Radiatoren | Eneco Community
vraag

Radiatoren

een eengezinswoning, beneden, slaapverdieping, en grote zolder. In totaal acht radiatoren. Nu hoor ik van Jantje dat ik rustig alle radiatoren kan laten aanstaan en van Pietje dat ik kamers die niet zo veel in gebruik zijn moet uitzetten vanwege het hoge verbruik. Wie kan mij vertellen wie er gelijk heeft

7 Reacties

Badge +5
Eengezinswoning met beneden, verdieping en grote zolder totaal 9 radiatoren. Woning van 1995.
Er is een tijd geweest dat ik dacht de radiatoren op kamers waar we minder kwamen beter maar dicht te zetten, beter voor de portmenaie maar ..... toen een van ons voortdurend aan het snotteren bleef werd er gevraagd of we veel temperatuur verschil in huis hadden. Zoals dat ook gebeurd (kan gebeuren) met airco waar de temperatuur verschillen groter zijn dan 4 gradén met de overige ruimtes.
Toen we de temperatuur verschillen minder groot maakten verdwenen de klachten.
Nog iets, een radiator waar geen doorstroming is heeft meer te lijden van stilstaand water dan een waar de doorstroming enigszins aanwezig is.
Hoe ons gezin dat doet? Daar waar de leefruimtes in elkaar overgaan zonder deuren radiatorkranen gewoon open, op de verdieping alles een beetje open en op de badkamer lekker warm. Hier en daar hebben we wel thermostatische kranen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen dat doen.
bardotlover wrote:

een eengezinswoning, beneden, slaapverdieping, en grote zolder. In totaal acht radiatoren. Nu hoor ik van Jantje dat ik rustig alle radiatoren kan laten aanstaan en van Pietje dat ik kamers die niet zo veel in gebruik zijn moet uitzetten vanwege het hoge verbruik. Wie kan mij vertellen wie er gelijk heeft

Voor alles is iets te zeggen.
Ik houd al jaren de radiatoren dicht waar niet geleefd wordt. Op slaapkamers blijven de radiatoren ook dicht omdat de ramen altijd openstaan.
Voor je zelf moet je dus eerst een keuze maken of je voor besparing gaat of niet.
Dan ga je de gas-standen monitoren om te zien hoe het verbruik loopt.
Hoeveel gas je per jaar gebruikt heb je nog niet verteld, dat geeft in ieder geval een indicatie of je kan besparen.

Maar de vraag is of dat ook bij jou meespeelt.
Reputatie 3
Badge
Je gaat niet perse besparen door radiatoren open of dicht te zetten. Besparen doe je door te zorgen dat er minder gas verbruikt wordt. En minder gas verbruik je door minder te hoeven stoken.

Als je grote verschillen in temperatuur in je huis hebt als er enkele radiatoren dicht staan zijn er problemen met de afdichting en/of de isolatie. Je verliest in die ruimtes blijkbaar zo snel energie dat er niet genoeg tijd is om het van een van de andere ruimtes aan te voeren. Het lijkt misschien alsof radiatoren dicht zetten in die ruimtes een oplossing is, maar het verschil zal maar marginaal zijn. De warmte wordt immers uiteindelijk toch vanuit een andere ruimte aangevuld.

Een echte oplossing is goed isoleren, en alleen zoveel ventileren als nodig is. Je zult dan merken dat voor het warm houden van het hele huis het openzetten van allerlei radiatoren veel minder nodig is, en dat je met veel meer comfort je ook nog eens veel geld bespaard.
Badge +5
LeonvB wrote:

Je gaat niet perse besparen door radiatoren open of dicht te zetten. Besparen doe je door te zorgen dat er minder gas verbruikt wordt. En minder gas verbruik je door minder te hoeven stoken.

Als je grote verschillen in temperatuur in je huis hebt als er enkele radiatoren dicht staan zijn er problemen met de afdichting en/of de isolatie. Je verliest in die ruimtes blijkbaar zo snel energie dat er niet genoeg tijd is om het van een van de andere ruimtes aan te voeren. Het lijkt misschien alsof radiatoren dicht zetten in die ruimtes een oplossing is, maar het verschil zal maar marginaal zijn. De warmte wordt immers uiteindelijk toch vanuit een andere ruimte aangevuld.

Een echte oplossing is goed isoleren, en alleen zoveel ventileren.........

Hallo LeonvB, het is me niet duidelijk aan wie je refereert en wat je daarmee suggereert. Grote temperatuurverschillen zijn bij mij niet van toepassing zoals ik al vermeld heb.

Mijn huis is optimaal geïsoleerd, geventileerd en deuren van ruimtes die weinig gebruikt worden zijn normalitair gesloten.
De ruimtes houden elkaar via de aanwezige warmte in de inboedel en muren op temperatuur; uiteraard niet als je de ramen openzet, dat is een ander geval.
Ventilatie, goede isolatie en verstandig stookgedrag gaan hand in hand en bij mij is dat in goede handen.
Toon helpt me daarbij. 😉
Reputatie 3
Badge
Ik refereer aan de vraag van de TS en suggereer dat deze in plaats van radiators open- of dichtdraaien zich druk gaat maken over zijn isolatie en/of kierdichting als het verbruik hoog is. Nu is hoog natuurlijk een relatief begrip, dus ik ben net als Brandje benieuwd wat de TS hoog vind.

P.S. Mooi dat je huis optimaal geïsoleerd is, hier zijn we nog niet zover: het dak zou nog beter kunnen. Hoeveel verbruik je nu eigenlijk, met hoeveel m2?
Badge +5
Met 140 m2 hoop ik dit jaar uit te komen tussen 1400 en 1500 m3 gas. Dit omdat we een nieuwe CV ketel hebben, niet meer op gas koken en meer op onze stookkosten (zijn gaan cq) willen letten. Toon en de zachte winter helpen daar bij.
Reputatie 3
Badge
Niet slecht, hier zitten we kleiner (hoekhuis 1989, 115m2) maar wel een stuk lager: de afrekening komt op 622 m3, het kalenderjaar hoop ik zelfs beneden de 600m3 te komen. Geen Toon, wel goede isolatie.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen