Vervanging TV | Eneco Community

Vervanging TV

• 15 juli 2013
  • 3 reacties
  • 2900 Bekeken

Badge
Begin juni heb ik zonnepanelen laten plaatsen, waarvan de jaar opbrengst een 2800 kWh gaat worden.
Ons verbruik was afgelopen jaren ergens tussen de 3100 en 3300 kWh.
Begin dit jaar is onze docher gaan samenwonen, dat scheelt weer heel wat trommels was in de wasmachine.
Nu stond er in de woonkamer een TV van 5 jaar oud, type 26PFL5322/12 met een Humax IRHD-5100C dekoder. Deze Tv gebruikt volgens de handleiding 120 W, de dekoder 18 W, wat te samen 138 W maakt.

Loop ik 3 week geleden door een plaatselijk warenhuis om een usb stick te halen en loopt ik min of meer per ongelijk langs de TV afdeling. Er stond daar en plasma TV van 42" waarvan de warmte van het scherm afstraalde toen ik er langs liep. Volgens het kaartje gebruikte het ding 137 W en zou er per jaar 200 kWh verstookt worden op basis van 2,5 uur kijken per dag.

Ho, wacht eens even!
Dat vermogen gebruikt mijn TV systeem thuis ook!
Thuis wordt er wel 8 uur op een dag gekeken, dat betekend betekend per jaar dus 600 kWh!

Nu was ik me eigenlijk al een tijdje aan het orienteren om een smart TV aan te schaffen.
Mijn favoriet is 32PFL5008H/12. Die 32PFL5008H/12 gebruikt volgens de handleiding 37 W en gebruikt op jaarbasis 51 kWh met 2,5 uur kijken per dag.

Dan ga je thuis rekenen, oude TV 600 kWh per jaar, nieuwe TV 160 kWh per jaar.
Daar kan ik dus ruim 400 kWh á € 0,227 =  € 90 mee besparen.
Dus eens op marktplaats gekeken, daar werd eenzelfde type TV als ik had aangeboden en er was al meer dan €100 op geboden.
Op een zondagavond rap foto's gemaakt en een advertentie op marktplaats gezet á € 7,50 kosten.
Binnen een uur werd al flink geboden, maar het draaide erop uit dat d Tv verkocht is aan een beller voor € 100.
Op tweakers had ik inmiddels uitgezocht waar ik de 32PFL5008H/12 in een fysieke winkel voor een scherpe prijs kon verkrijgen.

Het draait er op uit da ik en een nieuwe TV met meer mogelijkheden heb en zelfs energie bespaar. De investering had ik immers in 4,5 jaar ook betaald aan de energie leverancier.

Echter met een voorzichtige prognose:
Jaarverbruik                      3200 kWh
Zonnepanelen               - 2800 kWh
Besparing TV                   - 400 kWh

heb ik het idee dat ik neggie wordt, is het oppassen met de volgende meterstand opname.
In het geval dat de stand lager is dan het vorige jaar, dan moet er afgefakkeld worden.
Ik doe het niet voor een terugleverprijs van € 0,07!

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik doe het niet voor een terugleverprijs van € 0,07!

En dat is het hem nou net .
niet te veel opwekken  btway was volgens mij toch 0,09 euro centjes. ?
ge krijgt er geen drol voor.
maakt mij ook niet uit ik wek niet veel meer op dan dat ik overdag verbruik:D
Badge
maakt mij ook niet uit ik wek niet veel meer op dan dat ik overdag verbruik:D
Het is voor mij gewoon alleemaal nog afwachten, eerst maar eens een jaartje aanzien.
De panelen zitten nu 38 dagen op het dak, er is nu bruto 550 kWh binnen gekomen
Ik betaal nu € 0,65 voor een m3 en zie dat er contracten zijn waar het gas € 0,60 kost.
Met een gebruik van 2800 m3 is het interesant om maar eens over te stappen.
Wat de elektriciteit kost is niet belangrijk, echter de vastrechten wel.
Wel is voor mij belangrijk om die slimme meter buiten de deur te houden.

Wel is voor mij belangrijk om die slimme meter buiten de deur te houden.

Nou dat is niet zo moeilijk. De verplichting is er niet. 
Qua besparing op de TV (want dat was je topic onderwerp) heb ik met m'n LED TV ook een aardige besparing bereikt. 
Voorheen was dat rond de 155 Watt en nu rond de 70 Watt. 
Kijk die TV staat toch gauw een 6 uurtjes per dag aan; dus toch gemiddeld 500 Watt besparing per dag. 

Reageer