Pomp van de vloerverwarming - hoog sluipverbruik! | Eneco Community

Pomp van de vloerverwarming - hoog sluipverbruik!

• 4 oktober 2018
  • 0 reacties
  • 147 Bekeken

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Een half jaar geleden hebben we een contract bij Eneco afgesloten en ook gelijk een Toon laten installeren. In het begin was de Toon alleen een leuke gadget die prettig te bedienen was. Naarmate de gegevens van de verspillingschecker binnenkwamen, ben ik me met die gegevens wat meer gaan verdiepen in onze apparaten en ons energieverbruik.
Het sluipverbruik was de eerste die 'rood' was. Dat was voor mij het startsein voor een grondig onderzoek. Ik kwam er na een uurtje zoeken, groepen aan- en uitzetten, kabels volgen en met stekkers klungelen, achter dat de pomp van onze vloerverwarming de grote boosdoener was. Deze pomp bleek omgerekend jaarlijks zo'n 130 euro aan stroom te verbruiken. Online leerde ik al snel dat er alternatieven zijn die ongeveer 90% minder verbruiken. De pomp die voor ons het meest geschikt was, bleek zo'n 300 euro te kosten. We zouden de investering dus binnen drie jaar terug verdiend hebben. Dat was voor ons geen moeilijke beslissing.

Ik zou dus iedereen met een vloerverwarming aanraden om te kijken naar het verbruik van de pomp. Soms kan een andere afstelling al voldoende zijn om veel energie te besparen. Een collega heeft een tijdschakelaar op de pomp zitten, zodat die in de warmere maanden niet continue draait (als het kouder wordt moet je er dan wel aan denken om die ertussenuit te halen of anders in te stellen).

De loodgieter erkende dat hij bij de installatie niet de juiste pomp had geïnstalleerd en/of ons niet had geïnformeerd over de verschillende keuzes. Hij heeft de nieuwe pomp daarom gratis geleverd en geïnstalleerd.

We hebben de maandelijkse kosten van de Toon door deze simpele aanpassing dubbel en dwars terugverdiend 🙂

0 reacties

Nog geen reacties, wees de eerste die reageert!

Reageer