Vaatwasser/wasmachine gebruik bij dubbeltariefmeter | Eneco Community
vraag

Vaatwasser/wasmachine gebruik bij dubbeltariefmeter

• 2 november 2012
  • 9 reacties
  • 4684 Bekeken

Doordat wij een dubbeltariefmeter hebben vraag ik me af of wat voor het gebruik van de vaatwasser doordeweeks uiteindelijk voordeliger is:
a) de vaatwasser overdag tijdens de hoogtariefuren aanzetten, alleen gedurende de periode dat de vaatwasser nodig heeft voor het vaatwasprogramma (maximaal 2 uur)
b) de vaatwasser 's avonds instellen om midden in de nacht te draaien tijdens de laagtariefuren (23:00 uur - 07:00 uur voor onze woning), waardoor de vaatwasser de gehele nacht aanstaat (2 uur dat het vaatwasprogramma draait en 5 uur dat het apparaat aanstaat voor/na het vaatwasprogramma).

Hetzelfde geld voor de wasmachine, waarbij ik ook veel mensen ken die deze de hele nacht aan hebben staan om 's nachts één was te draaien omdat dan het laagtarief voor hen geld. Vraag me al lange tijd af of dit nou werkelijk voordeliger is...

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren!
Groet, Jorinde

9 Reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo Jorinde,

Ik heb iets gehoord over de 40 procent regel. Als je in de nacht 40 % afneemt van je energie zou een dag.nacht tarrief voordeliger zijn. vergeef me als ik dit mis heb. moderator die dit weet?

Uiteindelijk ligt het aan jezelf wat je doet...
Reputatie 4
Badge +1
Halo Jorinde,

Klopt, zoals Jeroen Ruiter aangeeft is het voordeliger wanneer je 40% of meer van je verbruik afneemt op het laagtarief. Wanneer de vaatwasser in jouw geval korter aanstaat overdag dan wanneer je hem in de nacht zou draaien, adviseer ik je hem overdag te draaien. Hoe korter de vaatwasser aanstaat, hoe minder elektriciteit je verbruikt ;)

Groet,
Mike
Hallo Mike,

Aangezien Jorinde toch al een dubbel meter heeft kan ze denk ik beter 's nachts afwassen. Hoe groter het aandeel "nachtstroom" is hoe beter. Het extra stand-by gebruik van de machine weegt toch niet op tegen de verminderde kosten van het afwassen tijdens de laag tarief tijd.

Met vriendelijke groet,
rvn
Reputatie 3
Badge
@rvn,

dan is nog de vraag of het zinvol is.

Als je weinig de vaatwasser gebruik en geen droger hebt bv. dan kan over het jaar gezien die 40% misschien niet eens gehaald worden. Aan de hand van je jaarnota kan je zien of het voordeliger is om over te gaan naar dag/nachtstroom.

Je kunt kiezen voor dubbeltarief en direct je huishouden erop aanpassen maar mogelijk heb je dan fout gekozen.
Hallo Jeroen,

Jorinde zegt: "Doordat wij een dubbeltariefmeter hebben vraag ik me af of wat voor het gebruik van de vaatwasser doordeweeks uiteindelijk voordeliger is:"
Ze heeft dus al een dubbeltarief meter en dus een hoog/laag contract. Ze kan dus het beste het aandeel laag tarief zo groot mogelijk maken en 's nachts afwassen en indien mogeljk de wasmachine ook 's nachts en/of in het weekeinde laten draaien.
Of ze over zou moeten stappen naar enkel tarief (wat ook weer geld kost) moet ze inderdaad uitrekenen aan de hand van haar gebruik.
Maar zolang ze dag/nachtsroom heeft zou ze m.i. het aandeel nachtstroom zo groot mogelijk moeten maken.

Met vr. groet,

rvn
Reputatie 3
Badge
Volgens mij is het overstappen kosteloos. Maar of het voordeliger is kan na elke jaarmote bekeken worden.
Heeft iemand een idee hoeveel je ongeveer bespaardals je alle wassen/vaatwassen in het weekend draait bij laag tarief?

Mijn vaatwasser heeft een ecostand, bespaard dit echt of is dit gewoon een leuk verkooptrucje?

Wij zitten op dit moment ongeveer rond de 45% verbruik in laag tarief.. En wassen meestal door de weeks.. De vaatwasser zet ik altijd 's nachts aan, maar dan wel al vanaf 19:00uur in de timerfunctie.... Begrijp nu dat dat dus eigenlijk ook niet zo handig is.. Nooit over nagedacht! Ik vond het wel makkelijk, dan hoef ik er niet aan te denken als ik mn bed induik...

Alvast bedankt!
Badge
Ik denk .. dat je misschien nog geen 20 euro per jaar bespaard met het laag tarief.. het scheelt maar 2 cent volgens mij met het normaal tarief, geen schokkende besparing dus.   Eco stand bespaart wel iets, maar uiteindelijk ligt de grotere besparing bij het water verbuik van je vaatwasser volgens mij. De eco stand komt mij wel bekend voor trouwens heel toevallig een bosch ?
Reputatie 3
Badge
Wij zaten afgelopen jaar op plusminus 40 procent laagtarrief. dus prima om dat zo te houden, maar wij draaiden nooit snachts de wasmachine dus begrijp niet hoe we aan dei 40 procent kwamen.

Reageer