Stelling:CV die veel condenseert heeft een kortere levensduur | Eneco Community

Stelling:CV die veel condenseert heeft een kortere levensduur

• 24 januari 2013
  • 4 reacties
  • 4086 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Mijn Stelling luid: Een CV ketel die veel condenseert door tweaken met een lagere aanvoertemperatuur zal veel meer condenseren en daardoor sneller aan vervanging toe zijn.

Wie is het daar mee eens?
Motivatie?
Wie vind juist dat het verminderd gas verbruik opweegt tegen mogelijk verkorte levensduur?

Graag advies en suggesties.

Stansat

4 Reacties

Het HR principe van de ketel is toch gebasseerd op condensatie van de waterdamp in de rookgassen? Waarom zou het dan schadelijk zijn voor de ketel? Een ketel die veel condenseert levert dan een hoog rendement. Ik heb geen flauw idee welke onderdelen het betreft die sneller zouden slijten. De warmtewisselaar wellicht?

edit: uit wat googlen begrijp ik dat het om optimaal gebruik te maken van het condenseren, het stookregime van de ketel terug gebracht moet worden van 90/70 naar 70/50 omdat het dauwpunt van aardas op 58.6 graden ligt. Met een 90/70 regime zal het retourwater dus nooit onder het dauwpunt van aardgas komen waardoor het effect verloren gaat.

heb ik het zo goed begrepen?
Reputatie 3
Badge +2
Het HR principe van de ketel is toch gebasseerd op condensatie van de waterdamp in de rookgassen? Waarom zou het dan schadelijk zijn voor de ketel? Een ketel die veel condenseert levert dan een hoog rendement. Ik heb geen flauw idee welke onderdelen het betreft die sneller zouden slijten. De warmtewisselaar wellicht?

edit: uit wat googlen begrijp ik dat het om optimaal gebruik te maken van het condenseren, het stookregime van de ketel terug gebracht moet worden van 90/70 naar 70/50 omdat het dauwpunt van aardas op 58.6 graden ligt. Met een 90/70 regime zal het retourwater dus nooit onder het dauwpunt van aardgas komen waardoor het effect verloren gaat.

heb ik het zo goed begrepen?

Hoi Aaipad,

Mijn kennis hierover heb ik gelezen op tweakers.net namelijk: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013/0
Daar lees ik hoe meer de ketel condenseert hoe hoger het rendement en je heb gelijk met een aanvoertemperatuur van gemiddeld 60 graden.
Mijn vraag is: Is meer condenseren niet schadelijker voor de ketel, vooral door de aanvoertemperatuur te verlagen van de standaard 90 of 80 graden naar 60 of lager?
Is er ook een deskundige (installateur) onder de forumleden?
Overigens is mijn ervaring dat bij -5 de opwarmtijd aanzienlijk verhoogd wordt bij 60 graden en ik doe zoals Brandje doet handmatig in voor en najaar verlaag ik de aanvoertemperatuur.

Maar of onderdelen van de ketel zwaarder belast worden bij extra veel condenseren en de levensduur er onder lijd blijft een vraag.

Stansat
Badge
Intressante vraag!
Ik denk niet dat een hr ketel meer slijt wanneer je de retour temp naar beneden brengt.
Immers, bij een hogere retour temp komt er minder water uit, maar zal de warmte wisselaar net zo goed nog 'nat" worden
Als hij niet tegen water kan maakt het m.i. niet uit of er wat meer of wat minder water doorheen loopt.
Nu we het hier toch over hebben nog 2 wellicht intressante feitjes.
1: het rendement van een hr wordt sterk beinvloed door de retour temp. 
Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

2: uit intresse heb ik wat metingen gedaan. Zo heb ik een simpel buitentemp voelertje aan mijn retour gemaakt. Kan ik monitoren hoe warm mijn retour water is. Samen met de aanvoertemp best intressant!
Ook heb ik het condenswater apart opgevangen bij de verschillende retourtempen om te kijken hoeveel dat nou daadwerkelijk scheelt.
Leuk he?
 uit intresse heb ik wat metingen gedaan. Zo heb ik een simpel buitentemp voelertje aan mijn retour gemaakt. Kan ik monitoren hoe warm mijn retour water is. Samen met de aanvoertemp best intressant!
Ook heb ik het condenswater apart opgevangen bij de verschillende retourtempen om te kijken hoeveel dat nou daadwerkelijk scheelt.
Leuk he?

ik neem woensdag pen en papier mee!! Ben benieuwd wat ik daar allemaal voor moet aanschaffen

Reageer