Verdeling warmteverbruik over het jaar | Eneco Community

Verdeling warmteverbruik over het jaar

• 9 december 2013
  • 12 reacties
  • 5309 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 15 reacties
Door een veel hoger dan verwachtte energierekening ben ik in ons energieverbruik gedoken.

Eerst dacht ik dat het hoge gebruik te maken had met een technisch defect, maar alhoewel ik nog bezig ben met bepaalde zaken aan het doormeten, lijkt het toch echt te maken te hebben met ons eigen verbruik.

Om ons verbruik terug te brengen naar en acceptabel niveau moest ik natuurlijk wel weten wat een "normaal niveau" is.

Het bleek lastiger dan verwacht om op internet goed bruikbare vergelijkingsinformatie te vinden. De gevonden informatie en mijn ananlyse daarvan publiceer ik op dit forum met twee redenen
  • het kan ook bruikbaar zijn voor anderen
  • graag reactie als ik verkeerde conclusies trek of er betere inzichten zijn.

Onze situatie
  • stadsverwarming Utrecht (Leidsche Rijn)
  • radiatoren, geen vloerverwarming
  • tapwater wordt m.b.v warmtewisselaar opgewarmd met heet water van de stadsverwarming
  • verder is niets aangesloten op warm(leiding) water (geen vaatwasmachine) ... warm water wordt dus alleen gebruikt voor verwarming van het huis en voor verwarming leidingwater t.b.v. badkamer / keuken
  • 3 personen/ minimaal drie dagen per week overdag niemand aanwezig)
  • nieuwbouwhuis uit 2000.
Gevonden informatie

Uit de gevonden informatie wordt in ieder geval duidelijk dat het verbruik afhankelijk is van veel factoren. Isolatie huis speelt een grote rol, buitentemperatuur (strenge winter), ben je op vakantie geweest (in de winter) etc. Dat maakt het lastig om je eigen situatie te vergelijken met het gemiddeld verbruik.

Wat het gemiddeld jaarverbruik is, lijkt ook nogal af te hangen van de website die je vindt. Het lijkt ergens tussen de 30GJ en 42GJ te schommelen. Het tarief van 1 GJ is zo'n 25 euro.

Op mijn.eneco.nl staat dat wij 41GJ hebben verbruikt in 2013. Op de afrekening staat dat we 45GJ verbuikt hebben. Beetje vreemd dat daar verschil in zit. Die 45GJ heb ik zelf van de meter opgenomen, dus die klopt wel:)

mijn.eneco.nl geeft ook op dat het gemiddeld verbruik in ons postcodegebied 27GJ is. Of het nou 41GJ of 45GJ is dat wij erdoor stoken, het is in ieder geval een stuk hoger dan gemiddeld. Nu vind ik het best acceptabel dat wij wat hoger zitten, we douchen misschien wat langer enzo, maar meer dan 50% is wel erg veel. 

Aan een jaargemiddelde heb ik naturlijk weinig. Op maandbasis is dat 2,25 GJ ... maar het verbruik zal in de wintermaanden een stuk hoger liggen dan in de zomermaanden.  Omdat de Eneco periode grofweg van november tot oktober loopt, zal het verbruik de eerste maanden hoger liggen dan de laatste maanden. Dat betekent ook dat als je iets wilt doen aan de afrekening 2014, je waarschijnlijk de komende wintermaanden aan de bak moet... als je in mei eens gaat kijken of je energieverbuik kan laten dalen dan ben je erg laat om nog een significante impact te kunen maken.

Kortom, ik ben op zoek gegaan naar het gemiddeld verbruik per maand om ons eigen verbruik komende maanden te kunnen vergelijken. Dat bleek dus lastig te vinden. Het enige waar ik wat gevonden heb is op de deze website:
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MHWC.htm

Het is me niet helemaal duidelijk wat de waarde is van de informatie op deze website. Het lijkt van een particulier te zijn die nogal bezig is met energiebesparing... ik lees ergens op de website dat eens in de drie dagen douchen toch echt voldoende is.  Dat vind ik dan weer erg weinig 😛  Maar goed, er staan wel grafieken in van maandelijks energieverbruik en of iemand nu heel zuinig is of niet, ik verwacht wel dat de verdeling van het totale energieverbuik over de maanden een zelfdepatroon zal hebben als normaal vebruik. 

Interpreatie van gevonden gegevens
In onderstaande grafiek is de doorgetrokken zwarte lijn (gj%) het maandelijks gemiddelde van de laatste drie jaar gepubliceerd op bovenstaande website. (waarden staan op rechter-as). b.v. je ziet dat in de maand januari zo'n 22% van de jaarlijkse warmtenergie verstookt wordt. In februari neemt dat af naar 17%.

Om na te gaan of ik dit patroon kon begrijpen heb ik de gemiddelde (buiten) temperatuur erbij gezet (rode bovenste heuvel is maandelijks max gemiddeld en onderste gele heuvel maandelijkse minimum temperatuur - de temperatuur staat op de linker as). De verdeling van warmte verbruik is gespiegeld aan het temperatuurverloop - precies zoal je zou verwachten.

Nu kan het zijn dat de meetwaarden gepubliceerd op de website afwijkend zijn van wat normaal is. Daarom heb ik het warmte verbruik nog op een andere manier benaderd. Ten eerste heb ik aangenomen dat het warmwater verbruik (tapwater) maandelijks gelijk blijft, ik ga niet meer afwassen in de winter, of significant meer douchen. Omdat het warmtverbruik voor verwarming van water ergens tegen de 25% ligt, heb ik aangenomen dat je maandelijks sowieso 2% van jaarverbruik nodig hebt voor verwarmen van water (25/12).

Verder heb ik aangenomen dat je pas de verwarming in huis gebruikt als overdag de buitentemperatuur onder de 13 graden komt. Dat leidt er toe om aan te nemen dat alleen in de maanden nov-mrt de huisverwarming gebruikt wordt. 25% van het jaarverbruik wordt voor tapwater gebruikt, dus 75% voor huisverwarming... dat is voor de maanden nov-mrt dus 15% per maand. In de maand december verwacht ik (in onze gezinssituatie) een hoger verbruik vanwege kerstperiode en in januari vanwege extra kou.   Dus heb ik die 15% in de maanden dec/jan op 20% gezet en in de maanden nov/feb/mrt wat lager.

De zo gevonden verdeling van warmteverbruik lijkt erg sterk op de verdeling op bovenstaande website (stippellijn in onderstaande grafiek)

(fig 1)

Om tenslotte ons eigen energieverbuik te monitoren heb ik de gegevens ook cummulatief in een grafiek uitgezet. (zie onder) De grijze rechte lijn zou het geval zijn als het warmteverbuik gelijk over de maanden verdeeld zou zijn. (niet realistisch) De zwarte lijn is de verdeling zoals gevonden ob bovenstaande website en de stippellijn is de verdeling zoals ik die bedacht had. Het verschil is dat ik verwarming in het voorjaar nog wat langer door laat lopen.

Deze grafiek laat mooi zien dat - als de cijfers kloppen - je in april al zo'n 80% van je warmte hebt verstookt. Restant van het jaar (tot november) verstook je de overige 20% voornamelijk aan verhitten van tapwater.

(fig 2)

Ik neem nu nog dagelijks de meterstand op. In onderstaande grafiek is mooi te zien dat ik dat de laatse twee weken van november (tussen doorgeven meterstand aan Eneco en 29 november - toen afrekening binnenkwam- ik nog niet bezig was met energieverbruik. Ik probeer nu eerst terug te komen naar gemiddelde lijn, en dan daarop te blijven.

Af en toe is het nu wel nog net te fris in huis...  ik hoop op een korte warme winter :)

(fig 3:  zie bijlage)

Ik ben erg benieuwd naar inzichten die bovenstaande conclusies verbeteren!

12 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo bruno,

Ik heb je bericht zojuist gelezen. Ik begrijp uit je reactie, dat de hoogte van je warmteverbruik aanleiding is geweest het één en ander te onderzoeken. Ik geef je graag een reactie.

Je geeft aan dat het verbruik op Mijn Eneco afwijkt van het verbruik op de jaarnota. Graag leg ik je uit dat we altijd 2 verbruiken communiceren. Op de jaarnota berekenen we het exacte verbruik. Dit exacte verbruik, rekenen we ook om naar een heel jaar van 365 dagen, met gemiddelde temperaturen. Ieder jaar kent namelijk meer of minder koude en warmte dagen dan het andere jaar. Door deze omrekening, maken we een goede vergelijking met de eerdere verbruiken. Jouw werkelijke warmteverbruik op de afgelopen jaarnota ligt op 45 GJ. Omgerekend is dit 40.56 GJ. De periode hiervoor heb je omgerekend 32.08 GJ en 29 GJ verbruikt. We zien dus een stijging in van je warmteverbruik in de afgelopen jaren.

Ik lees dat je de vergelijking hebt gemaakt met de andere afnemers in jouw postcodegebied. Wanneer er in jouw postcodegebied ook een kleiner soort woningen staan, bijvoorbeeld appartementen, kan het zijn dat het gemiddelde wat omlaag word gebracht. Hierdoor lijkt het of je dus een verbruik van 50% hoger geniet.

Ik wens je veel succes toe bij het in kaart brengen van je waterverbruik en omlaag brengen hiervan. Mocht je nog vragen hebben of hulp nodig hebben, laat het me gerust weten.

Groet,
Mike
Hallo Mike,

Dank voor je reactie.  Ik bergijp dat mijn verbruik dat op de de website staat het genormaliseerde verbuik is.  Dan is dat i.i.g. opgehelderd :)

Ik heb eigenlijk nog twee vragen

1) op mijn.eneco.nl staat "[...] uw eigen energieverbruik vergeleken met het gemiddelde verbruik van klanten met dezelfde postcode."  Is "dezelfde posctode" dan de totale postcode, dus cijfers en letters (1234 AB) of alleen het cijferdeel (1234)?   Interessant om te weten omdat in het in mijn geval in het eerste geval gaat om exact dezelfde huizen. (Zouden dus, m.u.v. gezinssamenstelling goed te vergelijken zijn)

2) Heeft Eneco de verdeling van het warmtegebruik over het jaar publiekelijk beschikbaar?  Dit zou mij in ieder geval beter in staat te stellen om actief op energoieverbuik te monitoren en te sturen.

Alvast bedankt voor je reactie
Bruno
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Bruno,

De vergelijking met de postcode, betreft de postcode met cijfers én letters. Als dit dezelfde soort woningen zijn, is dit een reële vergelijking. Zoals je zelf aangeeft, is de gezinssituatie natuurlijk ook van belang.

Nee, we hebben geen verdeling van het warmteverbruik. Dit verschilt per huishouden en is ook afhankelijk van het aantal koude dagen en de periode hiervan.

Heb ik je vragen hiermee beantwoord?

Groet,
Mike
Hallo Mike,

Ja - vragen zijn hiermee beantwoord. 

Ik verbaas me wel over het antwoord op de tweede vraag. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Eneco geen inzicht heeft in de gemiddelde verdeling van het warmteverbruik over het jaar... dat zou betekenen dat Eneco geen idee heeft welke capaciteit maandelijks gevraagd wordt...  dat kan ik me nauwelijks voorstellen :)

Wel geloof ik dat blijkbaar de keus gemaakt is dit niet te publiceren op de website. 

Je schrijft dat de verdeling verschilt per huishouden. Dat is wel zo, maar ik kan me zo maar voorstellen dat de distributie van verbuik over het jaar juist beter vergelijkbaar is tussen de huishoudens dan het geniddelde totale verbruik.   Juist het aantal koude dagen zal minder invloed hebben op de verdeling:  als de strengste wintermaanden (dec/jan/feb) procentueel een groot deel van totaal warmte verbruik voor hun rekening nemen (zeg 56%), dan zal ook bij een strengere winter waarin alle wintermaanden relatief kouder zijn, dit percentage minder significant wijzigen. Het totaal verbruik zal dan waarschijnlijk wel sterk stijgen.

Maar goed, Eneco kiest er helaas voor om relatief weinig van dit soort statistieken te publiceren op de website.

In ieder geval bedankt voor je reacties - beetje bij beetje krijg ik steeds beter zicht en grip op energieverbruik.  :D

Hier is mijn verbruik gas verdeelt over het afgelopen jaar:
Mijn doelstelling is 750 m3; ik zit er overafgekopen 30 dagen 16% boven.

http://i44.tinypic.com/2f05c8x.jpg
En hier is het jaarresultaat voor de electra:
Daar zit ik 10% onder mijn doelstelling 3600 kWh

http://i44.tinypic.com/w1w4jk.jpg
Hallo Brandje,

dank voor de info. Het is aardig in lijn met de informatie die ik tot nu toe heb. In onderstaande afbeelding zie je:

- groene golf : gemiddelde dag temperatuur (gebaseerd op 10 aar gegevens KNMI)
- blauwe verdeling:  cummulatief warmteverbruik gebasserd op gemiddelde dagtemperatuur
- zwarte verdeling: o.b.v. gegevens elders gevonden 
- stippellijn: o.b.v. jouw 2013 gegevens.

Je ziet dat het allemaal erg in lijn ligt met elkaar. de verdeling o.b.v. temperatuur gaat natuurlijk maar deels op.. op een
gegeven wordt he gewoon koud en verwarm je je huis.. omgekeerde in de zomer. Dit zie je ook mooi terug in de zwarte en
jouw stippellijn verdeling...  ergens in april (afhankelijk of het een koud of warm jaar is) , is het warm genoeg en gaat de
verwarming uit.

het verbaast me trouwens dat jij afgelopen maand 16% boven je target zit... het is relatief erg warm geweest.. ik zou verwachten
dat je er daarom onder zou zitten.

De rode lijn is onze situatie...   tot eind november lette we nergens op...  en toen ben ik begonnen... goed te zien!

uiteraard zijn de waarden allemaal erg afhankelijk van koude/warme winter, maar zeker ook of je vaak thuis bent :)

inmiddels weet ik dat ik nog vier maandjes (april) echt op verbruik moet letten.. en dat de rest daarna wel goed komt :) 
Ik denk dat dat komt, omdat ik de doelstelling 750m3 gas aanhoud. En waarom? Omdat Eneco dat ook gebruikt bij haar berekening op Toon.
En aangezien ik overtuigd ben dat de Eneco berekening niet juist is, houd ik de doelstelling toch even aan.
Vandaag werden de duimpjes weer uitgeddeld, bij mij stond het gas op 13% minder; over de periode juli t/m december............
Rara hoe kan dat?
Dus heb ik overdezelfde periode maar even een grafiek getrokken.
Je ziet dus duidelijk dat ik iets meer gas heb verbruikt en NIET 13% minder als Eneco denkt.
Jammer maar zoals ik en bv Stansat al veel langer aantonen, klopt er helaas geen hout van.

http://i42.tinypic.com/2r40qhu.jpg
ik heb ook een jaartje in een appartement gewoond in leidsche rijn met stadsverwarming.  stond vol aan en nog werd het niet warm. en een gigantische rekening terwijl ik sporadisch maar thuis was. Ik vertrouw stadsverwarming niet meer. Ben bij dat ik er weg kon.
Heb je geen gegevens over die periode die je kunt uitwisselen met de ts. 
Daar heeft ie wat aan!
Momenteel woon ik zelf in een appartement in het Terwijde gebied van Leidsche Rijn. Ook ik vraag me af wat een normaal verbruik is. Woon er nu enkele maanden en sinds het kouder is geworden de kachels voor het eerst aangezet. Toen erachter gekomen na wat zoekwerk dat bij twee radiatoren in ieder geval de Thermostatische Radiatorknop stuk was, bij een van de twee (die in de woonkamer) verhielp een nieuwe knop het probleem, nu wordt de kachel goed heet. Maar de woonkamer zelf wordt niet warmer dan 20,5C-21C. Ik laat nu een hele dag stoken om te kijken tot hoe warm hij kan komen.

In de warmte unit kan ik zien hoeveel 'warmte' er gebruikt wordt wanneer al mn kachels vol open staan en de thermostaat op 'aan/verwarmen' staat. Dat is momenteel 0.020m³/h nu weet ik niet of dat een normale waarde is voor een woning met 4 radiatoren, maar voor mn gevoel is dat heel laag.

Met deze waarde zit ik namelijk met mijn berekening op max 0,53GJ per maand als ik 24/7 de verwarming aan heb staan.

Het gaat om een appartement opgeleverd in 2012 (Energielabel A), met een totaal oppervlak van 52m² oppervlak / 177m³ inhoud. Bewoond door 1 persoon, met weekenden meestal 2 personen. Doordeweeks niet thuis tussen 8:00-19:00, dus in principe geen verwarming nodig in die tijden. Het duurt alleen heel lang voor de woonkamer warm wordt bijvoorbeeld. Als ik om 19:00 thuis ben en zet de verwarming aan, dan is het nu 19C zonder verwarming en hij wordt niet veel warmer dan 20,5C na 3,5u verwarmen...

Kan iemand anders kijken in de warmte unit wat het actieve gebruik is wanneer de verwarming aan staat? Bij mij zit dat in 'Loop 1' en dan op het pijltje naar rechts drukken tot hij m³/h laat zien. Als de Thermostaat "uit/dicht" zit is dat getal ook netjes 0.000 m³/h dus weet zeker dat dit puur de verwarming is.

Aanvoertemp is 68C ongeveer, retourtemp is 30C zodra de kachels aanstaan, zodra de kachels uitstaan is de retourtemp maar een paar C lager dan die 68C. Dus weet niet of er binnenshuis nog wat mis gaat.

Overigens blijft 1 radiator nog steeds koud, heb al getest ook zonder radiatorknop erop, bij de radiator in de gang staat deze dan gewoon vol open, maar degene in de slaapkamer blijft koud (verste van de warmte unit). De kraan aan de voet van de radiator staat bij elke radiator vol open, weet ook niet of dat de bedoeling is... Maar was al zo van de vorige bewoner.

Reageer