Valt er nog te besparen op de jaarafrekening | Eneco Community
vraag

Valt er nog te besparen op de jaarafrekening

• 14 december 2014
  • 29 reacties
  • 1763 Bekeken

Het is al vaker voorgekomen, maar wat is jullie voornemens om het energie/gasverbruik ook bij ingaan nieuwe periode naar beneden te krijgen(besparen)

Hier is de besparing van zowel gas als electra al 37% 🙂 periode 09-2014/09-2015
e.a. niet in meegenomen is de korting gastarief 2015

Hoeveel besparing denk je in 2014-2015 te behalen

29 Reacties

Ik ben nieuwsgierig naar je foto's!

Uiteraard! Wordt vervolgd
Ik ben nieuwsgierig naar je foto's!
Als het gaat om 1/1 verbruik is toon uiteraard mijn eerste richtlijn Ton. Toon®️ Zon kom zeker als uitbreiding op mijn Toon.

De opzet was ook om een aparte module erbij te plaatsen maar heb ik laten varen, maar dat ik ga monitoren via externe systemen is zeker en vast 🙂
Hoi Mark,

Leuk! Mooie duurzame investering!
Ik neem aan straks ook Toon®️ Zon?
Dan wordt het een feest om alles op 1 Toon®️ te monitoren.
Maar jou kennende zal je ongetwijfeld meerdere systemen daarvoor gebruiken.
De knoop is doorgehakt. Vandaag de aanschaf gedaan van een zonnesysteem en het is nu wachten op de installatieafspraak

Binnenkort liggen er hier dus zonnepanelen die mijn gehele energieverbruik wegpoetst. Een volgende stap naar onafhankelijkheid
Mooie verbruiken hoor!
Ik ben jaloers.
Isseu over die negatieve waarden heb ik hier op het forum regelmatig voorbij zien komen en is iets waarvan ik hoop dat dat snel opgepakt wordt. Zal zeker een punt zijn waar ik tegenaan ga lopen.

Overigens kreeg ik vannacht de jaarnota gemaild.

Kijk eens naar het stroomverbruik. Precies 50/50 verdeling

Hoi Mark,

Een mooi resultaat zeg!
Vooral je gasverbruik.
Dat wordt straks dus met de stroom niet alleen terugleveren, maar zelfs recht hebben op een terugleververgoeding.

Maar Mark let op, Toon®️ kan dat nu nog niet aan.
Er zou dan een negatief geschatte stroomverbruik naar je Toon®️ gezonden moeten worden.
De server staat dat niet toe.

Overigens staat dit op m'n wensenlijstje richting Quby.
Hoe dit gaat uitpakken is nog onduidelijk!
Exact verbruik heb ik nog niet, maar dit jaar weer een mooie besparing kunnen bewerkstelligen.

Exact 1 jaar in een nieuwe woning, waarbij er uitgegaan is van over een volledig jaar er een besparing van 52.77% op gas is gerealiseerd.

Beter geïsoleerde woning waarbij gezegd moet worden dat er dit jaar tov vorige periode er de gehele dag gas wordt verbruikt.

Op electra is er juist 12% meer verbruikt, maar nog altijd ver onder mijn streefverbruik die ik van te voren had ingeschat.

Er wordt meer elektrische gekookt, staat er nu ook een vaatwasser valt het verbruik nog mee.

Besparingsdoel 2017-18

In het voorjaar staat zonnepanelen in het vooruitzicht, waardoor ik mijn energieverbruik kan wegstrepen. Hierdoor hoop ik als ik het gasverbruik kan handhaven opnieuw een mooi besparing kan opleveren.

Het is nog geen 0 op de meter, maar (hier wordt nog naar gekeken) 🆒

Dit jaar weer een leuke besparing van energie.

753m3 2015 t.o.v. 843 2014
1215kwk 2015 t.o.v. 1423 2014

Deze winter nog ff uitzingen in mijn oude woning en dan vanaf mrt2016 de nieuwe uitdaging tot besparen in mijn nieuwe huis 🙂 op naar de winter van 2016/17
De voorspelling naar 24sept = 1 jaar slimme meters

september 2014/15
Gas 775 m3 (-9%)
Electra 1267 kWh (-11%)

Hierbij is er door het jaar heen langer en vaker gas verstookt dan een jaar eerder, en hoewel het over het algemeen kouder was waren deze koude-periodes wel korter.

Daarnaast gebruik gemaakt van 3x de ketel/thermostaat anders ingeregeld, en de laatste fase van isolatie.

Een volgende fase is dat er gekeken wordt naar zonnepanelen om ook elektra nog eens te verlagen

O jee moet 24 mei zijn. September is dd van de jaarnota🆒
De voorspelling naar 24sept = 1 jaar slimme meters

september 2014/15
Gas 775 m3 (-9%)
Electra 1267 kWh (-11%)

Hierbij is er door het jaar heen langer en vaker gas verstookt dan een jaar eerder, en hoewel het over het algemeen kouder was waren deze koude-periodes wel korter.

Daarnaast gebruik gemaakt van 3x de ketel/thermostaat anders ingeregeld, en de laatste fase van isolatie.

Een volgende fase is dat er gekeken wordt naar zonnepanelen om ook elektra nog eens te verlagen
Op dit moment zit ik op +1% meer verbruik t.o.v. 2013/14 wat betreft gas en -21% minder stroom.

Alles loop zoals ik begin van het stookseizoen had voorspeld, echter zal aan stroomverbruik nog wel e.a. omhooggaan. Zomermaanden en zowaar de ziggo box.

over 24dgn weet ik wat ik op een jaarbasis mijn verbruik is. op die datum heb ik slimme meters toch een mooie ijkpunt voor september
Uhh ja, mijn stroomverbruik is in de afgelopen 2 jaar afgenomen van 1624 naar 1300en dat gaat dit jaar naar rond de 1100kwh

Hier zie je het vergelijk bij mij toz van andere

Reputatie 2
Badge
@mpleizr. Ik gebruik ook sinds kort slimmemeterportal. Eigenlijk alleen om het sluimerverbruik te zien. Voor de rest ziet ie er ook goed uit. Daarnaast gebruik ik dus wel nog Enelogic. De problemen die jij ervaart met in beeld krijgen van de energierekening heb ik gelukkig niet. Energievikings kende ik nog niet. Het lijkt overeen te komen met Enelogic en Slimmemeterportal. Maar dan wel met een echte App. Voor Enelogic kun je een soort app zelf maken via een soort snelkoppeling op je telefoon.

Klopt het trouwens dat jij sluimerverbruik meer dan de helft van je totale verbruik is? Gebruik je normaal dan zo weinig stroom? Mijn sluimerverbruik is ongeveer 30% van mijn totale stroomverbruik. ?Ik gebruik wel meer stroom dan jij.
@mpleizr, Bij mij klopt het rekenigoverzicht nog behoorlijk goed. Het overzicht is per maand. In de wintermaanden gebruik ik natuurlijk meer energie, dus zou ik moeten bijbetalen in vergelijking tot mijn voorschotbedrag bij Eneco. In de zomermaanden zou ik juist veel geld van Eneco moeten krijgen. Enelogic geeft ook aan hoe je er gemiddeld voor staat. En die score komt nog goed overeen met mijn voorschotbedrag van Eneco.

@Stansat. Jij bent ook heel erg goed bezig zeg. Volhouden zou ik zeggen ;-)

Ik heb even in een tabelletje gezet welke grote maatregele ik heb genomen om anders met energie om te gaan. Ik heb ze in de afbeelding toegevoegd.

uitleg bij de afbeelding:
De tegelkachel zorgt voor bijna halvering gasverbruik
De zonnepanelen zorgen ervoor dat we netto geen elektriciteit meer verbruiken, sterker nog, we hebben een overschot van ongeveer 1000 kWh per jaar.

De kosten zijn door de tegelkachel ongeveer 40% verlaagd en door de zonnepanelen nóg eens gehalveerd. In 2010 betaalden we nog € 1753,00 per jaar. Nu nog maar € 478,00 per jaar (Dat is nog maar 27% van de kosten ten opzichte van 2010, een kwart dus).

Van de andere twee energiemaatregelen weten we het effect (nog) niet, omdat ze te recent zijn genomen (cv ketel) of nog moeten worden genomen (vloerverwarming). De toekomst zal uitwijzen of de laatste twee daadwerkelijk tot minder energiegebruik zullen leiden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het noemenswaardig veel zal schelen.

Mooi grafiekje wat aangeeft hoe afzonderlijk het verbruik bij aanpassing tot besparing leidt.

Enerlogic klopte bij mij ook tot sept/okt. na hun gratis upgrade die automatisch stopte waren de gegevens niet meer correct, en heb na een 2e gratis periode deze niet verlengd. hier was mijn voorschot al op dag 1 onvoldoende?

Slimmemeterportaal.nl hanteer ik nu vooral voor sluipverbruik en energiemanageronline is mijn richtlijn betreffende mijn verbruik.

Ook anna en energievikings hanteer ik en die hebben elk zo hun voordelen

plaatje geeft mijn verbruik weer van de afgelopen maand en hun besparing. De besparing vanaf mijn jaarnota is voor gas 12% en electra 15% onder mijn termijnbedragen

Reputatie 2
Badge
@mpleizr, Bij mij klopt het rekenigoverzicht nog behoorlijk goed. Het overzicht is per maand. In de wintermaanden gebruik ik natuurlijk meer energie, dus zou ik moeten bijbetalen in vergelijking tot mijn voorschotbedrag bij Eneco. In de zomermaanden zou ik juist veel geld van Eneco moeten krijgen. Enelogic geeft ook aan hoe je er gemiddeld voor staat. En die score komt nog goed overeen met mijn voorschotbedrag van Eneco.

@Stansat. Jij bent ook heel erg goed bezig zeg. Volhouden zou ik zeggen ;-)

Ik heb even in een tabelletje gezet welke grote maatregele ik heb genomen om anders met energie om te gaan. Ik heb ze in de afbeelding toegevoegd.

uitleg bij de afbeelding:
De tegelkachel zorgt voor bijna halvering gasverbruik
De zonnepanelen zorgen ervoor dat we netto geen elektriciteit meer verbruiken, sterker nog, we hebben een overschot van ongeveer 1000 kWh per jaar.

De kosten zijn door de tegelkachel ongeveer 40% verlaagd en door de zonnepanelen nóg eens gehalveerd. In 2010 betaalden we nog € 1753,00 per jaar. Nu nog maar € 478,00 per jaar (Dat is nog maar 27% van de kosten ten opzichte van 2010, een kwart dus).

Van de andere twee energiemaatregelen weten we het effect (nog) niet, omdat ze te recent zijn genomen (cv ketel) of nog moeten worden genomen (vloerverwarming). De toekomst zal uitwijzen of de laatste twee daadwerkelijk tot minder energiegebruik zullen leiden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het noemenswaardig veel zal schelen.
Reputatie 3
Badge +2
Ziet er goed uit reinoud:
Hier mijn score:

Dat is een mooie score, heb ooit in het begin gebruik gemaakt van enerlogic, maar bij de vernieuwing site/uitbreiding klopt mijn score voor geen meter meer.

Zelf hecht ik meer waarde aan het percentage besparing dan het vergelijk van huishoudens.
Hier maak ik gebruik van diverse portals en vind energiemanager in deze een zeer correcte en goede portal waarbij alles echt 1:1 loopt.

Verder is mijn nr.2 slimmemeterportaal.

Ik heb me, naast Enelogic, ook aangemeld bij Slimmemeterportal. Bij beide kun je je verbruik vergelijken met anderen. Ze zijn allebei gebaseerd op ongeveer dezelfde gegevens. En geven mijns inziens ook niet een heel betrouwbaar beeld. Een belangrijke fout die ze volgens mij allebei maken is dat ze uitgaan van het aantal m2 woning (gebruiksoppervlak). Nu hebben we een redelijk groot huis met 170 m2 gebruiksoppervlak. Alleen verwarmen wij daar ongeveer 90 m2 van. De rest, o.a. slaapkamers en zolder verwarmen we niet. Ik denk dat je dan beter kunt vergelijken met het aantal verwarmde m2, toch?

Zelf vind ik Enelogic over het algemeen fijner werken en mooier overzichten geven (plus maandrapport). Het voordeel van slimmemeterportal is dat ze je sluimerverbruik erbij vermelden. Dat doet Enelogic (nog) niet.

Hoever klopt jou rekeningoverzicht bij enerlogic?. Nadat ze aan het eind 2014 een upgrade hebben uitgevoerd kloppen de berekeningen niet meer. Uitgaande van hun zou ik €56 bij moeten betalen terwijl ik ruim onder mijn streefbedrag zit?. Kijk ik nu bij andere managers kloppen de gegevens vsn enerlogic gewoon weg niet.

Vandaar dat ik deze service niet meer hanteer
Reputatie 2
Badge

Dat is een mooie score, heb ooit in het begin gebruik gemaakt van enerlogic, maar bij de vernieuwing site/uitbreiding klopt mijn score voor geen meter meer.

Zelf hecht ik meer waarde aan het percentage besparing dan het vergelijk van huishoudens.
Hier maak ik gebruik van diverse portals en vind energiemanager in deze een zeer correcte en goede portal waarbij alles echt 1:1 loopt.

Ik heb me, naast Enelogic, ook aangemeld bij Slimmemeterportal. Bij beide kun je je verbruik vergelijken met anderen. Ze zijn allebei gebaseerd op ongeveer dezelfde gegevens. En geven mijns inziens ook niet een heel betrouwbaar beeld. Een belangrijke fout die ze volgens mij allebei maken is dat ze uitgaan van het aantal m2 woning (gebruiksoppervlak). Nu hebben we een redelijk groot huis met 170 m2 gebruiksoppervlak. Alleen verwarmen wij daar ongeveer 90 m2 van. De rest, o.a. slaapkamers en zolder verwarmen we niet. Ik denk dat je dan beter kunt vergelijken met het aantal verwarmde m2, toch?

Zelf vind ik Enelogic over het algemeen fijner werken en mooier overzichten geven (plus maandrapport). Het voordeel van slimmemeterportal is dat ze je sluimerverbruik erbij vermelden. Dat doet Enelogic (nog) niet.
Vandaag mijn energiescore gezien:

Mijn score is supergoed! Deze score is gebaseerd op het profiel van je woning. Je eigen score wordt vergeleken met anderen met overeenkomstig gebouwprofiel.

onderstaande parameters kun je hiervoor invoeren:
-Type gebouw
-Totale gebruiksoppervlakte
-Totale gebruiksinhoud
-Bouwjaar
-Gemiddeld aantal bewoners
-Zonnepanelen
-Maximale vermogen van je terugleverings-installatie
-Verwachte opbrengst teruglever-installatie op jaarbasis

Wat betreft mijn gas- en elektraverbruik zit ik dus behoorlijk goed :8

NB. dit profiel krijg je als je bent aangemeld bij Enelogic.

Als ik nu kijk naar mijn verbruik t.o.v. vorige periode kom ik uit op

Reputatie 2
Badge
Vandaag mijn energiescore gezien:

Mijn score is supergoed! Deze score is gebaseerd op het profiel van je woning. Je eigen score wordt vergeleken met anderen met overeenkomstig gebouwprofiel.

onderstaande parameters kun je hiervoor invoeren:
-Type gebouw
-Totale gebruiksoppervlakte
-Totale gebruiksinhoud
-Bouwjaar
-Gemiddeld aantal bewoners
-Zonnepanelen
-Maximale vermogen van je terugleverings-installatie
-Verwachte opbrengst teruglever-installatie op jaarbasis

Wat betreft mijn gas- en elektraverbruik zit ik dus behoorlijk goed :8

NB. dit profiel krijg je als je bent aangemeld bij Enelogic.
Reputatie 2
Badge
@Dekster, beste Serge,

Mooi dat jullie spouwmuurisolatie krijgen. Dat zou ik ook wel willen, ware het niet dat het bij ons niet kan. Onze spouwmuur is al (matig) geisoleerd bij de bouw in 1980. Na-isoleren is helaas niet mogelijk.
Reputatie 1
Badge
In januari gaan we spouwmuurisolatie krijgen dus ik ga ervan uit dat we toch wel wat zullen gaan besparen in het komende jaar.

Gr

Serge

Reageer