beantwoord

Vervanging warmtewisselaar stadswarmte

Badge +1
Zo Eneco!

Mijn warmte aflever set is nu 15 jaar en 6 maanden oud, maar nog geen initiatief vanuit Eneco om tot vervanging over te gaan.

Aangezien wij nu 170 euro huur betalen voor de set, hoort daar ook vervanging bij in een bepaalde tijd!
Het wordt net als bij een CV huurset, tijd voor vervanging voor een zuinigere, efficiëntere variant!

Wanneer kan ik enige reactie van Eneco hieromtrent ontvangen!?

Mvg,

Danny
icon

Beste antwoord door Rodney 31 oktober 2018, 14:51

@dfrenner,

Bedankt voor jouw reactie. Om jouw vraag goed te beantwoorden (maar ook uit eigen nieuwsgierigheid, ik ben zelf warmtegebruiker :-)) heb ik hierover navraag gedaan.

De vergelijking die je maakt gaat niet op. Een CV ketel is niet vergelijkbaar met een warmte afleverset. Dit laatste is simpelweg het geheel aan onderdelen dat nodig is om de warmte veilig vanuit een warmteleiding de woning in te krijgen.

Onderdeel hiervan is de warmtewisselaar, als stuk van de gehele unit, deze zorgt voor de levering van warm water naar de woning. Meer niet, een hoger of lager verbruik is dus niet te wijten aan de warmtewisselaar. Uiteraard staat het je vrij bij twijfels over de werking of storing aan deze unit contact op te nemen met onze Storingsdienst Warmte via 0800 - 0072.

Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag @dfrenner,

Goede vraag! Ervaar je op dit moment ook problemen met de set? Of ben je enkel benieuwd naar wanneer deze vervangen wordt.

Groet, Denise
Badge +1
DeniseMR wrote:

Dag @dfrenner,

Goede vraag! Ervaar je op dit moment ook problemen met de set? Of ben je enkel benieuwd naar wanneer deze vervangen wordt.

Groet, Denise

Dat hoeft toch niet? Ik betaal huur...
Aangezien het gelijk is als bij gas, middels het niet duurder dan anders principe. Krijg je bij een huur CV ketel iedere 15 jaar een nieuwe. Aangezien die dingen ook steeds zuiniger worden en het gewoon in de huurprijs is meegenomen.

Nu is de 15 jaar bij ons ruim voorbij en wil ik graag weten wanneer we een nieuwe set krijgen, liefst ook weer wat zuiniger. Las net een bericht dat de CV ketels de 140% rendement al aantikken vandaag de dag... Ben benieuwd wat we met stadswarmte kunnen verwachten... Niet-duurder-dan-anders in het achterhoofd houdende!

Kijk ik even naar de ontwikkelingen van Eneco op de CV markt:
"Verwarming op aardgas is niet oneindig houdbaar. Alternatieve en meer duurzame verwarmingssystemen, zoals de WarmteWinner, zijn oplossingen waarvoor belangstelling groeit. De WarmteWinner is een kleine warmtepomp die een groot deel van de taken van een cv-ketel kan overnemen en daardoor fors op gas kan besparen. Welke oplossing het beste bij jou past is maatwerk, en afhankelijk van individuele wensen en voorkeuren. Benieuwd wat voor jou de beste oplossing is? Neem contact met onze verkoopadviseurs op via 088- 8 955 000 tussen 08.00 en 18.00 uur (gebruikelijke belkosten) of via verkoopadvies@eneco.com."

De kop bij jullie CV ketels:
"Bespaar met een zuinige ketel"

Dus ik wil ook graag wel besparen op de al buitensporige kosten van stadswarmte!
Goedkoper per GJ, door een efficiëntere installatie. Het kan natuurlijk niet zo zijn, dat terwijl gas klanten steeds minder kwijt zijn, stadswarmte klanten hetzelfde blijven betalen! Dat zou duurder dan anders worden... In 15 jaar krijg je zo veel schreefgroei!

Dus nogmaals de vraag, wanneer komen jullie de afleverset vervangen, en wat is het alternatief?
Reputatie 5
Badge +3
@dfrenner,

Bedankt voor jouw reactie. Om jouw vraag goed te beantwoorden (maar ook uit eigen nieuwsgierigheid, ik ben zelf warmtegebruiker :-)) heb ik hierover navraag gedaan.

De vergelijking die je maakt gaat niet op. Een CV ketel is niet vergelijkbaar met een warmte afleverset. Dit laatste is simpelweg het geheel aan onderdelen dat nodig is om de warmte veilig vanuit een warmteleiding de woning in te krijgen.

Onderdeel hiervan is de warmtewisselaar, als stuk van de gehele unit, deze zorgt voor de levering van warm water naar de woning. Meer niet, een hoger of lager verbruik is dus niet te wijten aan de warmtewisselaar. Uiteraard staat het je vrij bij twijfels over de werking of storing aan deze unit contact op te nemen met onze Storingsdienst Warmte via 0800 - 0072.
Badge +1
Rodney wrote:

@dfrenner,

Kijk en daar ga je wel even de mist in... Warmte veilig in de woning krijgen komt niet ten lasten van de huur van de afleverset, maar valt onder netbeheerkosten! Bij gas vastgesteld op €192,85 per jaar. Die zitten bij stadswarmte in de €302,11 vastrecht!

Maar als je graag wil dat ik het meeneem, neem ik direct alles mee, goed?

Gasleverancier:
1050m3 * €0,7363 (tarief) = €773,12
Vaste leveringskosten = €39,93
Netbeheerkosten = €192,82
CV ketel afschrijving (€1250 in 15 jaar) = €83,33
Onderhoudscontract CV (inclusief iedere 2 jaar monteur op locatie) = €107,40 (https://www.eneco.nl/cv-en-onderhoud/onderhoudscontract-cv-ketel)
Totaal: €1196,60 per jaar

Stadsverwarming:
35GJ * €23,46 (tarief) = €821,10
Vastrecht warmte = €302,11
Meettarief warmte = €25,18
Huur afleverset = €170
Misgelopen overstapbonus = €200
Totaal: €1518,39

Je kunt draaien wat je wil, maar het blijft een stuk duurder!

Dan heb je bij een CV nog het voordeel dat je bij iedere vervanging en hoger rendement hebt, bij stadsverwarming blijven we op hetzelfde rendement zitten... Een HR ketel zit tegenwoordig bijna op de 140%.
Met initiatieven als warmtewinner ga je daar nog ver boven!

Dus dat lopen we ieder jaar extra mis...

Het is allemaal makkelijk lullen als je lekker achter je gas aansluiting zit en iedere innovatie mee kan pakken, waardoor je minder gas gebruikt. Voorbeelden zat: warmtewinner, hoger rendement ketel, meer dan CW3 waar stadsverwarming nog steeds op zit, Toon wat 10 jaar na dato nog altijd niet werkt...

Maar als je zelf in dit schuitje zou zitten zou je ook piswoest worden op de situatie! Het is een drama, en daar kunnen jullie als helpdesk niets aan doen, maar Eneco kiest ervoor om klanten een poot uit te draaien!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen