Vorig jaar C.V. geïnstalleerd, verbruik is nagenoeg hetzelfde | Eneco Community

Vorig jaar C.V. geïnstalleerd, verbruik is nagenoeg hetzelfde

• 14 september 2014
  • 7 reacties
  • 334 Bekeken

Hallo!

De oude situatie in mijn appartement was dat ik 1 gashaard had om mijn hele woning warm te stoken.
Nu hebben we vorig jaar C.V. Geïnstalleerd, dit om de gehele woning wat warmer te stoken, en om de energierekening wat te drukken.

Nu zat in de oude situatie het gebruik rond de 1460m3 gas, en ongeveer 3400kwh aan stroom.

Nu heb ik sinds de laatste jaarnota mijn standen weer eens bekeken, en nu blijkt dat het gasverbruik nagenoeg gelijk is gebleven, maar het stroomverbruik enorm gedaald is.

Wie weet hoe dit kan komen? Ik had eigenlijk verwacht dat het verbruik van gas een beetje zou zakken, omdat ik niet meer de hele woning warm aan het fakkelen ben.

Verder doen we sinds de laatste jaarnota elke dag altijd de televisie kast van het stroom halen, dit houd in televisie, homecinema set en UPC mediabox. Dus dat zou al een deel van het stroomverbruik kunnen verklaren.

Verder begrijp ik niet hoe het kan dat we zoveel gas verbruiken. We zijn met 3 personen, waarvan 1 dochter van 1. We douchen niet lang, stoken niet heel erg veel, doen eerder een trui aan dan de kachel een standje hoger.

7 Reacties

Hallo!

De oude situatie in mijn appartement was dat ik 1 gashaard had om mijn hele woning warm te stoken.
Nu hebben we vorig jaar C.V. Geïnstalleerd, dit om de gehele woning wat warmer te stoken, en om de energierekening wat te drukken.

Nu zat in de oude situatie het gebruik rond de 1460m3 gas, en ongeveer 3400kwh aan stroom.

Nu heb ik sinds de laatste jaarnota mijn standen weer eens bekeken, en nu blijkt dat het gasverbruik nagenoeg gelijk is gebleven, maar het stroomverbruik enorm gedaald is.

Wie weet hoe dit kan komen? Ik had eigenlijk verwacht dat het verbruik van gas een beetje zou zakken, omdat ik niet meer de hele woning warm aan het fakkelen ben.

Verder doen we sinds de laatste jaarnota elke dag altijd de televisie kast van het stroom halen, dit houd in televisie, homecinema set en UPC mediabox. Dus dat zou al een deel van het stroomverbruik kunnen verklaren.

Verder begrijp ik niet hoe het kan dat we zoveel gas verbruiken. We zijn met 3 personen, waarvan 1 dochter van 1. We douchen niet lang, stoken niet heel erg veel, doen eerder een trui aan dan de kachel een standje hoger.

Hoi Roland,

Je vraagt hoe het e.e.a. kan, maar dat antwoord kan je jezelf verschaffen door je standen te gaan monitoren, dus bij houden eens per week/maand.
Dan verschaf je jezelf de methode om eens te kijken hoe het verbruik verloopt.
Bij de CV moet je natuurlijk rekening houden dat je nu in elke kamer verwarming hebt dit in tegenstelling tot de vroegere situatie.
Als je je standen digitaal wilt bijhouden dan kan dat bv bij:

www. energiemanageronline.nl
Reputatie 4
Badge
Nu heb ik sinds de laatste jaarnota mijn standen weer eens bekeken,

Heb je dit vergeleken op de nota, of de meterstanden?
Nu heb ik sinds de laatste jaarnota mijn standen weer eens bekeken,

Heb je dit vergeleken op de nota, of de meterstanden?

Ik heb de standen die op mijn jaarnota van vorig jaar staan verrekend met de standen die nu op mijn meters staan.
Reputatie 3
Badge
Dat kan uiteraard. Je geeft zelf aan dat je nu de hele woning stookt, dus tegenover de hogere efficiëntie van de CV ketel staat het grotere warmteverlies van de woning omdat de hele woning nu warmer is. En vergis je niet in nieuwe apparatuur: een moderne CV ketel gebruikt zuiniger elektronica, en vooral een zuiniger pomp.

Bovendien kan een home cinema set een behoorlijk stand-by verbruik hebben, en van de mediabox is het zeker dat deze behoorlijk veel verbruikt: http://www.bespaarenergie.net/sluipverbruiker-van-formaat-de-upc-mediabox/
Badge +5
Door het uitschakelen van je televisie kast kun je wel eens een aardig deel besparing hebben veroorzaakt.
In mijn geval was dat 30 Watt. Met een slimme stekker ben ik daarachter gekomen en voornamelijk veroorzaakt door de digitale ontvanger, mediaspeler, versterker, dvd speler, hoofdtelefoon lader, netwerkswitch, subwoofer en de tv. Nu schakel ik de boel via de slimme stekker zo'n 5 minuten vooraf in en de digitale ontvanger weet weer wat er in de "gids" staat.
Btw, ben ook maar eens begonnen om gloeilampen te vervangen door Led. Levert ook leuke besparingen op, zo van 25 naar 3,2 Watt en dat in meervoud.
Hallo!

Hoi Roland,

Je vraagt hoe het e.e.a. kan, maar dat antwoord kan je jezelf verschaffen door je standen te gaan monitoren, dus bij houden eens per week/maand.
Dan verschaf je jezelf de methode om eens te kijken hoe het verbruik verloopt.
Bij de CV moet je natuurlijk rekening houden dat je nu in elke kamer verwarming hebt dit in tegenstelling tot de vroegere situatie.
Als je je standen digitaal wilt bijhouden dan kan dat bv bij:

www. energiemanageronline.nl

Het verhaal van day ik nu in elke kamer een radiator hebt hangen en dat dat meer kost, klinkt logisch. Maar aan de andere kant, eerst deed enkel de gashaard de boel verwarmen, dus die draaide flinke toeren. HAd wel verwacht dat dit een verschil zou maken. Ook heb ik tochtstrips onder deuren geïnstalleerd, en is het glas van 1 kamer vervangen van enkel naar HR++.
Jammer dat je niet reageert op het bijhouden van de standen. Want dat verschaft je info inzake je verbruik.
En daar was je naar opzoek.

Reageer