Vloerverwarming kosten | Eneco Community
vraag

Vloerverwarming kosten

Goedemiddag,

Sinds 2 weken ben ik woonachtig in een nieuwbouwwoning die als enige warmtebron, vloerwarming heeft.
Nu ben ik samen met mijn partner aan het onderzoeken wat de beste instellingen hiervoor zijn.
De makelaar heeft opgegeven dat de meest ideale tempratuur een vaste temperatuur voor 24 uur per dag is.
Het duurt namelijk 6-8 uur om 1 graden aan te passen.

Nu hebben wij de tempratuur 2 weken op 19.0/19,5 staan en dan is het eerder koud dan warm. Als ik in de Eneco opgeef hoeveel warmte we verbruikt hebben, dan staat er dat we al € 80,- hebben verbruikt in 2 weken.
Dit wordt eind van de maand een bizar hoge rekening als we de tempratuur wat aangenamer willen zetten.

Heeft iemand een gouden tip om energie te besparen?

Er is een nacht- en dagmodus beschikbaar, dus daar zouden we mee kunnen “spelen”.

Hoor graag of iemand er ervaring mee heeft?

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +1
Volgens mij is het te vroeg om nu al iets te zeggen over de kosten. Je woont er pas twee weken en het is een nieuwbouwwoning. Aannemelijk is dat jouw woning goed geisoleerd is. Veel warmte zal je niet verliezen. De vloer moet nog opgewarmd worden. Dat is een heleboel beton en dat kost tijd en energie. Steen kan heel veel warmte opslaan en dan ook langzaam weer afgeven. Dat vergt dus wel wat energie. Ga nu niet spelen. Geef het systeem de tijd. 19,5 graden is geen aantrekkelijke temperatuur voor veel mensen. Het is te doen als je bezig bent, maar als je gaat zitten is het te koud. Zet hem gerust op 21 graden. Dat kost wat energie om dat te bereiken, maar als dat eenmaal bereikt is , is er steeds minder energie nodig om die temperatuur te handhaven.

Meet ook de luchtvochtigheid. Als het te droog is zal dat ook kouder aanvoelen.

Het belangrijkste voor nu is: Niet aan de knoppen draaien en je huis de tijd geven op te warmen, ookal kost dat in het begin vrij veel, maar dat is niet representatief voor je verdere verbruik.

Als je een Toon hebt zal die overigens met de tijd “leren”. Wanneer de verwarming aan moet en uit moet om de gewenste temperatuur te bereiken en te behouden. Te veel gedraai aan de instellingen maakt dat Toon ook niet weet wat hij moet. Handjes op je rug dus de komende weken.
Meestal zijn installaties niet waterzijde ingeregeld opgeleverd. Ik zou juist aan de knoppen gaan draaien indien jij het weet wat je aan het doen bent totdat jij de beste resultaten uithaalt. Met vloerverwarming moet het ook 21 graden makkelijk kunnen, nergens voor nodig om thuis zitten te bibberen met de armen over elkaar.
We kunnen jou wel daarmee helpen maar daarvoor hebben we wat meer details over de installatie nodig, desnoods met foto's van vloerverdeler en instelmogelijkheden, pompstand, thermostaatventielen, flowmeters, thermometers. Ketel merk, model, opentherm instellingen in Toon. Of heb je stadsverwarming omdat je het over warmte verbruik hebt? Of een warmtepomp?
Reputatie 5
Badge +1
Berny wrote:

Meestal zijn installaties niet waterzijde ingeregeld opgeleverd. Ik zou juist aan de knoppen gaan draaien indien jij het weet wat je aan het doen bent totdat jij de beste resultaten uithaalt. Met vloerverwarming moet het ook 21 graden makkelijk kunnen, nergens voor nodig om thuis zitten te bibberen met de armen over elkaar.

blijft dat de boel eerst moet opwarmen, dus niet vroegtijdig terugdraaien vanwege de kosten terwijl het koud is in huis. Gewoon eerst 21 graden laten worden en dan kijken hoe t zich houdt. Als het niet warm te krijgen is, is er iets anders loos.
En stadswarmte is gewoon heel erg duur als dat het geval is.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen