Verwarmingsdilemma | Eneco Community

Verwarmingsdilemma

• Komt hier vaker (level 8)
  • 26 reacties
In mijn huis stook ik het overdag tot 20 graden en 's nachts tot 15. In een kamer heb ik een terrarium. Omdat de diertjes niet onder de 18 graden mogen, heb ik op die kamer een kleine verwarming van 1300 watt. Het andere alternatief is om 's nachts de cv op 18 graden te zetten en de radiator in de slaapkamer uit te draaien. Wat is het meest voordelig?

16 Reacties

Reputatie 3
Badge
Dat durf ik niet te zeggen. Staat die verwarming bij je terarium altijd op 1300 watt te draaien?

Verwarming zal op een gegeven moment ook gaan stoppen.
Hi Jeroen, die 1300 watt-kachel slaat alleen aan in de nacht, als de cv lager staat.
Wat bedoel je met dat de verwarming zal gaan stoppen?
Reputatie 3
Badge
Als een kacheltje van 1300 watt continu blijft branden zou je (ken de berekening niet) kunnen uitrekenen hoeveel dit op jaarbasis kost. verwarming (gas is goedkoper dan stroom volgens mij) zal aangaan en zodra de ingestelde temp is bereikt stopt het verbruik.
Weet iemand hoe ik dat bereken, hoeveel het ongeveer kost?  8 uur per dag 1300 watt, gemiddeld 8 maanden per jaar? Ik begin nl het vermoeden te krijgen dat ik goedkoper af ben door gewoon de cv op 18 te zetten 's nachts. 
1300W = 1,3 kW
1,3 kW*8u per dag = 10.4 kWh per dag
10,4*240 dagen = afgerond 2500 kWh!!!!!!!

Allemachtig, dat is mijn jaarverbruik voor het hele huis!

Nu nog 2500 kWh vermenigvuldigen met de prijs die jij voor energie betaalt. Voor het gemak neem ik de prijs van de Eneco ECOstroom 3 jaar vast.
2500 kWh * 0,22 euro per kWh = 550 euro!
Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar is het dan echt nodig om die volledige kamer warm te houden op 18 graden? Of verwarm je hiermee alleen het terrarium?
Reputatie 3
Badge
Heb er ook geen verstand van maar 18 graden is het minumum, ik denk dat hoger dan 20 ook wel gewenst is voor die beesten 😉
Dankjewel voor het meedenken! Ja, de hele kamer verwarmen heeft absoluut de voorkeur. Nu zal het kacheltje misschien niet de hele nacht aanslaan, maar het blijft duur. Ik vrees alleen dat het kostenverschil in de cv 's nachts op 15 of op 18 heel moeilijk te berekenen is. 
Badge
Je kan beter je verwarming snachts op 17.5 of 18.00 graden zetten. Je ketel verbruikt dan wel wat gas, maar minder dan als je van 15 graden naar 20 graden stookt. Je gebruikt dan al snel een kub of 2. 

Je kan trouwens beter je 1300 watt kachel omruilen voor een zibro kacheltje. Verbruikt minder en geeft toch de warmte waarnaar je zoekt.
Reputatie 3
Badge
Denk je dat je niet aan die 2m3 komt als je hem laat branden als de temp onder de 18 komt?
Badge
Dat ligt ook wel aan de isolatie natuurlijk, maar zo ver ik inmiddels weet kost het een stuk minder gas het huis continue 17.5 half te houden dan dat de ketel moet stoken van 15 graden naar 20 graden. 
Nou ja, als ik de kachel 's nachts op 18 graden zet, heb ik geen extra kachel meer nodig. Het enige nadeel dat ik ondervind is dat het dan in de slaapkamer ook warm blijft, zelfs als ik daar de radiator uitdraai.

Ik ben wel nieuwsgierig, wat is een zibrokacheltje?
Badge
Ik ben vroeger opgegroeid met een zibro kachel: http://www.zibro.nl/  ik gebruik hem zelf niet, maar het kan een handig ding zijn voor situatie.

Als je kachel warm blijft dan moet hij aangedraaid worden of ingesteld worden. Het kan zijn dat hij nu op stand 5 max staat en bij het uitdraaien op stand 1 komt te staan dat moet dan even gecorrigeerd worden naar: stand 0 en je kachel wordt dan ook niet meer warm.
Ik ben vroeger opgegroeid met een zibro kachel: http://www.zibro.nl/  ik gebruik hem zelf niet, maar het kan een handig ding zijn voor situatie.

Als je kachel warm blijft dan moet hij aangedraaid worden of ingesteld worden. Het kan zijn dat hij nu op stand 5 max staat en bij het uitdraaien op stand 1 komt te staan dat moet dan even gecorrigeerd worden naar: stand 0 en je kachel wordt dan ook niet meer warm.

Oh dat bedoelde ik niet, de radiator blijft niet warm, maar de warmte komt vanuit de rest van het huis. Mijn radiatoren hebben sowieso geen standen, alleen open en dicht.
Reputatie 3
Badge
Als je leidingen door je kamer lopen kan het idd warm blijven op je slaapkamer.
Badge
Oh dat bedoelde ik niet, de radiator blijft niet warm, maar de warmte komt vanuit de rest van het huis. Mijn radiatoren hebben sowieso geen standen, alleen open en dicht.

Oke. Hm, dan wat Jeroen zegt ? Misschien dat er leidingen door je slaapkamer lopen of misschien staat ook je cv boven dat verklaart misschien al een hoop van de warmte. Je raampje op een kiertje doen helpt dan meestal wel.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen