Waar bespaar je het meeste op gas of stroom? | Eneco Community

Waar bespaar je het meeste op gas of stroom?

Reputatie 3
Badge +1
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Zomaar een gedachtenspinsel van mij.
Ik hoor bespaartips van stroom waarbij ik denk tja....is het de moeite waard.
Even voor het gemak: stroom 25 cent per kWh en gas 65 cent m3
Gemiddeld gebruik per dag 8 kWh en 6 m3

De bespaartips die echt zoden aan de dijk zetten zijn die het verbruik van het gas verminderen lijkt me.
Toch lijkt men zich hier op het forum toe te spitsen op stroom besparing wat me bevreemd tenslotte is de grote winst te behalen op de jaarrekening op het gasverbruik.
Of heb ik het mis?

Bijvoorbeeld: Mijn buurman blijft stoken met zijn VR ketel van 16 jaar oud terwijl ik hem gevraagd heb waarom?
"Ja, hij doet het nog en een nieuwe is een rib uit mijn lijf."
Als ik hem dan voorreken dat hij een nieuwe HR ketel er heel snel uit heeft door zijn kleiner verbruik lijkt dat voor hem geen reden te zijn om hem te vervangen.
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden opnoemen die het gasverbruik enorm verkleinen en die veel meer per saldo besparen dan sommige tips die ik lees over stroomverbruik.
Let wel: ik ga voor beide "besparen gas en stroom" maar mijn nadruk leg ik op het gas omdat daar nog veel winst te behalen is.
Bijvoorbeeld een speksteenkachel?
Wat vinden jullie?

Stansat

7 Reacties

Reputatie 3
Badge
Mijn ketel is 5 jaar oud nu en ik zit dus te bedenken hoe ik kon besparen. Flink inversteren zou ik kunnen doen in bv isolatie, betere ramen enz enz maar niet iedereen kan dit zomaar snel even betalen. Het is dus best lastig af en toe.

Ik heb de verwarming vaak op 18 staan en omdat we dan ook wel bezig zijn krijgen wij het niet koud. Vroeger waren we ook bezig in huis maar stond hij op 20... Op die manier heb ik al een stukje weten te besparen.
Ik probeer vooral bewuster met het thermostaat de ruimte te verwarmen. De achtergevel is al voorzien van nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas. Als op een mooie winterdag de zon in de kamer staat, dan slaat de cv niet aan! Koken doen we via inductie (kostte wel een perilex aansluiting, en je ziet Toon in de stress schieten...:o). Maar aldoende leert men en restwarmte met dat koken bespaart ook goed (denk ik??). Dus eerder de pit uit en er wordt vrolijk doorgekookt.

De kosten van de aanleg van een speksteenkachel wegen denk ik niet op tegen de besparing die we zouden kunnen behalen. Buiten dat, ik loop soms al te vloeken op buurtbewoners omdat rookgassen soms mn keuken inwaaien waarvan ik  dan denk; jemig, ben je je schoonmoeder aan het opstoken (sorry ma :o). Let wel, ik heb geen hekel aan openhaard, maar stook dan wel goed hout en f l i k k e r  niet alles er in!! (Haha, er verschenen sterretjes in de zin voor dat ene woord.... Kan je ook voor de gek houden)

Op heeeeele koude avonden gaat bij ons een bio-ethanol brander aan. Gewoon gezellig wat vlammetjes er bij en de thermostaat op laag (bespaart natuurlijk niet want de bio ethanol moet je ook kopen). 

Overigens moet ik zeggen dat het hele verhaal achter de speksteenkachel wel het lezen waard is. Onze voorouders waren niet heel gek!
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Aipad,

Ja klopt van dat HR++ glas, ik heb dit jaar mijn keukenraam vervangen i.v.m. lekkage en als het zonnetje schijnt in de winter scheelt het wel degelijk stookkosten want de warmte kan er in maar niet eruit door die reflectie laag in het glas.
Mijn volgende item kan ook het tuinraam vervangen door een HR++......maar ik zoek naar het het grootste item met het meeste rendement.
Ik heb net een offerte van 1060,- Euro van vloerisolatie binnen.
Er wordt dan 30cm kunstof schelpjes over 50m3 onder de vloer gespoten, maar ben er nog niet uit of dat het item is wat het meeste oplevert.
3m3 per m3 is 0ngeveer 150m3 gas en natuurlijk warmere voeten.
Bovendien is het alleen mogelijk de vloer te isoleren met die schelpen vanwege het water wat soms in de 80cm kruipruimte staat.
Ik ben er nog niet uit...
Ja en vergis je even niet in de kosten van een speksteenkachel inclusief aansluiten op bestaande schoorsteen. (en de trekhaak want ik moet dan met kar erop uit om hout te verzamelen!)

Maar wat vind jij: is er per saldo meer te verdienen met gas besparen of stroom?

Stansat

Hoi Aipad,

Ja klopt van dat HR++ glas, ik heb dit jaar mijn keukenraam vervangen i.v.m. lekkage en als het zonnetje schijnt in de winter scheelt het wel degelijk stookkosten want de warmte kan er in maar niet eruit door die reflectie laag in het glas.
Mijn volgende item kan ook het tuinraam vervangen door een HR++......maar ik zoek naar het het grootste item met het meeste rendement.
Ik heb net een offerte van 1060,- Euro van vloerisolatie binnen.
Er wordt dan 30cm kunstof schelpjes over 50m3 onder de vloer gespoten, maar ben er nog niet uit of dat het item is wat het meeste oplevert.
3m3 per m3 is 0ngeveer 150m3 gas en natuurlijk warmere voeten.
Bovendien is het alleen de vloer te isoleren met die schelpen vanwege het water wat soms in de 80cm kruipruimte staat.
Ik ben er nog niet uit...
Ja en vergis je even niet in de kosten van een speksteenkachel inclusief aansluiten op bestaande schoorsteen. (en de trekhaak want ik moet dan met kar erop uit om hout te verzamelen!)

Maar wat vind jij: is er per saldo meer te verdienen met gas besparen of stroom?

Stansat

Klink logisch! Gas duurder, dus de gedachte lijkt mij gerechtvaardigd.

Dat van die schelpen zou ik zeker doen. Mijn huis staat boven op een voormalige sloot tussen twee weilanden. Altijd Plassen gehad onder de vloer. Nu onder de hele vloer een laag van 30 cm schelpen.
Als je wil stuur ik je mijn aanbieder (als hij nog bestaat....) . Schelpen kwamen bij mij uit de Waddenzee. 's Nachts geoogst en 's middags bij mij onder de vloer. Het "rook" vier dagen naar vis.  Nu geen vocht meer! Dat moet dus zeker schelen.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Aipad,

Bedankt voor je mail.
Ik heb nog niet besloten wat het precies gaat worden t.a.v. het isoleren van de kruipruimte.
Ik wil eerst wat meer info over een leverancier die "chips" wil aanbrengen die ook een goede isolatiewaarde hebben.

Stansat
Badge
Het is inderdaad zo dat er vaak meer aandacht gaat naar besparen op stroom dan besparen op gas. Ik denk dat dat komt omdat we zoveel apparaten in huis hebben die ongemerkt stroom gebruiken. Gas is veel duidelijker... warmte en eventueel koken! Dus thermostaat een graadje lager en geen gas verspillen met koken. Simpel doch doeltreffend. Wil je meer besparen dan komen er gelijk grotere investeringen bij kijken (isolatie, nieuwe ketel) dat maakt het voor veel mensen lastiger.

Stroom is veel simpeler: Vergelijk je gedrag met je gebruik 😛 Geen lichten laten branden, alleen apparaten op standby die anders hun geheugen kwijt zijn 😞 computers uit en niet slapen!!! Geen stekkers in het stopcontact laten zitten!

Ik heb net mijn oude vrieskast de deur uit gedaan en een klein koelkastje in de garage uitgezet. Scheelt ruim 50 kW per maand!!! Had ik vorig jaar maar wat vaker naar m'n standen gekeken.
Reputatie 2
Badge
Wellicht heel laat, maar toch zal ik mijn licht hierover laten schijnen. Wij hebben enkele jaren geleden een tegelkachel geplaatst (@aaipad: bij een tegelkachel en speksteenkachel heb je geen last van rookgassen, omdat deze kachels heel heet worden, in tegenstelling tot een open haard. En hoe heter het vuur des te minder de rook).
Het resultaat van de kachel is dat we nog maar de helft (!) van ons gasverbruik hebben (1000 m3 ipv 2000 m3). En een mooi vuurtje in de woonkamer 😉 De kosten van de tegelkachel halen we er voorlopig nog niet uit, maar dat is net als met onze zonnepanelen: het is een investering die je er in ongeveer 10 jaar uit haalt.
Naast onze kachel en zonnepanelen (die meer stroom opleveren dan we gebruiken) hebben we onze kruipruimte geisoleerd met TonZon. Hiervan kunnen we het effect niet zien, omdat we gelijktijdig andere verbouwingen hadden gedaan. De vloer voelt wel iets comfortabeler.

Nu zijn we ons aan het oriënteren op elektrische vloerverwarming...Maar dat is ook weer een flinke investering, dus doen we dat voorlopig nog niet. Maar het zal zeker ons gasverbruik nog meer verlagen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen