Verschillende soorten LED / Spaarlampen! | Eneco Community

Verschillende soorten LED / Spaarlampen!

• 30 juli 2012
  • 1 reactie
  • 630 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4171 reacties
Bij het vervangen van gloeilampen door spaar en/of led lampen moet je met een aantal zaken rekening houden. Deze heb ik hieronder op een rijtje voor de mensen gezet.

1. Aantal branduren: Hoelang kunnen led / spaarlampen meegaan. Voor duurdere lampen hoef je niet pers meer branduren te krijgen.
2 . Aantal x aan en uit kunnen zetten: Hoe vaak kan een led/spaarlamp aan en uit worden gezet. Hierin zitten grote verschillen. Houdt rekening dat je dus een lamp die veel gebruikt wordt dus meerdere keren aan en uit gezet kan worden.
3. Hoeveel branduren per dag: Wanneer je een lamp meerdere uren per dag aan heb staan is het zinvol te kijken of hiervoor al led-lampen bestaan. Deze kosten minder energie dan spaarlampen. Hoeft niet perse. De informatie is op de verpakking te vinden.
4. Vermogen: op de slaapkamer heb ik voor spaarlampen gekozen die in 1 minuut tijd op vol vermogen komen. is voor de nach prettiger als je niet direct een  vel licht hebt. In de trappenkast wil ik dit niet hebben en kies ik voor een lamp die direct vol vermogen lever.

Ik heb in mijn huis nu 30 lampen vervangen en dit kan op jaarbasis wel wat schelen.

1 Reactie

Reputatie 3
Badge
O ja, vergeet niet dat lampen ook een bepaalde uitstraling hebben. Natuurlijk (beetje geel licht) of juist koel en dan heb je zeer wit licht. Is een keuze die je ook zelf moet maken maar wel belangrijk is. Ook deze informatie is op de verpakking van lampen te vinden.

Reageer