Radiator folie en aanvoer temperatuur CV ketel | Eneco Community

Radiator folie en aanvoer temperatuur CV ketel

Reputatie 3
Badge +4
  • Kind aan huis (level 12)
  • 176 reacties
Ik zou graag radiator folie willen plaatsen in de huiskamer, de overige radiatoren staan bijna nooit aan.
De radiatoren zijn met 2 klemmen bevestigd aan de muur. Nu zou ik hiervoor graag radiatorfolie willen kopen maar welke moet ik kopen. Zie er al bij de lidl staan op de website.
Neem aan ze te bevestigen met magneten ipv dubbelzijdige tape.
Dus wat is een goede folie?

Ik las ook dat de aanvoer temperatuur van de CV ketel omlaag kan, ik zie op de ketel er 2 staan, 1 van 67 graden en de andere is 87 graden. Geen idee welke wat is, denk ik van het warm water uit de kraan en de andere de verwarming.
Nu zou ik dit graag willen optimaliseren en dus besparen. Ik heb de thermomaster 3HR thuis.
Kan iemand me aangeven welke temperaturen te kiezen maar ook hoe ik dat moet doen?

20 Reacties

elaras wrote:

Ik zou graag radiator folie willen plaatsen in de huiskamer, de overige radiatoren staan bijna nooit aan.
De radiatoren zijn met 2 klemmen bevestigd aan de muur. Nu zou ik hiervoor graag radiatorfolie willen kopen maar welke moet ik kopen. Zie er al bij de lidl staan op de website.
Neem aan ze te bevestigen met magneten ipv dubbelzijdige tape.
Dus wat is een goede folie?

Ik zou zeggen kijk hier eens:

https://tonzon.nl/radiatorfolie/
@elarasRadiatorfolie is een prima idee, snelle realisatie en effectief.
Voor de tapwater en cv temperatuur valt er ook behoorlijke winst te halen.
Tapwater temperatuur verlagen naar 60 graden (niet lager ivm legionella)
CV aanvoer temperatuur is erg afhankelijk van het type verwarmingssysteem wat u heeft en de benodigde warmte.
HR ketel, het rendement word hoger als men met lagere temperaturen stookt. (vergelijk dit met autorijden: 60 rijden in z'n 5).
Proefondervindelijk kan je hier wat mee proberen.
Hoe lager de temperatuur van het CV water des te langzamer warmt u huis op. Ga dus niet temperatuur verlagen van de CV naar 30 graden celsius en elke keer u thermostaat een paar graden veranderen.
Reputatie 3
Badge +4
@LoDa Bdeankt voor je antwoord. Ik neem aan dat de temperatuur is die nu een 87 graden is waar ik mee kan spelen, tot welke temperatuur kan ik zonder problemen gaan. bv 70 graden?
Duurt het dan niet langer voordat het warm in huis is en dus meer energieverbruik?

Waarom het rendement hoger wordt als er met lagere temperaturen gestookt begrijp ik niet.
@elaras Ik ken u toestel niet maar ga er idd vanuit dat die 87 graden de uitgaande temperatuur is van het cv water.
CV water uit 87
CV retour (kunt u dit aflezen?) zo ja moet deze onder de 55 graden zijn. Indien u dit niet af kunt lezen is het raadzaam om u cv temperatuur zover te verlagen als mogelijk.

Kopie vanuit wikipedia: Een HR-ketel kan de condensatiewarmte van bij de verbranding van een koolwaterstof (meestal methaan) ontstane waterdamp benutten doordat deze waterdamp condenseert wanneer het verbrandingsgas het retourwater van de radiatoren voor verwarmd.

Dit is het principe van een HR ketel. Deze condensatie treedt pas op als het retour water onder de 55 graden is.

U heeft gelijk dat het langer zal duren voordat u huis warm is, echter zal dit minder energie kosten.
Vergelijking: rijd met u auto van Maastricht naar Groningen. Doet u dit met 160 km/uur zal u sneller op bestemming zijn en meer brandstof verbruiken dan dat u dit doet met 80km/uur.

Als u de temperatuur heeft verlaagd en u vind het echt te lang duren kan u dit gemakkelijk terugzetten. Proberen! (er kunnen ook hele berekeningen gemaakt worden maar dit is per huis/ persoon/ comfortniveau verschillend)

PS. als u een Toon heeft kan u dit direct in de Toon veranderen!
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb toon. Waar kan ik dat aanpassen in toon?
Menu (linksboven)
Instellingen
Verwarming --> verwarmingsinstallatie (wijzigen), Hier kan u kiezen tussen Radiatoren / vloerverwarming/ convectoren of handmatig. Zelf heb ik deze handmatig op 40 graden en max 3 graden p/u staan.

Voor warm water kiest u:
Menu (linksboven)
Instellingen
Warm water --> wijzigen, tot minimaal 60 graden ivm legionella!
Op Toon zijn deze waarden wel instelbaar, maar vele CV’s reageren niet op die instelling.
Dan zal bv de aanvoertemperatuur op 50 grd op de CV zelf ingesteld moeten worden. Dat is zeker met de start van het stooksrizoen genoeg.
Zie de vele topic’s hierover.
bedankt Brandje! dat wist ik nog niet!
Dat is nu eenmaal het probleem met het OpenTherm gebeuren. Iedere fabrikant geeft helaas zijn eigen invulling daar aan en vindt uiteraard zijn eigen merk gebonden thermostaat de belangrijkste.
Reputatie 3
Badge +4
LoDa wrote:

Menu (linksboven)
Instellingen
Verwarming --> verwarmingsinstallatie (wijzigen), Hier kan u kiezen tussen Radiatoren / vloerverwarming/ convectoren of handmatig. Zelf heb ik deze handmatig op 40 graden en max 3 graden p/u staan.

Voor warm water kiest u:
Menu (linksboven)
Instellingen
Warm water --> wijzigen, tot minimaal 60 graden ivm legionella!

Deze instellingen zie ik niet staan bij me. Ik zie daar staan " aansturing CV ketel" opentherm en daaronder de mogelijk de temperatuur aan te passen, staat op 18,5 graden.
Kan me niet herinneren ooit opentherm aangezet te hebben
Dan is je Toon niet OpenTherm aangesloten, maar op Aan/uit.

Bij OpenTherm zie je dit:

Overigens is e.e.a. Hier ook al eens met je besproken:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/nieuwe-ketel-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-8907/index1.html#post89163
Reputatie 3
Badge +4
Dat klopt was het ook een beetje vergeten, door de besparingstips die ik las wil ik eens kijken wat er nu mogelijk is.

Ik heb een paar foto's gemaakt met de huidige temperatuur instelling. Met welke kan ik spelen?
Vermoed dat de eerste van de verwarming en warm water is?

De laatste foto is van het scherm wat ik zie als ik het scherm bekijk.

Reputatie 3
Badge +4
Ik heb vanmorgen de temperatuur verlaagd van 87 naar 55 graden. Benieuwd hoe dat gaat verlopen en of het douchen niet te koud is.
Dat heeft met warmte douchen/tapwater uiteraard niets te maken.
De tapwater temperatuur stel je op je CV op minimaal 57 grd in dan kan je ook geen last van legionella krijgen/hebben.
Reputatie 3
Badge +4
De temperatuur die ik nu verlaagd heb is dat verstandig op deze temperatuur of is deze te laag zo?
Als je de aanvoertemperatuur voor je radiatoren bedoelt is dat prima.
Nu met de start van het stookseizoen is zelfs 50 grd voldoende.
Gewoon een maandje uitproberen.
Als het buiten overdag onder de 10 grd komt; is iets verhogen snel genoeg.
Moet je eens kijken hoeveel gas dat bespaart.
Nog de pompsnelheid verlagen van stand III naar I.
Reputatie 3
Badge +4
Berny wrote:

Nog de pompsnelheid verlagen van stand III naar I.

Daar blijf ik maar vanaf, geen idee waar dat ergens zit.
Zo moeilijk is het niet...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen