vraag

Van gas los

Ik heb een 15 jarige ketel op gas, maar ik wil graag wat groener worden want het klimaat baart mij nu echt zorgen.
Het laatste IPCC rapport laat zien dat de opwarming van de aarde boven 2 graden gaat uitkomen als we niet enkele tandjes bijzetten, wat leidt tot een ongekende kettingreactie, enorme zeespiegelstijging, uitsterven van alle koraalriffen, tornado's, extreme droogte en elders extreme overstromingen etc.
Ik wil dus van het gas af! Alleen is de techniek kennelijk nog niet zo ver, er wordt door Feenstra en anderen alleen een andere ketel op gas geadviseerd.
Ik wil best investeren in zonnepanelen en heb mijn huis totaal geïsoleerd op de vloer na (omdat de kruipruimte maar 60 cm hoog is).
Heb gehoord over warmtepomp maar geen idee of dat beter is. Ik ben totaal geen techneut helaas...
Ik zal het wel voor de winter in orde moeten krijgen.
Waar kan ik een goed totaal advies krijgen? Waar halen ze mij daarmee niet het vel over de oren?

Groetjes van Hetty

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Goedemiddag @Hetty B.,

Welkom op de onze Community.

Een pittig bericht van het IPCC, duidelijke taal!
Leuk om te zien dat jou dit ook wat doet en dat zien we gelukkig meer en meer.

Om van gas los te komen moet je willen investeren in alternatieven en daar ben je al druk mee bezig geweest lees ik.

De WarmteWinner is een stap in de juiste richting.
Je leest hier meer over op onze site.

Eneco is zelf ook druk met innovaties en initiatieven die er voor gaan zorgen dat we ook zonder gas kunnen.
In veel gevallen gebeurt dit samen met de gemeente of burger initiatieven.

Neem ook even een kijkje op de volgende website, waar je hier meer over te weten komt;
https://www.hierverwarmt.nl/

Deel vooral ook jouw ideeën en bevindingen hier op de Community.

Groet, Vincent
Vincent bedankt voor het antwoord, ik heb alles goed bekeken maar ik vind voor mij hier geen oplossing voor mijn gasketel.
Ook niet op Milieucentraal.
Ik heb een houtkachel die ik niet kwijt wil, dan gaat mijn verbruik namelijk omhoog en heb ik tevens meer afval.
Ventilatoren heb ik niet dus waarom zou ik die dan nodig hebben? Ik zet gewoon een raampje open als ik opstarten en na een uurtje is alles gelucht. Ik zet de verwarming pas in de middag aan. Eigenlijk hoop ik op aardwarmte initiatieven in mijn buurt.
Mijn dak ligt niet erg gunstig voor zonnepanelen, en ik zal geen 10 jaar meer hier kunnen wonen dus...
Ik hoop maar dat Eneco de waarschuwingen van IPCC ter harte neemt en gaat investeren in aardwarmte !
Hallo Hetty,

tip,: kijk op de volgende website:

https://www.woonwijzerwinkel.nl

afhankelijk van het bouwjaar van het huis een aantal mogelijke concepten

Verder is het een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Thuis een airco (invertertechniek net als een warmtepomp) geïnstalleerd, heerlijk afgelopen zomer. Deze gebruiken we nu om te verwarmen. In tegenstelling tot vroeger zijn deze nu heel erg zuinig met stroom en qua installatiekosten te overzien....

Succes!
Dat was een erg nuttige links Henkje! Toch blijft het voor mij nog niet te doen om zaken in gang te zetten, want de plannen van mijn gemeente zijn totaal onbekend. Je wilt natuurlijk niet enorme investeringen doen om er dan achter te komen dat de gemeente gaat boren in de wijk...
Of Eneco o.i.d.
Ik duim dus voor dat de ketel nog even blijft leven tot er meer duidelijkheid is gekomen!

Groetjes van Hetty

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen