Vloerpompschakelaar | Eneco Community

Vloerpompschakelaar

• 22 april 2014
  • 8 reacties
  • 1531 Bekeken

Badge
Door een tweet van van de windvogel kwam ik achter het bestaan van voerverwarmingspompschakelaars.
De pomp van mijn vloerverwarming loopt 24/24h, dat is dus een verbruik van 24 x 40 = 960 Wh
Bijna 1 kWh perdag!
Deze pomp heeft 3 standen, nl I 40 W, II 68 W en III 88 W.
De pomp stond altijd op stand I 40 W, omdat bij een hogere stand geluiden te horen waren.
Na orientatie op het internet heb besloten tot de aanschaf van een Tercal 11E van E 56,- incl. verzenden.
Ik vond ergens op internet berekening van de vloerverwarmingspomp met pompschakelaar en heb deze enigzins aangepast naar mijn situatie en volgens die berekening mag een besparing verwachten van 250 kWh, dwz ruim de opbrengst van een zonnepaneel.
Om er nu werkelijk achter te komen wat de pomp verbruikt aan elektriciteit, heb maar een energiemeter bij de Gamma gehaald.
Een Alecto EM-16 voor E 12,95.
Die energiemeter heb ik tussen de pompschakelaar en de pomp geplaatst, zodat de bedrijfsuren van de pomp ook gemeten worden.
Totale investering noggeen E 70,-, besparing E 60,-/j en een tvt van 14 mnd.
Mijn dagelijks gebruik van elektriciteit is ergens tussen de 6 en 8 kWh en is afhankelijk van mooi zonnig weer.
Mooi zonnig weer betekent dat er hier thuis extra wasjes gedraaid worden.
Op mooie zonnige dagen draait de meter door de wasnachine niet eens vooruit.
Waar ik vanmorgen wel achterkwam toen de panelen 1,5 kW leverden, mijn vrouw aan het stofzuigen was, dat de schijf bijna stil stond.

8 Reacties

Reputatie 1
Badge
Ik heb op de aanvoerleiding een thermostaatschakelaar gemonteerd, deze schakelt de vloerverwarmismoter alleen in wanneer er warmtegraad is. Maw. De motor draait bijna nooitAf en toe de motor in de zomer te laten draaien kan geen kwaad

Remy
Reputatie 1
Badge
Ik bedoel de motor draait alleen wanneer er warmtevraag is
Om er nu werkelijk achter te komen wat de pomp verbruikt aan elektriciteit, heb maar een energiemeter bij de Gamma gehaald.

Komt het gemeten verbruik van de vloerverwarmingspomp overeen met wat je berekend had?
Reputatie 3
Badge
Of je gebruikt een energiezuinig pomp: http://nl.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
Badge

Komt het gemeten verbruik van de vloerverwarmingspomp overeen met wat je berekend had?

Ik heb gisteren gekeken en de pomp had 17 uur gedraaid.
Of mijn berekening klopt, kom pas over enige maanden achter en zeker niet zolang er weinig gestookt wordt.

Of je gebruikt een energiezuinig pomp: http://nl.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
Die heb ik ook gezien, maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Die Grunfos wordt zeker de eerste keuze bij vervanging, dan is de vloerpompschakelaar maar een simpel hulpmiddel.
Ik heb voor de keuken een zelfbouw vloerverwarming. Om de energiekosten en het geluid van de pomp 's-nachts te beperken heb ik er al jaren een timer tussen zitten zodat deze pas draait van 10:00 uur tot 22:00 uur.
Een aantal jaren geleden heb ik de timer vervangen door een type die meerdere ruitertjes per uur heeft. Het effect dat de pomp ieder kwartier uitgeschakeld wordt. Dat is NIET merkbaar in de temperatuur van de vloer, maar wel in de energiekosten. Deze zijn hierdoor nog een keer gehalveerd.

Ik weet alléén niet of dit idee ook voor fabriekspompschakelaars van toepassing is.
Badge

Ik ben er nog niet helemaal achter, bij de overstap was mijn meterstand 331 kWh lager dan teon ik bij die enregieboer begon.
Met de aanschaf van die vloerpompschakelaar had ik dus best een zonnepaneeltje minder kunnen kopen.
Bovendien is mijn dochter ook het huis uit gegaan, scheelt wel 5 wasjes in de week.
Reputatie 3
Badge
Wij hebben deze energiezuinige pomp (http://nl.grundfos.com/products/find-product/ALPHA2.html#overview) en hebben amper door dat hij iets doet: heel zuinig en maakt geen geluid. En de vloer wordt natuurlijk wél lekker warm 🙂

Reageer