Toon i.c.m. vloerverwarming en zonnepanelen | Eneco Community
vraag

Toon i.c.m. vloerverwarming en zonnepanelen

• 18 oktober 2019
  • 3 reacties
  • 140 Bekeken

• Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat advies. Ik ben echt een leek wat betreft dit onderwerp. Ik heb voorheen altijd in een appartement gewoond en de buren stookten lekker voor mij :-)

Sinds afgelopen juli ben ik samen met mijn gezin verhuisd naar een nieuwbouw eengezinswoning. Ik ben nu het kouder wordt aan het pielen met het optimaal stoken van mijn woning icm het slimmer maken van de woning.

Mijn situatie:

Eengezinswoning met op de 1ste verdieping 3 slaapkamers en verdieping erboven een zolder.
    Begane grond hebben we vloerverwarming. 1ste verdieping en zolder hebben we radiatoren. Verder hebben we 14 zonnepanelen op het dak

technische gegevens:
    * Vloerverwarming
    * 14 zonnepanelen
    * CV: Intergas Xtreme 36
    * Begane grond: Honeywell Round T87M
    * 1ste verdieping: Round Wireless

Onze CV installatie werkt met 2 verschillende temperatuur trajecten.
    Om nu de temperatuur boven en beneden apart en comfortabel te
    kunnen regelen, is de installatie voorzien van 2 thermostaten en een regelklep onder de CV-ketel.
    De CV-ketel is uitgerust met een speciale temperatuurregeling, die afhankelijk van de vraag van de
    thermostaat boven of beneden, op het juiste temperatuur niveau de warmte verdeelt.

Mijn vragen:

Zoals ik al aangeef is dit de eerste keer dat ik een vloerverwarming heb. Zelf echt stoken heb ik al jaren niet echt gedaan omdat ik in een tussenwoning appartement zat die door de buren voldoende werd warm gehouden.

Nu lees ik op internet verschillende adviezen over de vloerverwarming. Sommige zeggen doen uit en aan. Meesten zeggen echter laat hem in de herfst en winter op bijv 20/21 graden(temperatuur die je zelf comfortabel vindt) en laat hem zo staan.

• Klopt het dat als ik zo min mogelijk wil stoken ik het beste de temperatuur op 1 temperatuur moet laten staan?
  •  Kan ik Toon gebruiken in mijn situatie?
  • Hoe gaat Toon om met de situatie dat de thermostaat boven ook kan vragen? 
  • Hoe zou ik Toon in optimale setting moeten instellen voor vloerverwarming?

Het is misschien niet echt een samenhangend verhaal maar hoop dat iemand mij toch kan helpen met persoonlijk advies. Ik heb geprobeerd dit op te lossen met Toon helpdesk maar ze konden mij niet goed adviseren.

Met hartelijke groet,

Taoufik

3 Reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb zelf ook vloerverwarming en mijn persoonlijke ervaring is dat het  beste werkt dat ik de vloerverwarming continu op dezelfde temp heb staan . Ik zelf heb hem op 21 graden continu ingesteld . 

Voor ons het aangenaamste en het zuinigste . 

Vloerverwarming werkt het beste als je niet teveel temp. verschil tussen dag en nacht heb . Een blok beton opwarmen kost nu eenmaal tijd en energie … Als je hem toch iets terug wil laten zakken zal ik  het niet meer dan 1 - 1,5 graad doen .. 

Hallo Picardo, 

Thanx voor je reactie. Dat dacht ik inderdaad ook. Weet iemand of toon overweg kan met twee zones? Kan ik de huidge thermostaat die boven is los blijven gebruiken van Toon? 

Toon®️ kan zelf (nog) niet met meerdere zones overweg. 
Je CV geschikt is voor gescheiden aansluiten van 2 thermostaten dus dan kan je uiteraard de 2e gewoon los van Toon blijven gebruiken. 

Ik lees dat je verder geen vragen hebt over Toon®️ icm je zonnepanelen. 
Houdt er rekening mee dat wil je op Toon®️ de juiste info verkrijgen over je stroomverbruik en de productie/prestatie van je PV dan is de uitbreiding Zon op Toon®️ bijna wel een must. 

Reageer