Verplicht energielabel voor huizen | Eneco Community

Verplicht energielabel voor huizen

• 21 november 2012
  • 16 reacties
  • 2704 Bekeken

Badge
  • oud Community Manager
  • 381 reacties
"20 november 2012 DEN HAAG (Energeia) - De Tweede Kamer heeft deze dinsdagmiddag het wetsvoorstel verworpen dat bedoeld was om het energielabel voor huizen per 2013 verplicht te stellen. Minister Stef Blok (VVD) van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wilde vasthouden aan het blokkeren van een woningoverdracht als sanctie voor het ontbreken van een energielabel. Een meerderheid van de Kamer vindt dit te streng en/of te ingewikkeld en daarmee te duur." (Bron: Energeia)

Ik sprak afgelopen week via een persoonlijk bericht één van de forumleden die zijn huis had verbouwd naar het energielabel A++. Dat vond ik een interessante onderneming. Ik ben benieuwd of er meer mensen op het forum aanwezig zijn die zich hiermee bezighouden. Het zou mooi zijn als de ervaringen hier op het forum gedeeld kunnen worden.

Je mag uiteraard ook je mening over het energielabel geven.

16 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Ik zou graag eens willen checken hoe mijn woningh er nu voorstaat. Alleen  .. ik weet niet hoe dat gecontroleerd moet worden, wie dat doet en zeer belangrijk : wat het kost
Reputatie 3
Badge
Kan dit niet o.a. via vereniging eigen huis? volgens mij ben je zonder lidmaarschap redelijk wat euros kwijt om een test te laten doen.
Badge
Ik zou graag eens willen checken hoe mijn woningh er nu voorstaat. Alleen  .. ik weet niet hoe dat gecontroleerd moet worden, wie dat doet en zeer belangrijk : wat het kost

Tja. Een hoop bedrijven komen meestal gratis langs en maken dan meestal op basis van het langskomen een offerte op. Houd er rekening mee dat zo'n offerte erg duur is.
Reputatie 2
Badge +1

@bernard

Je kan een energielabel op laten maken door Tempus, het installatiebedrijf van Eneco.
De kosten zijn afhankelijk van de inhoud van de woning (in m³). De prijs begint bij €184,55. Dit is voor woningen met een inhoud kleiner dan 350 m³.
Voor meer informatie over de prijzen van een energielabel of het aanvragen ervan, kan je terecht op de site van Tempus.
Weet je zo voldoende?
Ik ben al jaren bezig om ons huiszoeking energie zuinig mogelijk te maken, zonder op comfort in te hoeven leveren 
Het energie label van ons huis was in 2008 een D maar intussen ga ik er vanuit dat dit A is geworden 

verbeteringen.
1 al het glas vervangen voor HR ++ glas 
2 nieuwe dakramen met HR++ glas 
3 nieuwe LTV radiatoren met ventilatoren gas verbruik met 300 m3 gedaald
4 een nieuwe modulerende cv ketel
5 nieuwe mechanische ventilatie oude was 40 Watt deze 1,6 Watt bij standaard gebruik
6 nieuwe tochtstrippen
7 home Dominica voor verlichting. Niet onnodig meer de verlichting aan
8 eneco Toon
9 3Kwh aan zonnepanelen 
10 begonnen met alle verlichting te vervangen voor led
     ( alleen de dimmers van kaku zijn nog niet geschikt )

Graag zou ik nog een zonne boiler willen hebben in de toekomst????

Gr kevin
Reputatie 3
Badge +3
@Joep : heeft even geduurd eer ik antwoord kon geven. Yep  ... ik weet voldoende. Dank voor het antwoord
Badge
Ik ben al jaren bezig om ons huiszoeking energie zuinig mogelijk te maken, zonder op comfort in te hoeven leveren 
Het energie label van ons huis was in 2008 een D maar intussen ga ik er vanuit dat dit A is geworden 

verbeteringen.
1 al het glas vervangen voor HR ++ glas 
2 nieuwe dakramen met HR++ glas 
3 nieuwe LTV radiatoren met ventilatoren gas verbruik met 300 m3 gedaald
5 nieuwe mechanische ventilatie oude was 40 Watt deze 1,6 Watt bij standaard gebruik
6 nieuwe tochtstrippen
7 home Dominica voor verlichting. Niet onnodig meer de verlichting aan
8 eneco Toon
9 3Kwh aan zonnepanelen 
10 begonnen met alle verlichting te vervangen voor led
     ( alleen de dimmers van kaku zijn nog niet geschikt )

Graag zou ik nog een zonne boiler willen hebben in de toekomst????

Gr kevin

Kijk dat ziet er goed uit kevin! .. Je bent goed op weg. Als we dan toch over verbouwingen en aanpassingen hebben. 

In Vlaardingen hebben we ook een grote renovatie gedaan van een begin jaren 60 pand. Alles hebben we gestript en weer opgebouwd in het kader van energiebesparing. En als het om energiebesparing gaat? Dan vind je er krankjorm veel informatie over. Het beste is om alles zelf uit te zoeken want je wordt echt niet wijzer van al die lead betaalde adviezen soms. Iedereen raad toch het liefst zijn eigen product aan.

We zijn begonnen met de kozijnen:

Zo hebben we bijvoorbeeld voor het glas geen " HR++ gekozen ", maar HR+++ glas ( 3 laags glas De isolatiewaarde Ug is 0,6 W/m2K.
De zonnefactor (g) is 50% met een zwarte kunststof binnenstrip. Om condens vorming te voorkomen, normaal gesproken zie je een alluminium strip tussen je glas zitten. Het kan dan wel eens voorkomen dat rondom die strip condens vormt ( kleine druppeltjes ) met een kunststof strip heb je daar geen last meer van en het verhoogd je isolatie waarde.

Stuc/gipsplaten:

De muren hebben we een ventilerende stuc laag gegeven ( active air ) " ( product die de meest schadelijke en grootste groep van vluchtige organische stoffen (VOS) in de binnenlucht, de aldehyden, opneemt en neutraliseert. Deze stoffen komen uit gebruikte materialen en meubilair, textiel, onderhoudsproducten.  ;) Dit product ben ik trouwens tegen gekomen tijdens mijn zoektocht of er toch niet meer uit de stuc te halen was dan alleen de traditionele stuclaag die eigenlijk geen functie heeft. En jawel daar was active air stuc. Helemaal geweldig toch ? Dat dacht ik tenminste. Je betaalt er trouwens wel 5 euro per zak meer voor dan bijvoorbeeld roodband.

De gipsplaten ( plafond ) komen ook van de deze fabrikant.  We hebben gekozen voor 15mm dikke platen wat uiteindelijk wel erg zwaar was trouwens ( te zwaar: 50 kilo  ;) maar een platenlift ( 100 euro )  heeft een hoop goed gemaakt. Ook in deze platen zit active air. Mijn keuze voor 15mm heb ik genomen puur om akoestisch redenen en een hogere isolatiewaarde. In praktijk valt het akoestisch gedeelte best tegen ondanks dat de plafonds en nog vol zijn gestopt met rockwoll ( 10 centimeter dik ). Of ik moet gewoon minder zeiken, dat kan ook.

Muren, vloer en spouw:

Na de muren zijn we voor spouwmuur isolatie gegaan ( minerale wol voor de vochtregulering. ) en vloerisolatie ( op basis van pur. ) De meeste kennen dit soort producten wel van de standaard gesprekjes die je krijgt met verkopers die graag willen dat je gaat isoleren. 

Het enige wat ik nog wil doen dat is de buitengevel aan de buitenkant isoleren en de muren laten behandelen en voorzien van nieuwe voegen, maar dat gaat helaas nogal in de papieren lopen.

Verwarming en radiatoren:

Alle radiatoren in dit huis zijn voorzien van JAGA DBE ( convectorputten en strada ventilatoren ) ventilatoren allemaal LOW H20. Het is opzicht wel een geweldig product maar het is nog wel uit pluizen welk cv stand nou het meest optimaal werkt, want dat is en blijft een gevoelsmatige instelling. Je wilt zo zuinig mogelijk om gaan met je gas, maar daar hoef je natuurlijk niet voor in de kou te zitten. Althans dat vind ik. 

Het cv hok ? Daar hebben we een nefit topline toestel neergezet met een solarline zonneboiler. In praktijk is het nog even zien hoeveel besparing dit nou echt geeft, want daar heb ik nog geen echt overzicht over. Het systeem zelf is trouwens een behoorlijke klus geweest om aan te sluiten. Er kan maximaal 110 liter water worden op gewarmt door de zon. Het lijkt op een quooker, maar dan voor je tap en douch water. ;-)

Dak, zonnepanelen, boiler:

Als we dan toch naar het dak gaan: Daar heb ik gekozen voor: resitrix e SK ( http://www.resitrix.be/BENL/site/keywords-detail.aspx?vPK=7&k=&page=0 ) met een levensduur van 50 jaar hoef ik daar voorlopig niet meer naar om te kijken, en dat was eigenlijk ook wel een eis omdat het dak volstaat met 14 zonnepanelen en 2 boiler panelen. ( totaal vermogen van een kleine 3000 kwh p/j ) In praktijk haalt het systeem rond de 2700 kwh zover ik nu kan zien. Er zaten wel wat happer weekjes tussen trouwens stekkertjes die niet goed vast zaten en ga zo maar door, wellicht geeft 2013 een hogere opbrengst.

Het dak hebben trouwens krap volgebouwd als je na gaat dat dat er dak ligt van 40m2 en daarop:

- 14 zonnepanelen liggen
-  2 zonneboiler panelen
-  en 5 ventilerende lichtkoepels ( velux trouwens ) in zijn weggewerkt. De Koepels kan je met een afstandbedieding op en dicht doen een echte aanrader trouwens als je de mogelijkheid hebt om de koepels in te bouwen. 

Het dak zelf is 8 centimter geisoleerd met poly nog wat ( ik ben de naam vergeten. ) en tussen het dak en het plafond in zit nog ruim 10 centimeter rockwoll.

Een behoorlijke puzzel, maar uiteindelijk paste het maar net. Niet helemaal optimaal, maar het werkt. Als ik het overnieuw had mogen doen dan zou ik het anders aanpakken met een beter indeling.

Meterkast en stroom, netwerk:

We hebben het hele huis in 20 groepen verdeeld, waarom ? Omdat het kan ,en gewoon goed werkt. We hebben de  20 groepen verspreid over 2 groepenkasten. Geen paniek. Alles is conform de regelgeving gemonteerd. 

De kookplaat neemt bijvoorbeeld al 3/4 groepen in beslag dus dat tikt wel lekker aan. Ik vond het zelf ook veel fijner werken als je bepaalde groepen gewoon kan uitzetten ( per kamer ) voor onderhoud zonder je dat een groot gedeelte van je huis zonder stroom zit.

Het hele huis is voorzien van cat 7 kabels. Je hebt dan een vast netwerk voor toekomstig gebruik, handig als je wifi niet goed werkt.

Verlichting, water:

De verlichting in het huis is voorzien van led verlichting. Niet standaard verlichting maar we hebben gekozen voor een living ambiance opstelling. Je kan overal en kleurtje kiezen, wel zo leuk als je meer keuze hebt dan normaal. De gangen zijn voorzien van Led spotjes ( warmlicht ) de kamers ook trouwens.

Kalk:

Het water wordt trouwens kalk vrij gemaakt door een speciaal apparaat die na de watermeter wordt aangesloten op je bestaande water netwerk. Het voordeel ( dat beweren ze ) Is dat je met kalkvrij water minder energie verbruikt. Althans dat beweren een aantal studie's als het gaat over kalk. Ik geloof dat item zelf ook wel eigenlijk.

Je wasmachine hoeft minder hard te werken en je hebt geen ontkalking nodig voor je apparaten en minder zeep tijdens het douchen. Ik kan nog geen duidelijk antwoord geven wat mijn ervaring is, maar 1 ding kan ik wel bevestigen. Het doucht wel een stuk beter, geen trekking van huid meer in iedergeval.

Keuken, apparatuur, kranen:

Alle apparaten in deze woning zijn minimaal voorzien van een A+ of A++ labels. De (douche,bad )kranen hebben een speciale eco stand dus je vebruikt niet teveel en niet te weinig. De wc's hebben een kleine spoelbak van ongeveer 6 liter per grote spoelbeurt. Een kleine spoelbeurt vraagt ongeveer 1 a 2 liter.

Goed. Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit is alvast een greep van besparende maatregelen waar wij de afgelopen 2 jaar mee bezig zijn geweest. Ik heb trouwens niet voor een wtw unit gekozen. Niet omdat het slecht is, maar gewoon. Het paste gewoon niet bij mij, dus ik heb voor natuurlijke ventilatie gekozen zodat het pand zich zelf kan luchten ( wel weers afhankelijk ) Maar je kan het systeem ook zo weer dichtzetten.

Ventilatie: 

Ik heb trouwens ook niet gekozen voor ventilatieroosters ( verspilt teveel warmte ) maar ik heb gekozen om het pand 1x per dag te luchten. De ramen hebben trouwens een speciale ventilatie stand indien je echt wilt blijven ventileren. Het werkt goed als je het een beetje bijhoudt. Als je te laks daarmee om gaat dan adviseer ik je wel om gewoon roosters te nemen, maar in praktijk knalt iedereen toch de roosters dicht.

De badkamer en toilet hokken hebben hun eigen ventilator 1 met bewegingsmelder en 1 met een vochtmeter.

alles bij elkaar zijn we van een energielabel G naar a++ label gesprongen. 
Reputatie 3
Badge
Wat ben je dan in totaal kwijt geweest aan kosten? Heb je in die kosten nog veel zelf gedaan? Ik denk dat iemand die het moet laten doen erg veel geld kwijt is.

Gr kevin

Hoi Kevin,

Had je niet beter in een HR-ketel kunnen investeren of is dat een tikfoutje van je??
Badge
Wauw Michael, bedankt dat je dit op het forum wilde delen. Het klinkt als een hoop (uitzoek)werk. Ik ben net als Jeroen wel een beetje benieuwd naar de kosten maar wellicht is dat een beetje te privé.
Als er nog meer mensen zijn met deze ervaringen, laat het weten via een reactie.
@ ton

Dit is uiteraard een HR ketel ! Vailiant ecotec plus! Het nieuwste van het nieuwste ;-)
gr kevin
@Kevin

Een tikfout dus. Ik vermoedde het al. 
Maar ik wilde het zeker weten. Bedankt voor de aanvulling!

@Michael

Bedankt voor je ZEER uitgebreide opsomming van energie-besparende aanpassingen!!
Badge
Dank jullie wel! Ik denk dat iedereen schrikt van de totale prijs uiteindelijk dus dat bespaar ik jullie. Als je ooit de mogelijkheid krijgt tot het kopen van een goedkoop pand dan raad ik het iedereen aan om aan de slag te gaan met dit soort besparende maatregelen.

Ik heb trouwens aardig wat van mijn lijstje moeten schrappen hoor.. met veel pijn in het hart trouwens want als je er eenmaal aan begint dan sla je er ook een klein beetje in door. ;-) 
Reputatie 3
Badge
Ik stuur je even een PB. 😉

Een hele simpele indicatie (en geheel gratis) is het invullen van gegevens via de website Woningdossier.

http://www.woningdossier.nl/

Ik weet niet is dit iets voor je kan betekenen? Je hebt wel een account nodig op die website.
Voor te ventileren had een wtw installatie wel efficiënt geweest, je zegt dat het gips de slechte stoffen uit de lucht haalt?

maar volgens mij is 1 keer per 24 uur ventileren niet heel erg gezond voor je, heb je al een CO2 meting in je woning verricht ? En hoe zuig je af met douchen, dit kwa luchtvochtigheid?

ps , wel petje af voor je project zeg

Reageer