terugleveren van stadswarmte | Eneco Community
vraag

terugleveren van stadswarmte

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 9 reacties
Kan het ook mogelijk gemaakt worden om net zoals bij zonne-energie ook zonnewarmte terug te leveren aan het stadsverwarming net? Hierbij kan de terguggeleverde warmte in de zomer worden gesaldeerd met de winter warmte. Technisch gezien moet het met eventuele warmte pompen goed kunnen en de meter meet nu al de inkomende en uitgaande temperatuur dus moet ook kunnen terugtellen. Hiermee kan de milieuvriendelijke zonnecollectoren een flink stuk in efficiency kunnen groeien. Net zoals bij Zonnepanelen waarbij je overdag stroom maakt en 's-avonds weer gebruikt.
John

12 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo JvM,

Bedankt voor je bericht. Goede vraag! Ik heb er alleen zelf geen antwoord op dus ik heb dit voor je uitgezet bij een collega. Zodra ik een reactie ontvangen heb, breng ik je daarvan op de hoogte.

Groet,
Kelly
Reputatie 5
Badge +3
Beste JvM,

Mijn antwoord liet even op zich wachten. Exuses.
Ik heb je bericht intern voorgelegd en er wordt inderdaad aangegeven dat het technisch best wel mogelijk is, maar dat het niet rendabel is. Want wat gebeurt er met warmte wat in de zomer wordt teruggeleverd? Daar is te weinig vraag naar. En als je in de winter kunt terugleveren, zal op dat moment de vraag van andere klanten naar de teruggeleverde warmte ook nihil zijn.

Groet, Kelly
Reputatie 2
Badge +1
Beste JvM,

Mijn antwoord liet even op zich wachten. Exuses.
Ik heb je bericht intern voorgelegd en er wordt inderdaad aangegeven dat het technisch best wel mogelijk is, maar dat het niet rendabel is. Want wat gebeurt er met warmte wat in de zomer wordt teruggeleverd? Daar is te weinig vraag naar. En als je in de winter kunt terugleveren, zal op dat moment de vraag van andere klanten naar de teruggeleverde warmte ook nihil zijn.

Groet, Kelly

Volgens mij werkt jullie meter gewoon met temp verschillen.
Aanlever temp - temp terugvoer = verbruik.

Dus wat als ik een verwarmer plaats (of een warmtewisselaar) op de terugvoer buis?
Dan stijgt de terugvoer temp en verbruik je dus veel minder.

Maar wat gebeurt er als ik het warmer teruglever dan jullie het aanleveren, wat gebeurt er dan in de meter?

Op zich wel een keer een leuke test.
Jullie kaderen de binnen installatie altijd maar af als een systeem dat men zelf moet regelen en voor eigen verantwoording is. Prima, wat gebeurt er als ik mijn eigen systeem extra ga verwarmen?

Een warmtewisselaar op een boiler met zonne-energie, warmtepomp of zelfs stroom...
Beste D Frenner,

Ik ben het helemaal met je eens, dat het moet kunnen.
Mijn Landis meter zegt error als ik meer dan 60 graden teruglever aan het net. Beetje onzin dat je niet mag terugleveren (of dit niet ingesteld is), de warmte wordt tenslotte hergebruikt en is zeer duurzaam. Iets waar Eneco toch voor staat???

Eneco lijkt het echte antwoord naast zich neer te leggen omdat het hun inkomsten scheelt. Ik heb hem ook al meerdere malen gesteld maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Momenteel leveren mijn heat pipes/ zonnecollector (iets te groot gedimensioneerd) meer dan 60 graden aan de boiler. Die is dus terug aan het leveren en dan slaat de Landis meter in error. Hij loopt dan dus niet terug....

Kan Eneco hier graag een oplossing voor geven? Een meter berekent de flow en zou dus de delta moeten kunnen leveren.

Dank Eneco voor het nog te geven antwoord.
Reputatie 5
Badge +3
Op zich een geweldig idee. Maar wie moet dan de verliezen op het warmtenet betalen? Momenteel betaald Eneco dat vanaf de bron naar je huis. De warmte die jij opwekt kan maar voor een deel nuttig gebruikt worden door de verliezen in het warmtenet.

Bij stroom is het net zo, maar daar heeft de overheid (tot 2020/2021?) afgesproken dat de netbeheerder de verliezen op zich neemt en jij dus mag salderen. Maar gezien de warmtenetten echt nog steeds eigen netten zijn van de leveranciers gaan ze daar dus nooit aan meewerken.

Kan je niet je restwarmte delen met je buurman? Gewoon een eigen landismeter (of vergelijkbaar) plaatsen tussen jouw woning en die van je buurman en zijn douche/bad/warmwatervoorziening volledig door jouw boiler halen. Wel even netjes contractje voor maken zodat je geen gezeik achteraf krijgt en natuurlijk een concurrende tarief afspreken 🙂
Dank, maar volgens mij klopt je redenatie niet. Het warmtenet heeft geen verlies. Ik voeg warmte toe die Eneco niet zelf hoeft op te wekken. Dat scheelt hun kosten. Daarbij hou ik het netwerk richting mijn buren zelfs beter op temperatuur, ook beter voor het warmtenet.

Uiteindelijk is de warmte die ik genereer natuurlijk onvergelijkbaar met wat de Eneco in de zomer en winter opwekt, maar alle beetjes helpen. Nu laat ik de heatpipes gewoon warm worden en lever ik niets terug. Zonde toch?
Reputatie 5
Badge +3
Hoezo heeft het warmtenet geen verlies? Dat is onmogelijk. Elke meter verder dat 'jouw' warmte je huis verlaat in het warmtenet zal er iets verloren gaan aan de warmte in de omgeving (de buizen, de grond, de pomipen). Als jouw direct buren in de zomer niet staan te douchen dan gaat jouw warmte nog verder de wijk in en is echt wel over verlies te spreken.

Je zou prima wat geld er voor kunnen krijgen. Technisch wel te regelen. Maar niet voor hetzelfde bedrag als wat je er zelf voor betaald.
Reputatie 2
Badge +1
Op zich een geweldig idee. Maar wie moet dan de verliezen op het warmtenet betalen? Momenteel betaald Eneco dat vanaf de bron naar je huis. De warmte die jij opwekt kan maar voor een deel nuttig gebruikt worden door de verliezen in het warmtenet.

Bij stroom is het net zo, maar daar heeft de overheid (tot 2020/2021?) afgesproken dat de netbeheerder de verliezen op zich neemt en jij dus mag salderen. Maar gezien de warmtenetten echt nog steeds eigen netten zijn van de leveranciers gaan ze daar dus nooit aan meewerken.

Kan je niet je restwarmte delen met je buurman? Gewoon een eigen landismeter (of vergelijkbaar) plaatsen tussen jouw woning en die van je buurman en zijn douche/bad/warmwatervoorziening volledig door jouw boiler halen. Wel even netjes contractje voor maken zodat je geen gezeik achteraf krijgt en natuurlijk een concurrende tarief afspreken :-)

Buiten de 28 euro per GJ, betaal je ook 5 euro per m3 warmwater flow. Ik denk dat dat dan daarin zit?

Hoezo heeft het warmtenet geen verlies? Dat is onmogelijk. Elke meter verder dat 'jouw' warmte je huis verlaat in het warmtenet zal er iets verloren gaan aan de warmte in de omgeving (de buizen, de grond, de pomipen). Als jouw direct buren in de zomer niet staan te douchen dan gaat jouw warmte nog verder de wijk in en is echt wel over verlies te spreken.

Je zou prima wat geld er voor kunnen krijgen. Technisch wel te regelen. Maar niet voor hetzelfde bedrag als wat je er zelf voor betaald.

Op dit moment werkt het helamaal niet.
Ik lever het meeste tijd van de dag warmer water terug dan heen, maar de meter loopt alleen maar op.

Maar de meter doet ook iedere twee uur zichzelf weer op temperatuur brengen. Daar vragen we ook niet om, maar gebeurt gewoon.

En ondanks dat dit heel de dag het verschil in aanlever en teruglever temp is, loopt de meter niet terug:

Reputatie 5
Badge +3
Tja je ziet hier dan ook duidelijk waarom warmte netten nu oneerlijk zijn. Geen concurrentie en verborgen winsten.
Reputatie 2
Badge +1
Tja je ziet hier dan ook duidelijk waarom warmte netten nu oneerlijk zijn. Geen concurrentie en verborgen winsten.

Ja en eneco wil het liefst helemaal niet dat we het kunnen uitlezen!
Eerst is de communicatie module (m-bus) van Kamstrup bewust weggelaten, aldus Kamstrup.

Vervolgens communiceert Eneco dat het "helaas" domme meters zijn.
Kamstrup zelf spreekt dit sterk tegen, ze waren niet blij met het feit dat Eneco hun meters afdoet als "dom".

Gelukkig is er nog een IR poort en lees ik het daarmee uit, maanden mee bezig geweest! Maar eindelijk resultaat! Niet dankzij Eneco!
Wat goed dat je deze data hebt kunnen uitlezen. Ik wist niet dat ik ook moet betalen als ik terug lever. Nu begrijp ik waarom ik vorig jaar zo’n hoge rekening had.

Ik heb er nu een afsluiter die automatisch open en dicht gaat opgezet zodat ik niet meer terug lever, maar gewoon de warmte de vrije buiten lucht in laat gaan.

Dit lijkt me toch wel een mooie casus voor onze vriendin van radar?

Weet je toevallig of een andere warmtemeter wel netjes kan optellen en aftrekken?
Reputatie 5
Badge +3
Als Eneco slim is factureren ze je voor het leveren van koeling 🙂 dat kan die kamstrup namelijk wel. Is technisch hetzelfde als het terugleveren van warmte.

Je mag Eneco wel bedanken voor het gratis afkoelen van je woning 😃 (ehm.. boiler).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen