter de oorzaak en dan weer de hoge olieprijs en wat al niet meer . Het enigste directe resultaat wat meteen zichtbaar was op de rekening was het drastisch verminderde gasverbruik nadat we hout zijn gaan stoken . Ik weet niet iedereen heeft de mogelijkheid om goedkoop aan goed hout te komen , maar ik vindt het vreemd dat de pellet kachels niet meer hun intrede doen bij de huidige gasprijzen in no time terug verdient. en zeker met de laatste nieuwe modellen en technieken super eenvoudig en door iedereen te doen.

Godfrey

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen