Verklaring voor verbruik | Eneco Community

Verklaring voor verbruik

goedenavond,

Mijn vraag is::: Hoe kan het toch dat ik zoveel meer stroom verbruik dan andere bezoners in mijn omgeving.
Punt 1, Ik woon samen met mijn zoon  we werken allebei de hele dag dus er gebeurt dan niet veel bijzonders met het stroomverbruik volgens mij niet meer als de normale dingen die energie verbruiken zoals koelkast vrij nieuw,  vriezertje enz. wassen, drogen doe ik in het daltarief dus snachts.
Als ik bij het grafiek kijk bij mijn verbruik is dat al wel gedaald sinds een aantal jaren omdat we er toen met 5 mensen woonden.
Mijn verbruik is op dit moment eens zoveel als de buurtbewoners die de hele dag thuis zijn. die dus waarschijnlijk overdag toch meer energie verbruiken lijkt mij?
Ik heb al eens gebeld met eneco maar kreeg toen zulke vreemde vragen en antwoorden dat ik ermee gestopt ben

Dit was het tot dusver.
Alvast bedankt voor de eventuele mogelijke suggesties

Met vriendelijke groet
Wil

23 Reacties

Reputatie 3
Badge
wgvankrimpen@online.nl wrote:

goedenavond,

Mijn vraag is::: Hoe kan het toch dat ik zoveel meer stroom verbruik dan andere bezoners in mijn omgeving.
Punt 1, Ik woon samen met mijn zoon  we werken allebei de hele dag dus er gebeurt dan niet veel bijzonders met het stroomverbruik volgens mij niet meer als de normale dingen die energie verbruiken zoals koelkast vrij nieuw,  vriezertje enz. wassen, drogen doe ik in het daltarief dus snachts.
Als ik bij het grafiek kijk bij mijn verbruik is dat al wel gedaald sinds een aantal jaren omdat we er toen met 5 mensen woonden.
Mijn verbruik is op dit moment eens zoveel als de buurtbewoners die de hele dag thuis zijn. die dus waarschijnlijk overdag toch meer energie verbruiken lijkt mij?
Ik heb al eens gebeld met eneco maar kreeg toen zulke vreemde vragen en antwoorden dat ik ermee gestopt ben

Dit was het tot dusver.
Alvast bedankt voor de eventuele mogelijke suggesties

Met vriendelijke groet
Wil

Hallo, welkom op dit forum. voor de spamberichten is het beter een PB bericht te sturen naar de moderators aangezien je emailadres goed zichbaar is. verder is dit een topic om je voor te stellen en zal je bericht waarschijnlijk verplaatst worden door een moderator.

stuur de moderator even een pb met je gewenste gebruikersnaam. emailadressen kunnen door spamrobots gelezen worden en daar kan je last mee krijgen.

mbt je vraag:

wat heb je zelf gedaan. heb je een apparaat gebruikt om te kijken wat elk apparaat aan stroom trekt? hoeveel meer betaal je dan in de buurd? Wonen er veel oudjes in de buurt (die gebruiken namelijk minder dan een gezin met veel technische snufjes. kan je ons iets meer vertellen.

@moderator, verplaats mijn bericht dan ook meteen even mee. dank u
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Wil,

Leuk dat ook jij de weg naar ons forum hebt gevonden. Zoals Jeroen al aangeeft, is je e-mailadres op dit moment je gebruikersnaam. Als je mij een privébericht stuurt met de gewenste gebruikersnaam, pas ik dit voor je aan. Daarnaast heb ik je vraag verplaatst naar een nieuw topic. Op deze manier houden we het forum overzichtelijk. Je had je vraag namelijk gesteld in het topic waarin je je kunt voorstellen. Als je wilt, kun je jezelf alsnog voorstellen in dat topic ;)

Ik lees in je reactie dat je al telefonisch contact met ons hebt gehad over je verbruik en dat we vreemde vragen hebben gesteld. Het is mij niet duidelijk welke vragen we je hebben gesteld. Ik vind het wel jammer te lezen dat dit telefoongesprek niet voor meer duidelijkheid heeft gezorgd. Om inzage te krijgen in je verbruik, heb ik de verbruiken van de afgelopen jaren erbij gepakt. Ik zie dat je elektriciteitsverbruik ieder jaar ongeveer hetzelfde is. Ik ben met je eens dat het elektriciteitsverbruik van ongeveer 6500 kWh per jaar, aan de hoge kant ligt. Vooral omdat je aangeeft dat je overdag niet thuis bent.

Energieverbruik is afhankelijk van verschillende factoren. Om een duidelijk beeld te krijgen van de aanwezige apparatuur, spreken we je graag telefonisch. Mocht er uit onze vragen geen duidelijke oorzaak naar voren komen, bestaat de mogelijkheid om een afspraak te maken met een energieadviseur. Deze kijkt met je mee hoe je het elektriciteitsverbruik omlaag kunt brengen. Ik vraag je hiervoor contact op te nemen met het GroenAdviesTeam via telefoonnummer 0900 - 235 36 32 (lokaal tarief).

Mocht je een eventuele oorzaak hebben achterhaald, hoor ik dat graag van je hier op het forum.

Groet,

Mike
Badge
Is het verbruik vooral 's nachts, of overdag? Dat wijst dan op een continue verbruik of verbruik alleen wanneer je thuis bent. Hoor je de vriezer en koelkast vaak aanslaan? Lekt de vriezer misschien?
Beste Wil,

Wij hadden ook een onevenredig hoog energieverbruik tov.onze medeflatbewoners, nu heb ik een besparing bereikt van 20% tov.vorig jaar:
-droger zo min mogelijk gebruiken, allen in noodgevallen
-zoveel mogelijk LED en spaarlampen gemonteerd
-zo min mogelijk elektrische keukenapparatuur, (sinaasappels kun je ook met de hand persen)magnetron ed.weg
-wassen op lage tempratuur
-vaat voorspoelen dan kan de vaatwasser vaak ook op lage tempratuur
-boiler op 65 graden en niet op 85 graden
-verbruik maandelijks bijhouden op lijstje in meterkast
-oven allen gebruiken als nodig dus niet de hele oven verwarmen op 225 graden voor bv.afbak frikandelbroodjes

Dit alles met het motto dat ik zo min mogelijk wil inleveren op comfort/woongemak maar heus met een beetje opletten lukt het!

Ik wil nog vermelden dat oudere mensen inderdaad vaak een lager verbruik hebben geen computers,wasdrogers,vaatwassers ed.
Ik heb een gelijksoortig probleem. Door de meterstanden dagelijks bij te houden kom ik tot de conclusie dat er een vast verbruik is van circa 10kWh op een dag dat ik niet van verklaren. Het komt overeen met een gebruiker van ongeveer 400W. Ik heb via de registratie van MIJN ENECO gezien dat het verbruik tijdens vakanties ook tussen de 10 en 12 kWh is. Toen was van een aantal verbruikers zoals TV, radio en computer de stekkers uit het contact genomen. De nog aanwezige gebruikers zoals koelkast en vriezer heb ik gemeten en die gebruiken circa 150W als ze samen aanstaan. Telefoons, internet modem gebruiken ongeveer 10W. De centrale verwarming heb ik ook gemeten, als de pomp aanstaat circa 80W. Ik heb alle apparatuur die ik in huis kan vinden wel een keer gecontroleerd. Heeft iemand suggesties waar ik nog kan zoeken en/of hoe ik deze verbruiker kan opsporen.
Reputatie 2
Badge +1
@Jaap

Welkom op het forum.
Omdat het energieverbruik afhankelijk is van verschillende factoren spreken we je graag telefonisch.
Ik heb je vandaag telefonisch geprobeerd te bereiken, maar dat is helaas niet gelukt. Telefonisch kunnen we makkelijker je thuissituatie bespreken en mogelijk tot een verklaring komen.
Ik vraag je om contact op te nemen met het Groen Advies Team van Eneco. Zij zijn te bereiken op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 op het telefoonnummer 0900 – 235 3632 (lokaal tarief).

Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

@Jaap Welkom op het forum. Omdat het energieverbruik afhankelijk is van verschillende factoren spreken we je graag telefonisch. Ik heb je vandaag telefonisch geprobeerd te bereiken, maar dat is helaas niet gelukt. Telefonisch kunnen we makkelijker je thuissituatie bespreken en mogelijk tot een verklaring komen. Ik vraag je om contact op te nemen met het Groen Advies Team van Eneco. Zij zijn te bereiken op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 op het telefoonnummer 0900 – 235 3632 (lokaal tarief). Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

@Joep
Ik heb gisteren met een lid van het Groen Advies Team van Eneco gebeld en het geheel doorgesproken. Zij heeft me niet kunnen helpen, ik heb alles al gedaan wat wat zij voorstelde. Ik denk dat ik alles nog maar een keer opnieuw ga doen. Het nadeel van de slimme meters is dat je niet meer kan zien dat er verbruik is. Met de oude meter draaide de schijf. Ik denk dat ik maar een ouderwetse tussenmeter gaan plaatsen en dan alle verbruikers nog een keer nalopen. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.

Ik denk dat ik alles nog maar een keer opnieuw ga doen. Het nadeel van de slimme meters is dat je niet meer kan zien dat er verbruik is. Met de oude meter draaide de schijf. Ik denk dat ik maar een ouderwetse tussenmeter gaan plaatsen en dan alle verbruikers nog een keer nalopen. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.

Er waren nog gratis Wattchers beschikbaar in de Energiebespaarshop. Ik heb dus wat gekocht en hoop de Wattcher erbij te ontvangen, dan is het niet nodig om weer een tussenmeter te plaatsen en kan ik wel het actuele verbruik aflezen.
Reputatie 3
Badge
maar de watcher zal niet het stroomverbruik van 1 apparaat los kunnen lezen. Jij hebt geen toon toch? dan kan je wel proberen om per apparaat deze uit te schakelen en kijken wat de watcher aangeeft.

maar de watcher zal niet het stroomverbruik van 1 apparaat los kunnen lezen. Jij hebt geen toon toch? dan kan je wel proberen om per apparaat deze uit te schakelen en kijken wat de watcher aangeeft.

Ik heb (nog) geen Toon en ook nog niet aangevraagd omdat ik erover denk zonnepanelen aan te schaffen, maar volgens mij kan ik met Toon ook alleen het totale verbuik meten. Ik verwacht met de Wattcher inderdaad te kunnen zien dat als ik groepen uitschakel waar ik moet zoeken om de verbruiker te vinden. Ik ben alle apparaten die we in huis hebben en die tijdens de vakantieperiode aangesloten zijn geweest nogmaals aan het nalopen wat het verbruik is, maar ik heb de "boosdoener(s)" nog niet gevonden. 
Reputatie 3
Badge
Vervelende situatie. Wat zegt je netbeheerder? Komen die niet is (GRATIS) langs om te kijken of er ergens iets mis gaat? Of ligt het probleem echt bij jou?
Jeroen Ruiter wrote:

Vervelende situatie. Wat zegt je netbeheerder? Komen die niet is (GRATIS) langs om te kijken of er ergens iets mis gaat? Of ligt het probleem echt bij jou?

Ik heb de netbeheerder benaderd omdat ik in eerste instantie dacht dat de "slimme meter" 2 maal te veel aangaf. Maar dan moest de meter worden geijkt en als deze goed was zouden de kosten voor mij zijn. Ik heb daarom eerst de " slimme meter" vergeleken met een wat ouderwertse digitale meter. Beide meters gaven over een periode van twee weken nagenoeg hetzelfde verbruik aan. Dus het ligt niet aan de "slimme meter". Aangezien ik de "digitale meter" direct na de hoofdschakelaar in de groepenkast heb gehad moet het probleem dus bij ons zitten. Ik hoop met de Wattcher te kunnen achterhalen in weke groep en aansluitend door aan en uitschakelen van apparaten te ontdekken waar de "boosdoener" zit.
Badge

@Jaap Welkom op het forum. Omdat het energieverbruik afhankelijk is van verschillende factoren spreken we je graag telefonisch. Ik heb je vandaag telefonisch geprobeerd te bereiken, maar dat is helaas niet gelukt. Telefonisch kunnen we makkelijker je thuissituatie bespreken en mogelijk tot een verklaring komen. Ik vraag je om contact op te nemen met het Groen Advies Team van Eneco. Zij zijn te bereiken op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 op het telefoonnummer 0900 – 235 3632 (lokaal tarief). Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

@Joep
Ik heb gisteren met een lid van het Groen Advies Team van Eneco gebeld en het geheel doorgesproken. Zij heeft me niet kunnen helpen, ik heb alles al gedaan wat wat zij voorstelde. Ik denk dat ik alles nog maar een keer opnieuw ga doen. Het nadeel van de slimme meters is dat je niet meer kan zien dat er verbruik is. Met de oude meter draaide de schijf. Ik denk dat ik maar een ouderwetse tussenmeter gaan plaatsen en dan alle verbruikers nog een keer nalopen. Ik hou me aanbevolen voor suggesties.

Je hebt niet toevallig vloerverwarming?
Ik ben er achter gekomen dat de pomp van de vloerwarming
dag en nacht door draait, met een pompschakelaar er tussen
is dit nu verholpen, hij gaat nu alleen nog maar aan als het nodig is.
Curl wrote:

Je hebt niet toevallig vloerverwarming?
Ik ben er achter gekomen dat de pomp van de vloerwarming
dag en nacht door draait, met een pompschakelaar er tussen
is dit nu verholpen, hij gaat nu alleen nog maar aan als het nodig is.

@Curl,
Bedankt voor je suggestie. We hebben inderdaad vloerverwarming en een pomp met pompschakelaar. Als de pomp draait is dit tussen de 40 en 80W, afhankelijk van de stand van de keuzeschakelaar op de pomp. Ik heb hier zo'n wcd energie monitor tussen gehad en tijdens de afgelopen periode heeft de pomp nauwelijks gedraaid. Dus in ons geval is dit niet de "boosdoener".
Reputatie 2
Badge
Even een hale andere:

Kan het niet zijn de je buren stiekem jouw troom aftappen?? Je gebruik is volgens mij echt heel hoog (zeker 2x hoger dan gemiddeld).
Wat bij ons in elk geval enorm heeft gescheeld in de stroomkosten is de wasdroger. Sinds we die niet meer gebruiken is ons gebruik drastisch verlaagd.

Even een hale andere: Kan het niet zijn de je buren stiekem jouw troom aftappen?? Je gebruik is volgens mij echt heel hoog (zeker 2x hoger dan gemiddeld). Wat bij ons in elk geval enorm heeft gescheeld in de stroomkosten is de wasdroger. Sinds we die niet meer gebruiken is ons gebruik drastisch verlaagd.

Bedankt voor je reactie en sugestie.

Helaas ben ik er na één weekend gebruik van de wattcher achter gekomen dat het verbruik toch echt bij ons ligt. Maar nu wel al meer inzicht gekregen waar de verbruikers zitten. Als ik meer duidelijkheid heb, zal ik mijn bevindingen hier delen.
Jaap wrote:

Bedankt voor je reactie en sugestie.

Helaas ben ik er na één weekend gebruik van de wattcher achter gekomen dat het verbruik toch echt bij ons ligt. Maar nu wel al meer inzicht gekregen waar de verbruikers zitten. Als ik meer duidelijkheid heb, zal ik mijn bevindingen hier delen.

En Jaap? Ben je er achter gekomen?
Reputatie 3
Badge
Als je een boiler hebt die heel oud is, kan dit erg veel geld gaan kosten. Dat ik heb geleerd vanuit mijn oude woning.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Jaap,

Mogelijk is de suggestie al gedaan maar probeer elke groep eens uit te zetten om te kijken waar het meeste stroomverbruik zit.
Op die manier is het gerichter zoeken.
Is het een groep met een vrieskist of boiler 120 ltr.
Grote stroomverbruikers allemaal opschrijven en een voor een uitzetten.
Pompen,plasma scherm verzin het maar, je moet met de wattcher af en toe een piek zien of permanent een hoog verbruik zien.
Ik verbruik `s nachts als alles uit staat een minimaal verbruik van 40 watt met natuurlijk af en toe een piek als bijvoorbeeld de keukenboiler even aanslaat.
Maar als ik overdag de wasmachine, magnetron,pc en tv aan heb kom ik aan 6000 Watt.

Even goed zoeken Jaap....

Met energieke groet,

Stansat

Jaap wrote:

Bedankt voor je reactie en sugestie. Helaas ben ik er na één weekend gebruik van de wattcher achter gekomen dat het verbruik toch echt bij ons ligt. Maar nu wel al meer inzicht gekregen waar de verbruikers zitten. Als ik meer duidelijkheid heb, zal ik mijn bevindingen hier delen.

En Jaap? Ben je er achter gekomen?

Door in en uitschakelen van groepen en apparaten ben ik er achter gekomen dat het verbruik toch te verklaren is door standby van internet/telefoonapparatuur, CV en de vriezers en koelkast. De koeklast en vriezer waren 30jr oud en hebben we nu vervangen door nieuwe met A++ label. We zitten nu op een gemiddeld continu verbruik van ongeveer 125W per uur We moeten nog ervaren tot welke waarde we het dagverbruik van 10kWh tijdens de verkantieperiode hebben teruggebacht. Nu gebruiken door de weeks zo'n 9kWh (we gebruiken dan de oven, waterkoker, stofzuiger). Daarnaast hebben we nog een paar grootverbruikers wasmachine, droger die we voornamelijk in het weekend gebruiken en dan is er zo'n extra verbruik van 9kWh.
Een andere eye opener is het verrbuik van de computer. Deze uitdoen of in de slaapstand zetten als hij even niet wordt gebruikt scheelt ook veel. Het verbruik van de computer is ook ongeveer 300W en als deze een dag aanstaat is dat zomaar een 7kWh.
Reputatie 3
Badge
300 watt voor een computer, dit haal ik hier niet hoor. 😉 althans, laptop.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Jaap,

Ik heb een pc met 23" scherm en verbruik 70 Watt per uur.
Hij staat van 9 tot 22 uur aan is 770 Watt dus ongeveer 20 cent per dag.
Moet kunnen vind ik.

Je maakt een rekenfout met jouw verbruik van je computer 11x 300Watt is 3.3 Kwh en geen 7 kWh of hij moet 24 uur aan staan!

Wel goed dat je het verbruik nu wat heb kunnen verminderen met aanschaf zuinige A++ vriezer en koelkast.

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge
@topicstarter, heb jij inmiddels al wat antwoorden gekregen waar je iets mee kunt?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen